Aihe: Kontrabasso FAQ
1 2 3 4 527 28 29 30 31 32 33
eliastone
16.11.2014 12:52:10
Soitinkorjaaja asensi kontraani kesällä säädettävän tallan. Nyt kelien kylmetessä pitäisi kieliä nostaa. Tuntuu tuo säätöruuvi tosi kireältä. Pitääkö kieliä löystää tai jotai. En kuitenkaan väkisin haluaisi vääntää ettei koko talla kaadu.
Jussi70
16.11.2014 20:40:49

sanansaattaja: Soitinkorjaaja asensi kontraani kesällä säädettävän tallan. Nyt kelien kylmetessä pitäisi kieliä nostaa. Tuntuu tuo säätöruuvi tosi kireältä. Pitääkö kieliä löystää tai jotai. En kuitenkaan väkisin haluaisi vääntää ettei koko talla kaadu.

Juu, kannattanee kieliä löysätä reilusti. Kokeile vaikka löysätä e ja a enemmän ja säädä siltä puolelta sitten d ja g samalla tavalla. Soitin "selälleen" ettei pinni kaadu jos talla vahingossa keikahtaa. Nämä siis amatöörin ajatuksia, ammattilaiset korjaa jos minun ajatus pielessä.
Puukkosaha
17.11.2014 19:00:36 (muokattu 17.11.2014 19:03:05)

apua, nyt iski vainot. eilen oli ekat bänditreenit kontralla ja kaikki meni olosuhteisiin nähden hyvin mutta kun olin laittamassa soitinta pois eli siis kallistamassa sitä kyljelleen lattialle ni sieltä kuului jokin ihme pamaus. katoin ensin että irtosko piikki tai jotain mutta ei vaikuttanu kyllä siltä. sitte tänään katoin fikkarilla sisään niin pinnan (vai pinnin?) takakannen puoleisen pään vieressä oli sellanen rinkulan muotoinen painauma joka antais ymmärtää että se pinna (vai pinni?) on ainakin joskus ollut siinä painauman kohdalla. en sitten tiiä et miten se ois sieltä voinu hypätä, mutta jos se on siirtyny ni miten se kuuluu siinä basson soinnissa? tuntuu että e-kieli rämisis mut se voi olla et vaan tuntuu siltä nyt kun paniikissa kelailen et onko soundissa muutoksia vai ei. pinna (vai pinni?) on suunnilleen g-kielen kohdalla viitisen senttiä tallan alapuolella (kai).

kaipa mun varsinainen kysymys siis on että mikä se pamaus ois voinu olla ja jos se puukäkkylä siellä sisällä on siirtyny ni miten se todennäkösesti kuuluis soundissa?

edit: mun mielestä se ei siis osunu mihinkään se basso myöskään. en ymmärrä en ymmärrä.
Ihan hyvin se meni.
Jussi70
18.11.2014 20:20:20

Puukkosaha: apua, nyt iski vainot. eilen oli ekat bänditreenit kontralla ja kaikki meni olosuhteisiin nähden hyvin mutta kun olin laittamassa soitinta pois eli siis kallistamassa sitä kyljelleen lattialle ni sieltä kuului jokin ihme pamaus. katoin ensin että irtosko piikki tai jotain mutta ei vaikuttanu kyllä siltä. sitte tänään katoin fikkarilla sisään niin pinnan (vai pinnin?) takakannen puoleisen pään vieressä oli sellanen rinkulan muotoinen painauma joka antais ymmärtää että se pinna (vai pinni?) on ainakin joskus ollut siinä painauman kohdalla. en sitten tiiä et miten se ois sieltä voinu hypätä, mutta jos se on siirtyny ni miten se kuuluu siinä basson soinnissa? tuntuu että e-kieli rämisis mut se voi olla et vaan tuntuu siltä nyt kun paniikissa kelailen et onko soundissa muutoksia vai ei. pinna (vai pinni?) on suunnilleen g-kielen kohdalla viitisen senttiä tallan alapuolella (kai).

kaipa mun varsinainen kysymys siis on että mikä se pamaus ois voinu olla ja jos se puukäkkylä siellä sisällä on siirtyny ni miten se todennäkösesti kuuluis soundissa?

edit: mun mielestä se ei siis osunu mihinkään se basso myöskään. en ymmärrä en ymmärrä.

Se on äänipinna eikä pinni kuten olin aikaisemmin kirjoittanut.
Puukkosaha
19.11.2014 08:48:24 (muokattu 19.11.2014 08:53:49)

Jussi70: Se on äänipinna eikä pinni kuten olin aikaisemmin kirjoittanut.

ok. tärkeitä, tärkeitä. juttelin kaverin kanssa ja se sanoi ettei se äänpinna sieltä mihkään itekseen pompi ja että se pamaus on voinu olla mikä vaan - vaijeriin jääny jännitys viime trimmauksen jäljeltä tai mikä vaan, myös että joku sauma aukes, ja jos siitä on jotain isompaa haittaa ni sen näkee sit ku sen näkee, mut siihen asti ei kannata stressailla. se sauman aukeeminenkin voi kuulemma näkyä vasta myöhemmin. ja olin kyl varautunu et tule kaikkee pientä remppamahista. kyl tää täst!
Ihan hyvin se meni.
Basistivaari
29.11.2014 22:29:41
JudeJude: Hei, mahtavaa! Tervetuloa kerhoon :)

Pidähän heti alusta lähtien huoli siitä että ei tule paikat kipeäksi! Mä luulin pitkään että semmonen tietty perusjumi kuuluu asiaan, mutta kun sitten lopulta tulin maininneeksi opettajalle siitä, niin kävi ilmi että eihän niin tietenkään ole, ja laitettiin asennot kuntoon :) Syvien vatsalihasten ja lapojenseudun vahvistaminen on hurjan tärkeää että jaksaa soittaa ergonomisesti.

Mä oon soitattanut joillain oppilailla Joy Kills Sorrow -bändin tuotantoa, esim. New Shoes -biisiä:

http://www.youtube.com/watch?v=C-5jyMLdVOI

-Enne

Hei kaikillen

Omakohtaisen kokemuksen perusteella suosittelen perehtymistä bassonsoiton (siis kontra-) ergonomiaan. Viime keväänä oli intensiivinen viikonloppu sillä seurauksella, että vasemman käpälän kiertäjäkalvosin kärttyyntyi niin ettei sen koommin ole tarvinnut kovin pitkiä rupeamia soitella - viime reeneissä kahden tunnin soitto riitti. Valitettavasti mistään ei oikein hyvää tietoa ole aiheesta käsiini osunut. Bassonsoittoa olen omatoimisesti opetellut ( eivät valitettavasti pedioppilaaksikaan sibikseen ottaneet). Onneksi iloinen pelimannisoitto toimii vapaillakin kielillä...

Vaan kaikki vinkit ja lähteet soiton ergonomiasta otetaan mieluusti vastaan.

Mukavaa joulunodotusta
Brik
30.11.2014 21:51:25
Basistivaari: Hei kaikillen

Omakohtaisen kokemuksen perusteella suosittelen perehtymistä bassonsoiton (siis kontra-) ergonomiaan. Viime keväänä oli intensiivinen viikonloppu sillä seurauksella, että vasemman käpälän kiertäjäkalvosin kärttyyntyi niin ettei sen koommin ole tarvinnut kovin pitkiä rupeamia soitella - viime reeneissä kahden tunnin soitto riitti. Valitettavasti mistään ei oikein hyvää tietoa ole aiheesta käsiini osunut. Bassonsoittoa olen omatoimisesti opetellut ( eivät valitettavasti pedioppilaaksikaan sibikseen ottaneet). Onneksi iloinen pelimannisoitto toimii vapaillakin kielillä...

Vaan kaikki vinkit ja lähteet soiton ergonomiasta otetaan mieluusti vastaan.

Mukavaa joulunodotusta

http://www2.siba.fi/harjoittelu/index.php?id=99&la=fi

En tiedä onko jo postattu tänne, mutta tässä on nk. perusasiaa jolla saa suuremmat virheet voi korjata. jos vasen käsi ärsyyntyy, muista että vasemmalla kädellä itsessään ei tarvitse tehdä työtä laisinkaan. Käsihän sinänsä painaa jo todella paljon --> käden luonnollisen painon saa välitettyä kielille hakemalla rennon tuen keskivartalosta ja pitämällä vasemman käden sormet kauniilla kaarella, niinkuin keskiajan holvirakennusten katossa. Tätä kannattaa harjoitella vaikka ilman peukaloa, silloin huomaat mistä paino todella välittyy kielelle. Vasen käsi ei siis purista ollenkaan soittaessa (kuten ei tietenkään jousikäsikään).
-----------------------------------------------
JudeJude
01.12.2014 14:04:13
Brik: http://www2.siba.fi/harjoittelu/index.php?id=99&la=fi

En tiedä onko jo postattu tänne, mutta tässä on nk. perusasiaa jolla saa suuremmat virheet voi korjata. jos vasen käsi ärsyyntyy, muista että vasemmalla kädellä itsessään ei tarvitse tehdä työtä laisinkaan. Käsihän sinänsä painaa jo todella paljon --> käden luonnollisen painon saa välitettyä kielille hakemalla rennon tuen keskivartalosta ja pitämällä vasemman käden sormet kauniilla kaarella, niinkuin keskiajan holvirakennusten katossa. Tätä kannattaa harjoitella vaikka ilman peukaloa, silloin huomaat mistä paino todella välittyy kielelle. Vasen käsi ei siis purista ollenkaan soittaessa (kuten ei tietenkään jousikäsikään).

Ton tekstin kirjoittanut Katariina Porander on semmonen fysioterapeuttivelho että huh. Suosittelen käymistä hänen vastaanotollaan.
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
Basistivaari
21.12.2014 17:17:23
JudeJude: Ton tekstin kirjoittanut Katariina Porander on semmonen fysioterapeuttivelho että huh. Suosittelen käymistä hänen vastaanotollaan.

Kiitos hyvistä vinkeistä. En tiedä, pitäiskö viedä soittopeli viritettäväkso, koska joudun kyllä jonkin verran puristamaan vasemman käden peukalolla, jotta saan äänen syntymään. Katsoin yhden youtube-videon meidän keikalta, eikä siinä ainakaan näyttänyt vasen kyynärpää liikaa nousevan ylös; se virhe tahtoo tulla turhankin helposti. Basson asento vartaloon nähden ei kyllä ollut kovin tyylipuhdas...

Pitänee varmaan kiinnitttää soittamisen lisäksi vain entistä enemmän huomiota perusjuttuihin ja koittaa hankkia lisää infoa ja kenties opastustakin.

Hyvää Joulua itsekullekin ja soittorikasta vuotta 2015 teeman " Kaikki pelaa" merkeissä
osmonen
13.01.2015 13:37:42

Basso kävi joululoman päätteeksi korjaajalla ja nyt on uusi otelauta ja talla säätöruuvein. Sointi jämäköityi ja soittotuntuma on tasainen kaikista asemista. Kieletkin saa nyt särinöittä hyvälle soittokorkeudelle. Kannatti fiksata!

Nyt voi palata treenaamisen pariin loman jäljiltä näpit jumissa ja kukkaro tyhjänä.
rattledad
14.01.2015 13:04:12

Olisiko kanssabasisteilla kielisuosituksia? Voisi vaihtaa vanhat medium spirocoret vähän pehmeämpiin vaikka sitten joutuisikin katumaan jälkeenpäin. Suolikieletkin houkuttelisi mutta tekisikö elämän kuinka vaikeaksi vireongelmineen? Näppäilysoundi saisi olla hyvä mutta pitäisi mielellään toimia jousellakin ja satunnaiseen släppäilyyn.
osmonen
14.01.2015 20:05:18

Olisiko kanssabasisteilla kielisuosituksia? Voisi vaihtaa vanhat medium spirocoret vähän pehmeämpiin vaikka sitten joutuisikin katumaan jälkeenpäin. Suolikieletkin houkuttelisi mutta tekisikö elämän kuinka vaikeaksi vireongelmineen? Näppäilysoundi saisi olla hyvä mutta pitäisi mielellään toimia jousellakin ja satunnaiseen släppäilyyn.

Voisit kokeilla Pirastron Evah Pirazzi weicheja. Synteettinen sisus ja teräspunos päällä. Vähän suolikielen tapaista soundia ja joustoa mutta modernilla tavalla. Toimivat jousella hyvin.

Itsellä ei tosin ole monista kielistä kokemusta - kokeiltu on vain Spirocoret ja nuo Pirazzit. Molemmissa on puolensa.

Velvet valmistaa myös synteettisiä kieliä.
JudeJude
15.01.2015 17:44:29 (muokattu 15.01.2015 17:45:14)
rattledad: Kiitos vinkistä, joskus taisin pekezun basson evaheja vähän näppäilläkin ja tosiaan kuulemma olisi mukavammat jousella kuin spirot. Garbot ja Animat taas olisi jo kalliimmat kuin halvat suolikielet... Ehkä pitää vaan alkaa treenata?

Kahdelta opiskelukaverilta oon kuullut hyvää Evaheista. Ite oon käyttänyt Spiroja kohta kymmenen vuotta, mulla ei oo vielä ollut mitään sellaista ongelmaa joka ei ois treenaamalla lähtenyt. Nykyisellään jousi/sormi-balanssi on n. 60/40. Jos menee vielä enemmän jousipainotteiseksi, kokeilen ehkä Belcantoja seuraavaksi.
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
54474N4
18.03.2015 15:46:10
Olikos jollain kokemusta noista Strunalin 5/5 bassoista? Niissä on kokopuukansi ja sivut ja tausta vaneria. Basso on tulossa jazzi hommiin, joten jousen käyttö on vähäistä.
timopi
19.03.2015 19:14:55
54474N4: Olikos jollain kokemusta noista Strunalin 5/5 bassoista? Niissä on kokopuukansi ja sivut ja tausta vaneria. Basso on tulossa jazzi hommiin, joten jousen käyttö on vähäistä.

Täältä löytyy Strunal 5/5 w, ostin viime kesänä käytettynä ja oisko 6-7 vuotta vanha
Tuo on mielestäni kylläkin kokopuinen?
En pysty vertaamaan muihin mut tuo näyttää hienolta ja soi kuten pitää.
Ei ole lohkeillut (kop,kop) kuten useasti tuntuu puisille kontrille käyvän Suomen talvessa...
Jousta ei ole joten siitä en osaa sanoa mitään.
JudeJude
23.03.2015 19:56:57 (muokattu 23.03.2015 19:59:06)
Mun eka basso taisi olla tuollainen. Kyllähän sillä soitti! Nykyään välillä soitan just samaa yksilöä (myin sen silloin kaverille) ja yllättävän hyvältä tuntuu, vaikka nykyinen peli on aika eri hintaluokassa. Tanakka saundi ja hyvätatsinen kaula oli ainakin siinä yksilössä.

Silloin en soittanut jousella ollenkaan eli en osaa siitä sanoa. Nykyään taas en paljon sormilla soitakaan :)
Jopotzuki
06.04.2015 17:18:10
Moro, mitenköhän luonnistuu kontralla katusoitto kesällä? Vaikuttaako ilma jotenki? Mietin vaan, että miten auringonpaiste ja kuuma kesäpäivä vaikuttaa kontraan jos vaikuttaa?
Templar
14.04.2015 13:08:44
Moikka arvon palstalaiset, uusi jäsen tervehtii :)

Olen vakaasti aikoen laajentamassa basson soitantaa sähköbassosta kontraan ja kaipaisin vinkkiä tulevaan soittimen hankintaan. Olen mm. tämän topicin avulla saanut hieman haarukoitua hankintaa, että basso olisi 3/4 kokoinen, ei haittaa vaikka olisi vanerirakenteinen - fanerin huoltovapaus on vain plussaa ja soundin ei tarvitse olla muureja särkevää vahvuudeltaan, mutta arvostaisin kaikinpuolista laadukkuutta. Eli mieluummin laadukas vanerinen kuin esim. hinnat alkaen -kokopuinen. Soittaminen tulee olemaan 90% näppäilyä, joten kielet varmaan sen mukaan. Hintaluokka voisi olla jossain 1000-1500 eur haarukassa, riippuen miten saan realisoitua olemassa olevaa soitinkantaa :)

Tässä muutamia vaihtoehtoja, joihin surffaillessa olen törmännyt:
- Strunal 50/4: http://www.strunal.cz/Products/Double-basses/50-4-F.html (saa ainakin Huttulalta)
- Hora: http://www.hora.ro/student_laminated_dbass.html (saa F-musiikista)
- Stagg VNB3/4: http://www.staggmusic.com/en/product_detail/vnb-34_p.html?backp=1 (Millbrook)
- mahdollisesti vielä Gewa; en ole saanut vielä vahvistusta malliston saatavuudesta.

Kaipaisin näistä kokemuksia ja käsityksiä, miten vertautuvat toisiinsa ja millaisessa maineessa ovat olleet. Ja mietin edelleen myös, että kuinka paljon enemmän saan soitinta noista kuin tilaamalla jonkun Thomannin alle 800 euron basson. Tietysti ainakin palvelun, että soitin laitetaan liikkeessä soittajan mukaiseen soittokuntoon, mutta köyhän on pakko pohtia tätäkin :)
JudeJude
24.04.2015 19:39:31 (muokattu 24.04.2015 19:42:39)
Mä voin lähteä sulle kaveriksi kokeilemaan noita Fasun ja Millbrookin yksilöitä. Pistä yv:tä jos haluat!

Templar: Moikka arvon palstalaiset, uusi jäsen tervehtii :)

Olen vakaasti aikoen laajentamassa basson soitantaa sähköbassosta kontraan ja kaipaisin vinkkiä tulevaan soittimen hankintaan. Olen mm. tämän topicin avulla saanut hieman haarukoitua hankintaa, että basso olisi 3/4 kokoinen, ei haittaa vaikka olisi vanerirakenteinen - fanerin huoltovapaus on vain plussaa ja soundin ei tarvitse olla muureja särkevää vahvuudeltaan, mutta arvostaisin kaikinpuolista laadukkuutta. Eli mieluummin laadukas vanerinen kuin esim. hinnat alkaen -kokopuinen. Soittaminen tulee olemaan 90% näppäilyä, joten kielet varmaan sen mukaan. Hintaluokka voisi olla jossain 1000-1500 eur haarukassa, riippuen miten saan realisoitua olemassa olevaa soitinkantaa :)

Tässä muutamia vaihtoehtoja, joihin surffaillessa olen törmännyt:
- Strunal 50/4: http://www.strunal.cz/Products/Double-basses/50-4-F.html (saa ainakin Huttulalta)
- Hora: http://www.hora.ro/student_laminated_dbass.html (saa F-musiikista)
- Stagg VNB3/4: http://www.staggmusic.com/en/product_detail/vnb-34_p.html?backp=1 (Millbrook)
- mahdollisesti vielä Gewa; en ole saanut vielä vahvistusta malliston saatavuudesta.

Kaipaisin näistä kokemuksia ja käsityksiä, miten vertautuvat toisiinsa ja millaisessa maineessa ovat olleet. Ja mietin edelleen myös, että kuinka paljon enemmän saan soitinta noista kuin tilaamalla jonkun Thomannin alle 800 euron basson. Tietysti ainakin palvelun, että soitin laitetaan liikkeessä soittajan mukaiseen soittokuntoon, mutta köyhän on pakko pohtia tätäkin :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)