Aihe: Mikä on hyvä kitaristi? Mitä on hyvä kitaran soitto?
1 2 3 4 5 6 7 8
Sutela
20.09.2007 15:25:03
Varmaan tarkoitti, että ensin vedetään TARKASTI (= hitaasti) eikä nopeasti räpeltäen.

Joo, näinhän se pitääkin olla. Ite tarkotin sillä, että nopeallaKIN soitolla voi saada jotain loistavaa aikaan.
ruuvimeisseli
20.09.2007 15:49:26

Ehkä on turha miettiä erikseen sitä, mikä on hyvä kitaristi, ja miettiä sen sijaan mikä on hyvä muusikko. Eihän Vaikaan pidä itseään kitaristina vaan säveltäjänä(mitä siinä sivussa on hiukan oppinut kitaraakin soittamaan). Itse musiikki kun on aika pitkälti soittimesta riippumatonta.

Teknisessä mielessähän hyvä KITARISTI on sellainen, joka pystyy siihen mitä tarvitaan esim. levytysstudiossa.

Niinpä. Onneksi musiikki ei ole pelkkiä kitaroita :D
tompsoon
16.01.2015 00:04:33
Lisäksi, tietääkö kukaan tunnettua/loistavana pidettyä kitaristia, joka soittaisi kovin paljoa musiikkia tyylinsä ulkopuolelta? Guthrie Govan soittaa montaa tyyliä, mutta ei mitään erityisen autenttisesti - lisäksi sitä ei juuri tunne kukaan muu kuin asialleen omistautuneet kitaristit. Eric Clapton - bluesia ja blues-johdannaista musiikkia. Jimi Hendrix - Hendrixiä. SRV - bluesia ja blues-johdannaista musiikkia. John Petrucci - omaa musiikkiaan. Marzi Nyman - aika montaa juttua, mutta kaikki on melkoista fuusiota, bluesissa livahtelee jazzin sävyt ja toisin päin - lisäksi esmes heviä ei oikein kuulu. Jimmy Page - no sitä bluesia, rhythm and bluesia ja sen ympäristössä pyörivää kamaa, vähän rankemmalla saundilla. Pat Metheny - ei se särösoitto oikeen kauniilta kuulosta.

Joo on HIEMAN vanha viesti mutta pakko oli vastata :D
eli Ex-RHCP skebaja John Frusciante, soittamisessa mulle itelleni kaikki hänellä, vaikka ei ookkaan mikään teknisesti guru. Tunnetta on enemmän ku kellään, tosi hyviä biisejä tehny tolkuttoman määrän + tän maestron oma soolomateriaali, ihan huikeeta kamaa ja aina uutta, erilaista ja yllättävää.
Old Guitar
16.01.2015 23:11:09
Hyvä kitaransoitto on nautittavaa kuunneltavaa. Tyylilaji ja siihen liittyvä tekniikka on hallussa, myös luova ilmaisu, omaperäisyys, melodiantaju, rytmiikka ja Fiilis!

Carlos Santana, Eric Clapton, John Williams, Julian Bream, Robert Johnson, Stevie Ray Vaughan, Jimi Hendrix, Mark Knopfler, Django Reindhart, Chet Atkins, Martin Barre, Steve Hackett, Steve Howe, Tommy Emmanuel, Bert Jansch, Blind Blake, Chuck Berry, J.J. Cale, Albert King, Freddie King, Leslie West ...
Ota iisisti - loppu lähestyy...
hallu
16.01.2015 23:20:38 (muokattu 16.01.2015 23:25:48)
Hyvä kitaristi on rohkea ja uskaltaa ottaa riskejä eikä pelkää virheitä, koska tietää ettei musiikissa ole virheitä;-) (hän siis ei kiinnitä huomiota itseensä tai mieti mitä yleisö hänestä ajattelee, vaan huomio on musiikissa).

Hyvä kitaransoitto svengaa..... no siinä se:-).

E: ai niin nimilista:-) öööö.... John Fogerty, P-K Keränen, Kari Peitsamo, Bill Frisell, John Scofield, ..... jne......
Olisipa jo kevät
mpekkanen
16.01.2015 23:29:11
hallu: Hyvä kitaristi on rohkea ja uskaltaa ottaa riskejä eikä pelkää virheitä, koska tietää ettei musiikissa ole virheitä;-) (hän siis ei kiinnitä huomiota itseensä tai mieti mitä yleisö hänestä ajattelee, vaan huomio on musiikissa).

Hyvä kitaransoitto svengaa..... no siinä se:-).

Plussa.

Hyvä musiikki svengaa aina, olipa tyylilaji sitten mitä tahansa. Svengaavasta musiikista ja soitosta kannattaa ottaa mallia jos haluaa niitä hyviä soittajia ja musiikkia etsiä.
Old Guitar
17.01.2015 00:41:40 (muokattu 17.01.2015 00:43:55)
hallu: Hyvä kitaristi on rohkea ja uskaltaa ottaa riskejä eikä pelkää virheitä, koska tietää ettei musiikissa ole virheitä;-) (hän siis ei kiinnitä huomiota itseensä tai mieti mitä yleisö hänestä ajattelee, vaan huomio on musiikissa).

.

Ei tuo tee vielä kenestäkään hyvää kitaristia, useimmiten kyllä huonon.
Old Guitar
17.01.2015 00:49:26
mpekkanen: Plussa.

Hyvä musiikki svengaa aina, olipa tyylilaji sitten mitä tahansa. Svengaavasta musiikista ja soitosta kannattaa ottaa mallia jos haluaa niitä hyviä soittajia ja musiikkia etsiä.

Niin minä neitonen sinulle laulan, svengaa kuin hirvi vai?
hallu
17.01.2015 01:24:21
Old Guitar: Ei tuo tee vielä kenestäkään hyvää kitaristia, useimmiten kyllä huonon.

Riippuu vähän näkeekö kitaristin kielisoitintaiteilijana vai bussikuskina;-). Minunkin mielestä on tärkeää, että dösäkuski noudattaa tarkasti sääntöjä ja välttää riskejä ja keskittyy tekemään vain sen minkä osaa parhaiten. Kitaristilta odotan vähän muuta;-).

Mutta mutta...... mä kyllä allekirjoitan ihan täysin tuon sun edellisen viestin soittajalistauksen joten jos me diggaillaan samoja soittajia, niin ehkä tässä on vain jokin tulkinta ero. Muutenhan minun hyvä olisi sinun huono.... vai kuinka?
Olisipa jo kevät
mpekkanen
17.01.2015 04:16:29
Old Guitar: Niin minä neitonen sinulle laulan, svengaa kuin hirvi vai?

Onko nämä mainitsemasi soittajat sinusta tätä hirvi&neitonen osastoa?
"Carlos Santana, Eric Clapton, John Williams, Julian Bream, Robert Johnson, Stevie Ray Vaughan, Jimi Hendrix, Mark Knopfler, Django Reindhart, Chet Atkins, Martin Barre, Steve Hackett, Steve Howe, Tommy Emmanuel, Bert Jansch, Blind Blake, Chuck Berry, J.J. Cale, Albert King, Freddie King, Leslie West ..."

Minusta kannattaa kitaristienkin kuunnella myös muitakin soittimia kuin pelkästään kitaraa. Hyvä musahan on monen asian summa, yleensä :)

Itsekkin tykkään kyllä monesta mainitsemastasi soittajasta....
Turha tähän on kuitenkaan alkaa mitään listaa laatimaan, koska siihen tulisi niin paljon erilaisia ja eri soittimien soittajia ettei siinä listaamisessa ole mitään mieltä.
hallu
17.01.2015 10:56:50
mpekkanen: Plussa.

Kiitos ja kumarrus:-)
Olisipa jo kevät
Mikko_AAA
17.01.2015 11:55:35 (muokattu 17.01.2015 12:07:32)
Samoista aiheesta jarnataan vuosikausia.

Vastaan itse, että parasta kitaran soittoa on se kun keskittyy omaan soittoon ja musatyyliin ja yrittää kehittyä siinä ja antaa muiden soittaa ja kuunnella mitä ikinä haluavatkaan soittaa ja kuunnella välittämättä itse siittä mitenkään. Eikä lue m.nettiä. :D
Old Guitar
17.01.2015 12:11:22 (muokattu 17.01.2015 12:21:35)
mpekkanen: Onko nämä mainitsemasi soittajat sinusta tätä hirvi&neitonen osastoa?
"Carlos Santana, Eric Clapton, John Williams, Julian Bream, Robert Johnson, Stevie Ray Vaughan, Jimi Hendrix, Mark Knopfler, Django Reindhart, Chet Atkins, Martin Barre, Steve Hackett, Steve Howe, Tommy Emmanuel, Bert Jansch, Blind Blake, Chuck Berry, J.J. Cale, Albert King, Freddie King, Leslie West ..."

Minusta kannattaa kitaristienkin kuunnella myös muitakin soittimia kuin pelkästään kitaraa. Hyvä musahan on monen asian summa, yleensä :)

Itsekkin tykkään kyllä monesta mainitsemastasi soittajasta....
Turha tähän on kuitenkaan alkaa mitään listaa laatimaan, koska siihen tulisi niin paljon erilaisia ja eri soittimien soittajia ettei siinä listaamisessa ole mitään mieltä.

Joo, ketjussa oli kyse nimenomaan kitaransoitosta, mutta alkuperäinen kysymyshän on peräti vaikea vastata. Itse yritin mielenkiinnosta eritellä mikä voisi olla sitä hyvää kitaransoittoa. Listan laitoin mukaan esimerkiksi selventämään asiaa. Kun ajattelee listaamiani kitaristeja, niin voi pohtia mikä heidät tekee hyviksi soittajiksi ja tätä kautta voisi alkuperäiseen kysymykseen saada jonkinlaista vastausta.

Usein pilataan hienojakin kappaleita, kun pistetään ne tyylin vastaisesti 'svengaamaan'. Kaunis balladi tai monen muunlainen kitarakappale ei kaipaa svengiä. Ehkä tarkoitit 'svengillä' jotain muuta kuin svengiä? Silloin kommenttisi on ymmärrettävä, mutta se tarkoittaa, että jokainen hyvä kappale on hyvä kappale.
Old Guitar
17.01.2015 12:40:01
Mikko_AAA: Samoista aiheesta jarnataan vuosikausia.

Vastaan itse, että parasta kitaran soittoa on se kun keskittyy omaan soittoon ja musatyyliin ja yrittää kehittyä siinä ja antaa muiden soittaa ja kuunnella mitä ikinä haluavatkaan soittaa ja kuunnella välittämättä itse siittä mitenkään. Eikä lue m.nettiä. :D

Hyvä, kun tulit ilmoittamaan lopullisen totuuden asiasta, josta on jarnattu vuosikymmeniä!

Onhan tuokin näkökohta, mutta melko subjektiivinen. Erittäin hyvä ohje kylläkin jokaiselle kitaristille. Viimeistä kohtaa et kuitenkaan itse noudata? Tais ollakin vain huumoria?

Pirun vaikea on kuvailla mikä on hyvää kitaransoittoa, kun jokainen kuulija, soittaja käsittää sen omalla tavallaan.

Kun kiolmen A:n Mikko kertoi asian lopullisen totuuden, niin mitäpä me enää siitä keskustelemaan jatkossa.
Mikko_AAA
17.01.2015 12:55:06
Old Guitar: Hyvä, kun tulit ilmoittamaan lopullisen totuuden asiasta, josta on jarnattu vuosikymmeniä!

Onhan tuokin näkökohta, mutta melko subjektiivinen. Erittäin hyvä ohje kylläkin jokaiselle kitaristille. Viimeistä kohtaa et kuitenkaan itse noudata? Tais ollakin vain huumoria?

Pirun vaikea on kuvailla mikä on hyvää kitaransoittoa, kun jokainen kuulija, soittaja käsittää sen omalla tavallaan.

Kun kiolmen A:n Mikko kertoi asian lopullisen totuuden, niin mitäpä me enää siitä keskustelemaan jatkossa.

Viiminen oli jokseenkin huumoriheitto :D

Mutta kuten sanoit jokainen käsittää omalla tavallaan. Siksipä en ymmärrä miksi näistä samoista jaksetaan jauhaa vuosia. Jokainen yrittää huutaa omaa mielipidettään mikä on hyvää ja mikä ei. Kuka sen määrittelee kuin henkilö itse mistä tykkää ja miksi sitä "totuutta" pitää toitottaa toisille mikä on hyvää OMASTA mielestä.

Siksi onki parempi soveltaa Kimi Räikkösen mottoa: Ei voisi vähempää kiinnostaa mitä muut tekee. :D Yllättävän viisas lause ko tarkemmin miettii. Vois kait ymmärtää, että tekee omaa juttuaan omassa maailmassa ja antaa muiden tehdä omissaan.

Mutta ei tarkoitus haastaa riitaa tai mitään. Hämmästelen vain ääneen näitä juttuja. Jatkakaa.
tender.insanity
19.01.2015 12:03:01
Mun mielestä hyvä kitaran soitto on sellaista mikä kuulostaa ja näyttää helpolta ja luontevalta, vaikkei sitä olisikaan. Ihan sama mitä sitä soittaa.
McLeach
20.01.2015 00:39:06
tompsoon: Joo on HIEMAN vanha viesti mutta pakko oli vastata :D
eli Ex-RHCP skebaja John Frusciante, soittamisessa mulle itelleni kaikki hänellä, vaikka ei ookkaan mikään teknisesti guru. Tunnetta on enemmän ku kellään, tosi hyviä biisejä tehny tolkuttoman määrän + tän maestron oma soolomateriaali, ihan huikeeta kamaa ja aina uutta, erilaista ja yllättävää.

Joo tää äijä onkin se omalla kohalla, joka tekee hyvän kitaristin määrittelyn mahottomaksi. Jos fruscianten soitto ja meininki on SE juttu niin vaikea enää löytää muusta nykymusasta ja skebailusta paljoa hyvää. Joten jätänpä määrittelemättä :D Sanon vain että huikea muusikko.
Gritsen
21.01.2015 01:08:58
Strato ja Marshall tekee hyvän kitaristin.
ReBeat
21.01.2015 01:38:42

taitoa kokeilunhalua uskallusta varmuutta mielenherkkyyttä sopivassa suhteessa
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)