Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ohut kaulainen kitara, ehdotuksia
1 2
imyynona
11.01.2015 13:16:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko hyviä ehdotuksia ohutkaulaiseksi kitaraksi, lähinnä telecaster-mallia? Entä ohuen kaulan haitat ja hyödyt?
 
freakingenius
11.01.2015 14:01:28 (muokattu 11.01.2015 14:04:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

imyynona: Olisiko hyviä ehdotuksia ohutkaulaiseksi kitaraksi, lähinnä telecaster-mallia? Entä ohuen kaulan haitat ja hyödyt?
 
Kato netistä Fendereiden malleista missä lukee neck C/tai modern C. Ne on ainakin varmaan tarpeeksi ohuita. Varmaan jos rokkia soitat niin Chapman Guitarsilta vois löytyä jotain heavy teleä ohuella kaulalla. Muuten varmaan ohuet kaulat löytyy parhaiten Ibanezilta (ei tosin tele-mallia). Edut ja haitat on varmaan luultavasti aika soittaja kohtaisia, ja riippuu paljon käden koosta ja sormien pituudesta.
 
Decadetroll
11.01.2015 14:23:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

freakingenius: Kato netistä Fendereiden malleista missä lukee neck C/tai modern C. Ne on ainakin varmaan tarpeeksi ohuita. Varmaan jos rokkia soitat niin Chapman Guitarsilta vois löytyä jotain heavy teleä ohuella kaulalla. Muuten varmaan ohuet kaulat löytyy parhaiten Ibanezilta (ei tosin tele-mallia). Edut ja haitat on varmaan luultavasti aika soittaja kohtaisia, ja riippuu paljon käden koosta ja sormien pituudesta.
 
Ibanezilta löytyy fr-mallisto, joka mukailee teleä.
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
Jucciz
11.01.2015 14:48:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi mahdollinen haittapuoli ohuessa kaulassa on ainakin se, ettei käsi (lähinnä peukun ja etusormen muodostama kaari) oikein tukeudu mihinkään, ja joissain tapauksissa tämä voi synnyttää kipua ja puutumista otelautakädessä.
 
Lisäksi useampi kuin yksi soitinrakentaja on kertonut mulle, että jos kitara soi hyvin, siinä soi nimenomaan kaula - ja tästä syystä kuulemma tuhdimpikaulaiset kitarat yleensä soivat paremmin kuin ohutkaulaiset. Tällä sitten voi tapauksesta riippuen olla väliä tai ei.
 
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
iec
11.01.2015 14:53:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Yksi mahdollinen haittapuoli ohuessa kaulassa on ainakin se, ettei käsi (lähinnä peukun ja etusormen muodostama kaari) oikein tukeudu mihinkään, ja joissain tapauksissa tämä voi synnyttää kipua ja puutumista otelautakädessä..
 
Komppaan tätä. Tuollaisia erittäin ohut- tai paksukaulaisia kannattaa testata kyllä kunnolla, ennenkuin ostaa sellaisen. Voi mennä torille kuukauden tai parin kuluttua otelautakäden kipeytymisen takia.
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
petrip
11.01.2015 15:38:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaula kannattaa valita omien tuntemusten mukaan. Itse lyhytsormisena kyllä arvostan enemmän ohuempaa kuin "pesäpallomailaa". Hyväsoundisia kitaroita löytyy kyllä. Kaulaprofiileja esim. Fenderilla taitaa olla lähemmäs 100 (kts. Custom Shopin videosarja) ja esim. MID 60's style oval C-nimisellä profiililla saattaa paksuus vaihdella (1. nauha 0,78 - 0,86) melkoisesti. Osa jälleenmyyjistä ilmoittaa nykyään tarkat speksit, joka on erittäin tervetullutta. Ei tarvitse arvailla pelkän nimen perusteella.
 
http://www.wildwoodguitars.com/elec … er_custom_shop/custom_shop_tele.htm
http://www.gregsguitars.de/en/
 
antnis
11.01.2015 15:44:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi parhaiten akustisesti soivista Stratoista mihin olen törmännyt oli muute Bonnie Raitt-malli, jossa on todella slimmi kaula.
 
No se siitä, osta Fret Kingin Jerry Donahue Tele, siinä on ohut ja ihan hiivatin mukava kaula. 7.25 radius tuntui siinä just hyvältä.
 
Gabe
11.01.2015 15:49:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

imyynona: Olisiko hyviä ehdotuksia ohutkaulaiseksi kitaraksi, lähinnä telecaster-mallia? Entä ohuen kaulan haitat ja hyödyt?
 
Missä hintaluokassa etsit kitaraa? Itse en tykkää todella ohuesta kaulasta koska otelautakäsi kipeytyy. Ohuemmalla kaulalla voi tietty olla nopeampi soittaa, mutta en ole itse näin isokätisenä huomannut mitään etua tälläkään saralla. Omat havainnot tukevat myös sitä että paksumpi kaula soi paremmin. Kannattaa toki itse kokeilla tämäkin.
73nd3r
11.01.2015 16:27:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, hiukan on laajapohjainen kysymys...
 
Squierit saa kehuja/haukkuja ohkasista kauloista, joten siitä kokeilemaan, blingiä:
http://www.thomann.de/fi/fender_j5_telecaster_frost_gold_fsr.htm
 
Jos menet CustomShop-luokkaan niin saat ohkasen kaulan ihan mihin vaan haluat ;)
 
Hyödyistä ja haitoista suurin osa on soittajan omaa tuntumaa ja mieltymystä.
Halvoissa kitaroissa joskus tulee vastaan että kaula on liian joustava, ja "elää" liikaa vaikka kaularauta olis suht kireällä ja relief pienenä.
 
mpekkanen
11.01.2015 16:48:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse soitan paljon avoimilla vireillä kitaraa ja olen huomannut, että Avoin D/E-vire on helpompi kun on hieman ohkaisempi kaula tai hieman kapeampi kuin vastaavasti taas avoimessa A/G-vireessä. Tämä johtuu siitä, että avoin G-vireen soittopaino on D,g,h Kielillä. Vastaavasti sitten avoin D/E-vireessä on sama asetelma A,D,G kieliltä mutta ne on viritetty A,D,f# tai H,E,g#.
 
Soitetaan niillä vireillä toki ihan kaikkia kieliä, mutta myös se viritys voi vaikuttaa asiaan. En kuitenkaan tykkää itse aivan ohkaisista ja kapeista kauloista oikein missään.
 
Voisiko tässä ajatella, että kaulasta hiottaisiin halutun kaltainen. Jos siis kitara on muuten hyvä.
Minusta tuntuu, ainakin edullisemmissa soittimissa olevan enemmin ohkaisia kuin liian paksuja kauloja. Toki tämä on oma näkemykseni ja jos halutaan oikein ohkaista kaulaa niin silloin pitäisi varmaan kaulan olla jo muutenkin hieman laadukkaammin tehty.
Kitaran muoto myös vaikuttaa sottotuntumaan ja se soitetaanko istualtaan vai hihnan kanssa. Hihnan kanssa myös korkeudella on väliä miltä kaula tuntuu. Aina ei siis ole pelkkä kaulan paksuus/ohkaisuus mitenkään sellainen asia että jokaisessa kitarassa pitäisi olla juuri samanlainen.
 
73nd3r
11.01.2015 17:19:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Voisiko tässä ajatella, että kaulasta hiottaisiin halutun kaltainen. Jos siis kitara on muuten hyvä.
 
IMHO, toi ratkaisu sopii ainoastaan jos a) soittaja tietää tasan mitä tahtoo ja b) tekijä osaa myös hommansa. Kaulaprofiilin muutos ei ole vaan sitä että hangataan santapaperilla enimmät pois.
 
Muissa tapauksissa uusi valmiskaula muuten perfectosoittimeen on parempi ajatus, ja silloinkin kokeilu on aika hankalaa joten pitää osata valita se oikea kaula.
 
imyynona
11.01.2015 17:51:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Missä hintaluokassa etsit kitaraa? Itse en tykkää todella ohuesta kaulasta koska otelautakäsi kipeytyy. Ohuemmalla kaulalla voi tietty olla nopeampi soittaa, mutta en ole itse näin isokätisenä huomannut mitään etua tälläkään saralla. Omat havainnot tukevat myös sitä että paksumpi kaula soi paremmin. Kannattaa toki itse kokeilla tämäkin.
 
No ihan oikeeta fender telecasteria olen vähän pohtinut, toisaalta jos jollakulla on hyviä idiksiä meksikon tai japanin fendereihin, niin ideoita otetaan vastaan.
Mihinkään custom juttuihin ei ole varaa, ja kaulan ohentamisetkaan ei ole mun juttu.
Varmaan liikuttaisiin 500-1500e välillä...?
 
mpekkanen
11.01.2015 18:36:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

imyynona: No ihan oikeeta fender telecasteria olen vähän pohtinut, toisaalta jos jollakulla on hyviä idiksiä meksikon tai japanin fendereihin, niin ideoita otetaan vastaan.
Mihinkään custom juttuihin ei ole varaa, ja kaulan ohentamisetkaan ei ole mun juttu.
Varmaan liikuttaisiin 500-1500e välillä...?

 
Jos budjetti on jopa 1500 euroa niin kyllähän sillä saa jo aika monenlaista.
 
Myöskään oman customin teettämistä en jättäisi ihan pois laskuista, mikäli muuten on kaikki olennainen tiedossa mitä soittimelta halutaan.
Soittimen kun tilaa joltakin niin siinä menee yleensä useampi kuukausi. Tällöin voi myös maksaa, vaikka erissä kitaraa ja ehkäpä myös kasvattaa hieman sitä budjettiakin.
 
Kitaran teettämisessä hintaan vaikuttaa tietysti kaikkien raaka-aineden ja metalliosien valinta. Kuitenkin hintaa saa helposti tiputettua jo silläkin että siitä tekee sellaisen jossa on vain soittamiselle tärkeitä asioita. Pintakäsittely ratkaisut voivat, jotkut, lisätä hintaa tuntuvasti samoin kaikenlaiset reunalistat jne...
 
Esimerkiksi jos nyt maksat 600 euroa ja laitat puolen vuoden ajan joka kuukausi 150 säästöön niin kitaraan on jo 1500 euroa. Tällä summalla ei ihan joka paikasta telecasteria teetetä, mutta kyllä sellaisiakin pajoja löytyy. Soitinrakentajien kanssa voi myös monesti keskustella, siitä millainen sen kitaran tulisi olla. Parhaimmillaan näin voi säästää paljonkin rahaa pitkässä juoksussa.
 
Tosin tätä suosittelen vain mikäli tilattava kitara on VARMASTI juuri sellainen mitä halutaan.
 
Kitaran teettäminen vie aikaa ja rahaa, mutta mikäli soitin on halutunlainen niin kyllä se tulee halvemmaksi kuin ostella soittimia ja vaihdella niihin osia ja taas laittaa kiertoo kun joku ei olekkaan hyvin. Toisinaan voi kyllä saada ihan hyviä soittimia halvallakin, mutta silloin voi joutua hieman karsimaan omista kriteereistä(jotka voivat olla sellaisia, etteivät ne vaikuta itse soitettavuuteen tai soundiin).
 
Kaulan hiominen ei varmasti ole hyvä kuin sellaisissa tapauksissa jossa sitä kaulaa hiotaan vain hieman. Itse en tätä myöskään suosittele tekemään, mikäli ei ole jo aikaisempaa kokemusta tästä hommasta.
Parhaiten soittimia löytää kyllä siten, että itse kokeilee eri vehkeitä. Minun mielestä pelkän merkin takia ei kannata ostaa mitään, mikäli ei sitten ole kitaraa kokeillut ja hyväksi havainnut.
 
ReBeat
11.01.2015 18:46:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Charvel Model 7, hieno ja kai suht ohut kaula, http://www.ebay.com/itm/Charvel-Mod … -Telecaster-style-MIJ-/111571547840
 
JaaGeRMaisTeR
11.01.2015 20:14:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

imyynona: No ihan oikeeta fender telecasteria olen vähän pohtinut, toisaalta jos jollakulla on hyviä idiksiä meksikon tai japanin fendereihin, niin ideoita otetaan vastaan.
Mihinkään custom juttuihin ei ole varaa, ja kaulan ohentamisetkaan ei ole mun juttu.
Varmaan liikuttaisiin 500-1500e välillä...?

 
Fender modern C on melkoisen ohut. Itse tykkään tuosta. Löytyy nykyään melkein kaikista mehikaaneista.
Onhan tuossa varaa vaikka teettää custom. Törkeä mainos: http://www.auroraguitars.fi/PriceList.aspx
 
J.Nikkanen
11.01.2015 20:19:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

imyynona: Olisiko hyviä ehdotuksia ohutkaulaiseksi kitaraksi, lähinnä telecaster-mallia? Entä ohuen kaulan haitat ja hyödyt?
 
Jackson professional (made in Japan) tuplalukko telessä oli niin ohut kaula että jäi vuosia sitten kauppaan. Melko nihkeesti vissiin on liikenteessä mutta ohut kaula oli silti.
 
Mukahauska allekirjoitus.
Kuuppakullervo
11.01.2015 21:27:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Jackson professional (made in Japan) tuplalukko telessä oli niin ohut kaula että jäi vuosia sitten kauppaan. Melko nihkeesti vissiin on liikenteessä mutta ohut kaula oli silti.
 
Menee off topiciksi, mutta: uskon, koska itellä on ysäri-japsi-Jackson Professional Dinky Strat, ja siinä on niin ohut kaula että se on aivan absurdia. Hyvin silti soi mun mielestä ja kaksi vuosikymmentä myöhemmin kaula on edelleen ihan priima (ei siis vääntyillyt tms)...
 
johanssen
12.01.2015 13:03:07 (muokattu 12.01.2015 13:04:16)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaaGeRMaisTeR: Fender modern C on melkoisen ohut. Itse tykkään tuosta. Löytyy nykyään melkein kaikista mehikaaneista.
Onhan tuossa varaa vaikka teettää custom. Törkeä mainos: http://www.auroraguitars.fi/PriceList.aspx

 
Joo, kyllä miekin suosittelisin ketjun aloittajaa testaamaan kauloista juuri tuota modern C:tä. Se käden kipeytyminen on kyllä ihan yksilökohtaista. Mulle taas aiheuttaa paksumpi kaula tuota...niin ja korkeet nauhat taas henkistä ihottumaa.
 
(Mulle on muuten tulossa Auroralta just tolla kaulalla, mutta muuten todella omaanmakuun speksattu T-style. Tuntuu vaan valmistuminen kestävän ja kestävän...varmaankin just noista vaateista johtuen.)
 
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
PIM
12.01.2015 13:41:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etsippäs jostain käsiisi Fenderin Will Ray Jazz-a-caster. Siinä on ohut V-mäinen kaula. Omaani en viitsi myydä, vaikka kaula onkin omaan makuuni liian ohut, sillä toi lehtikullalla päälystetty body on vaan niin helvetin hieno.
 
http://guitarz.blogspot.fi/2014/09/ … azz-caster-mij-signature-model.html
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
LaMotta
12.01.2015 14:05:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samick telessä on ohut kaula. Olisiko malli f2?
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «