s8na 15.01.2015 15:45:17 | |
---|
hallu: Mistä? kallis kitara on yleensä painavampi? F-pajan cuspomshopin pyöreäksi viilatut otelaudan reunat? G-pajan otelaudan reunojen pindaukset kalliimmissa malleissa? entä jos kitara ei ole tunnettua kalliiksi tiedettyä merkkiä, tunnistaako sen sittenkin? Itse tunnistan kalliin kitaran hintalapusta ja sitten merkki lavassa sekä tunnettujen merkkien kalliiden mallien eräät tunnetut piirteet (kuten vaikkapa Fenderillä otelaudan pyöristykset tms.). Muuten mennään kyllä aika heikoilla jäillä jos pitäisi ihan vaan päätellä mikä on kallista ja mikä halpaa ilman mitään tunnettuja koordinaatteja kuten vaikkapa valmistusmaa tms. Kova jätkä olet jos heti kitaran kouraan kaapaistessasi osaat heittää siitä hinta-arvion. Itse en siihen pysty en sitten millään. Kirjoittelinkin yleensä. Lakka kertoo paljon, metalliosien laatu, potikoiden pyörittely jne. |
Jucciz 15.01.2015 15:48:41 | |
---|
hallu: Mistä? kallis kitara on yleensä painavampi? Mää sanoisin, että pääsääntöisesti vastoinpäin. Vähän paremmat kitarat ovat mulla olleet kevyempiä. Kai niihin ihan tehtaalla jo valikoidaan keveämmät puut. Homma on mennyt näin ainakin Les Paulien, Stratocasterien ja Telecasterien kohdalla. Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä. |
Laulava Kylätohtori 15.01.2015 15:50:30 (muokattu 15.01.2015 15:51:28) | |
---|
s8na: Kirjoittelinkin yleensä. Lakka kertoo paljon, metalliosien laatu, potikoiden pyörittely jne. Ja kaulan tuntumasta. Yleensä se vaan on kalliimmissa parempi, eli mukavampi, sopii käteen paremmin, vähemmän haittaavia tekijöitä. Halvoissa taas jotkin asiat saattavat vähän tökkiä ja soitto ei ole yhtä helppoa. En tarkoita säätöjä vaan nauhat ym. tuntuvat kalliimmissa mukavammilta. En väitä tunnistavani missään mitään tai mitään muutakaan, mutta näin se on omien kokemusten mukaan yleensä mennyt. Siitä voin lyödä vetoa, että erotan japsi Tokain korealaisesta koska vain sokkotestissä - niissä on huikea ero kaulassa... Believe what you want, it doesn't mean you're right... |
hallu 15.01.2015 16:00:48 | |
---|
Jucciz: Mää sanoisin, että pääsääntöisesti vastoinpäin. Vähän paremmat kitarat ovat mulla olleet kevyempiä. Kai niihin ihan tehtaalla jo valikoidaan keveämmät puut. Homma on mennyt näin ainakin Les Paulien, Stratocasterien ja Telecasterien kohdalla. Eikös Pauleissa se kallein R-sarja nimenomaan ole umpipuuta ja painot näyttää olevan luokkaa neljä kiloa kun taas normi stankut on porattuja tai jopa koverrettuja (tuollaisen koverretun meinasin ekalla kerralla viskata kattoon vahingossa, kun se oli ihan höyhen). Fendereissä omat havaintoni ovat olleet, että ne cs sarjan kepit tai yleensä siellä parin tonnin tai kalliimmat ovat olleet painavampia mitä olen muutamaa kaupassa käpistellyt ja yhtä kaverin cs:ää pikkuisen enemmän saanut soitella. Ei ne ihan yhtä painavia ole kuin nuo seitkytluvun lopun "lyilankut", mutta eivät painavimmat siitä kyllä paljoa jää. Havimmat meksikolaiset ovat olleet tosi kevyitä ja aika kevyt tuo oma meksikon bajakin on mutta sentään yli kolmekiloisena ihan kitaran painoinen:-D. En nyt sinällään tästä asiasta käy väittelemään, koska oma otantani on kovin pieni mutta sellainen kuva itselleni on jäänyt. Itse ainakin oletan painavamman kitaran olevan aina vähän kalliimpi. Olisipa jo kevät |
hallu 15.01.2015 16:06:27 | |
---|
s8na: Kirjoittelinkin yleensä. Lakka kertoo paljon, metalliosien laatu, potikoiden pyörittely jne. No joo, lakasta en ole osannut itse päätellä mitään, mutta potikoiden ja kytkimien käyttötuntuma kyllä kertoo paljon. Ja ehkä se kitaran kokonaisryhtikin on toisinaan (ei kylläkään läheskään aina) jonkinlainen merkki siis hyvä ei nitise eikä natise liitoksissaan, vaan on jämäkkä. Olisipa jo kevät |
hallu 15.01.2015 16:13:43 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Ja kaulan tuntumasta. Yleensä se vaan on kalliimmissa parempi, eli mukavampi, sopii käteen paremmin, vähemmän haittaavia tekijöitä. Halvoissa taas jotkin asiat saattavat vähän tökkiä ja soitto ei ole yhtä helppoa. En tarkoita säätöjä vaan nauhat ym. tuntuvat kalliimmissa mukavammilta. En väitä tunnistavani missään mitään tai mitään muutakaan, mutta näin se on omien kokemusten mukaan yleensä mennyt. Siitä voin lyödä vetoa, että erotan japsi Tokain korealaisesta koska vain sokkotestissä - niissä on huikea ero kaulassa... No Fenderillä kaulan viimeistelystä tunnistaa, että jo on pyöristetty reuna, niin on kallis. Nauhojen päiden viimeistely ei ole fenderillä ihan yhtä luotettava tunnusmerkki. Meksikolaisissa nauhojen päät ovat jyrkempiä ja tuntuvat sormissa (itse en oikeastaan pidä niiden viimeistelystä), mutta esimerkiksi koreassa tehdyssä LiteAsh fenkussa nauhojen päät oli tosi sievästi fiksattu USA fenkkujen tapaan ja vissiin japanialaisissakin on nauhojen päät samaa tasoa usalaisten kanssa. Niin ja Squiereissa on monesti tosi mukava kaula ja hyvin fiksatut nauhan päät. Fenderillä kitaran "notkumisesta" voi päätellä jotain koska ne kalliit mallit mitä olen päässyt käpälöimään ei ikinä ole "notkuneet" mutta halvemmat mallit ovat usein olleet vähän "velttoja" rungoltaan. Olisipa jo kevät |
Jucciz 15.01.2015 16:18:16 (muokattu 15.01.2015 16:24:53) | |
---|
hallu: Eikös Pauleissa se kallein R-sarja nimenomaan ole umpipuuta ja painot näyttää olevan luokkaa neljä kiloa kun taas normi stankut on porattuja tai jopa koverrettuja (tuollaisen koverretun meinasin ekalla kerralla viskata kattoon vahingossa, kun se oli ihan höyhen). Mun R9 painaa n. 3,7 kiloa. Yksikään omistamani Stankku ei ole ollut yhtä kevyt, vaikka ne ovat olleet porattuja ja R9 on sen sijaan umpipuuta. Yleensä siellä 4,0-4,3 kg tuntumassa ovat olleet nuo tässä taloudessa käväisseet Stankut. Tosin, mun uusin stankku taisi olla vuodelta '03, sen jälkeisistä ei ole kokemusta. Nehän muutti sitä kevennysporausta tuon jälkeen jossain vaiheessa isommaksi "altaaksi" niiden muutaman reiän sijaan. Kyllä mää oon monestakin lähteestä lukenut, että ainakin Gibson Custom Shopissa pyritään valitsemaan noihin Historic-sarjan keppeihin kevyemmät puut kuin liukuhihnamalleihin, ja hyvä että näin onkin. Mun mielestä painavuus ei tuo mitään hyvää kitaraan, päinvastoin. Mulle kitaran paino voi olla jopa kynnyskysmys. Joku 4,5 kiloa on ihan liikaa mille tahansa soittimelle, hartia siinä tulee kipeäksi jos koko illan soittaa. Painavin soitin mulla on ollut vuoden '89 Gibson LP Custom: 4,9 kiloa. Hurjaa ajatella, että tuo kevennysporaamaton R9 on suurin piirtein 1,2 kilo kevyempi kuin tämä porattu Custom oli. :D Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä. |
hallu 15.01.2015 16:25:27 | |
---|
Jucciz: Itse asiassa mun R9 painaa n. 3,7 kiloa. Yksikään omistamani Stankku ei ole ollut yhtä kevyt, vaikka ne ovat olleet porattuja ja R9 on sen sijaan umpipuuta. Yleensä siellä 4,0-4,3 kg tuntumassa. Tosin, mun uusin stankku taisi olla vuodelta '03, sen jälkeisistä ei ole kokemusta. Nehän muutti sitä kevennysporausta tuon jälkeen jossain vaiheessa isommaksi "altaaksi" niiden muutaman reiän sijaan. Kyllä mää oon monestakin lähteestä lukenut, että ainakin Gibson Custom Shopissa pyritään valitsemaan noihin Historic-sarjan keppeihin kevyemmät puut kuin liukuhihnamalleihin. No siis, en kai mä nyt sun kanssa ala tästä asiasta vääntämään:-). Varmaan jos joku, niin sinä tiedät ketun lisäksi Gibsoneista. Eikä tämä asia edes ole tärkeä kunhan vaan lähdin kyselemään asiasta, kun se tuossa pullahti esille. Minua nimittäin ihan oikeasti kiinnostaa että minkälaisiin ilmiöihin ihmiset kiinnittävät huomiota kitaroissa ja minkälaisia johtopäätöksiä niistä vetävät. Ja olihan tuossa hiljattain kokonainen toistasataa sivua pitkä ketjukin, missä tähän kysymykseen yritettiin porukalla löytää yksiselitteisiä vastauksia, vaan eipä taidettu löytää. Olisipa jo kevät |
Jucciz 15.01.2015 16:28:59 | |
---|
hallu: No siis, en kai mä nyt sun kanssa ala tästä asiasta vääntämään:-). Varmaan jos joku, niin sinä tiedät ketun lisäksi Gibsoneista. Eikä tämä asia edes ole tärkeä kunhan vaan lähdin kyselemään asiasta, kun se tuossa pullahti esille. Minua nimittäin ihan oikeasti kiinnostaa että minkälaisiin ilmiöihin ihmiset kiinnittävät huomiota kitaroissa ja minkälaisia johtopäätöksiä niistä vetävät. Ja olihan tuossa hiljattain kokonainen toistasataa sivua pitkä ketjukin, missä tähän kysymykseen yritettiin porukalla löytää yksiselitteisiä vastauksia, vaan eipä taidettu löytää. Nääh. Kettu tietää ehkä tuhat kertaa enemmän, mää tiedän korkeintaan noista muutamista omistani plus se vähä mitä oon lukenut sieltä+täältä. :) Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä. |
AngieRainbow 15.01.2015 16:29:13 | |
---|
Jucciz: Kyllä mää oon monestakin lähteestä lukenut, että ainakin Gibson Custom Shopissa pyritään valitsemaan noihin Historic-sarjan keppeihin kevyemmät puut kuin liukuhihnamalleihin, ja hyvä että näin onkin. Mun mielestä painavuus ei tuo mitään hyvää kitaraan, päinvastoin. Näin. Tarkennan vielä, että Gibson Custom Shopissa pyritään erikseen vielä valitsemaan kevyimmät puut R9 ja R0 -malleihin. Tämä kuva on Gibson Custom Shopista: http://s798.photobucket.com/user/pl … 10/media/GibsonLPWeights-1.jpg.html What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |
Gabe 15.01.2015 16:57:24 | |
---|
hallu: Itse tunnistan kalliin kitaran hintalapusta ja sitten merkki lavassa Lakkaus, nauhatyö, potikoiden/kytkimien tuntuma sekä yleisvaikutelma laadusta antavat kyllä hyvin osviittaa myös hinnasta. Jos vaikka nuo kaksi aiemmin linkitettyä teleä nappaa oikeassa elämässä syliin niin asia tulee viidessä minuutissa hyvinkin selväksi. :) Kuvien perusteella ei kannata tehdä paljoakaan johtopäätöksiä. |
Gabe: Lakkaus, nauhatyö, potikoiden/kytkimien tuntuma sekä yleisvaikutelma laadusta antavat kyllä hyvin osviittaa myös hinnasta. Jos vaikka nuo kaksi aiemmin linkitettyä teleä nappaa oikeassa elämässä syliin niin asia tulee viidessä minuutissa hyvinkin selväksi. :) Kuvien perusteella ei kannata tehdä paljoakaan johtopäätöksiä. En minä niistä tehnyt johtopäätöksiä, vaan otin vaan kantaa siihen kauneuteen, minkä jossakin määrin näkee kuvastakin. Ja suunnilleen samanlaisiahan ne ulkonäöltään olivat lähinnä kaulan sävyssä ja lakkauksessa näytti olevan merkittävin ero. Olisipa jo kevät |
Heroooh 15.01.2015 17:13:19 | |
---|
Eli tuo mun skerveseni on halpa koska painaa vain 2,4kg?:D Saatana sano mummo lumessa |
Gabe 15.01.2015 17:44:33 | |
---|
hallu: En minä niistä tehnyt johtopäätöksiä, vaan otin vaan kantaa siihen kauneuteen, minkä jossakin määrin näkee kuvastakin. Ja suunnilleen samanlaisiahan ne ulkonäöltään olivat lähinnä kaulan sävyssä ja lakkauksessa näytti olevan merkittävin ero. Ihmettelinkin tuota kommenttia että vain hintalapusta huomaa eron. :) Tarkoitin myös ihan noin yleisesti että vaikka kaksi noin täysin eri hintaluokassa porskuttavaa kitaraa olisikin kuvassa samalla viivalla niin oikeassa elämässä näin ei ole... moni kakku päältä kaunis jne. Ja käytössä ne erot vielä korostuvat. Vaan on CV tuossa hintaluokassa kuitenkin ihan lyömätön, ja hienokin se kyllä on. Tallan, sähköpuolen ja satulan vaihdolla siitä saa oikein kelpo soittimen. |
Vihapiirakka 15.01.2015 17:46:04 | |
---|
Heroooh: Eli tuo mun skerveseni on halpa koska painaa vain 2,4kg?:D Joo, mitäsää semmossii halpoi kitaroita ostelet. Sietäs hävetä "Hieno juttu, ettet juuri sinä ole raiskannut ketään. Se ei silti lohduta niitä, jotka joku muu on raiskannut." |
hallu 15.01.2015 18:50:49 (muokattu 15.01.2015 18:55:04) | |
---|
Heroooh: Eli tuo mun skerveseni on halpa koska painaa vain 2,4kg?:D No niin, ei nyt viedä tätä enää pidemmälle:-D tuo mun heitto oli ehkä vähän provokatiivinen, mutta se oli kuitenkin kysymysmuodossa. E: Niin ja toi mun Carvin on myös ihan paska kun sekin on kevyt:-D (en ole punninnut, mutta selkeästi esimerkiksi paulia keveämpi). Olisipa jo kevät |
Jäärä 15.01.2015 19:11:43 | |
---|
hallu: F-pajan cuspomshopin pyöreäksi viilatut otelaudan reunat? Ihan Standardissakin (strato) on pyöreäksi viilatut otelaudan reunat. Tai ainakin omassani, vuoden 2001 kepukassa on. Tää vaikuttaa yllättävän paljon soitettavuuteen. Imho. Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä. |
hallu 15.01.2015 19:38:30 | |
---|
Jäärä: Ihan Standardissakin (strato) on pyöreäksi viilatut otelaudan reunat. Tai ainakin omassani, vuoden 2001 kepukassa on. Tää vaikuttaa yllättävän paljon soitettavuuteen. Imho. Joo, siinä on mukavampi tatsi. En tiennytkään, että ihan vakiomalleistakin löytyy. Olen jopa pohtinut josko nuo omatkin kaulat (tele/strato) pyöristyttäisi. Olisipa jo kevät |
Heroooh 15.01.2015 20:35:52 | |
---|
hallu: No niin, ei nyt viedä tätä enää pidemmälle:-D tuo mun heitto oli ehkä vähän provokatiivinen, mutta se oli kuitenkin kysymysmuodossa. E: Niin ja toi mun Carvin on myös ihan paska kun sekin on kevyt:-D (en ole punninnut, mutta selkeästi esimerkiksi paulia keveämpi). Sori oli pakko:) Saatana sano mummo lumessa |
KUNU 16.01.2015 01:34:19 | |
---|
Heroooh: Eli tuo mun skerveseni on halpa koska painaa vain 2,4kg?:D Toivottavasti se ei ainakhaan kallis ollu ;) Suhr=Ongelma |