Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Terssipinot
1 2
StayFrosty
13.01.2015 16:40:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tänään pohdin sitä, miksi teorian mukaan soinnut muodostetaan (ja myös kuulostavat hyviltä), kun ne muodostetaan terssiperiaatteella. Osaako joku kertoa valaisevan näkemyksensä? Esimerkiksi kvinttisuhteinen harmoniapohja on helpompi ymmärtää, koska se on perua yläsäveljärjestyksestä(?) Miksi terssit (ja sekstit) ovat niin hyvin yhteensoivia?
 
Klezberg
13.01.2015 17:31:05 (muokattu 14.01.2015 22:49:40)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

StayFrosty: Tänään pohdin sitä, miksi teorian mukaan soinnut muodostetaan (ja myös kuulostavat hyviltä), kun ne muodostetaan terssiperiaatteella. Osaako joku kertoa valaisevan näkemyksensä? Esimerkiksi kvinttisuhteinen harmoniapohja on helpompi ymmärtää, koska se on perua yläsäveljärjestyksestä(?) Miksi terssit (ja sekstit) ovat niin hyvin yhteensoivia?
 
Kvintti ja kvartti ovat vielä liian puhtaita, kuulostaa liian puhtaalta sointuna. Terssit ovat yläsävelsarjassa seuraavaksi vuorossa, kts. http://www2.siba.fi/intonaatio/index.php?id=51&la=fi . Suuri terssi on 4. ja 5. yläsävelen väli, pieni terssi 5. ja 6. väli.
 
Tersseistä koottuna soinnulle tulee vähän luonnetta, muttei vielä mene riitasointuiseksi.
 
Mutta eipä sointuja ole varmastikaan tämän pohjalta keksitty, vaan siksi että ne ovat kuulostaneet mielenkiintoisilta, toisin kuin kvintti tai oktaavi.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
EP
14.01.2015 18:41:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

StayFrosty: Tänään pohdin sitä, miksi teorian mukaan soinnut muodostetaan (ja myös kuulostavat hyviltä), kun ne muodostetaan terssiperiaatteella. Osaako joku kertoa valaisevan näkemyksensä? Esimerkiksi kvinttisuhteinen harmoniapohja on helpompi ymmärtää, koska se on perua yläsäveljärjestyksestä(?) Miksi terssit (ja sekstit) ovat niin hyvin yhteensoivia?
 
Mitähän tässä tarkoitetaan?
Soinnusta voi jättää kvintin pois mutta ei terssiä, terssi määrää koko soinnun luonteen.
Mulla tuli jostain syystä ( en tiedä miksi?) eka mieleen neliääninen kuorosovitus, siinä ahdas- ja hajallinen asettelu, mutta ei tässä siitäkään ole kyse.
 
Klezberg
14.01.2015 22:29:38 (muokattu 14.01.2015 22:41:56)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Mitähän tässä tarkoitetaan?
Soinnusta voi jättää kvintin pois mutta ei terssiä, terssi määrää koko soinnun luonteen.
Mulla tuli jostain syystä ( en tiedä miksi?) eka mieleen neliääninen kuorosovitus, siinä ahdas- ja hajallinen asettelu, mutta ei tässä siitäkään ole kyse.

 
Mä käsitin tämän niin, että kysyjä ihmettelee, miksi soinnut kasataan päällekkäisistä tersseistä eikä päällekkäisistä kvinteistä. Siihen mä ainakin vastasin.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
StayFrosty
16.01.2015 13:03:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, lähdin ikään kuin haastamaan tätä terssipinoajattelua, mihin musiikin teoria nojaa.
 
Epämuusikko
16.01.2015 15:54:24 (muokattu 16.01.2015 15:56:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Mitähän tässä tarkoitetaan?
Soinnusta voi jättää kvintin pois mutta ei terssiä

 
Hello U2 ja kaikki muutkin ei-bluespohjaiset kitaristit ja muutenkin mitä ihmettä.
 
+ mikä ihmeen terssiperiaate? jos pinoat ääniä terssipinoihin niin sieltä tulee terssipinoja. onhan niitä muitakin hajotuksia maailma täynnä. Vai ymmärsinkö kysymyksenasettelun väärin? Minun musiikinteoriani ei ainakaan nojaa terssipinoihin. Intervalleihin kylläkin.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Klezberg
16.01.2015 17:51:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Hello U2 ja kaikki muutkin ei-bluespohjaiset kitaristit ja muutenkin mitä ihmettä.
 
+ mikä ihmeen terssiperiaate? jos pinoat ääniä terssipinoihin niin sieltä tulee terssipinoja. onhan niitä muitakin hajotuksia maailma täynnä. Vai ymmärsinkö kysymyksenasettelun väärin? Minun musiikinteoriani ei ainakaan nojaa terssipinoihin. Intervalleihin kylläkin.

 
Eikös alkeiden perusteissa kuitenkin esitellä nuo kolmi- ja nelisoinnut niin että pannaan terssejä päällekkäin. Ne hajoitukset tulevat sitten paljon myöhemmin, useimmille ei koskaan.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
Epämuusikko
16.01.2015 18:43:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Eikös alkeiden perusteissa kuitenkin esitellä nuo kolmi- ja nelisoinnut niin että pannaan terssejä päällekkäin. Ne hajoitukset tulevat sitten paljon myöhemmin, useimmille ei koskaan.
 
kysyttiinkö tässä alkeita vai jatkeita? Olen aidosti hämilläni.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Klezberg
16.01.2015 19:16:42 (muokattu 16.01.2015 21:11:04)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: kysyttiinkö tässä alkeita vai jatkeita? Olen aidosti hämilläni.
 
Mä nyt ymmärsin että kyselijä oli pohtimassa että miksi esimerkiksi kolmisointu rakennetaan kahdesta päällekkäisestä terssistä eikä kahdestä päällekkäisestä kvintistä. Siihen mä ainakin vastasin. Kun se kvintti kuulostaa liian puhtaalta, se ei ole kovin kiinnostava, siitä puuttuu mielenkiinto, luonne. Sitähän voi itse kukin kokeilla soittaa pianolla kvintti-pinoja tai kvintti-kvartti -pinoja ja rakennella niistä sointukulkuja.
 
Tuohan ei ole tavanomaista musiikinteoriaa, vaan enemmän semmoista pohdiskelua että miksi musiikki ylipäänsä on semmoista kuin se on.
 
Jossain ketjussa mä joskus päädyin pohtimaan miten melodiasta hahmottuu sävellaji. Tietynlaiset sävelkulut luovat mielikuvaa siitä mikä on perussävel ja niin edelleen.
 
Ja miten musta tuntuu nyt että mä olen kahden trollin uhrina tässä.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
baron
16.01.2015 21:56:38 (muokattu 16.01.2015 22:04:33)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiks nyt kaikki musasoinnut genrestä riippumatta perustu sointuihin jotka on tehty terssipohjalta?
Onhan niitä kvarttisointujakin mutta nekin on terssimuunnoksia.
 
Entäs kvinttisointu:
C G D A E H = Am11 tersseinä.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Klezberg
16.01.2015 22:00:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Eiks nyt kaikki musasoinnut genrestä riippumatta perustu sointuihin jotka on tehty terssipohjalta?
Onhan niitä kvarttisointujakin mutta nekin on terssimuunnoksia.

 
Joo... mä käsitin että kysyjä ihmetteli että miksi näin on. Mulle se on aika ilmeistä jos kokeilee vaihtoehtona kvinteistä kasattuja sointuja.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
StayFrosty
16.01.2015 22:07:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaisikohan se meidän korvaan hyvältä, jos aikojen alussa oltaisi vaikka terssikolmisointujen sijaan muodostettu kolmisoinnut kvinteillä?
 
Klezberg
16.01.2015 22:12:26 (muokattu 16.01.2015 22:15:39)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

StayFrosty: Kuulostaisikohan se meidän korvaan hyvältä, jos aikojen alussa oltaisi vaikka terssikolmisointujen sijaan muodostettu kolmisoinnut kvinteillä?
 
Eihän kaikki musiikki maailmassa muutenkaan perustu kolmisointuihin. Mutta voit itse kokeilla millaisia sointukulkuja saat aikaan tekemällä kvinteistä kolmisointuja. Veikkaan että tulee jotenkin hyvin tasainen ja pysähtynyt tunnelma. Koeta saada niillä aikaan eteenpäinmenon tunnetta ja jännitteitä jotka purkautuvat, onnistuuko?
 
En mä tiedä onko tässä kysymys siitä mikä kuulostaa korvaan hyvältä (eihän kvintti kuulosta pahalta) vaan siitä millä saa musiikista mielenkiintoista.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
baron
16.01.2015 22:25:12 (muokattu 16.01.2015 22:26:20)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg:En mä tiedä onko tässä kysymys siitä mikä kuulostaa korvaan hyvältä (eihän kvintti kuulosta pahalta) vaan siitä millä saa musiikista mielenkiintoista.
 
Kaiken maailman musan tarkoitus, genrestä riippumatta on luoda jännitteitä ja sitten purkaa ne!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
baron
16.01.2015 22:31:22 (muokattu 16.01.2015 22:34:14)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

StayFrosty: Kuulostaisikohan se meidän korvaan hyvältä, jos aikojen alussa oltaisi vaikka terssikolmisointujen sijaan muodostettu kolmisoinnut kvinteillä?
 
C G D = Csus2 tai Gsus4
Ihan hyvä välisointu johonkin kohtaan.
Vaatisko meidän primitiivinen korva purkausta johonkin???
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Klezberg
16.01.2015 22:35:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Kaiken maailman musan tarkoitus, genrestä riippumatta on luoda jännitteitä ja sitten purkaa ne!
 
Mutta ei välttämättä käytä sointuja/harmoniaa ollenkaan. Loppujen lopuksi esimerkiksi klassinen arabialainen ei taida juuri käyttää sointuja. Toki melodia voi yksinäänkin luoda jännitteitä ja purkaa niitä, samoin rytmi.
 
Sitähän mäkin olen tässä sanomassa, että se musiikki ilman niitä jännitteitä olisi sen aika tylsää. Ja olen aika vakuuttunut siitä että kysymyksessä ei ole opittu asia vaan ihan ihmiselle luonteenomainen.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
Klezberg
16.01.2015 22:37:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: C G D = Csus2 tai Gsus4
Ihan hyvä välisointu johonkin kohtaan.
Vaatisko meidän primitiivinen korva purkausta johonkin???

 
No tavallaanhan, kun aloituskysymys kelpuutti myös kvartit, niin saadaan:
 
C G D => C G C
 
Tuota voi sitten soitella eri sävelkorkeuksilta. Ja siinä se sitten onkin.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
Klezberg
16.01.2015 22:54:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan sitten sitä pelkällä kvintti-intervallilla säestämistä ja riffien soittelua viitossoinnuilla. Jälkimmäinen perustuu siihen soundiin joka syntyy, varsinkin särön kanssa kun ylä-ääniä syntyy lisää.
 
Ensinmainittua tapaa ainakin jossain kansanmusiikissa. Klezmerkurssilla opettaja säesti viululla kahden kielen "soinnuilla". G - D, D - A, A - E. Sopii tyyliin kun melodia sitä sitten täydentää. Jossain kaksirivisissä haitareissa saa bassopuolen soinnuista terssin pois soimasta, jolloin samat "soinnut" toimivat sekä duurissa että mollissa.
 
Kummassakaan ei kuitenkaan ole kysymys siitä että kappaleen harmonia perustuisi kvinttipinoon, vaan siitä että säestyssoitin jättää syystä tai toisesta terssin pois soinnuista
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
Dr Dominant
17.01.2015 17:00:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää koko homma on yläsävelsarjasta lähtöisin, joka on ihan fysiikkaa. Se miksi soinnut esitetään terssipinoina liittyy ehkä jopa enemmän siihen, miten harmoniaa olisi ehkä helpointa aluksi hahmottaa, kuin siihen miten harmoniakäsitys musiikissa on kehittynyt. Ja ehkä siihen, että kosketinsoittimilla (joilla varmaankin useimmiten yksittäinen muusikko sointuja soittaa) sointu "mahtuu yhteen käteen" kun se on ahtaassa asettelussa terssipinona. Muunmuassa nämä asiat liittynevät siihen, miksi aloitetaan sointujen opetuksessa tuosta terssipinosta.
 
Yläsävelsarjassa, jos ajatellaan sitä missä järjestyksessä eri sointusävelet esiintyvät ensimmäisen kerran kun ylä-ääneksiä tutkitaan, pohjasävelen jälkeen seuraavana esiintyy kvintti, sitten iso terssi, sitten pieni seiska, suuri ysi, sitten ylinouseva 11 ja suuri 13. Joka on sitä alkua (kvintti ennen terssiä)lukuunottamatta terssipino ...
 
"Dr. Dominant, I presume?"
Klezberg
17.01.2015 17:35:51 (muokattu 17.01.2015 17:40:25)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dr Dominant:
Yläsävelsarjassa, jos ajatellaan sitä missä järjestyksessä eri sointusävelet esiintyvät ensimmäisen kerran kun ylä-ääneksiä tutkitaan, pohjasävelen jälkeen seuraavana esiintyy kvintti, sitten iso terssi, sitten pieni seiska, suuri ysi, sitten ylinouseva 11 ja suuri 13. Joka on sitä alkua (kvintti ennen terssiä)lukuunottamatta terssipino ...

 
Tuo yläsävelsarja olikin jo mun ensimmäisessä kommentissa. Toki tuo on hyvä havainto että siinä tosiaan on terssipino. Tuossa siban sivussa johon laitoin linkin on myös intervallien valaiseva jako avosävyisiin, sointusävyisiin ja dissonoiviin.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «