Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Äänen käheys
1
Marutzella
13.01.2015 22:44:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei. Minulla ollut jo kuukauden tiettyä tukkoisuutta äänessä,varsinkin ylä-äänissä. Nyt viikko sitte iski flunssa ja kävin foniatrilla,joka määräsi antibiootit ja viikon puhe-ja laulukiellon,joka tulee sunnuntaina täyteen. Nyt tuntuu siltä,etten kyllä lähes tulkoon ole vielä laulukunnossa ensi viikolla,vaikka työt sitä vaativat. Kuiva yskä hakkasi äänihuulet niin turvoksiin,ettei niistä juuri ole mihinkään. Auttaisiko kortisooni kuuri vai uusi antibiootti vai mikä. Tiedän,että pitää olla hiljaa,vaikka kotona se onkin vaikeaa lasten kanssa. Työkin on sellainen,että sairaslomaa vaikea toteuttaa, kun sijaisia ei saa. Kertokaa,kuinka kauan teillä mennyt vastaavissa tilanteissa ja mitkä kotikonstit auttavat.Kiitos ja pleaseeeee!!
 
Linsessa
14.01.2015 00:07:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lämmin juoma ja hunaja! Yksinkertaisimmillaan kuumaan veteen hunajaa liuotettuna tai stten voi lisätä Carmolis-tippoja tai tuoretta inkivääriä sekaan.
Ja paljon valkosipulia kannattaa syödä, aina, se ehkäisee tulehduksia ja virusten tarttumista.
 
Kiltti kultakurkku
Khassera
14.01.2015 01:10:40 (muokattu 14.01.2015 01:11:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Marutzella: Hei. Minulla ollut jo kuukauden tiettyä tukkoisuutta äänessä,varsinkin ylä-äänissä. Nyt viikko sitte iski flunssa ja kävin foniatrilla,joka määräsi antibiootit ja viikon puhe-ja laulukiellon,joka tulee sunnuntaina täyteen. Nyt tuntuu siltä,etten kyllä lähes tulkoon ole vielä laulukunnossa ensi viikolla,vaikka työt sitä vaativat. Kuiva yskä hakkasi äänihuulet niin turvoksiin,ettei niistä juuri ole mihinkään. Auttaisiko kortisooni kuuri vai uusi antibiootti vai mikä. Tiedän,että pitää olla hiljaa,vaikka kotona se onkin vaikeaa lasten kanssa. Työkin on sellainen,että sairaslomaa vaikea toteuttaa, kun sijaisia ei saa. Kertokaa,kuinka kauan teillä mennyt vastaavissa tilanteissa ja mitkä kotikonstit auttavat.Kiitos ja pleaseeeee!!
 
Olin noin kuusi viikkoa (kuivan yskän alettua) flunssassa. Äänihuulet oli ookoo (Eli F5 pärähti kirkkaasti) ekan kerran toissapäivänä.
 
Vie ihan sikakauan että ääneen palaa kirkkaus, ja se johtuu suurimmaksi osaksi
 
1) äänihuulten turpoamisesta, puhe rasittaa vähän mutta tarpeeksi että se pitää turvotusta yllä kun tulehdus on päällä (siksi terveenäkin voi käheytyä ääni paljon puhumisesta)
2) limasta joka irtoaa nieluun ja tukkii ylähenkitiet
 
Elikä Mun go-to neuvo, siis jos olet 101% varma että haluat väkisin yrittää laulaa vaikka terveys ei kestäis vielä, on käydä lenkillä. Ei keuhkotverille-lenkillä vaan pikkusen nostaa sykettä. Itsellä ääni kirkastui kun kävin vetämässä 10-15minsan intervallitreenin. Se oli liian rankka mutta ääni palautui välittömästi ja silmistä ja nenästä tuli sen verran törkyä ettei varmasti mitään jäänyt mihinkään.
 
Vielä lopuksi sanon että ääni, eli äänihuulet ja muut äänenkäyttöön kuuluvat jutskamandeerat palautuvat melkein mistä vain. Yskit sitten verta ja suolenpätkiä tai olet pikkuisen tukkoinen, levolla ja oikeilla harjoitteilla (harjoitteilla jotka tähtäävät minimoimaan lihastyön ja maksimoimaan resonanssin) saa riekaleisetkin lerpukkeet lavakuntoon.
 
Eri asia kestääkö sydän.
 
Älä nyt ainakaan, jumalauta, mene toista antibioottikuuria syömään. :D Ja hommaa nenäkannu.
 
EDIT: ja joo, lämmin hunajavesi on tosi jees, vaikka hunajan antiseptisyys häviääkin kuumennettaessa. Itse kuron vaan lämmintä vettä ja syön ruokalusikasta hunajaa koska Korpelan kukkaishunaja.
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
kalakukko
03.02.2015 10:05:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä olisiko tällaisesta hyötyä vai olisiko parempi vain levätä, mutta itse tykkään välillä tehdä.
 
Mark Baxterin video "Worried About Vocal Damage? Do This Everyday:"
https://www.youtube.com/watch?v=ySgg2YUDGH4
 
Ei ole. Parilla kolmella hullulla vaan, ja sitten ne vaihtelee niitä aina että vaikuttaisi että olisi monta.
Khassera
03.02.2015 12:49:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kalakukko: En tiedä olisiko tällaisesta hyötyä vai olisiko parempi vain levätä, mutta itse tykkään välillä tehdä.
 
Mark Baxterin video "Worried About Vocal Damage? Do This Everyday:"
https://www.youtube.com/watch?v=ySgg2YUDGH4

 
Tuo on sikahyvä. Suosittelen myös tekemään henitysharjoituksia jos meinaa tulla laulamisesta downtimea. Hommaa kahvipilli ja puhaltele sen läpi staccatoja.
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
Darsu
03.02.2015 19:43:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ettei olisi jokin huoneilmaongelma? Sitten ei auta kuin maiseman vaihdos.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «