Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vaskipuhallin kiinnostaa
1 2
Sirgtr
05.04.2014 09:21:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen soitellut parikymmentä vuotta tenorifonia. Nyt on alkanut kiinnostaa jonkun matalan vaskipuhaltimen soittaminen. Päällimmäisenä on ollut mielessä vetopasuuna. Alan konkarit, mitä matalaa vaskea suosittelisitte, onko joku tenori- tai alttotorvi tms. vähemmän vaativa. Torven pitäisiä soveltua enemmän melodioiden soittamiseen kuin bassotaustoihin, musiikkilaji jokamiehen jazz, evergreenit, iskelmät ja laulelmat tyyliin Junnu ja Kärki/Helismaa.
 
Sax-pappa
05.04.2014 11:04:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka en vaskisoittaja olekaan uskallan silti suositella baritonitorvea. Sopii hyvin solistiseenkin soitantaan. Hienoja esityksiä baritonitorvella olen eri soittokunnissa kuullut. Samoin toki pasuunallakin.
 
Hanuriin
07.04.2014 12:36:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Vaikka en vaskisoittaja olekaan uskallan silti suositella baritonitorvea. Sopii hyvin solistiseenkin soitantaan. Hienoja esityksiä baritonitorvella olen eri soittokunnissa kuullut. Samoin toki pasuunallakin.
 
En mäkään varsinainen vaskisoittaja ole, mutta pasuunan kanssa pääsee yllättävän helposti alkuun (verrattuna trumpettiin, jota myös treenaan). Pasuunassa on niimpal iisimpi ansatsi, että muutaman kuukauden treenillä noin 2 oktaavia äänialaa käytössä ja jaksaa soittaakin yhtäjaksoisesti paljon kauemmin kuin trumpettia.
 
Eli trumpetti on voimalaji. En tiedä muista matalista vaskista. Venttiilikoneisto tietenkin helpottaa melodiasoittoa mutta toisaalta perustenoripasuuna on halpa kuin saippua. Eikä se slaidin käyttö nyt niin vaikeaa ole.
 
Sirgtr
07.04.2014 13:39:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luulisi, että vetopasuunalla voi olla jonkinlaista ongelmaa oikeassa vireessä olevan sävelen soittamisessa? Perustuuko homma absoluuttiseen/hyvään sävelkorvaan vai slidea käyttävän käden lihasmuistiin?
Onkohan kenelläkään kokemusta esim Thomannin halpispasuunoiden (300-500 eur) käyttökelpoisuudesta vasta-alkajan soittimeksi ?
 
isojussi
10.04.2014 17:39:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perustuu sekä sävelkorvaan että lihasmuistiin.
 
Mutta äkkiä sen oppii, jos on yhtään korvaa.
 
Pasuuna on nykypäivänä monikäyttöisempi kun baritonitorvi - mikä on sinänsä harmi.
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Myöhäispasunisti
11.04.2014 10:36:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin yllätyin miten nopeasti pasuunan vedot saa lihasmuistiin, eli pasuunan nerokaan yksinkertaista käyttöliittymää ei kannata pelätä!
 
Noista halpispasuunoista ei ole omakohtaista kokemusta mutta esim noita JPRathin suoria pasuunoita joita Lainekin myy on kehuttu foorumeilla. Tuossa mainitsemassasi hintaluokassa en lähtisi maksamaan venttiilistä.
 
Kannattaa myös harkita käytetyn ostamista mutta slaidin kuntoon kannattaa tässä tapauksessa kiinnittää huomiota. Jos mahdollista kannaattaa pyytää pasunistikaveri arvioimaan soitinta. Huonolla slaidilla ei ole kiva soittaa!
 
Jos jostain syystä päädyt barskaan niin voin suositella Wessexin Dolce Euphoniumia. Maksaa sen €1300 mutta on kelpo peli. Barskat on muutenkin yleensä hintavampia kuin pasuunat.
 
Hanuriin
14.04.2014 10:15:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myöhäispasunisti: Itsekin yllätyin miten nopeasti pasuunan vedot saa lihasmuistiin, eli pasuunan nerokaan yksinkertaista käyttöliittymää ei kannata pelätä!
 
Noista halpispasuunoista ei ole omakohtaista kokemusta mutta esim noita JPRathin suoria pasuunoita joita Lainekin myy on kehuttu foorumeilla. Tuossa mainitsemassasi hintaluokassa en lähtisi maksamaan venttiilistä.
 
Kannattaa myös harkita käytetyn ostamista mutta slaidin kuntoon kannattaa tässä tapauksessa kiinnittää huomiota. Jos mahdollista kannaattaa pyytää pasunistikaveri arvioimaan soitinta. Huonolla slaidilla ei ole kiva soittaa!
 
Jos jostain syystä päädyt barskaan niin voin suositella Wessexin Dolce Euphoniumia. Maksaa sen €1300 mutta on kelpo peli. Barskat on muutenkin yleensä hintavampia kuin pasuunat.

 
Mä ostin Thoomannilta pBonen muovi-lasikuitu-hökötyksen ja se toimii ihan hyvin. Testattiin kaverin "oikean" pasuunan kanssa siten, että soiteltiin yhdessä ja erikseen ja vuoron perään soittimia vaihdellen ja ainakaan äänenlaadun ja voluumin suhteen eroja oli erittäin vaikea huomata. pBone painaa noin puolet metallisen painosta, eli sitä on siinä mielessä mukavampi kannatella.
 
Itse asiassa halvat metallipasuunat ovat jopa halvempia (mukaan kova kotelokin) kuin komposiittikamppeet, mutta halusin nimenomaan tuon muoviversion, koska sen uskaltaa ripustaa seinälle parista koukusta ja näin ollen sitä tulee enemmän soitettua. Trumpetinkin huonoin puoli on se, että se on melkeinpä pakko säilyttää kotelossaan ja soittamisen aloittaminen on tietyllä tavalla korkeamman kynnyksen takana.
 
Jos suoran pasuunan ostaa, niin minusta on suorastaan mielipuolista maksaa siitä kovin monta sataa euroa. Värkkihän on rakenteellisesti niin yksinkertainen, että se varmasti pystytään halpamaissakin rakentamaan toimivaksi. Ja rohkenenpa epäillä, että kalliimmalla pasuunalla saat yhtään sen enemmän pesää kuin edullisemmalla...
 
jarzanza
08.01.2015 21:34:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei sovi uusia aiheita aloitella, kun vanhatkin ajavat saman asian.
 
Erehdyin tässä kuuntelemaan ska musiikkia ja ihastuin.
Kovasti kiinnostaisi ostaa itselle trumpetti ja opetella soittamaan sitä.
 
Näissä menee se sama totuus kuin muissakin soittimissa: halvalla ei saa hyvää. Mutta itse olen kitaroidenkin kanssa pärjännyt, vaikken niistä paljoa ole maksanut. Persaukisella kun ei ole siihen laatuun varaa...
 
Noh, kirpparilla näin Oxford merkkisen trumpetin hintaan 120e, millähän selvitän onko se kunnossa? Pari pientä lommoa siinä oli keskimmäisen venttilin putkessa putkessa, mutta muuten näyttäisi olevan kunnossa.
 
Tori.fi sivuilta bongasin myös venäläisen trumpetin kohtuulliseen hintaan, mutta mahtoikohan veli venäläinen tehdä kunnollisia soittimia?
 
Vai pistetäänkö tomppa kaupasta (tms) uusi tilaukseen?
 
jarzanza
09.01.2015 13:30:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olinpa hätäinen ja kävinkin hakemassa kirpparilta trumpetin, sain jopa tingattua hinnasta muutaman kympin pois.
Katselin tarkemmin merkintöjä ja tämmöisiä siitä löytyi: Amati Kraslice Oxford Made in Czecho (?) Slovakia ja 028864.
 
Klezberg
09.01.2015 13:39:49 (muokattu 09.01.2015 13:40:24)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jarzanza: Olinpa hätäinen ja kävinkin hakemassa kirpparilta trumpetin, sain jopa tingattua hinnasta muutaman kympin pois.
Katselin tarkemmin merkintöjä ja tämmöisiä siitä löytyi: Amati Kraslice Oxford Made in Czecho (?) Slovakia ja 028864.

 
Amati on tsekkiläinen soitintehdas/merkki. Mulla on Romaniasta ostettu Amatin huilu.
 
Ja varmastikin siinä lukee Czechoslovakia, se oli maan nimi ennenkuin Tshekki ja Slovakia erosivat 1993.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
jarzanza
09.01.2015 14:29:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Amati on tsekkiläinen soitintehdas/merkki. Mulla on Romaniasta ostettu Amatin huilu.
 
Ja varmastikin siinä lukee Czechoslovakia, se oli maan nimi ennenkuin Tshekki ja Slovakia erosivat 1993.

 
Niin siis tuohon ei ole mahtunut yhteen pötköön tuo kekkoslovakia. En vaan perehtynyt tuohon oikeinkirjoitukseen ja se näytti jotenkin väärältä...
 
Äänen sain jo pihalle siitä, tästä se siis lähtee.
 
Klezberg
09.01.2015 15:12:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jarzanza: Niin siis tuohon ei ole mahtunut yhteen pötköön tuo kekkoslovakia. En vaan perehtynyt tuohon oikeinkirjoitukseen ja se näytti jotenkin väärältä...
 
Äänen sain jo pihalle siitä, tästä se siis lähtee.

 
Onnea vaan matkaan. Tuo Kraslice on kaupunki, eiköhän ne siellä ole tehty. http://en.wikipedia.org/wiki/Kraslice
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
charvette
10.01.2015 19:00:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komppaan aikaisempaa kommentoijaa: Baritonitorvi. Itse olen tuubisti(kin) mutta poikani on mennyt tien trumpetti, vetopasuuna ja barska. Kaunis ääni, ei kuitenkaan "niin" matala vaski. Jotenkin roudattava. Ja nuotteja löytyy kun tuo roikkuu siinä sopivasti välissä - ei tenori - ei basso.
 
jarzanza
17.01.2015 17:18:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ohhoh, meinasin jo ihan masentua tuon trumpetin kanssa. En saanut millään siitä semmoista soivaa ääntä pihalle ja kuvittelin että en vaan tajua miten se toimii. Tänään sitten keksin kääntää nuo männät oikeaan asentoon, johan meinaa helpottui harjoittelut.
 
ablux
22.01.2015 12:22:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jarzanza: Ohhoh, meinasin jo ihan masentua tuon trumpetin kanssa. En saanut millään siitä semmoista soivaa ääntä pihalle ja kuvittelin että en vaan tajua miten se toimii. Tänään sitten keksin kääntää nuo männät oikeaan asentoon, johan meinaa helpottui harjoittelut.
 
Ihan kelpo peli. Soittimesi tosin lienee kornetti, lyhyempi kuin trumpetti mutta saman mallinen, ilman sitä kornetin lenkuraa kellon kaarteessa. Pehmee soundi, soitin sellaisella pitkään ennen kuin vaihdoin trumppaan. Mökkitorvena on edelleen.
Helppo kokeilla onko korno, trumpan suukappale ei mahdu kuin ihan snadisti putkeen.
 
Mäntien paikkoja ei kande sekoittaa, tosin niitähän on vaan kolme et kyllä ne paikoilleen löytää pienellä ihmettelyllä. Ja tossa oli muistaakseni se mukava et kun heittää männän ineen putsauksen jälkeen, niin sen voi kiertää paikalleen jälestäpäin, ei tarvi osua heti kohilleen. Kilahtaa kun kohillaan.
 
Itse ihmettelen kirpparilöytöäni, vetopasuunaa. Tuli luokseni eilen. Purin, putsasin, rasvasin, öljysin ja silitin ja siitä saakka oon puhkunut. Vedot löytyy jo, luisti ei mikään loistokas mutta välttää toistaiseksi. Jos innostun tosissani niin vaihdan oikeeseen pasuunaan, toi on kuitenkin enemmän tollanen kaunis kukkavaasi, kuin soitin.
 
Trombone puhaltamalla suoraksi!
ablux
22.01.2015 13:31:41 (muokattu 23.01.2015 00:58:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi ostamani pasuuna, jonka tiesin olevan kehnon olikin ihan paska. Soitin sen jo loppuun.
Mutteri jolla luisti on pöntössä kiinni jumitti ja väänsin sitä voimalla auki. Koko laite meni ihan uusiin muotoihin. Muljahti varoittamatta, pelti ohutta kuin sikarilaatikoissa. Yksi tukivarsi irtos kolvauksesta siinä samalla. :-) Ihan hirvee hökötys, ainakin nyt.
 
Koitin kolvata tukivartta kiinni mutta ei siitä tule mitään ilman juotostahnaa joten korjasin rautalangalla. Soittelin kapineella äsken virsiä kun niin keljutti.
 
Keljuttaa edelleen mutta onneksi voin kuitenkin edes skaaloja kertailla. Luisti tosin enää liu'u 1 asemaan kun tukivarsi ei ole ihan kohdillaan niin putket on kauempana toisistaan just' tossa alkupäässä. Peräänantamaton kun olen, soittelen sit' vähän matalammalta kaiken :-) Ansatsitreeneihin ihan sopiva pilli, ei tule kiusausta alkaa jammailla kun ei oikein voi.
 
Pasuunanmetsästykseni siis jatkuu. Seuraava ei ole Gear4music - merkkinen. Ei mikään muukaan kiin-alainen.
Paitsi Jammu,ehkä. Joo ne halpisjammut on nekin kiinalaisia.
 
Kun asiat menee päin V#, niin silloinhan ne menee sinne minne mun aatoksetkin!
 
Trombone puhaltamalla suoraksi!
jarzanza
23.01.2015 18:09:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ablux: Ihan kelpo peli. Soittimesi tosin lienee kornetti, lyhyempi kuin trumpetti mutta saman mallinen, ilman sitä kornetin lenkuraa kellon kaarteessa. Pehmee soundi, soitin sellaisella pitkään ennen kuin vaihdoin trumppaan. Mökkitorvena on edelleen.
Helppo kokeilla onko korno, trumpan suukappale ei mahdu kuin ihan snadisti putkeen.
 
Mäntien paikkoja ei kande sekoittaa, tosin niitähän on vaan kolme et kyllä ne paikoilleen löytää pienellä ihmettelyllä. Ja tossa oli muistaakseni se mukava et kun heittää männän ineen putsauksen jälkeen, niin sen voi kiertää paikalleen jälestäpäin, ei tarvi osua heti kohilleen. Kilahtaa kun kohillaan.

 
https://imageshack.com/i/iplcFY5qj
Huono kuva, mutta kyllä se trumpetti on (ainakin minun mielestä :P )
Suukappaleesta en tiiä mittää, muuta kun että paikalleen se menee.
Mistäs muuten selvitän onko tuo se Bb vai joku muu trumpetti?
Alin ääni minkä saan pihalle puhaltamalla pelkästään on epävireinen E (noin niinku kitaran virittimestä chromatic tunerilla).
 
ablux
26.01.2015 16:06:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jarzanza: https://imageshack.com/i/iplcFY5qj
Huono kuva, mutta kyllä se trumpetti on (ainakin minun mielestä :P )
Suukappaleesta en tiiä mittää, muuta kun että paikalleen se menee.
Mistäs muuten selvitän onko tuo se Bb vai joku muu trumpetti?
Alin ääni minkä saan pihalle puhaltamalla pelkästään on epävireinen E (noin niinku kitaran virittimestä chromatic tunerilla).

 
Kyllä tosta kuvasta ihan selväksi käy että lahjasi on jossain muualla kuin valokuvauksen parissa ;-) Kenties musiikin ihmemaailmassa.
 
Trumpetti, mikäpä ettei, varsinkin jos se lähelle E:tä hakee niin vois' olla Eb-vireinen.
Mut' niin kauan kun itseksesi soitat niin on ihan se ja sama minkä vireinen pilli sulla on. Sormitukset samat, soiva ääni lähtee mistä lähtee mutta ei se treenaukseen vaikuta mitenkään. Vasta yhteissoitossa oikeestaan on merkitystä, ellei sit' hifistellä ala.
 
http://www.amatiinstruments.com/trompete/atr_263g.php
 
Treenaukseen ei oikeestaan tarvi kuin sopiva mielenlaatu ja tahtotila. Soitin toki helpottaa lähestymistä.
Mulla tossa kummitustarina-pasuunassa luisti hirttää kiinni kun vetää kinekseen. Hampaita ja huulia säästääkseni puhaltelen skaaloja niin et' jätän osan ääniä soittamatta, tai haen vaihtoehtoista asemaa.
 
Autosoittimena edelleen suihkuputki trumpetin suukappaleella. Pasuunan palikka on raskas pidellä enkä oo hommannut siihen sopivaa letkunpätkää. Letku siksi et saa vastusta törinälleen eikä kuolaa rinnuksilleen kuten pelkällä möntillä päristellessä tulee tehtyä.
 
Zemii!
 
Istun taikka kävelen, aina päästän sävelen !
jarzanza
26.01.2015 17:55:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mää olen varmaan ymmärtänyt väärin tuon trumpetin. Yritin etsiä sitä Ceetä että saisin kokeiltua viritystä. Jonkin aikaa kun olin tuhissut, niin sain F#2 aikaiseksi (n.91hertz). Ääni kuoli kyllä heti pois, kun painoin jonkun männän/napin/miksikä_sitä_sanotaankaan alas.
Eikös trumpetti kuulunut sinne ylempiin nuotteihin?
 
Olen tässä vaiheesa keskittynyt vaan kartoittamaan miten mikäkin ääni tulee, en ole vielä sen enempää sormituksia miettinyt.
 
Niin ja kuvahan oli otettu enemmän tuosta mun ite tekemästä vaimentimesta ;P
 
ablux
27.01.2015 13:08:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jarzanza: Mää olen varmaan ymmärtänyt väärin tuon trumpetin. Yritin etsiä sitä Ceetä että saisin kokeiltua viritystä. Jonkin aikaa kun olin tuhissut, niin sain F#2 aikaiseksi (n.91hertz). Ääni kuoli kyllä heti pois, kun painoin jonkun männän/napin/miksikä_sitä_sanotaankaan alas.
Eikös trumpetti kuulunut sinne ylempiin nuotteihin?
 
Olen tässä vaiheesa keskittynyt vaan kartoittamaan miten mikäkin ääni tulee, en ole vielä sen enempää sormituksia miettinyt.
 
Niin ja kuvahan oli otettu enemmän tuosta mun ite tekemästä vaimentimesta ;P

 
Meinasin kommentoida et' onpahan hieno sordiino.
Mulle tuli siitä omia muistoja mieleen :-) Eilen kattelin limupulloi sillä silmällä, et jahka törmään ohutkaulaiseen niin saan tohon pasuunaani sordiinon minäkin.
 
Se vire löytyy sillai et ilman suurempia ongelmia, ilman mitään sormitusta vehje törisee jotain ääntä. Matalin vaivattomin pörinä. Yleensä Bb, käytössä myös Eb ja harvemmin C. Isommisa voi olla F, alppitorvilla yleensä mielenkiintoinen F# ja kromaattinen skaala ilman venttiileitä. Hieno peli.
 
Torvet on yleensä transponoivia, eli vaikka soitat ukkonooaa c-duuriin kirjoitettuna niin viritysmittari näyttää ulle Bb-duurin sävelet. Se siis soi sävelaskelta matalammalta kuin kirjoitettu. Jos Eb niin soittaessasi c-duuria nuoteista viritysmittarisi näyttää Eb-duurin säveliä, koska ne on mikä oikeesti soi.
 
Eli, jos soitat Bb vireisellä kaverin kanssa joka soittaa pianolla ukkonooa niin sun pitää soittaa sama sävelaskelta ylempää jos haluatte soitella unisonossa.
Pianon C on sun D jne.
 
Kuitenkin niin et se matalin ääni on joku ja seuraava helposti vapaasti soiva on edellisen kvintti. Eli jos Bb, niin seuraava, vähän tiukempi on F ja sit taas Bb oktaavista. Ei se siihen lopu, mutta piisaa alkuun.
Jos Eb niin seuraava soi Bb ja sit' taas Eb.
Jos takerrut tohon et miksi näin niin esität hyvän kysymyksen joka liittyy luonnonsävelasteikkoon josta joskus toiste.
F-C-F-A-C jne / C-G-C-E-G- jne..
 
Eli toi mitä oot soitellut on kyllä ihan pedaaliääni. Niitä saat helpommin toisesta päästäsi, lämmittäää penkkiä millä istut.
Trumpetti on todellakin korkeaääninen soitin, se on pasuunoiden sopraano. Se et siitä saa jotain pieruja ulos on viel' aika kaukana Miles Daviesista tai Wynton Marsalista. Ei ne ylä-äänet oo lopulta niin vaikeita kuin luullaan, mutta ne vaatii sinnikästä duunia, siinä niiden vaikeus. Joka päivä tunti messinkiä.
Kun oot ahkera niin voit jo ens' juhannuksena korjata satoa paikallisen tanssiorkesterin trumpetistina, opettelet jätkän humpan ja pari muuta.
 
Zemii!
 
Istun taikka kävelen, aina päästän sävelen !
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «