Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pedaalitekniikka uusiksi
1 2 3 4
patolehto
03.01.2015 14:58:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä on tullut makoiltua välilevytyrän kanssa jo useampi kuukausi ja basarijalkaan tulleet hermovauriot on alkaneet pikkuhiljaa parantua.
Lääkäri määräsi toipumiseen metsäkävelyä, luistelua ja rumpujen soittoa pieninä annoksina! Siis rakkaimpia harrastuksiani, mahtava lääkäri ;)
 
Olin nuijanhautaaja.
Nyt kun hermoradat ja lihasmuisti pitää kuitenkin kouluttaa uudelleen, niin ajattelin päästä tuosta tavasta.
 
Mitäs erilaisia tekniikoita niitä nyt sitten olikaan?
Mitkä on hyvät / huonot puolet?
Ja onko jollain muulla kokemuksia "nollilta aloittamisesta"?
 
Pedaalina IronCobra P900 cobracoililla. Ja nyt ollut käytössä pojan IronCobra jr tuplat, joilla olen voinut soitella polkien "väärällä" jalalla..
 
PeteHon
03.01.2015 15:20:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirjoittelinkin tuossa toiseen ketjuun tuosta kuinka aloitin 4-5 vuotta sitten käyttämään bassorumpujalkana vasempaa oikean sijasta. Mulle tuntuu luonnolliselta polkea basaria päkiällä, kantapää ylhäällä joten olen yrittäny keskittyä siihen että jalkapöytä pysyisi mahdollisimman paljon lattian suuntaisena ja tiputan kantapään lattiaan aina kun mahdollista. Yritän myös uhrata edes pikkiriikkisen hetken aina treenatessa sille että soitan vaikkapa vispilöillä jotain jossa voin hakea tatsia kantapää alhaalla soittamiseen (vispilät joten pääpainona olisi soittaa hiljaa). Tämä lähinnä siksi että saisin jalasta vahvistettua useampia lihaksia.
 
Musa ei ole kisa
patolehto
03.01.2015 15:25:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lueskelinkin tuon vasuritopicin jonkin aikaa sitten. Itse olen vasurilla soitellut hyvin yksinkertaisia juttuja, kun tarkoituksena on kuitenkin kouluttaa tuo oikea uuteen uskoon...
Olen soitellut kantapää ilmassa ja sen laskeminen olisi nyt suunnitelmissa. Vaikuttanee myös penkin korkeuteen?
 
PeteHon
03.01.2015 15:31:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle on aina ollut luontevaa istua matalalla. Johtunee siitä että silloin teininä kun entisen kotikaupunkini nuorisotiloilla ei ollut kunnon rumpupenkkiä niin istuin sellaisella matalammalla minkä sieltä satuin löytämään. :-)
 
Mä luulen että penkin korkeus on toki olennaista mutta vielä olennaisempaa on se että tukilihaksisto on hyvässä kunnossa. Tarkoitan tällä siis sitä että pystyy pitämään istuessa sellaisen asennon jossa ei tarvitse nojata painoa jaloille, istuu sitten korkealla tai matalalla. Itselläni on Taman Speed Cobran basaripedaali ja haitsuständi joissa on todella pitkä footboard. Niiden kanssa huomaa heti jos "nojaamista" tapahtuu. :-)
 
Musa ei ole kisa
Laakstr
03.01.2015 16:10:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Nollilta" tuli aloitettua reipas vuosi sitten kun hankin uuden setin (parempien soundien toivossa) ja en saanut basarista oikein mitään irti kun nuija sammutti soinnin heti. Mun aiemmalla tekniikalla basarin nuija hautautu varmaankin tuuman kalvoon ;)
 
Alkoi pitkä ja välillä turhauttavakin treenaaminen uuteen tekniikkaan. Muutama asia jotka auttaa hommassa yllättävän paljon: pedaali joka tuntuu sinusta luontevalta, ns "helpolta soittaa" ja sen sinulle sopivat säädöt. Hae pedaalistasi se luonnollinen tasapainokohta jossa jalka on sopivan rentona. Mulle se tarkoitti jopa istumasennon säätämistä ja koko soittoasennon ergonomian uudelleen tarkastelua. Alussa kannattaa käyttää tähän aikaa ja vaivaa kunnolla ja edetä hitaasti pienin muutoksin jotta se oma "comfort-zone" varmasti löytyy. Yritin oikoa tässä ensin säätelemällä padaalia edestakaisin ja lopulta annoin periksi kun huomasin että tässä ei vaan ole oikotietä. Uuden oppiminen on tehtävä perusteellisesti, huolella ja hitaasti edeten.
 
Mulle avasi nämä videot paljon miten asiassa on hyvä edetä. Intensiivisellä ja todella aikaa vievällä harjoittelulla otin nuo kaikki tekniikat haltuun. Niissä on hyviä vinkkejä tekniikan harjoitteluun jopa vaikka bussissa istuessa ;)
 
http://youtu.be/dPQqqf_-BSg
http://youtu.be/tHbiwmttIAY
http://youtu.be/ht2fEpEvkxw
http://youtu.be/2YiB1l0gVaQ
 
Jep, ovat ens alkuu hieman "puisevia" katseltavia, mutta kannatta ehdottomasti käydä kaikki ajatuksen kanssa läpi!
 
Tsemppiä, ei ole helppo tie mutta ehdottomasti kannattaa!
 
Aika hätäinen... Mutta aina on kuitenkin iloinen yleisilme päällä
PeteHon
03.01.2015 17:38:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos linkeistä, 'Laakstr'! Erittäin hyviä videoita! :-)
 
Musa ei ole kisa
patolehto
03.01.2015 19:40:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos linkeistä!
Pitkä tie edessä, sairaslomaa vielä 2kk joten ehtii ihan rauhassa miettiä.
Mulla on myös lähete fysioterapiaan ja aion etsiä rumpalointia arvostavan ja ymmärtävän jumpparin ;)
 
Kimd
03.01.2015 21:15:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä myös yksi hyvä, kannattaa tsekata myös kapula versiot
 
http://youtu.be/7LQoVrPxkNk
 
Harrastelija harrastelija rumpali
statistiÖ
07.01.2015 18:52:17 (muokattu 07.01.2015 23:43:01)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nollilta aloitin polkemisen tammikuussa 2013. Helppoa oli, koska oli pakko soittaa mahdollisimman hiljaa pientä basuukaa. Ja toisaalta ei yhtään helppoa, koska kevyesti-hiljaa tulee osaamatta köpö saundi pienestäkin basarista. Ihan samoin kuin kapulalla. Vuoden hissuttelusta tuli paljon hyödyllistä oppia. Kuinka maksimoin saundin ja minimoin volan -case.
Tammikuussa 2014 siirryin reenikselle. Lopulta alkoi häirätä hissuttelu isossa huoneessa. Aloin uteliaisuuttani hakemaan lisää volaa ja pöhinää basuukasta. Hissuttelun peruja jonkinlainen polkutekniikka toki oli. Voimakkaampaan menoon selkeästi tarvitsi jotain muuta ja lisää. Korvasin tämän puuttuvan tekniikan tietysti lisävoimalla, se on helppoa. Jotain saundista kuitenkin puuttui. Miksei basari kuulosta täyteläiseltä, miksei se soi pitkään ja voimakkaasti. Miksi soittaminen on jotenkin turhan työlästä.
Lokakuussa kävin eräällä keikalla paikassa, missä pääsee joskus näkemään soittavan rumpalin sivultapäin kokonaan. Samanrakenteinen kaveri suurinpiirtein kuin minä, pidin soittotyylistä ja -tekniikasta. Seurasin tunnin, miten tennarinsa (2 kpl) kevyesti tepsutti taukoamatta. Ja menin reenikselle opettelemaan itse saman tekniikan. Poislukien kantapäät ilmassa, pitää vielä reenata, melkein menee sekin jo koko setillä. Olen myös väijynyt utube-pätkistä ja muilta keikoilta itselle soveliaita tekniikoita.
Mua pedaalitekniikassa kiinnostaa nyt ns. ykkösten soittaminen. Tästä on kai kaksi koulukuntaa. Vai onko tämä muoti-, tyyli- tai tilanneilmiö. Käytännössä ylläpidän kumpaakin tapaa, voin valita tarpeen mukaan. Oman tai jonkun muun.
Toisaalta tämä on dynamiikkaa-aksentointia, joten osata se pitää.. E: väärä kk.
 
¤ RLRR LRLR RLRR LRLR ¤ Jos ei soi hiljaa, soi kovaa ¤ ranttatantta ¤ hevi mamma, kevyt musiikki ¤
Kailis
07.01.2015 19:15:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mua pedaalitekniikassa kiinnostaa nyt ns. ykkösten soittaminen.
 
Muakin tää kiinnostaa.
 
TRAUM: mua vituttaa idiootit...tai siis ei muuten mutta kun niillä on äänioikeus siinä missä meikäläiselläkin.
Epämuusikko
08.01.2015 12:44:04 (muokattu 08.01.2015 12:45:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Melko äärimmäisiä hautaamisen päinvastaisia analogioita tai niksejä on esim. "hellanlevy" -kelaus tai basarin pedaalista jousen irroittaminen. Ensinmainittu lienee itsestäänselvä, jälkimmäinen menee ninjailun puolelle (nuija jalkapöydän päälle lepäämään, säpäkkä sinne-ja-takaisin-tyylinen liike jonka seurauksena nuija palautuu takaisin jalkapöydän päälle lyönnin jälkeen), ja sitä ei missään nimessä kannata ottaa tavaksi, koska siinä tulee kannateltua jalkaa todella epäterveesti. Mutta jos siitä selviää niin selviää mistä vain.
 
Hyvä indikaattori hautailua vastaan soundieron ohella (jota ei aina huomaa, kannattaa ottaa tämän asian suhteen nirso kalvo tulille, yms) on se, että jos kerkeät nähdä nuijaa muuten kuin vilaukselta kalvokontaktissa, menee rebound harakoille. Samat juttu kapuloiden kanssa, toki.
 
Itsehän käytän nuijanhautailua silloin kun musa sen vaatii, mutta vain silloin. mm. viime maikkani (95 euroa tunti keu keu) suositteli sitä jazz-featheringiin! Maailman hiljaisinta ja nopeinta hautailua tarjosi hän. Ottaa sointia pois bassontuplailusta, tehden siitä vielä hiljaisempaa. Otin tämän huomioon ja lupasin treenata. Joskus vielä.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
markkuliini
08.01.2015 13:02:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Melko äärimmäisiä hautaamisen päinvastaisia analogioita tai niksejä on esim. "hellanlevy" -kelaus tai basarin pedaalista jousen irroittaminen. Ensinmainittu lienee itsestäänselvä, jälkimmäinen menee ninjailun puolelle (nuija jalkapöydän päälle lepäämään, säpäkkä sinne-ja-takaisin-tyylinen liike jonka seurauksena nuija palautuu takaisin jalkapöydän päälle lyönnin jälkeen), ja sitä ei missään nimessä kannata ottaa tavaksi, koska siinä tulee kannateltua jalkaa todella epäterveesti. Mutta jos siitä selviää niin selviää mistä vain.
 
Hyvä indikaattori hautailua vastaan soundieron ohella (jota ei aina huomaa, kannattaa ottaa tämän asian suhteen nirso kalvo tulille, yms) on se, että jos kerkeät nähdä nuijaa muuten kuin vilaukselta kalvokontaktissa, menee rebound harakoille. Samat juttu kapuloiden kanssa, toki.
 
Itsehän käytän nuijanhautailua silloin kun musa sen vaatii, mutta vain silloin. mm. viime maikkani (95 euroa tunti keu keu) suositteli sitä jazz-featheringiin! Maailman hiljaisinta ja nopeinta hautailua tarjosi hän. Ottaa sointia pois bassontuplailusta, tehden siitä vielä hiljaisempaa. Otin tämän huomioon ja lupasin treenata. Joskus vielä.

 
Jojon uudessa videossa hyviä pointteja tuosta jousi irti-soitosta. Suositteli esim. pomputtelemaan, vähän koripallo-tyylisesti, pitkää iskusarjaa ihan vaan sillä pedaalin luonnolisella tempolla, ja oppimaan sitä kautta tuntemaan reboundin ettei sitä vastutelis jalalla. Myös hyvä kikka oli korvata jousi kumilenksulla, jolloin nuijaa ei tarvitse kumartua palauttamaan käsin jos ja kun se jää kalvoon, mutta kumilenksu ei sinänsä vaikuta kauheasti siihen nuijan nopeaan palautumiseen. Pointti oli että saa ihan vähän apua, mutta ei paljoa, eikä tarvi kyykkiä ees taas.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Epämuusikko
08.01.2015 13:49:31 (muokattu 08.01.2015 14:53:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Jojon uudessa videossa hyviä pointteja tuosta jousi irti-soitosta. Suositteli esim. pomputtelemaan, vähän koripallo-tyylisesti, pitkää iskusarjaa ihan vaan sillä pedaalin luonnolisella tempolla, ja oppimaan sitä kautta tuntemaan reboundin ettei sitä vastutelis jalalla. Myös hyvä kikka oli korvata jousi kumilenksulla, jolloin nuijaa ei tarvitse kumartua palauttamaan käsin jos ja kun se jää kalvoon, mutta kumilenksu ei sinänsä vaikuta kauheasti siihen nuijan nopeaan palautumiseen. Pointti oli että saa ihan vähän apua, mutta ei paljoa, eikä tarvi kyykkiä ees taas.
 
Pitääkö mun nyt katsella Jojo Mayerin video?
 
Onko näin?????
 
markkuliini: Mikä on pahinta mitä voisi tapahtua jos katsot?
 
Selvitetään. pistä linkkiä.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
markkuliini
08.01.2015 14:29:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Pitääkö mun nyt katsella Jojo Mayerin video?
 
Onko näin?????

 
Mikä on pahinta mitä voisi tapahtua jos katsot?
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Laakstr
08.01.2015 14:48:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: ... Pointti oli että saa ihan vähän apua, mutta ei paljoa, eikä tarvi kyykkiä ees taas.
 
Tän(kin) takia mulla on käytössä "Xtra Long" kapulat :)
 
Aika hätäinen... Mutta aina on kuitenkin iloinen yleisilme päällä
JanneO
08.01.2015 15:15:16 (muokattu 08.01.2015 15:21:07)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Pitääkö mun nyt katsella Jojo Mayerin video?
 
Onko näin?????
 

 
Selvitetään. pistä linkkiä.

 
https://www.youtube.com/watch?v=v68ZP8tHhnc
teaseria
 
https://www.youtube.com/watch?v=NtP98HZ6RAc
Traileria
 
eipä noista paljoa itse infoa saa :D
 
Lähettäjä: "rumpujoppari R***i" Lähetetty: 18.10.2010 02:40 Otsikko: Re: Tori: Sabian B8 Pro Karavaani kulkee iloisesti rallatellen eteenpäin, vaikka koirat, persaukiset ja kateelliset räksyttävätkin.
markkuliini
08.01.2015 15:49:00 (muokattu 08.01.2015 15:50:04)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Pitääkö mun nyt katsella Jojo Mayerin video?
 
Onko näin?????
 

 
Selvitetään. pistä linkkiä.

 
Linkkiä? Ok.
 
http://www.f-musiikki.fi/dvd/rummut … secret-weapons-2-for-the-hl00138540
http://www.hudsonmusic.com/product/secret-weapons-2/
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
markkuliini
16.01.2015 13:11:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Melko äärimmäisiä hautaamisen päinvastaisia analogioita tai niksejä on esim. "hellanlevy" -kelaus tai basarin pedaalista jousen irroittaminen. Ensinmainittu lienee itsestäänselvä, jälkimmäinen menee ninjailun puolelle...
 
Nyt ehkä yhteensä 4-5 tuntia jousi irti treenanneena voin sanoa, että kylläpä on ihan huipputehokas ja hyvä treeni myös kantapää ylhäällä soittoon!
Se kun vaan näyttää välittömästi ja täysin selvästi milloin jalka vastustaa reboundia, ja jalka oppii tosi nopeasti pysymään pois tieltä. En mä tuollain pitkiä aikoja suosittele treenaamaan, se kun vaatii tosiaan jalan jalkuvaaa kannattelua koska siinä soitetaan pitkää lyöntisarjaa, mutta lyhytkestoisena rebound-indikaattorina en voi kuvitella tehokkaampaa treeniä.
Eilen meni jo heel-toe melko helposti ilman jousta, ja kun jousen palautti, niin tuntui kuin voimaa olisi jalassa kuin pienessä pitäjässä, ja reboiund palautti nuijan ihan taakse asti.
 
Jojon dvd:llä aika hyvää asiaa myös kropan tukilihaksiston (core muscles) kunnosta ja sen vaikutuksesta bassarisoittoon. Jos soittaa kantapääilmassa, niin jalkaa pitää jaksaa nostaa, ilman että kroppa kaatuu eteenpäin. Tähän toki vaikuttaa myös istumisryhti, penkki jne jne. Mutta keskikropan kunnolla todelllakin on myös iso merkitys.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Epämuusikko
16.01.2015 15:43:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Tähän toki vaikuttaa myös istumisryhti, penkki jne jne. Mutta keskikropan kunnolla todelllakin on myös iso merkitys.
 
Nämä kyllä. Asian vierestä, viimeksi teikän soittoa vierestä kuikkiineena pidit haitsua melko "sivulla mutta lähellä, silleen reippaasti vasemmalle päin mutta lähellä kroppaa. Ihan vaan mielenkiinnosta, onko näin edelleen?
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
dabster
13.03.2015 11:10:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse aloittanut pedallitekniikan kanssa painiskelun tässä nyt viime soittokerroilla. Syyhän tuohon on ollut se, että nuijaa hautaamalla en yksinkertaisesti ehdi kunnolla esim. nopeisiin tuplaiskuihin. Olen treenannut tässä Smells like teen spiritiä ja siinä kompissa on se nopea tuplaisku, joka ei ole tahtonut toimia kunnolla sitten millään!
 
Nyt kun olen treenannut tuota jalan nostoa ja "pompotusta" olen myös onnistunut ajoittamaan tuohon biisiin oikein hyvin sen napakan tuplaiskun heel-toeta hyväksikäyttäen. Ongelma siis oli, etten meinannut kirveelläkään saada ajoitettua tuota nopsaa tuplaiskua, kun nuija oli haudattuna kiinni kalvoon. Ensiksi jalan nosto ylöspäin ja sitten heel-toe, niin monesti oli joko hiukan etukenossa tai sitten tultiin jäljessä. Kovat jätkät tietysti vetää tuollaiset "nopeat" tuplaiskut ilman heel-toetakin, mutta kun ei lähde niin ei lähde.
 
Muuten kun aloin treenaamaan tuota jalan nostoa, niin pedaali alkoi ikäänkuin elämään omaa elämäänsä ja iskut lähti tosi herkästi ja välillä sain tehtyä suht nopeita tupla ja triplaiskujakin ilman heel-toetakin. Ota näistä selvää, mutta reeniä on selkeästi edessä ja paljon ennen kuin voi kunnolla luottaa, että ne iskut tulevat sieltä ajallaan. Tuo soittoergonomia on myös yksi johon pitää keskittyä, olen vissiin istunut liikaa paino jaloilla ja nyt tarvitsee alkaa siirtää painopistettä rankaan ja hanuriin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «