Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hiljainen ritinä=halpiksen huonot sähköt/maadotus vai hankaussähköä ?
1
WanhaWetäjä
05.01.2015 20:26:43 (muokattu 05.01.2015 22:47:40)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En saanut otsaketta rakentumaan tuon kummemmin eli kyseessä on parin sadan ritsa, Yamaha Pacifica jossa on nyt ilmennyt inhottavaa pientä ritinää kun esim kompatessa sormet osuvat pleksiin ihan mikin likelle.
 
En muista moista havainneeni koskaan aiemmin missään kirtaroissani joten oletan että vikaa/ominaisuutta pitää hakea juurikin Pacificasta eikä esim POD HD:sta, samat ritinät tulee kun soittaa suoraan koneelle äänikortin kautta.
 
Keikalla tuo on aika ärsyttävää, eihän se ritinä kovaa tule mutta tottakai sen ite huomaa kun sen tietää.
Mun soittotyyli on sellanen että keskisormi/nimetön "lepää"/osuu aika usein pleksiin tai just siihen mikin juureen josta ne ritinät tuntuisivat tulevan, likeltä mikin korkeusssäätöruuvia tai ehkäpä just sen kohdalta.
 
Loogisesti ajatellen jonkinlaisesta hankaussähköstä lienee kyse koska ritinä ilmaantuu vasta kun on tovin soitelllut.
Kitara ei hurise sinänsä mitenkään normi ykskelasta kummemmin eli paikasta riippuen vaihdellen täysin hurinattomasta melko kovasti hurisevaan.
 
EDIT tossa vähän ääni/kuvanäytettä ko haitasta https://dl.dropboxusercontent.com/u … 0tehty%205.1.2015%20klo%2022.23.mov ...ritinä on joskus paljon voimakkaampaa kuin mitä tuohon sain.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
-HP-
06.01.2015 12:22:42 (muokattu 06.01.2015 12:23:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse mustan että omissakin kolvailuissa alkoi joskus ritisemään häiritsevästi kun onnistui sohimaan mikin korkeusruuveja, oli maadotus jäänyt huonosti, en vain muista että miten. Mutta konepelti auki ja piuhoja seurailemaan. Voi löytyä kylmäjuotoksia/irtonaisia piuhoja/yms. kaikkea jännää.
 
Kuka väittää ettei kitara muka ole lyömäsoitin?
Insane Kane
06.01.2015 13:01:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hiljeneekö käytössä oleva mikki kokonaan jos painat kielen mikin napaan kiinni?
 
mattim
06.01.2015 13:06:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muovit kehittävät hankaussähköa joka purkautuessaan ritisee. Kannattaa kaikki muoviset koteloiden suojalevyt päällystää sisäpuoleltä kupari tai alumiiniteipillä ja nuo teippaukset yhdistää maadoitukseen.
 
.
fox
06.01.2015 13:17:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Muovit kehittävät hankaussähköa joka purkautuessaan ritisee. Kannattaa kaikki muoviset koteloiden suojalevyt päällystää sisäpuoleltä kupari tai alumiiniteipillä ja nuo teippaukset yhdistää maadoitukseen.
 
Tätä kannattaa ihan ensittäin kokeilla. Se staattisen sähkön ritinä, vallankin talviaikaan, saattaa joskus olla melko "inhottava" lisäefekti, sellainen tarpeeton. Tuossa kuvassa on "konehuoneen kansi", tai paremminkin sen maadoitus, yhdistetty tuohon LifeSaver-modaukseen.
http://www.lehmo.com/fox/lataamo/LifeSaver-mod.jpg
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Jucciz
06.01.2015 13:29:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin aidon Gibsonin tunnistaa siitä, että kun kämmenselällä hankaa kitaran selkäpuolta, vahvistimesta kuuluu ihan kunnolla rätinää - tää on todettu monen eri vuosikymmenen Gibsonin kohdalla. Voi päteä muihinkin merkkeihin, mutta ilmeisesti heidän käyttämä lakka yhdessä hankaussähkön kanssa saa aikaan välillä ihan kunnon rätinää.
 
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
mattim
06.01.2015 13:32:11 (muokattu 06.01.2015 13:33:08)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Ainakin aidon Gibsonin tunnistaa siitä, että kun kämmenselällä hankaa kitaran selkäpuolta, vahvistimesta kuuluu ihan kunnolla rätinää - tää on todettu monen eri vuosikymmenen Gibsonin kohdalla. Voi päteä muihinkin merkkeihin, mutta ilmeisesti heidän käyttämä lakka yhdessä hankaussähkön kanssa saa aikaan välillä ihan kunnon rätinää.
 
Mun "Gibsonit" ei rltise kovallakaan kädellä hankaamalla. Ei siksi, etteivät ole aitoja vaan sen alumiiniteipin vuoksi ;-) Aidoissa noita teippauksia ei vakiona tosiaankaan ole.
 
.
WanhaWetäjä
06.01.2015 14:12:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Insane Kane: Hiljeneekö käytössä oleva mikki kokonaan jos painat kielen mikin napaan kiinni?
 
Juu ei vaikuta mitenkään tuo kuin myös eri mikkiasennot antavat saman ritinän paitsi tallamikki joka on humppari, sen ollessa päällä ritinät on pienemmät.
Tosin kun nyt soittellin niitä näitä n. 10 minsaa niin mitään ritinöitä en havainnut.
Soittotyylin vaihtamiseen en lähe vaikka ei kai siinä kauaa menisi kun tottuis pitämään sormet silleen etteivät koske pleksiin esim kompatessa jossa hankaus on jatkuvampaa.
 
Pitäs päivitellä ko kitaraa jossain kohtaa eli vaihtaa mikit, satula, talla ja virityskoneisto, siinä samalla vois sitten tuon teippihommankin tehä.
 
Mun amerikan Stratoon tehtiin häiriösuojaus hurinoita poistamaan, ei se ihan kauheesti auttanut mutta kyseessä olikin koteloiden vuoraus alumiinifoliolla ja teipillä, mitään hankausritinöitä Stratossa ei koskaan ollutkaan.
 
Mutta voishan tuon halpiksen avata ja tarkistaa piuhat ja juotokset ensalkuun.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
teleman
06.01.2015 16:17:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuri tämä ilmeni omassa Gibsonissani. Pakkasen kiristyessä ja ilman kuivuessa ilmiö vahvistuu. Hämmensi aluksi moinen ja aioinkin aloittaa kitaran elektroniikan roplailun, mutta laiskuus voitti. Tämän tiedon pohjalta saa jäädä ennalleen. Pienet rätinät kuuluvat rokkiin;).
 
Jucciz: Ainakin aidon Gibsonin tunnistaa siitä, että kun kämmenselällä hankaa kitaran selkäpuolta, vahvistimesta kuuluu ihan kunnolla rätinää - tää on todettu monen eri vuosikymmenen Gibsonin kohdalla. Voi päteä muihinkin merkkeihin, mutta ilmeisesti heidän käyttämä lakka yhdessä hankaussähkön kanssa saa aikaan välillä ihan kunnon rätinää.
 
Komppikitaristi
Rämppy
06.01.2015 17:13:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisiko ritinä tulla siitä, että tietyllä tavalla soittaessa sun sormi pyyhkäisee mikin magneettia niin läheltä että tulee räpsy? Tsekkaappa tämä, mulla oli kerran sama homma basson kanssa. Aiemmin onkin jo mainittu, että pleksi kannattaa vuorata takapuolelta alumiini- tai kupariteipillä. Se auttaa usein sähköisiin häiriöääniin, eikä tuo ainakaan ole haitaksi. Tietysti kannattaa varmistaa, että maadoitusjohto on kunnossa ja kunnolla kolvattu.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
kimpaana
06.01.2015 17:25:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on Fenderin strato nitrolakkausella, ja siinäkin tulee kaulaa hinkkaamalla rätinää, joten kyllä taitaa olla ihan universaali nitrofeature tuo. Gibsonissa mulla loppu tuo kun maalasin kaikki elektroniikkakolot metallimaalila ja laitoin muovikansiin foliot.
 
MadMatt
06.01.2015 20:25:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ratkaisu voi olla hyvinkin yllättävä... Tarkista että jakkiplugia pitelevä mutteri on tiukalla. Vaikuttaa esim. stratoissa moniin epämääräisiin ritinöihin.
 
mattim
06.01.2015 21:02:44 (muokattu 06.01.2015 21:04:05)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MadMatt: Ratkaisu voi olla hyvinkin yllättävä... Tarkista että jakkiplugia pitelevä mutteri on tiukalla. Vaikuttaa esim. stratoissa moniin epämääräisiin ritinöihin.
 
Maata, maata se kaipaa muovinen lakkauskin ;-)
 
.
WanhaWetäjä
06.01.2015 22:23:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Voisiko ritinä tulla siitä, että tietyllä tavalla soittaessa sun sormi pyyhkäisee mikin magneettia niin läheltä että tulee räpsy? Tsekkaappa tämä, mulla oli kerran sama homma basson kanssa.
Tuossa voi olla siinä mielessä perää eli kyllä ne nakit pyörivät soittaessa useimmin juurikin keskimikin kohdalla ja osuvat usein mikin reunaan ja säätöruuviin.
Tuo kohta tuntuisi olevan se kaikkein ritinäherkin kohta juurikin yksittäisille räpsyille jotka ovat myös kovempia mutta pahimmillaan ollessaan varsinainen ritinä tulee melkein miltä vaan pleksin kohdalta.
 
Nyt kun asiaa on tullut tutkailtua ajatuksen kanssa niin keskimikin säätöruuviin tuo tuntuisi kulminoituvan eli kun kosken sitä sormella sillon kun ritinät ovat kehissä niin tosiaankin voidaan puhua yksittäisestä räpsystä joka on huomattavasti voimakkaampi kun nuo pienet jatkuvammat ritinät.
 
Aiemmin onkin jo mainittu, että pleksi kannattaa vuorata takapuolelta alumiini- tai kupariteipillä. Se auttaa usein sähköisiin häiriöääniin, eikä tuo ainakaan ole haitaksi. Tietysti kannattaa varmistaa, että maadoitusjohto on kunnossa ja kunnolla kolvattu.
Joo, teippihomma pitää tehä ja täytyy varmaan tsekata tuo keskimikki eritoten, jos olen vähän aikaa soittamatta ja kosken sen säätöruuviin niin se on aina kunnon räpsy, muitten mikkien kohdalla näin ei tapahdu.
 
Myöskin mikkivalitsin pitää pientä ritinää, just huomasin tuon.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
WanhaWetäjä
03.02.2015 13:34:45 (muokattu 03.02.2015 13:35:39)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, homma on ratkastu...maat meni uusiksi + foliot ja kupariteipit on laitettu ja laitatatutin vielä varmuuden maksimoimiseksi Duncanin noisslesit + uuden humppari tallamikin, sellanen about 270€:n setti, himassa kokeillen ja ensituntumalta ei mitään häiriöitä.
Aiemmin oli tuon ritinän lisäksi ne normi ykskelasten jumalattomat surinat tietyssä soittoasennossa kun soittotila on tosi pieni, varsinkin särösoundeilla ainoa käypä mikkiasento oli tallahumppari, iMac ja stereoviritin aiheuttivat samoja surinoita mitä joidenkin keikkamestojen sähköt/valot.
 
Pikkasen tuntus olevan tumpummat mikit tehoiltaan ja ehkä se tietty stratomaisuus/heleys väheni myös mutta toisaalta taas soundin selkeys erottelu/kielien balanssi etc on parempi mitä noissa originaaleissa mikeissä oli.
 
Yamaha Pacifica on syönyt rahaa nyt liki 600€, eihän tuossa tavallaan ole mitään järkeä mutta kitara on mukava mun käteen, helpposoittoinen ja kevyt kannatella vs esim mun vanha amerikan strato jonka myin pois. Vielä uudet viittimet, kenties talla ja satula ja nauhojen päiden viimeistely...no katotaan.
 
Pääasia toteutui eli nuo häiriöt on veke ja kun soitan POD HD 500X:lla niin soundeja joutuu muokkaan uudestaan, mm PODin sisäätuloimpedanssi vaikuttaa nyt paljon enemmän soundiin kuin vanhoilla mikeilla kuin myös vahvisitnmallinnusten gainit kestää nyt enemmän nostoa eli cleanosasto toimii siinä suhteessa paremmin, ei säröydy niin helposti.
 
Mutta jälleen kerran tuli huomattua tuo että korva totuu aika nopeesti uusiin juttuihin, alun lievä pettymys tumpumpaa soundia kohtaan meni ohi nopeesti, ja ajan kanssa säätämällä noista selviää ainakin jos soittelee muljuttimien kautta.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «