Aihe: Lespa ostoskärryyn..
1 2 3 4 5 6 7 8
Niskamies
25.05.2004 20:01:22
Ja ostaisin Frankfurtista? Ei nyt sentään...

EDIT: Näin muuten tälläisen tuolla eBayssä:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll … =46648&item=3725881291&rd=1

Ei niin että ostaisin nyt tuon, mutta ihan uteliaisuuttani kysyisin, tuleeko hinta nousemaan vielä paljonkin?

Todennäkösesti tulee, siinähän on vielä yli 5 päivää jäljellä.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
Gypsy
25.05.2004 21:12:32 (muokattu 25.05.2004 21:16:59)
En tiä sanoko joku jo, mutta sen Classicin ja Stankun hintaero johtunee siitä loimu-(stankku)/oksanen-(classic) kannesta. Noin ainakin herrat Gibsonin tehtaalla kertoivat.

Niin no, mun mielestä toi selittää hintaeron loimukansi standard les paulin ja mustan standard les paulin välillä. Mutta kun musta standard maksaa enemmän kun sunburst classic.

Mitään oksia en oo kyllä nähny kun oon jotain classiceita katellu. Tokaissa oon nähny oksia.
fox
25.05.2004 22:48:14

Mitään oksia en oo kyllä nähny kun oon jotain classiceita katellu..

Eipä niissä kyllä oksia ole. Tai sanotaan niin, että koskaan en ole (edes kuvissakaan) kunnon oksaa nähnyt. Ja olen muutaman puhtaaks hiotun solid colour-kitarankin (Gibson LP) nähnyt, mustan ja pari gold-toppia. Onhan mahdollisesti niissä peittävällä värillä maalatuissa kitaroissa käytetty puulaatua jonka vuoksi ne on maalattu, samaa tekniikkaa käyttävät muutkin tehtaat. Lisäksi tuohon aikaisempaan, kaikki Stankut ei ole loimua, ei suinkaan, on runsaasti ns. plain-toppeja, vallankin vanhemmissa. Silloin ei tuosta kuvioinnista niin paljoo perustettu, ei soittelijat juurikaan siihen kiinnittäneet huomiota. Toki jos oli komeet tikru-juovat niin olihan se plussaa..ja paino..
G-mies
25.05.2004 22:53:20
Ei niin että ostaisin nyt tuon, mutta ihan uteliaisuuttani kysyisin, tuleeko hinta nousemaan vielä paljonkin?

Yleensä tosi snaipperit tulevat kohteen luo vasta muutamaa minuuttia ennen sulkeutumista joten eiköhän tuokin vielä jonkin verran nouse.
Main screen turn on.
fox
25.05.2004 22:58:33

Yleensä tosi snaipperit tulevat kohteen luo vasta muutamaa minuuttia ennen sulkeutumista joten eiköhän tuokin vielä jonkin verran nouse.

Niinhän nuo tekevät. Tuossa hävisin just yhden ottelun, epäilen että mulla oli vastassa kyseistä tarkoitusta varten tehty ohjelma. Nimittäin niitäkin on. Toki jos/kun olis ollu ns. "pakko saada" asenteella liikkeellä, niin ei muuta ku tarjous jo alkuun sellaiseksi millä kohde todennäköisesti olis lähtenyt. Nuo ohjelmat kuulemma on parempia ja ripeämpiä kuin iibein oma korotusautomaatti, vielä sekunti ennen sulkeutumista voi tulla pikku pikku korotus...
Jamminen
25.05.2004 23:36:08
No niin, eli ostopäätöstähän ei kannata tehdä minkään muun perusteella kuin omien korvien.

Käy kokeilemassa kaikkia Lespoja, myös niitä, joihin sinulla ei ole varaa.

Unohda se, että Classicissa on kaksiosainen runko. Jos kyseessä on hyvä les paul, niin se soi. Hyvin soivaa kaksiosaista runkoa on varmasti mahdoton erottaa hyvin soivasta yksiosaisesta...

Classicin ja Standardin hintaero tulee tuosta kannesta, mikeistä (joista ei ole täällä jostain syystä puhuttu), ja uskoakseni myös tuo rungon kaksiosaisuus yksinkerrtaistaa kitaran tekemistä ---> halvempi hinta.

Muista myös, että hyvää kitaraa ei tee mieli ihan heti modailla...Jotenkin tuo tie "osta Tokai ja vaihda kaikki osat" ei kuulosta hyvältä.
Maybe nothing matters anyway...
Gypsy
25.05.2004 23:45:39 (muokattu 25.05.2004 23:54:30)
mikeistä (joista ei ole täällä jostain syystä puhuttu), ja uskoakseni myös tuo rungon kaksiosaisuus yksinkerrtaistaa kitaran tekemistä ---> halvempi hinta.

Olihan tuolla, että classicissa eri mikit.

Mutta ei läheskään kaikissa classiceissa oo tota 2 osasta bodyä.

Lisäksi tuohon aikaisempaan, kaikki Stankut ei ole loimua...

Öö, mihin tää oli vastaus?
KeljuK
25.05.2004 23:52:30
No niin, eli ostopäätöstähän ei kannata tehdä minkään muun perusteella kuin omien korvien.

Muista myös, että hyvää kitaraa ei tee mieli ihan heti modailla...Jotenkin tuo tie "osta Tokai ja vaihda kaikki osat" ei kuulosta hyvältä.

Eli mikä sitten on The Saundi? Tokaita ja Gibsonia en rinnan ole vertaillut, mutta eikö se Tokai:n saundi(jos eroa on) voi nimenomaan olla se joka korvaa enemmän miellyttää- muista seikoista puhumattakaan.

Noissa n. 1000€ hintaisissa japsi- tokaissa on erittäin hyvät osat, ainakin minun mielestä. Mikkikytkimissä, ja varsinkaan virittimistä en pahaa sanottavaa keksi.

Onkohan kuitenkin asia monesti myös niin että kun sen Gibsonin kehutuimman mallin hankkii, niin voi nukkua yönsä rauhassa koska "siinä ei voi olla mitään parannettavaa". Tokaissa saattaa sellainen fiilis tulla- ihan fiilis pohjalta :)
fox
26.05.2004 00:13:56

Öö, mihin tää oli vastaus?

Ei oikeestaan mihinkään, tuolla aikasemmin oli vaan kansipuitten kuvioinnista juttua... Joten tarkentelin pikkuisen. Eli plain-toppejakin Stankuista löytyy, vaikka olis burstiväri, vallankin vanhemmista...
Gypsy
26.05.2004 00:22:33 (muokattu 26.05.2004 00:41:59)
Eli plain-toppejakin Stankuista löytyy, vaikka olis burstiväri, vallankin vanhemmista...

Mutta ei kai uusia malleja saa ollenkaan plaintoppina?

"all regular Les Paul standards made after 2002 have a "AA" figured maple top"

-Gibson Customer Service
kulmahiomakone
26.05.2004 00:24:02 (muokattu 26.05.2004 00:26:49)
Unohda se, että Classicissa on kaksiosainen runko. Jos kyseessä on hyvä les paul, niin se soi. Hyvin soivaa kaksiosaista runkoa on varmasti mahdoton erottaa hyvin soivasta yksiosaisesta...

Luin tänään kirjastossa kahta viulunrakennusta käsittelevää kirjaa, Kelloniemeä ja jotain vanhempaa teosta, jonka oli kirjoittanut joku ruåtsalainen heebo. Kummatkin totesivat melko yksioikoisesti, että sillä, onko viulun pohja tehty yhdestä vai kahdesta osasta, ei ole soinnin kannalta merkitystä. Yksiosainen pohja on kuintenkin helpompi työstää.

Viulussahan, kuten ilmeisesti yleensäkään akustisissa soittimissa, ei tuolla pohjalla ole niin suurta merkitystä soinnin kannalta kuin kannella, mutta luultavasti pohjakin jonkun verran vaikuttaa. Eikä viulun rakenteeseen liittyvät asiat ole rinnastettavissa lankkukitaraan...

Kuten tiedämme, lankkukitaroissa ero yksi ja kaksiosaisen bodyn välillä on tuhat euroa. Saman suuruinen, jos ei suurempikin, on vaikutus egoon kun ei tarvitse soittaa vihreäkruunuisella kitaralla.

M.nettiä lukiessa ei voi muuta kuin todeta, että 1) yritykset ovat onnistuneet rakentamaan brändinsä ja tuotemerkkiensa imagot kadehdittavan onnistuneesti. 2) Kitarointi on jaettavissa keräily- ja soittoharrastukseen. 3) Ihmisten usko omaan arvostelukykyyn on olematon, sitä ei ole.

Nämä johtavat siihen, että perinnetietoinen keräilijä ei voi ostaa kuin tietynmerkkisiä kitaroita - ensin ostetaan se, johon on varaa ja siitä lähtien unelmoidaan saman valmistajan eliittimallista (joka on käytännössä sama kitara kuin se johon oli jo varaa, muutoin kuin imagoltaan).

Ei ole muutakaan tekemistä.

ditto. Suurimmat krjtsvirheet.
Catana sum et nihil humanum a me alienum puto.
Gypsy
26.05.2004 00:31:31
Kuten tiedämme, lankkukitaroissa ero yksi ja kaksiosaisen bodyn välillä on tuhat euroa.

Paitsi tässä tapauksessa hintaero on 0 euroo. Siis 1 ja 2 osasen välillä.
Juzzu
26.05.2004 07:20:41 (muokattu 26.05.2004 07:23:45)
Ei ole muutakaan tekemistä.

Heh juu...

Itse olen sitä mieltä, ettei yksi- ja kaksiosaisella rungolla hyvin tehtynä ole tuon taivaallista merkitystä - siispä omassakin tekeleessä on kaksiosainen runko.

Mutta, toisin kuin minä, isommat tehtaat valtavilla resursseillaan saattavat käyttää, silloin kun runko tehdään kahdesta palasta, huonompia mahongin osia. Palojen kun ei tarvitse olla niin isoja, joten laitetaan vaikka latvapuuta ;o) Ja puilla sentään on merkitystä, sitä nyt et sinäkään voi kiistää jos olet niiden kanssa nykertänyt :o)

Ja mitä tulee tuohon yritysten rakentamaan imagoon ja brändiin, niin uskallan olla siinä eri mieltä. Väittäisin, että näiden "wannnabe"-juttujen ja niihin liittyvien lieveilmiöiden seuraukset ovat täysin kitaristien omaa ansiota, esim. Gibson vain seurailee meneillä olevia trendejä pysyäkseen mukana siinä mitä se pirun kitaristi nyt taas haluaa (kunhan saa tehtyä halvalla).

Vaikkei Les Paul (siis mies) bisneksessä nyt niin olekaan, niin tämä haastettelu kyllä antaa aika erilaisen kuvan Lestereistä ja niiden 'magiasta' kuin mitä esim. monellä tällä palstalla olijalla on (mm. minulla).

http://www.musicianshotline.com/archive/interviews/lespaul1.htm

Mutta, en mä ainakaan häpeä sitä että mua kiinnostaa LP:n speksit ja niiden ns. oikeellisuus. En mä mikään keräilijä ole kun ei ole rahaa ;o) Ehkä enemmän tällainen 'Tekniikan maailma -tyyppinen ihminen, omat harrastukset on kiva viedä syvemmälleKIN. Ja varsinkin kuin noita vempeleitä yrittää itse rakennella, on tuollaisten asioiden pohtiminen jo vähän kuin pakko. Ja hei, kyllähän tässäkin keskustelussa ollaan puhutta nyt vaikka classicin ja stankun eroista nimen omaan speksien nojalla, soitettavuuksiin ja soundeihin ollaan puututtu vähemmän - valtaosa keskustelijoista varmaan tietää että erot ovat pienet jos kohta olemattomat mallisarjojen välillä (yksilöissähän varmaan on eroja). Ei pidä lukea kuin näitä kuin kitarafriikki m.nettiä! :o)
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
WeetM
26.05.2004 07:41:46

Mutta ei kai uusia malleja saa ollenkaan plaintoppina?

"all regular Les Paul standards made after 2002 have a "AA" figured maple top"

-Gibson Customer Service

Kyllä mulla on Gibson Les Paul Standard 2002 ihan plaintopilla. Kattokaa vaikka omakuva jos ette usko.
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle.
Juzzu
26.05.2004 08:27:37
Kyllä mulla on Gibson Les Paul Standard 2002 ihan plaintopilla. Kattokaa vaikka omakuva jos ette usko.

Joo mutta after 2002 ne onkin loimulla :o)
G-mies
26.05.2004 08:55:52
Kyllä mulla on Gibson Les Paul Standard 2002 ihan plaintopilla.

Ovat kyllä hyvännäköisiä plaintoppinakin. Tässä sitten vuosimallin 2003 standard, myös honeyburst: http://personal.inet.fi/private/jt/pics/gibson_loimu.jpg
Main screen turn on.
Juzzu
26.05.2004 09:03:43
Ovat kyllä hyvännäköisiä plaintoppinakin. Tässä sitten vuosimallin 2003 standard, myös honeyburst: http://personal.inet.fi/private/jt/pics/gibson_loimu.jpg
¨
Ovat hassuja nuo loimupuut, jos tuonkin kannen kuvaisi potikoiden puolelta viistosta, näyttäisi varmaan että potikkapuolen kansipuu on heikompi, vaikka tod.näk. puut ovat melko lailla saman tasoisia. Vaikea on kuvata kunnollista 3D-loimua! PRS:n kanssa ei moista ongelmaa ole kun värjäävät loimut eri lailla, sen takia näyttävät isompiloimuisilta ko. kepit, mutta häviävät sitten 3D-efektissä mennen tullen!
fox
26.05.2004 09:10:44

¨ Vaikea on kuvata kunnollista 3D-loimua! PRS:n kanssa ei moista ongelmaa ole kun värjäävät loimut eri lailla, sen takia näyttävät isompiloimuisilta ko. kepit, mutta häviävät sitten 3D-efektissä mennen tullen!

Tosi vaikeaa on kuvata. Nimittäin joskus jotain dokumenttia varten kuvattiin, minä (amatööri, joskin paljon kuvaillu) ja yks toinen (koulut käyny ammattikuvaaja) eikä oikeen semmosta jälkeä tullu joka olis ollu sama just tuossa syvyysvaikutelmassa kuin se minkä silmä näkee..
Giba ei juu korostevärjäile noita flamea eikä quilttia, toisin ku PRS, eli Gibsonilta ei saa tiger´s eye-quilt kantta.. Tuo quilt-maple on muuten muistoni mukaan sokerivaahteraa... flamea voipi olla ihan tavallisessa A.platanoideksessaki.
DJ Lattialuukkukoira
26.05.2004 10:32:07

Holy shit! Sunko toi on? Kyllä on hieno...
"Pimpin' ain't pimpin' ain't easy man..." -Ice T
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)