Aihe: 100W:n putki, vai 10W:n trankku.
1 2
North
22.05.2004 14:08:07
Mitä mieltä olette kumpi olisi parempi..
Hommata 100W:n putkihärveli vai, hyvä trankkupeli esim: (Tech-21 TM-10).
Tarkoituksena olisi bändisoitto,kotitreenaus ym..
TM-10:n tehot eivät varmasti riittäisi bändisoittoon joten lisukkeeksi hoitaisi sitten pa:t.

Ehdotuksia, huonoja ja hyviä puolia kuullaan mielellään.
-Kiitos
Hiipii vuoteen jalkopäästä, kun se tulee ei se säästä, se on KAUHEA KANKKUNEN. -Juha Vainio.
agentti
22.05.2004 14:12:51
no 100 wattinen putkihärveli kotisoittoon on ainakin mun mielestä pähkähullu ajatus... ei siitä saa mitään irti realistisella volumella.
Rautalankamusiikki on isänmaallista | MEKKALA #7 Kyllä Esa osaa.
superfly
22.05.2004 14:13:06 (muokattu 22.05.2004 14:13:32)
Mitä ihmettä teet satawattisella putkikoneella edes treenikämpällä? Paaljon pienempikin tehomäärä riittää. Mulla on kolmkymppinen ja oon jo miettinyt pienemmän hankkimista.
Harppu on alaston piano
agentti
22.05.2004 14:14:51
jos kotona haluaa putkipelillä soittaa niin liikutaan kyllä siellä 10-15 watin tuntumassa yleensä.
North
22.05.2004 14:22:01
No ok, oli huono esimerkki tuo 100W mutta takaa ajatukseni oli se että hommaako putki vai trankku vahvistimen jolla soittaa monissa olosuhteissa.
Hiipii vuoteen jalkopäästä, kun se tulee ei se säästä, se on KAUHEA KANKKUNEN. -Juha Vainio.
superfly
22.05.2004 14:25:15
Itse suosittelen putkivermeen ostoa treenikämpille. Tai sitten joku laaatumallintava, ei mitään spaidereita... Kotiin sitten joku mallinnuspömpeli ja siihen perään kotistereot. Näin minä teen ja olen todella tyytyväinen kotitreenisaundeihin.
Harppu on alaston piano
hjukke
22.05.2004 14:25:34 (muokattu 22.05.2004 14:26:21)

No ok, oli huono esimerkki tuo 100W mutta takaa ajatukseni oli se että hommaako putki vai trankku vahvistimen jolla soittaa monissa olosuhteissa.

Jos vaikka kokeilisit molempia ja mietit kumpi Sinulle itsellesi sopii?
Jotain luottoa omaan mielipiteeseen, ostat sen mikä tuntuu hyvältä juuri Sinulle. Tällaisilta forumeilta löytyy kirjoituksia putken puolesta ja vastaan e.m. tilanteissa, selkeintä on kun menet kauppaan kokeilemaan.
"Make my day"
agentti
22.05.2004 14:26:33
se on makuasia tykkääkö putkesta vai trankusta ja valintaan vaikuttaa myös varmasti musa mitä soitetaan.

Tosiaan jotain 100 wattista putkipeliä voisi käyttää ehkä jossain stadion- tai areenakeikalla... 100w putki ja 100w trankku on aivan eri maailmoista.
Henko
22.05.2004 14:36:42

Oikeestaan joku 100W:n putkivahvistin on tosi hankala pienissä paikoissa. Ainakin ilman tehojarrua, mitä en oo vielä harkinnut ostavani. Soundin ja feedbackin takia haluaisin pitää oman satawattiseni helvetin kovalla lavalla mut se on harvoin mahdollista. Onhan sitä tullut muitakin vahvistimia harkittua mutta ei viitti vanhoista luopua ja rahatilanne ei oo vieläkään noussu toiseen potenssiin.
Horror Sweet Horror.
Exhausted
22.05.2004 17:41:26

no ennemmästi 10 W putkivahvistin
Niskamies
22.05.2004 18:07:12
no 100 wattinen putkihärveli kotisoittoon on ainakin mun mielestä pähkähullu ajatus... ei siitä saa mitään irti realistisella volumella.

Eläpä nyt. Just pari päivää sitten testasin Carivinin 100 wattista nuppia kerrostalossa. Siiinä kun on tehon puolitus ja tehon nelisosannuskytkimet, ja siitä sai säröäkin ihan kunnolla kerrostalovoluumeilla.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
agentti
22.05.2004 19:14:28
Eläpä nyt. Just pari päivää sitten testasin Carivinin 100 wattista nuppia kerrostalossa. Siiinä kun on tehon puolitus ja tehon nelisosannuskytkimet, ja siitä sai säröäkin ihan kunnolla kerrostalovoluumeilla.

no joo mutta mitä ketjun aloittaja oikeasti tekee 100 wattisella putkipelillä kotonaan kun ei näytä olevan edes tietoa näistä perusasioista? Mielummin se 10 wattinen putkipeli eikä trankku.
Mika K
22.05.2004 19:17:35 (muokattu 22.05.2004 19:19:25)
Mitä mieltä olette kumpi olisi parempi..
Hommata 100W:n putkihärveli vai, hyvä trankkupeli esim: (Tech-21 TM-10).

Osta 60-100W trankku niin voit soitella hyvin kotona ja bänditreeneissä.
Vemmy
22.05.2004 21:35:47 (muokattu 22.05.2004 21:41:42)
Kyllä sillä satawattisella putkivahvistimella voi soittaa hiljaakin, jos siinä on Master Volume. Ei kai kukaan oleta makuuhuonevolyymeilla tuottavansa loistavia soundeja laitteella, jolla soittaa myös treeneissä? Ja kyllä noilla satawattisilla putkinupeilla on hyvin toimeen tullut treeneissä ja keikoillakin, eivät ole liian suuritehoisia, ja löytyy tehopuolitusta (ei juurikaan vaikuta) ja toisesta saa tehon tiputettua 25:een wattiin. Sen nyt jo huomaa siitä, että saa hiukan enemmän avata volumea.

Satawattisista transistorivahvistimista sen verran, että neljää eri satawattista transistorinuppia (kitaramallia, bassolaitteet sitten erikseen) on tullut käytettyä niin treeneissä kuin keikoillakin, eikä yhtäkään ole tarvinnut ruuvata edes puoleenväliin ikinä. Jos ei ole umpikuuro eikä käytä viisinkertaista kuulonsuojausta soittaessaan, niin taatusti esim. satawattinen transistorinuppi ja 4x12-kaappi riittää mihin tahansa. Ja pienempikin kaappi riittää. Ja muuten noista Trademark 60-vahvistimista lähtee ihan riittävästi mökää normaali-ihmiselle, jos ei muuten niin nostaa sen korvan korkeudelle.

Tai sitten ostamaan sellainen 300-wattinen putkinuppi ja pari 4x12-kaappia, jos sitten loppuu tehot niin vika on jo pakko olla korvien välissä.

EDIT: Hyvä tilanne on sitten tietysti se, että treenikämpältä löytyy riittävästi vahvistinarsenaalia (tällä hetkellä neljä satawattista nuppia joista kaksi putkilaitteita, yksi putkinuppi tulossa lisää kohta) ja kotoa joku pieni vahvistin, jolla saa suurimmat soittopoltteet hoidettua hätätilassa (löytyy, paska on, mutta ääntä siitä lähtee, minä en tarvitse enempää kotioloissa).
Mielipiteeni ovat omiani. Tai sitten lainattuja.
Aardfather
23.05.2004 17:32:55
Joo itsekkin olen soittanut 50W Marshallin putkinupilla ja 4x12" 400W kaapilla kotona pienellä volumella ja voin sanoa että toimii ja sounditkin on ihan hyvät kun käytän DS-1:stä ja säädän molemmista volumet oikein. Tosin teho puolitettuna 25 wattiin, mutta onnistuu 50 watillakin kyllä. Tosin juuri ja juuri niin että saa laitettua volumea sen verran että soundi on riittävän hyvä. Eihän sillä nyt "kunnon" soundia ihan tietysti saa kun ei voi avata volumea kunnolla, mutta toimii yllättävän hyvin.

- Aardfather
Muhwi
23.05.2004 23:48:45 (muokattu 23.05.2004 23:49:05)
Pidän normaalitreeneissä 100w putkimarsuni (master volumeton) volumea noin kasilla, mutta bassosta volumea ehkä puolella~ykkösellä --> iso, muriseva putkisaundi kaikella lämmöllä ja headroomilla, eikä volumetaso ole sen kummempi kuin jos vahvari olisi kakkosella ja bassosta kokonaan auki. Ja saundi on siis kasilla aivan täysin eri maailmasta kuin kakkosella. Kumma juttu että tuo kitaran/basson volumepotikan olemassaolo tuppaa monta kertaa unohtumaan kun puhutaan putkilaitteiden äänekkyydestä.
It wasn't me, it was the Other Guy.
Volle
24.05.2004 11:25:08
Kumma juttu että tuo kitaran/basson volumepotikan olemassaolo tuppaa monta kertaa unohtumaan kun puhutaan putkilaitteiden äänekkyydestä.

Mastervolumettomalla putkikoneella ei saa säröä (joka on ainakin mulle "se" juttu), jos kitaran volumella pakittaa niin paljon, että volume asettuu edes joten kuten siedettäväksi.
Nam.
ollisal
24.05.2004 15:58:49
No siis... heh... ei se sitä päätesäröä lisää, vaikka kuin paljon kääntäisi volumea jos signaali ei vastaavasti lisäänny. Siis kun tulee yhtä kova ääni esim. kitara 1 ja vahvistin 11 tai toisin päin, niin säröä on taatusti ihan yhtä paljon kummassakin, antaahan pääte saman verran ulos. Tai no, ei ihan saman verran, nimittäin vahvistinta avattaessa voimistuvat myös häiriöt.

Psykologinen placebo-vaikutus, tai fetissi hurinaan.
Muhwi
24.05.2004 16:03:43 (muokattu 24.05.2004 16:04:29)
Kyse ei ollutkaan säröstä vaan saundista, tuolla tavalla ei tietenkään saa kuin parhaimmilllaan miniruttua. Kun puhutaan että putkivahvarien saundi aukeaa kovempaa soittaessa, niin kyse ei ole (kokonaan) äänenpaineen suhteen kovemmasta vaan vahvarin säätöjen kannalta kovemmasta. Vaikea tuota on selittää ja vakuuttaa, näyttämällä kävisi nopeasti.. Ja kyllä, sen eron on kuullut muutkin kun minä :P
It wasn't me, it was the Other Guy.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)