Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: "kädettömälle" apua nuotinnosohjelmissa ja iPadin käytössä..
1
lmfjuv3
18.01.2015 22:34:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Kädetön" amatööri tuntee itsensä tyhmäksi, ehkä onkin, ja kysyy seuraavia asioita:
 
1. PDF-muodossa olevat nuotit, transponointi ja uudelleen tulostus?
 
Soitan harrastukseksi kosketinsoittimia (Yamaha PSR-S950 keyboard) ja minulla on kohtuullisen paljon nuotteja, jotka voin skannerilla taltioida PDF-muotoon. Nyt olen soitellut muutaman kaverin kanssa yhdessä ja huomannut että nuottejani pitäisi pystyä transponoimaan. Itse selviydyn siitä automatiikalla, eli näppäilemällä keyboardista sopivan transponoinnin, mutta sepä ei helpota esim. kaveria joka soittaa viulua.
 
Onko olemassa nuotinnosohjelmaa, joka pystyisi lukemaan/avaamaan PDF-muodossa olevan nuotin, jonka sitten voisi transponoida haluamaansa sävellajiin, tallettaa ja tulostaa. Mielellään ohjelma saisi olla vielä ilmainen tai ainakin erittäin huokea;-) Minulla on käytettävissä sekä Windows pohjainen läppäri, skanneri sekä parin viikon vanha iPad Air2. PC:n kanssa osaan sentään jotain tehdä, mutta iPadin kanssa olen näköjään vielä täysi tumpelo. Sieltä kyllä löytyy valmiina Garageband ohjelma, mutta siitä ei taida olla apua tässä..
 
2. Soittaako nuotinnosohjelma suoraan nuotista ?
 
En tunne yhtään nuotinnosohjelmaa sen tarkemmin ja englanninkielen taitonikin on varsin rajoitettu. Onko mahdollista, että tuo sama ohjelma jolla tekisin tuon transopoinnin, soittaisi itse suoraan valmiista nuotista? Vieraita biisej voisi olla kiva opetella, jos tuo on mahdollista, niin kuin luulen?
 
3. PC:n ja iPadin välilllä tiedostojen siirto (MP3 filet, PDF:t ja esim. WAW-tiedostot)
 
Soittimeni tuottaa musiikin (jossa tarvittaessa mukana sekä laulu että soitto) WAW-muodossa. PC:n kovertointiohjelman avulla yleensä muutan ne MP3-muotoon, jotta niitä voisi soittaa muillakin laitteilla, sekä tiedostojen koon johdosta. Jostakin syystä en osaa siirtää ko. tiedostoja PC:ltä tuohon iPadiin. Ainoa tapa, jonka olen saanut toimimaan, on se että tallennan ko. tiedoston ns. pilvipalveluun (minulla Box), jota voin sitten kuunnella myös iPadin kautta. Sähköpostilla voin myös lähettää itselleni liitetiedoston, joka kyllä aukeaa iPadissa, mutta en osaa tallentaa sitä iPadille. Käytän gmailia sähköpostina. En ainakaan huomaa mitään painiketta, jonka avulla voisin tallettaa liitetiedoston iPadille. Sama juttu olisi tietysti lähetettäessä. Olen kyllä ladannut PC:lleni sekä iTunes että iCloud ohjelman, mutta niiden sisältö ei taas näy minulla iPadissa.
 
Miten pitäisi menetellä, jotta saisi helposti tiedostoja siirrettyä PC:ltä iPadille? Entä miten pystyn tallentamaan sähköpostista liitetiedoston iPadille? Mihin se muuten tallentuu, riippuuko siitä mitä tallentaa? Tuo Apple maailma on jotenkin vaikea hahmottaa yli 25 vuoden PC:n käytön jälkeen.
 
Olisi hienoa, jos saisin vastauksia ainakin johonkin kohtaan, kiitos etukäteen!
 
Juke
 
baron
19.01.2015 07:33:57 (muokattu 19.01.2015 07:41:23)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1. Keskustelu iPadin ja PC:n välillä tapahtuu iTunes ohjelman välityksellä. Hankalaa mutta toimii.
2. Mun nuottiohjelmani (Finale) osaa lukea tiff-kuvia eli ensin skannataan PDF kuvaksi ja sitten sen voi avata. Jos PDF ei ole kovin korkeatasoinen joutuu aika paljon editoimaan/korjaamaan.¨
3. Mun Finale soittaa kaiken sen mikä siellä on.
 
Finale on aika arvokas mutta siitä on olemassa ilmainen "karvalakkimalli" Notepad.
 
Edit: Näköjään osaa suoraankin skannerista, siinä on ohjelma joka itse automaattisesti tekee tiff-kuvan ja alkaa sitten tunnistaa nuotteja ja hyvällä menestyksellä. En tosin tiedä mitä kaikkea Notepad osaa.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
daredevil
19.01.2015 08:57:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löysin tällaisen ohjelman joka soittaa musiikin PDF-tiedostoista, mutta tämä ei varmaan ole ihan sellainen mitä haetaan..
 
http://www.myriad-online.com/en/products/pdftomusic.htm
 
Neljä kanavaa riittää musiikin tekemiseen
Sax-pappa
19.01.2015 10:07:16 (muokattu 19.01.2015 10:22:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sibelius nuotinnusohjelman mukana tuli PhotoScore-ohjelma jolla voi esim. pdf-tiedostona olevat nuotit siirtää nuotinnusohjelmaan mm. transponointia varten.
Ja Sibeliushan sitten soittaa kaiken mitä sinne on kirjoitettu.
 
Edit: PhotoScorella voi siis minkä tahansa paperinuotin skannaamalla siirtää nuotinnusohjelmaan. Ei siis tarvitse olla sähköisenä tiedostona.
 
baron
19.01.2015 10:28:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Sibelius nuotinnusohjelman mukana tuli PhotoScore-ohjelma jolla voi esim. pdf-tiedostona olevat nuotit siirtää nuotinnusohjelmaan mm. transponointia varten.
Ja Sibeliushan sitten soittaa kaiken mitä sinne on kirjoitettu.
 
Edit: PhotoScorella voi siis minkä tahansa paperinuotin skannaamalla siirtää nuotinnusohjelmaan. Ei siis tarvitse olla sähköisenä tiedostona.

 
Finalen vastaava on nimeltään "SmartScore"
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
lmfjuv3
19.01.2015 12:50:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos tosi nopeista vastauksista ja hyvistä vinkeistä!
 
Hiukan ajattelinkin, että joku kalliimpi ohjelma voisi näin toimia... Finalen hinta on tosiaan melko suolainen, jos oikein katsoin niin listahinta oli useita satoja taaloja. Täytyypä kysyä muutamilta kavereilta, löytyykö heiltä tuo Finale. Ilmaisversio Finale Notepad ei näköjään pystynyt avaamaan PDF-fileä.
 
Latasin tuon Myriadin ilmaisen PDF to MusicPro ohjelman netistä, mutta siinäkin oli sellainen rajoite, ettei pysty avamaan skannattua PDF:ää (ja juuri niitähän ne minun nuottini olisi)
 
Olin katsovinani että iPadille löytyisi melko huokealla ForScore-ohjelma (olikohan se noin 10 €), täytyy yrittää selvittää mitä se pystyy tekemään, ainakin hintaluokka olisi minulle sopiva.
 
PC:n ja iPadin liitto tosiaan on tehty vaikeaksi ja epäpyhäksi. Olen ladannut tuon iTunesin myös PC:lleni, mutta vielä en ole saanut "yhteistä" hakemistoa näkymään molemmissa.
 
Netti on tuonut ihan uuden maailman näihin sähköisiin soittimiin kuten minulla, mutta myös lisää haasteita, ja nälkä kasvaa syödessä, aina vain haluaisi enemmän...
Olen ladannut netistä ehkä noin 1000 komppia/styleä, mutta sitä varten on pitänyt kuunnella ehkä noin 10 000, osa on aika kelvotonta. Mutta osa on helmiä, paljon parempia kuin soittimeni originaalit.
 
Juke
 
baron
19.01.2015 20:10:59 (muokattu 19.01.2015 20:17:25)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lmfjuv3: Kiitos tosi nopeista vastauksista ja hyvistä vinkeistä!m
 
1. ForScore maksaa tuskin mitään ja sen avulla PDF-nuotit saa järjestymään miten tahansa.
2. iTunes ei ikinä tarjoa sitä simppelia mahdollisuutta että voisit siirrellä dataa iPadin ja PC:n välillä kuin se olisi lisäkovalevy mutta on mahdollista kun opettelet ne tarkoitusella tehdyt ongelmat:-)
 
PS Jos haluat "kädestä pitäen" ´neuvoa iPadin ja PC:n naittamisesta niin ota yhteyttä pikaviestillä. Mä oon aikani tapellut ja ratkaissut ongelmat ja jaan infoa mielelläni eteenpäin.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
lmfjuv3
20.01.2015 09:07:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos Baron, laitan viestiä tulemaan ja otan kiitollisuudella vastaan kaikki vinkit!
 
Juke
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «