Aihe: Sähkökitarastako muka sähköisku ??
1 2 3 4 5 6
Juhani_t
22.01.2015 19:13:13
Klezberg: Siis jos se seinäpistorasia on maadoittamaton niin missä se oikosulku syntyisi?

No sitten ei tietenkään synny.
"Mikä midi? Levysoitinliitinhän tämä on."
Klezberg
22.01.2015 19:15:43 (muokattu 22.01.2015 19:16:18)

Juhani_t: No sitten ei tietenkään synny.

Tässä puhuttiin hengenvaarallisista virityksistä joilla joku on yrittänyt hoitaa nollauksen jatkojohdon puolella sen sijaan että tilaisi sähkömiehen laittamaan sen maadoitetun seinäpistorasian. Menee vähän vaaralliseksi nämä keskustelut kun ei välttämättä kaikille välity mistä milloinkin on puhe.
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
heviäijä
22.01.2015 19:17:44 (muokattu 22.01.2015 19:18:59)
Juhani_t: Periaatteessa vahvarisi voi olla jo rikki jo nyt ja "kellut" kitarasi kanssa verkkojännitteessä. Vasta koskettaminen lämpöpatteriin, vesijohtoon, tiskialtaaseen, lieteen tms. maadoitettuun, aiheuttaa hengenmenoa. Se vahvarin sulake ei suojaa oikeasti kuin liitäntäjohtoa ylikuorman/oikosulun palolta.

voi s**tana jos näin on lämpöpatteri löytyy mun huoneesta. kerran koskin valokatkasijaan samalla kun koskin kitaran kieliin (en tiedä kuuluuko noihin asioihin mitä luettelit) en huomannut mitään. taitaa olla kuumavesilämpöpatteri muuten se mun huoneessa oleva
Juhani_t
22.01.2015 19:20:38
heviäijä: voi s**tana jos näin on lämpöpatteri löytyy mun huoneesta. kerran koskin valokatkasijaan samalla kun koskin kitaran kieliin (en tiedä kuuluuko noihin asioihin mitä luettelit) en huomannut mitään. taitaa olla kuumavesilämpöpatteri muuten se mun huoneessa oleva

Vesikiertoisen lämmityksen verkko on maadoitettu jos se on metalliputkilla. Voit koeajaa vahvarisi vuotovirrat tökkimällä kitarajohdon maapuolta siihen patteriin ja seuraamalla kipinöinnin määrää.
Vellu64
22.01.2015 19:28:05
heviäijä: Meikäläisellä on suojamaadottamaton pistorasia jonka kautta soittelen. Onko minkälaista vaaraa olemassa? soitonope sano et anna palaa vaan kun en oo huomannu "sähköä" ilmassa enkä oo saanu sähköiskuja. Iskä (joka on kouluttautunu joskus sähkömieheks) arveli et jos joku menee vikaan vahvarin sulake palaa luultavasti ensin. Vituttaa vaan vähän jos joutuu menee aina soittelee keittiöön jossa on suojamaadotettu pistorasia. kiitos nopeasta vastauksesta

Ei siinä ole mitään vaaraa, jos sen tilan lattioita ei ole muutettu alkuperäisen ajan tyylistä ns. johtaviksi, tai jos et nojaa esim. vesikiertopatteriin samalla kun soitat. Aikoinaan laitettiin ns. 0-luokan pistorasiat turvallisiin tiloihin ja maadoitetut pistorasiat vaarallisiin tiloihin.
Vahvistimen faradayn häkki ei oikein toimi noissa tiloissa, joissa on maadoittamaton pistorasia, kun se runko ei ole maissa. Saattaa ritistä, vaikka loisteputkien takia.
Oliskohan joku tehnyt noita patenttinollauksia vahvistimen kaapeliin, jos vahvistin on ottanut häiriötä?!! Hullua homma kuitenkin. Nollattu pistorasia seinässä on ihan ok ja toimii, mutta nollattu kumikaapeli, liitäntäjohto, tms. on tappovehjes.
JaaGeRMaisTeR
22.01.2015 19:33:57
Tähän tulokseen töissä tultiin. Tuo vaihe runkoon on mahdollinen nollattuna, jos suojamaadoittamattomaan pistorasiaan kytkentään nollattu jatkojohto väärinpäin.

Toivottavasti jokainen tajuaa, ettei nollausta missään tapauksessa saa tehdä jatkojohtoon. Sehän voi pahimmillaan aiheuttaa todella monen ihmisen loukkautumisen. Ikinä kannata tehdä sähkötöitä (edes valaisimen asennusta) jollei ole aivan varma tekemisestään.
heviäijä
22.01.2015 19:38:06
Ite en noista nolla ja vaihe johdoista hirveesti ymmärrä mutta kiitos kuitenkin
Juhani_t
22.01.2015 19:41:30
Ajoittain hämmentää, kuinka vähän sähköstä tiedetään vaikka kaikki me kuitenkin elämme sähkölaitteiden keskellä. Itsestäänselvyys ei kiinnosta?
heviäijä
22.01.2015 19:47:11
Juhani_t: Ajoittain hämmentää, kuinka vähän sähköstä tiedetään vaikka kaikki me kuitenkin elämme sähkölaitteiden keskellä. Itsestäänselvyys ei kiinnosta?

Niinhän tuo on. olisin kyllä kiinnostunut mutta netistä kun lukee tietoa ni sit sitä tulee niin paljon et menee yli hilseen
Twinkle
22.01.2015 20:15:23
heviäijä: Meikäläisellä on suojamaadottamaton pistorasia jonka kautta soittelen. Onko minkälaista vaaraa olemassa?

Ei ole, jos kyseinen laite on semmoisessa huoneessa jossa se on sallittu. Jos huoneessa on eristävä lattia eikä riskiä metallikontaktista (patteri, tiskiallas tms), niin laitteen metallikuoreen koskeva henkilö ei muutu osaksi virtapiiriä koska virta ei pääse ihmistä myöten maahan.

Pistorasiat ja tulpat taas on muotoiltu niin, sinne sopii vain oikeanlainen laite. Esimerkiksi sellainen laite, jota ei tarvitse maadoittaa, eli se on suojattu niin ettei käyttäjään tule kontaktia, sisältää semmoisen litteän pistotulpan, joka sopii maadoitettuun ja maadoittamattomaan rasiaan. Vaarallisissa tiloissa taas on sellaiset rasiat, mihin ei saa tungettua maadoittamatonta tökseliä, turvallisissa tiloissa taas on sellaiset mihin käy kaikki.

Eli jos sähköt on tehty oikein ja käyttämäsi laitteen sähköt on oikein, niin voit soittaa siellä missä tulppa menee seinään. Kannattaa huomata, että esimerkiksi roikalla ei saa vetää huoneesta toiseen koska niissä voi olla erilainen maadoitusriski.

Nämä siis silloin kun minä sähkärin koulutukseni sain, ne on toki saattanut muuttua vähän, mutta perusajatus on se, että siellä saa soittaa missä tulppa sopii seinään. Jos ei sovi, laite ei ole sopiva kyseiseen tilaan. Missään nimessä sitä ei saa veistää sopivaksi, niitäkin on tehty.
Twinkle
22.01.2015 20:19:59
Vellu64:
Vahvistimen faradayn häkki ei oikein toimi noissa tiloissa, joissa on maadoittamaton pistorasia, kun se runko ei ole maissa.

Ei se sitä vaadi, faradayn häkki perustuu potentiaalieroon suojatun tilan sisällä ja ulkoa. Sitä ei tarvitse kytkeä maahan että se toimii.
Vellu64
22.01.2015 20:47:13 (muokattu 22.01.2015 20:49:04)
Twinkle: Ei se sitä vaadi, faradayn häkki perustuu potentiaalieroon suojatun tilan sisällä ja ulkoa. Sitä ei tarvitse kytkeä maahan että se toimii.

Tuo on totta sekoilin.
Maadoituksesta on silti hyötyä. Oliskohan enemmän jotenkin tähän suuntaan.
Jos vahvistimen kehikko on maissa, niin se toimii kuin häiriösuoja palmikko kaapelissa, tai on ketjun yksi osa matkalla maahan? Eli sellaiset ulkoiset häiriöt ei tunge samalla voimalla, kun ne imetään maihin? Samoin kitaran kaapelien, jne. imemät ulkoiset häiriöt menee keskitetysti maahan lopulta maadoituksen kautta.
paristo
22.01.2015 21:09:21
Mikko L: Olin korpossa polvi kitaralla kun ei ollut hihnaa kitaralle mukana.

Heitinmies? ;)
Selvästi pidemmälle..
heviäijä
22.01.2015 22:32:39
Eli joku fiksu sanokaa kannattaako mun nyt soittaa vai ei
Arkka
22.01.2015 23:05:57

heviäijä: Eli joku fiksu sanokaa kannattaako mun nyt soittaa vai ei

Soittele ihan rauhassa.
Tympee Huttunen
23.01.2015 06:55:22
Arkka: Soittele ihan rauhassa.

Silti ei kannata mennä lähelle patteria heilumaan soittaessa. Kitara vahvistimineen muodostaa oikeastaan vähän odottamattoman tilanteen tiettyihin tiloihin. Maadoittamattomien pistorasioiden etäisyys maadoitettuihin laitteisiin (esim. patteri) pitäisi olla jossain määrin standardiin sidottu, mutta 8m kitarapiuha jo helposti vesittää koko asian.

Missään nimessä ei saa omin päin alkaa tekemään minkäänlaisia kikkakolmosia tai nollauksia yhtään mihinkään.
uusiipe
23.01.2015 08:02:24 (muokattu 23.01.2015 08:03:06)
Twinkle: Ei se sitä vaadi, faradayn häkki perustuu potentiaalieroon suojatun tilan sisällä ja ulkoa. Sitä ei tarvitse kytkeä maahan että se toimii.

Mä taasen olen ymmärtänyt, että mistään audiossa häiriösuojaukseen käytetystä metallikotelosta, suojapunoksesta tai muusta elektrostaattisesta suojasta ei ole mitään hyötyä, jos siihen indusoituva virta ei pääse virtaamaan maahan.
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
Laulava Kylätohtori
23.01.2015 08:13:18
heviäijä: Eli joku fiksu sanokaa kannattaako mun nyt soittaa vai ei

Omalla vastuulla voi soitella. Mutta jos asia kaihertaa, niin voihan sen mitata, niin saa varmuuden. Eikös isäsi ollut sähkömies, kai hän tuollaisen osaa testata...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
heviäijä
23.01.2015 08:44:16
Laulava Kylätohtori: Omalla vastuulla voi soitella. Mutta jos asia kaihertaa, niin voihan sen mitata, niin saa varmuuden. Eikös isäsi ollut sähkömies, kai hän tuollaisen osaa testata...

On mutta ei koskaan oo työskennelly alalla.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)