Aihe: Anonyymit GASiläiset pt.2
1 2 3 4 5209 210 211 212 213343 344 345 346 347
PIM
14.01.2015 10:39:39
Vakava GAS-varoitus!! Älkää vaan missään nimessä menkö kokeilemaan Electro-Harmonixin uutta B9 urkupedaalia. Aiheuttaa välittömän GAS-kohtauksen ja vakavat vieroitusoreet ensimmäisestä kokeilusta.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Sarko
14.01.2015 11:17:57
Sarko: Vähän kyllä kaasuttelis MXR Custom Badass Overdrive tai OCD. Boss SD-1 ja DS-1 modaustarkoituksiin vois olla vielä päheempi.

Tämä kaasu tais sit järkkääntyä ihan itekseen.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
antnis
14.01.2015 11:27:42
Se B9 on muuten tosi hyvä, veljellä o kans sellanen.
johanssen
14.01.2015 12:00:09 (muokattu 14.01.2015 12:13:28)

Gabe: Itse olen vähän samoilla linjoilla. 2 kitaraa ja 2 vahvistinta tuntuu olevan minulle kaikkein mukavin olotila. Fuzzeja pitää toki lojua useampi kappale mutta muuten käyttämätön rompe ahdistaa. Enemmän laatua ja vähemmän määrää.

4-5 skebaa ja kaks akkaria + basso olis unelma setti, jota kohti mennään. Vahvistimia 2-3 erilaista siihen nupiksi (yks näistä vois olla ehkä räkki-Kemper). Aika hyvällä mallillahan tuonne kurkottelu jo on, sillä tieto siitä, mitä puuttuu on mielikuvissa vahva. Ja laatua tietty olla pitää.

Speduilut on muuten kohillaan, mutta simble pitäis vielä melkein testiä. Muutenhan mennään pääasiassa kitara-vahvistin meiningillä. Pieninä mausteinahan mie näitä käytän.

Väliin tietty tulee jotain ohareitakin, kuten se, etten tienny tarvitsevani SG:tä, mutta kun sen vahingossa hommasin, niin kyllä se paikkansa nopeasti löysi. Eli tähän ei ollu mitää kaasua ees ollu olemassa.

Täällä kamarunkkareiden seassa pyöriminen saa aikaan enemmän GASia kuin mikään muu...

Edit: Perkele, nyt alko toi EH:n B9 kaasuttamaan.
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
Jucciz
14.01.2015 13:22:28
jniska: Mitenkään Bluetonen tuotteita arvostelematta totean, että Marshall on aina Marshall. Bluetonen JCM 800 on muutettu alkuperäisestä. Onhan jo noissa periaatteessa samoissa Marshalleissa jo saundieroa keskenäänkin.

Joo - ja varsinkin jos mistä tahansa perinnekoneesta matkitaan pelkkä etuaste, soundista ei takuulla tavoiteta kaikkea. Ja vielä vähemmän siksi, että Marshalleissa etenkin muuntajat ovat osa soundia.
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
Laulava Kylätohtori
14.01.2015 13:35:18
jniska: Mitenkään Bluetonen tuotteita arvostelematta totean, että Marshall on aina Marshall. Bluetonen JCM 800 on muutettu alkuperäisestä. Onhan jo noissa periaatteessa samoissa Marshalleissa jo saundieroa keskenäänkin.

Onhan se totta, että jos haluaa autenttisen Marshall-soundin, niin se lähtee vain Marshallista. Mutta itse en sellaista edes tavoittele, vaan soundia, joka sopii omiin käyttötarkoituksiin parhaiten. Eli joskus se aito voi olla tiettyihin tarpeisiin huonompi kuin siitä aidosta muunneltu versio. Aitoa JCM800/2204:sta en ole testannut, mutta jos nyt jotain voi klippien perusteella sanoa, niin olen varsin skeptinen sen suhteen, että aito toimisi itsellä paremmin.

Ja tuo, että Bluetoneen käy heittämällä 6V6:t on itselle tärkeää. Samoin se, että saan Fender-tyyliset puhtaat samasta koneesta. En tarvitse siinäkään aitoa Fender-soundia, vaan soundia, joka toimii itselle parhaiten. Samoin biasoinnin helppous, takuu/asiakaspalveluasiat ja se, että Dusty toimii hiljaisillakin volumeilla oikeasti hyvin on, erityisen tärkeää. Keinokuormia en halua, enkä soittaa huonolla soundilla, koska vahvaria ei voi avata riittävästi. PPIMV on tietysti hyvä, mutta ei sekään kaikkia koneita hillitse riittävästi ilman, että soundi alkaa kärsimään.

Siksi siis päädyin Bluetoneen, enkä koe tärkeäksi, että siinä vahvistimessa pitäisi lukea Marshall, vaikka Marshalleja suuresti arvostan ja vaikuttaa siltä, että se oma soundi ei löydykään Fender-henkisistä peleistä, kuten pitkään luulin, vaan juurikin Marshall-johdannaisista...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Niq
14.01.2015 13:44:24 (muokattu 14.01.2015 13:44:59)

johanssen: Edit: Perkele, nyt alko toi EH:n B9 kaasuttamaan.

Vttu. Pitikin mennä youtubesta kattomaan. Pakko saada. :D

Piti ketjussa kysäistä GASittelijoilta että olettekos törmänneet lähiaikoina nettikauppojen ihmeellisessä maailmassa muutama vuosi takaperin melko suosittuihin, todella halpoihin 1-5W putkivahvistimiin, joissa on tyyliin pelkkä vola ja tone? Harley Bentonia, Epiphonea ym. myytiin sillon alta satasella ja nyt näyttää halppikset haihtuneen tuhkan lailla tuuleen. Pienitehoinen, yksinkertainen ja halpa modailun kohde olisi siis hakusessa.
PIM
14.01.2015 14:10:06
No ette sitten varoitusta uskoneet ;)

Pirun addiktoiva laitos toi B9 tosiaan on. Sain sen käsiini eilen puoli tuntia ennen treenejä ja parin tunnin treeneissä se oli koko ajan päällä ja jäin vielä tunniksi treenien jälkeenkin vääntelemään namiskoita uusiin asentoihin ja ihmettelemään mitä kaikkea sieltä löytyykään. Onneksi tuo ei ole liian orgaaninen (heh) että sitä pystyy ohjaamaan ainakin jossain määrin myös kitaristin käytössä olevilla kikoilla (bendit, vibra) ettei soitto kuulosta pelkästää siltä, että joku summamutikassa painelisi urkujen näppäimiä. Jopa soittotatsi ja kitaran tonepotikan asento sekä käytössä oleva mikki vaikuttaa ulostulevaan sointiväriin eli boxia pystyy oikeasti soittamaan. Eikä käyttöalue rajoitu pelkästään kitaraan, vaan manuaalin mukaan toimii myös kosketisoittimen perässä.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Shredator
14.01.2015 14:26:17 (muokattu 14.01.2015 14:27:06)

Laulava Kylätohtori: Onhan se totta, että jos haluaa autenttisen Marshall-soundin, niin se lähtee vain Marshallista. Mutta itse en sellaista edes tavoittele, vaan soundia, joka sopii omiin käyttötarkoituksiin parhaiten. Eli joskus se aito voi olla tiettyihin tarpeisiin huonompi kuin siitä aidosta muunneltu versio. Aitoa JCM800/2204:sta en ole testannut, mutta jos nyt jotain voi klippien perusteella sanoa, niin olen varsin skeptinen sen suhteen, että aito toimisi itsellä paremmin. .

Mulla on nyt Dusty Road ja aikaisemmin on ollut useita Marshalleita, 2203 mukaan lukien. Dustyn ja JCM800:n ero on ainakin kotisoittelussa hiuksenhieno. Oikeastaan Bluetone kuulostaa kotioloissa paremmalle. Jos soundia suoraan vertaa, niin Bluetone ei ole niin kirkas ja alakeskiääniä on mukana enemmän.

Toki ero kuuluisi selkeämmin kovalla luukuttaessa, kun pääte astuu kunnolla mukaan kuvioon. 2203:ssahan pääte näyttelee myös suurta osaa sen soundin muodostumisessa.
Jos et soita taimissa, olet liian hidas.
Gabe
14.01.2015 14:51:30
Laulava Kylätohtori:...olen varsin skeptinen sen suhteen, että aito toimisi itsellä paremmin....

Samoilla linjoilla tohtorin kanssa. Wanhoissa koneissa on toki mojoa mutta itse en voisi aitoa JCM800 tai Plexiä edes haaveilla käyttäväni tässä elämäntilanteessa. Bluetone taipuu todella hienosti kotioloista isompiin tarpeisiin ja biasoinnin/huollon helppous on iso plussa myöskin. Tietenkin jos on pakko saada autenttista wanhaa marsusoundia niin sitä saa ainoastaan niistä vintage koneista, jo pelkästään muuntajien ym komponenttien tähden. Itselleni 1:1 autenttisuus ei ole koskaan ollut mitenkään merkittävä tekijä vaan olenpahan vain etsinyt itselleni hyvää soundia ja käyttötarkoitukseen sopivaa konetta.

Kun ajatellaan nykypäivänä kasattujen vahvistimien soundeja niin niiden esikuvina toimineita koneita kannattaisi ajatella enemmänkin suuntaa näyttävinä sen lopputuloksen kannalta, eikä aina verrata niin kiihkeästi niitä siihen alkuperäiseen. Boutique pajoilla on aina kuitenkin jonkun verran omaa näkemystä ja modeja pelissä sen koneen suunnittelussa eikä autenttisuuteen aina välttämättä edes ole haluttu pyrkiä.

Vaan kyllä mullekin joku wanha kone varmaan jossain kohtaa tupsahtaa jo ihan puhtaasti mielenkiinnosta aiheeseen.
kekkuliheikki
14.01.2015 15:02:36
PIM: Vakava GAS-varoitus!! Älkää vaan missään nimessä menkö kokeilemaan Electro-Harmonixin uutta B9 urkupedaalia. Aiheuttaa välittömän GAS-kohtauksen ja vakavat vieroitusoreet ensimmäisestä kokeilusta.

Ja heti kokeilemaan!!
En allekirjoita.
Sarko
14.01.2015 15:13:48
Gabe:

Kun ajatellaan nykypäivänä kasattujen vahvistimien soundeja niin niiden esikuvina toimineita koneita kannattaisi ajatella enemmänkin suuntaa näyttävinä sen lopputuloksen kannalta, eikä aina verrata niin kiihkeästi niitä siihen alkuperäiseen. Boutique pajoilla on aina kuitenkin jonkun verran omaa näkemystä ja modeja pelissä sen koneen suunnittelussa eikä autenttisuuteen aina välttämättä edes ole haluttu pyrkiä.

Vaan kyllä mullekin joku wanha kone varmaan jossain kohtaa tupsahtaa jo ihan puhtaasti mielenkiinnosta aiheeseen.

Bluetonen Princeton oli kyllä niin tummasoundinen peli että oikein ihmetytti, middlet ja treblet joutu vääntään kaakkoon ja basson nollille eikä Tele meinannut siltikään twängätä. Aika erikoinen juttu, Princetonista nimittäin harvemmin tulee mieleen adjektiivi "tummasävyinen".

Käväis mulla toi Blackface Bandmaster välissä, erittäin hyvä peli mut 2x10" kaappi Jenseneillä oli aika kömsö omaan makuun. Jotenkin hirvitti kans raahata sitä keikoille, joku outo vintage-ylivarovaisuus iski erittäin vahvasti.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Gabe
14.01.2015 17:25:26
Sarko: Bluetonen Princeton oli kyllä niin tummasoundinen peli että oikein ihmetytti, middlet ja treblet joutu vääntään kaakkoon ja basson nollille eikä Tele meinannut siltikään twängätä. Aika erikoinen juttu, Princetonista nimittäin harvemmin tulee mieleen adjektiivi "tummasävyinen".

Ei kieltämättä tule Princetonesta ensimmäisenä tummasävyinen mieleen. :D Dustyssa oli vähän samaa särökanavan kanssa, treble oli liki täysillä ja bassot olivat aika pienellä. Säätövaraa ei omaan makuun ollut enää ruhtinaallisesti jäljellä mutta kyllä sen sai pirun hyvänkuuloiseksi säädettyä eikä säärövara kuitenkaan loppunut kesken. Tuo JTM45/Plexi risteytys on taas mukavan kirkas niin halutessa ja säätövaraa on todella reippaasti. Vaihdoin elementinkin vähän tummempaan ja trebleä riittää yhä ihan niin paljon kuin mieli tekee. Eipä tuokaan kyllä 1:1 Plexiltä tai JTM45:selta soundaa mutta toimii mulle paremmin kuin mikään aiempi.

Käväis mulla toi Blackface Bandmaster välissä, erittäin hyvä peli mut 2x10" kaappi Jenseneillä oli aika kömsö omaan makuun. Jotenkin hirvitti kans raahata sitä keikoille, joku outo vintage-ylivarovaisuus iski erittäin vahvasti.

Eipä tuollaista varmaan kyllä huvita röytää pilalle, vaikkakin pieni roudausihottuma vain kaunistaa vanhuksia. Miten muuten marsu on maistunut?
jii.haanpaa
14.01.2015 17:40:23
Keskustelun innoittamana: sanokaas mikä olisi harkinnan arvoinen JTM45-klooni? Vois piruuttaan alkaa gaasuttelemaan tollasta.
Sarko
14.01.2015 17:44:41
Gabe:

Eipä tuollaista varmaan kyllä huvita röytää pilalle, vaikkakin pieni roudausihottuma vain kaunistaa vanhuksia. Miten muuten marsu on maistunut?

Muutamat tyypit olen vasta ottanut ja tänään ekaa kertaa bändikontekstissa, mutta erittäin tyytyväinen olen tällä hetkellä. Tehot todellakin riittävät, ei pitäisi jäädä jalkoihin esim. missään :D Ei kuitenkaan niin älyttömän kovaääninen kuin olin kuvitellut, esim. normaalikanavan volume kello kympissä ja master kello ysissä joikaa hyvin muttei kaada seiniä, nostovaraa siis riittää. Purkkejakin tuntuu syövän hyvin, mut päivittelen paremmin tässä illan mittaan ja treenien jälkeen. Kliinit kuulostavat erittäin hyvältä, yllätti tällaisen pitkään Fender-henkisillä ja hivenen skuupatuilla vahvistimilla soittaneen.
Krice
14.01.2015 20:21:32

Jucciz: että Marshalleissa etenkin muuntajat ovat osa soundia.

Kirjaimellisesti, se muuntajan humiseva ääni on osa soundia ainakin mun JVM1:ssä. Sitä voi voi edes käyttää nauhoitukseen, sen verran kovaa hurisee.
Sarko
14.01.2015 22:47:19
Krice: Kirjaimellisesti, se muuntajan humiseva ääni on osa soundia ainakin mun JVM1:ssä. Sitä voi voi edes käyttää nauhoitukseen, sen verran kovaa hurisee.

Jännä, oma Marshall ei kyllä isompia hurise.
Sarko
14.01.2015 22:54:13
Gabe: Miten muuten marsu on maistunut?

Täydennellääs hieman kokemuksiani tosta combosta. Soundaa isolta, niin kuin 2x12" 100 wattisen combon kuuluukin. Puhtaat ovat erittäin makeat ja buustattuna kuulostaa loistokkaalta, Soul Foodilla puskettuna ominais-soundi säilyy mutta saturoi just oikealla tavalla. SL Drive taas tuntui liian tummalta ja löysältä, ikään kuin menetti tatsinsa varsinkin kun sitä boostasi tuolla Soul Foodilla. Voi olla että tollanen Marshall-in-a-box Marshallin kanssa tuottaa liikaa keskiääniä, varsinkin alakeskiääniä, gainiahan tuossa SL Drivessä ei mitenkään älyttömästi ole. Peavey 30:sen ja Champin kanssa toi SL taas toimitti niin kuin pitääkin. Pitää kokeilla MXR Badass OD:ta tuon SL:n sijaan, sehän perustuu löyhästi Bossin SD-1:een, joka on aika legendaarinen väline Marshallin kanssa pelmuamiseen.

Yllätyin kuinka tuota pysyi "avaamaan" enemmän kuin kuvittelin, luulen että combon aukinainen rakenne vaikuttaa tuohon aika merkittävästi. Toki tehoa jäi reserviin runsaasti!
JaaGeRMaisTeR
15.01.2015 21:38:03
Kaasuttaa taas aivan kaikki. Japsiräikkähevirässi silti pitäisi saada. Mikähän sen torilla pyörineen ESP junnun hp olikaan :/
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)