Aihe: PRS:n hankintaa
1 2 3 4 5 6 7 8
Thyvon
09.01.2015 10:03:10 (muokattu 09.01.2015 10:03:26)
Termi pre-factory on kovasti suosittu PRS-kitaroista puhuttaessa ja varsinkin myynti-ilmoituksissa 90-luvun alun kitaroiden kohdalla.

"For the record:
There are only about 80 true pre-factory PRS guitars in existence. I called Paul about a year ago and verified that number. They were all made prior to mid-1985; when PRS Guitars was formally launched. True pre-factory PRS Guitars are quite expensive - ranging from $20k to $160K (and growing). If your PRS was made after mid-1985 and has a serial number of any kind on the back of the headstock (or back-plate for CE's), it is not a pre-factory PRS.

Most pre-factory guitars were built in Paul's small workshop that was located at 33 West Street, Annapolis, MD. Guitars made in the Virginia Avenue factory between late 1985 and 1995 were initially carved out with dupli-carvers and jigs and then finished by hand. Guitars made in the Stevensville factory are initially carved out by a CNC machine and then... finished by hand."

http://prsguitars.com/forum/showthr … y-Paul-Reed-Smith-%28PRS%29-Guitars
Mikko L
09.01.2015 10:12:36 (muokattu 09.01.2015 10:15:49)

Thyvon: Termi pre-factory on kovasti suosittu PRS-kitaroista puhuttaessa ja varsinkin myynti-ilmoituksissa 90-luvun alun kitaroiden kohdalla.

"For the record:
There are only about 80 true pre-factory PRS guitars in existence. I called Paul about a year ago and verified that number. They were all made prior to mid-1985; when PRS Guitars was formally launched. True pre-factory PRS Guitars are quite expensive - ranging from $20k to $160K (and growing). If your PRS was made after mid-1985 and has a serial number of any kind on the back of the headstock (or back-plate for CE's), it is not a pre-factory PRS.

Most pre-factory guitars were built in Paul's small workshop that was located at 33 West Street, Annapolis, MD. Guitars made in the Virginia Avenue factory between late 1985 and 1995 were initially carved out with dupli-carvers and jigs and then finished by hand. Guitars made in the Stevensville factory are initially carved out by a CNC machine and then... finished by hand."

http://prsguitars.com/forum/showthr … y-Paul-Reed-Smith-%28PRS%29-Guitars

Juurikin näin! Nuille tori-ilmotuksille saa aina aika ajoin repeillä aika pahasti. Esim. tämä 1994 valmistettu "pre-factory" PRS: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=958777 :D

Itsellä on 1990 CE 24 mustana, USA Navarro Custom 24 valkosena ja 1998 CE 24 Gold Top. Toki tuossa ysärimallissa on oma taikansa kun silloin käytetyt puumateriaalit oli parempia kuin nykyiset, mutta sanotaan näin että en ole vielä sellaista PRS:ää saanut käteen joka ei tuntuisi melkeenpä maailman parhaalta kitaralta. :)
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Gary the pine
09.01.2015 10:29:51 (muokattu 09.01.2015 11:28:20)
Mikko L: Toki tuossa ysärimallissa on oma taikansa kun silloin käytetyt puumateriaalit oli parempia kuin nykyiset

Tähän pikku perustelut, jos saan pyytää.

Ottaen huomioon että soitinpuita kuivatetaan vähän puulajista ja erästä riippuen aina päälle 40v asti, niin on vallan mahdollista, että armonvuonna 1990 on käytetty itse asiassa tuoreempaa puuta kuin vaikkapa vuonna 2002.

Ja siinä tuskin on ollut kauheita eroja vielä että onko se mahonki kasvanut luomusonnalla vuosina 1875-1950 vaiko 1900-1975. Kun se puu ei parissa vuodessa eikä ihan parissakymmenessäkään vuodessa saavuta niitä yhden ja kahden palan lankkupaksuuksia.

Että ihan vaan jos niissä faktoissa pysytään ilman mutua.

Toki jos itse herra Smith on todennut, että nykyään käytetään huonompia puita kuin ennen, niin sittenhän se on niin...
Tulin, näin, paskoin housuun.
LaMotta
09.01.2015 10:30:47

Huvittaviin asioihin kuuluisi nuo edellä mainitut prefactory hinnat.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Mikko L
09.01.2015 12:35:50

Gary the pine: Tähän pikku perustelut, jos saan pyytää.

Ottaen huomioon että soitinpuita kuivatetaan vähän puulajista ja erästä riippuen aina päälle 40v asti, niin on vallan mahdollista, että armonvuonna 1990 on käytetty itse asiassa tuoreempaa puuta kuin vaikkapa vuonna 2002.

Ja siinä tuskin on ollut kauheita eroja vielä että onko se mahonki kasvanut luomusonnalla vuosina 1875-1950 vaiko 1900-1975. Kun se puu ei parissa vuodessa eikä ihan parissakymmenessäkään vuodessa saavuta niitä yhden ja kahden palan lankkupaksuuksia.

Että ihan vaan jos niissä faktoissa pysytään ilman mutua.

Toki jos itse herra Smith on todennut, että nykyään käytetään huonompia puita kuin ennen, niin sittenhän se on niin...

No mun pointti oli nimenomaan se päinvastainen että moni hehkuttaa juuri sitä että nuissa vanhemmissa ois ns. "paremmat puumateriaalit" mutta itse en huomaa suurta poikkeavuutta vaan vannon syvästi PRS:n nimeen. En ole tehnyt taustatutkimusta aiheesta, mutta olen kuullut "juoruja" että ns. hyvät luonnonpuut ois loppunut ja nyt tehdään kitaroita viljellyistä puista kuivatuskoneilla kun taas vielä jonku aikaa sitten oli vähän perinteikkäämmät puut sekä kuivatusmenetelmät. Voin olla väärässä tässä asiassa. :) Joka tapauksessa mun pointti oli päinvastainen että en kyllä huomaa eroa.

Ihan näin rehellisyyden nimissä niin ne oikeat pre-factoryt näyttää mulle ehkä vähän.. rumalta. There I said it.
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Gary the pine
09.01.2015 12:58:45
Mikko L: No mun pointti oli nimenomaan se päinvastainen että moni hehkuttaa juuri sitä että nuissa vanhemmissa ois ns. "paremmat puumateriaalit" mutta itse en huomaa suurta poikkeavuutta vaan vannon syvästi PRS:n nimeen. En ole tehnyt taustatutkimusta aiheesta, mutta olen kuullut "juoruja" että ns. hyvät luonnonpuut ois loppunut ja nyt tehdään kitaroita viljellyistä puista kuivatuskoneilla kun taas vielä jonku aikaa sitten oli vähän perinteikkäämmät puut sekä kuivatusmenetelmät. Voin olla väärässä tässä asiassa. :) Joka tapauksessa mun pointti oli päinvastainen että en kyllä huomaa eroa.

Ihan näin rehellisyyden nimissä niin ne oikeat pre-factoryt näyttää mulle ehkä vähän.. rumalta. There I said it.

Ok, point taken.
Tulin, näin, paskoin housuun.
Tomtom
09.01.2015 13:32:29
Sattuuko joku huomanneensa USA- malleja PK- seudulla liikkeissä missä voisi käydä koesoitolla? DLX:ssä on jotain mutta aika vähän noita taitaa olla "hyllyssä". Lähinnä kaulaprofiilien testaus kiinnostaa.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
LaMotta
09.01.2015 15:49:56 (muokattu 09.01.2015 16:02:52)

Tomtom: Sattuuko joku huomanneensa USA- malleja PK- seudulla liikkeissä missä voisi käydä koesoitolla? Lähinnä kaulaprofiilien testaus kiinnostaa.

Kitarapaja? Topsound? Näistä ainakin pitäisi jotain löytyä.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
gunnar
10.01.2015 12:05:46
Ziggy Bubba: Tuolta (Hollannista) tilasin oman Cussen tarjoushintaan, näköjään siellä on oikureita nytkin tiputettuun hintaan. Suosittelen, erittäin asiallinen kauppa:
https://www.tfoa.eu/en/shop

Hilpan halvempaa kuin vaikka Thompalla näköjään taas..

E: linkki fiksattu..

Mielenkiinnosta kysymys, kun näytät soittavan myös rystyn puolelta.
Toimiiko näissä vasuri PRS:ssä potikat samoin päin, kun Fendeissä vai kun Gibsoneissa?
Ärsyttävää oli huomata, ekassa Les Paulissa, että vola kääntyykin päinvastoin, kun oli Stratoon tottunut. Voihan näitä toki jälkikäteen muutella, mutta en ole onnistunut löytämään käänteis-logaritmista Lespaan sopivaa potikkaa. Lineaarinen löytyi 300k, muttei 500k. Oon nöyrästi totutellu ja tottunutkin, mutta ei oo vaan sama tatsi volume swelleissä Lespan kanssa.
Ziggy Bubba
10.01.2015 12:09:25 (muokattu 10.01.2015 12:11:27)

gunnar: Mielenkiinnosta kysymys, kun näytät soittavan myös rystyn puolelta.
Toimiiko näissä vasuri PRS:ssä potikat samoin päin, kun Fendeissä vai kun Gibsoneissa?
Ärsyttävää oli huomata, ekassa Les Paulissa, että vola kääntyykin päinvastoin, kun oli Stratoon tottunut. Voihan näitä toki jälkikäteen muutella, mutta en ole onnistunut löytämään käänteis-logaritmista Lespaan sopivaa potikkaa. Lineaarinen löytyi 300k, muttei 500k. Oon nöyrästi totutellu ja tottunutkin, mutta ei oo vaan sama tatsi volume swelleissä Lespan kanssa.

Customissa vola ja tone toimii just oikein päin, eli vasuristi. Volapotikan tatsi on myös tosi kevyt. Ton kanssa tuleekin kikkailtua volumella normia enemmän kun potikka on vielä noin hyvässä paikassa.

Toi on tosiaan aika hakuammuntaa onko kitaroissa vasuripotikat vai ei. Aika hyvin olen tottunut kuitenkin eri suuntiin.
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
gunnar
10.01.2015 12:36:14 (muokattu 10.01.2015 12:37:08)
Ziggy Bubba: Customissa vola ja tone toimii just oikein päin, eli vasuristi. Volapotikan tatsi on myös tosi kevyt. Ton kanssa tuleekin kikkailtua volumella normia enemmän kun potikka on vielä noin hyvässä paikassa.

Toi on tosiaan aika hakuammuntaa onko kitaroissa vasuripotikat vai ei. Aika hyvin olen tottunut kuitenkin eri suuntiin.

Kiitos tiedosta. PRS saa siis yhden plussan vasuri potikoista. Toinen plussa on tosiaan vola potikan hyvä lähes stratomainen sijainti ja uusien customien blade-mikkivalitsin. Ehkä sitä sit jonakin päivänä... ;)
LaMotta
10.01.2015 15:58:53 (muokattu 10.01.2015 16:02:03)

Tomtom: Kitarapajalla on yksi singlecutti joka ei auta ja ymmärtääkseni Topsound ei ole täällä reunasuomessa eikä edes pohjois-karjalassa..

Ai sie tarkoitit PK_lla pohjoiskarjalaa, mie kun luulin että pääkaupunkiseutua :) Minun tietääkseni PRSiä ei taida olla tällä periferialla missään, jos ei ole Kuopion Viikingmusiikissa.
Durty
10.01.2015 16:55:49
gunnar: Mielenkiinnosta kysymys, kun näytät soittavan myös rystyn puolelta.

Kolvaa potikat peilikuvana, niin toimii vasurina.
gunnar
10.01.2015 22:28:36 (muokattu 10.01.2015 22:54:46)
Durty: Kolvaa potikat peilikuvana, niin toimii vasurina.

Juu näin oon tehnytkin lineaari-potikoilla stratossa. Ongelma on, että LP:n logaritmista vol potikkaa ei voikkaan sit kääntää. Tai voi tietty mut, potikan kierto vaikuttaa vasta ihan lopussa, eli ei hyvä.
Sorry menee offariksi, mut jos joku tietää, mistä löytää Lespaan sopivia pitkiä 500k reverse log taikka edes lineaarisia potikoita, niin vinkkejä otetaan vastaan! Etsitty on peruspaikat: uraltone, spelektroniikka ym...
Jeipi
23.05.2015 23:16:21
No täällä kirjoittaa vasuri-soittaja 30v kokemuksella. Teini-iässä lähdin siitä että on hienoa kun vasurikitarassa potikat toimivat "nurin päin" - näin meidät vasuritkin otetaan huomioon. Myöhemmin tajusin että kun audiopotikoissa logaritminen asteikko toimii aina oikeakätisesti, niin parempi on että vasurikin kolvaa kitarapotikkansa toimimaan oikein päin. Muutoksen tekeminen omiin kitaroihinkin auttoi potikoiden hallintaa aika paljon :-)

Nyt en edes mieti sitä että reverse-log-potikoita voisi jossain ehkä olla olemassakin. Ehkä PRS:ää lukuunottamatta kukaan valmistaja ei sellaisia laita kitaroihinsa vaan kitaroissa on oikeakätiset nurin päin kolvatut potikat jotka toimivat nurin päin siis päin v***ua. Toisaalta viime kädessä lähden siitä että olen vasenkätinen kitaristi ja siitä huolimatta haluan että potikat toimivat kitarassani samoin päin kuin vahvistimessanikin. Tähän vielä lisäksi se että potikan nuppien asteikotkin toimivat oikein päin.

Minula on aika monta kitaraa mukaan lukien kaksi aitoa Gibsonia ja olen iloinen että näitä Gibsoneita ei tarvinnut juottaa uusiksi, koska niisää potikat toimivat oikeakätisesti ihan luonnostaan. Kaikki muut sähkökitarat on pitänyt korjata erikseen.

PRS on sitten oma lukunsa; muistan kokeilleeni yhtä vasenkätistä PRS:ää vuonna 2000 silloin kun Suomenkin taloudessa meni niin lujaa että sellaisenkin saattoi löytää kitarakaupan hyllystä, hinta vain 18 900 mk. Hämmästelin tosiaan sitä että kitarassa oli jopa potikan nupit "oikeasti" vasenkätisiä eli asteikko meni nurin päin. Siitä en tosin ole varma että potikat olisivat sähköisesti olleet vasureita, niitä kun ei tietääkseni mistään löydy. No, ilmankos PRS lopetti vasurikitaroiden valmistamisen kohta tämän jälkeen, meni liian vaikeaksi. Ja ehkä siinä hinnassakin oli 500 tai 1000 mk ihan vain potikoista ja nupeista. Tai varmaan siinä oli lineaariset potikat jotka nekään eivät ole optimaalisia.

Ihan oikeasti: jos säädän kotona stereota tai treenikämpillä kitaravahvistinta niin potikat toimivat aina luonnollisesti eli niin päin että myötäpäivään säätäminen tuo lisää ääntä. Minkä ihmeen takia vasurikitaroiden pitäisi toimia nurin päin?
kojones
23.05.2015 23:33:51
gunnar:
Sorry menee offariksi, mut jos joku tietää, mistä löytää Lespaan sopivia pitkiä 500k reverse log taikka edes lineaarisia potikoita, niin vinkkejä otetaan vastaan! Etsitty on peruspaikat: uraltone, spelektroniikka ym...

http://fi.mouser.com/ProductDetail/ … 5l1F4XBU9%2fWokorVChwKH8P8leNQuo%3d

löytyy myös isommalla rungolla, mutta niissä on huomattavan kevyt tatsi.
Ziggy Bubba
23.05.2015 23:45:46 (muokattu 23.05.2015 23:46:26)

Jeipi: Ihan oikeasti: jos säädän kotona stereota tai treenikämpillä kitaravahvistinta niin potikat toimivat aina luonnollisesti eli niin päin että myötäpäivään säätäminen tuo lisää ääntä. Minkä ihmeen takia vasurikitaroiden pitäisi toimia nurin päin?

Ehkä siksi, että se on luonnollisempi suunta nostaa kättä volaa lisätessä - ja se suunta toimii myös volume-swelleissä kivasti, käsi nousee uutta plekun iskua varten. Tosin molempia suuntia löytyy omista vasurikitaroista, mutta tämä vasurisuuntainen potikka on omaan makuun luonnollisempi.

Omassa 2011 vasuri-PRS:ssä potikat toimii kuten pitää, eli eri suuntaan kuin oikureissa. Sama homma kaikissa omissa Fendereissä. Gibsonilla sitten oikurisuunnat.
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
Juzpe
24.05.2015 11:50:07 (muokattu 24.05.2015 11:51:28)

PRS kandee kyllä hommata ihan rahahommien takia.

https://www.youtube.com/watch?v=n4qBszk1niQ
Jeipi
28.05.2015 02:52:54
> Ziggy Bubba: Ehkä siksi, että se on luonnollisempi suunta nostaa kättä volaa
> lisätessä - ja se suunta toimii myös volume-swelleissä kivasti, käsi nousee uutta > plekun iskua varten. Tosin molempia suuntia löytyy omista vasurikitaroista
> mutta tämä vasurisuuntainen potikka on omaan makuun luonnollisempi.

> Omassa 2011 vasuri-PRS:ssä potikat toimii kuten pitää, eli eri suuntaan kuin
> oikureissa. Sama homma kaikissa omissa Fendereissä. Gibsonilla sitten
> oikurisuunnat.

Juuri niin kuin kirjoitinkin, Gibsonit toimivat "oikein" ;-) Fenderit yms. toimivat väärin päin ja kannattaisi kiinnittää huomiota miten potikat toimivat.

Logaritmisen Audio-potikan idea on siinä että volume pelaa nupin asteikon mukaan - jos siis käännät volumea asteikolla 1 - 10 niin äänentaso seuraa jokseenkin asteikkoa. Oikeakätisissä kitaroissa on oikeakätiset audio-potikat jotka mahdollistavat ko. toiminnan.

Kalliissa vasuri-jenkkikitaroissa tyyliin PRS saattaa jopa olla vasuri-audio-potikat tuumamitoituksella (CTS) mutta tyypillistä se ei ole. Sen sijaan kaikissa Aasiassa valmistetuissa kitaroissa millikierteillä on aina joko oikeakätiset audiopotikat tai sitten lineaaripotikat joilla ei ole kätisyyttä. Tämä siksi että millimittaisia potikoita ei edes valmisteta vasuri-audio-versiona.

Tilanne on kumminkin se että ainakin omassa Meksikon vasuri-Fenderissäni tuumakierteiset eli CTS-rukoiset potikat oli kytketty vasuriksi mutta potikat oikeasti olivat oikeakätisiä eli ne toimivat päin v*ttua. Kun ne kytki oikein päin, niin ongelma poistui.

Joku täällä kaipasi vasuri-lineaaripotikoita mutta sellaisiin ei onneksi ole tarvetta, lineaarinen kuin lineaarinen ja symmetrinen. Linaarisen eli "B" potikan voit kytkeä kummin päin vain.

Nyt kun sanoit että haluat hienosti tehdä volume-swellejä jne, niin ihan vapaasti saat haluta, tilanne on kuitenkin se että tavallisessa vasuri-kitarassa asia ei toimi kuin oikeakätisessä kitarassa eli metsään menee. Parempi jälleen kerran kytkeä potikat oikein päin ja käyttää swelleihin erillistä volume-pedaalia niin kuin niihin on ennenkin käytetty.

Voit kuitenkin helposti tarkistaa asian potikan rungosta jos ruuvaat potikat näkyviin, "A" (niin kuin A250K tai A500K) tarkoittaa normaalia oikeakätistä logaritmista potikkaa. "B" tarkoittaa lineaarista. Jos siellä on jokin muu kirjain niin sitten kyseessä on erikoispotikka jollaisia vasuripotikatkin ovat. Ja jos oman kitarasi potikoissa lukee jotain muuta kuin A tai B niin sitten olen kiinnostunut siitä mitä niissä lukee. :-)

PRS:sistä en edelleenkään tiedä onko niissä oikeasti sähköisesti vasenkätiset audiopotikat mutta jos on, niin hyvä - paitsi jos joskus aidon PRS:än hankin niin sääli, koska ihan ensimmäinen juttu on modata potikat toimimaan "oikein" päin, niin kuin Gibsoneissakin...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)