Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Korvamonitorointi pienillä keikkapaikoilla
1
tommiot
08.06.2014 11:00:23 (muokattu 08.06.2014 11:00:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluisin kuulla ihmisten kokemuksia langattomasta korvamonitoroinnista vähän "puutteellisissa" keikkaympäristöissä. Päädyin metallibändiin laulajaks, ja oon nyt miettiny mitenkä toi oma kuuntelu hoituis keikoilla, kun joutuu tekemään keikkaa Helsingissäkin kaiken maailman mestoissa, missä on ihan ala-arvoinen kalusto siihen verrattuna, mihin on tottunu itse keikkoja miksatessa.. Haluisin kuitenkin kuulla itteäni ilman että tarttee huutaa ääntä ihan paskaksi.
 
Yks vaihtoehto kai olis, että vaatii yhen mono-auxin (tai stereona tietty jos niitä riittää) omille monareille etupäätiskistä ja käy sieltä vaikka ihan ite ruuvaa soundcheckissä sen oman kuuntelun. Toinen idea oli sit laittaa vaan oma stereopari stagelle ja splittaa laulu suoraan mikistä omaan pikkumikseriin. Tästä kuulis ehkä vähän yleisöä ja bändikavereiden puhettakin.
 
Onks tää ihan hyvä langaton setti, vai pitääks laittaa viel enemmän rahaa? Shuren SE425-napit multa löytyy jo valmiiks. http://www.thomann.de/fi/sennheiser_ew_300_iem_g3eband.htm
 
Vai onks koko hommassa mitään järkee, pitäiskö vetää vaan kulmilla ja koittaa pärjää? Yks asia mikä mua kiinnostaa on että miten lujaa se huonossa tapauksessa kiertävä laulumikki puskee korvanapeista..
 
Rallattelija
08.06.2014 14:17:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan pätevä laite toi shenkku on. kattoo vaan ettei osta laitonta laitetta. Langattomat romukoppaan keskustelu kertoo tästä kaiken tarpeellisen.
 
IEM on aina IEM. sillä on yhtä lailla hyvät kuin huonot puolensa. Enemmän kyllä hyvää kuin huonoa. Itse vetäisin paikassa kuin paikassa IEMillä jos sellaisen omistaisin. Treeniksellä vedän luurit päässä vaikka kyl kuulis ilmankin. voi siis kuunnella hiljempaa ja silti kuuluu kivasti.
 
Monosinkku riittää mun mielestä vallan mainiosti.
 
Kiertävä mikki ei oo oikein optimaalinen mutta kun sulla on korvamonitorit niin riski pienenee huomattavat paljon. silloinhan sulla ei oo edessä sitä kulmaa josta se kierto yleensä lähtee liikkeelle. naapurilla toki se kulma vielä taitaa olla mutta harvemmin se aiheuttaa ongelmia. Jos kierto pelottaa niin joku limitteri systeemi väliin. niin tarkkaan en oo tutustunu tohon shenkkuun että olisko siinä ittsessään joku lyttäin.
 
-My opinion can be change but not that fact I'm right-
zouwi
08.06.2014 14:25:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä noista saa asetettua ainakin jonkunmoisen limitterin päälle, soundiltaan ne ovat yleensä hiukan parempia kun klippaaminen mutta kun sitä ei ole tavoitteena kuunnella lainkaan niin ihan riittäviä korvasuojia ne on.
 
Yhen vakkaribändin laulajan kanssa tulee tehtyä silleen että laulajalla on oma iem-lähetin jossa on kaksi inputtia signaalille, niille omat gainit ja suorat läpiviennit, lähetin summaa molemmat signaalit lähetettäväksi monona laulajan korviin. Toisesta läpiviennistä menee laulumikki kaukkarin ja tiskin inputin välistä ilman mitään käsittelyä tai eq:ta, toisesta tökkään läpi kitaristin monarille menevän signaalin. Tosta saa sitten haluttaessa enemmän tai vähemmän laulua ja jonkinlaista versiota bändin miksauksesta ilman että pikkutiskeistä kuluu yhtään ylimääräistä auxia tai kanavaa.
 
tommiot
08.06.2014 23:48:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kommenteista. Treeniksellä on tullu tosiaan vedettyy langallisesti toisen bändin kanssa, ja yks keikkakin oikeastaan, mutta silloin onnistui splittaus lavan päästä omaan monitorimikseriin. Toisen bändin kanssa olisi tarkoitus liikkua ilman omaa kalustoa.
 
Eniten haluisin kuulla, et onko mitään syytä olla lähtemättä tohon IEM-hommaan :D
 
Rallattelija
09.06.2014 00:42:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos olet tyytyväinen nykyiseen monitorointiin niin se on ainoa syy rahan lisäksi miksi ei kannata siirtyä iemiin. Syitä miksi siirtyä siihen on sitten paljon enemmän. Metelin määrä korvakäytävässä tippuu, kuulet tod näk asiat sata kertaa selvemmin, etupään ukko tykkää kun lavameteli laskee, monitori ukko tykkää kun oikeesti kuulee saman balanssin kuin sinä jne..se ettet kuule yleisöä ei ole selitys koska ambienssimikit.
 
-My opinion can be change but not that fact I'm right-
musamies
13.06.2014 13:52:13 (muokattu 13.06.2014 13:58:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommiot: Haluisin kuulla ihmisten kokemuksia langattomasta korvamonitoroinnista vähän "puutteellisissa" keikkaympäristöissä. Päädyin metallibändiin laulajaks, ja oon nyt miettiny mitenkä toi oma kuuntelu hoituis keikoilla, kun joutuu tekemään keikkaa Helsingissäkin kaiken maailman mestoissa, missä on ihan ala-arvoinen kalusto siihen verrattuna, mihin on tottunu itse keikkoja miksatessa.. Haluisin kuitenkin kuulla itteäni ilman että tarttee huutaa ääntä ihan paskaksi.
 
Yks vaihtoehto kai olis, että vaatii yhen mono-auxin (tai stereona tietty jos niitä riittää) omille monareille etupäätiskistä ja käy sieltä vaikka ihan ite ruuvaa soundcheckissä sen oman kuuntelun. Toinen idea oli sit laittaa vaan oma stereopari stagelle ja splittaa laulu suoraan mikistä omaan pikkumikseriin. Tästä kuulis ehkä vähän yleisöä ja bändikavereiden puhettakin.

 
Itse tuuminut, että monitorointiasiaa pystys paremmin ratkasemaan teknisesti puutteellisissa keikkaympäristöissä jos itsellä olisi melko kompakti mutta monipuolinen digimikseri - ja tällä kaikki miksataan - pikkuhiljaa laittelisi kaikki sopivat asetukset, jotta saisi hallitusti stereolähdöt vaikkapa korvamonitorointiin. Tällöin ei monitorointiin olisi vaikuttamasta puutteellisia vehkeitä jos kaikki mikseriin kytkettävät vehkeet on myös omia siihen saakka kun ääni tulee mikseriin. Mikseristä eteenpäin voisi olla myös vieraita vehkeitä ettei tarvi roudata jatkuvasti suurta laitemäärää.
 
Omat kokemukset on enempi vaimentavasta kuulokemonitoroinnista, jolla samalla pyrin torjumaan melua. Laulun suhteen monitoroinnin rekentaminen tuntuu olevan vielä vaativampaa kuin vaikka kiipparoinnin osalta. Pelkät kiipparit saan monituroitua kohtuullisestu kun kytken siihen suoraan volasäätimellä olevat vaimentavat kuulokkeet.
 
Jos useammalla olisi korvamonitorointi, silloinhan lavalla olisi kenties helpompi laulaa kun se ei hukkuisi möykkään.
 
tommiot
13.06.2014 16:29:23 (muokattu 13.06.2014 16:30:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Itse tuuminut, että monitorointiasiaa pystys paremmin ratkasemaan teknisesti puutteellisissa keikkaympäristöissä jos itsellä olisi melko kompakti mutta monipuolinen digimikseri - ja tällä kaikki miksataan - pikkuhiljaa laittelisi kaikki sopivat asetukset, jotta saisi hallitusti stereolähdöt vaikkapa korvamonitorointiin. Tällöin ei monitorointiin olisi vaikuttamasta puutteellisia vehkeitä jos kaikki mikseriin kytkettävät vehkeet on myös omia siihen saakka kun ääni tulee mikseriin. Mikseristä eteenpäin voisi olla myös vieraita vehkeitä ettei tarvi roudata jatkuvasti suurta laitemäärää.
 
Omat kokemukset on enempi vaimentavasta kuulokemonitoroinnista, jolla samalla pyrin torjumaan melua. Laulun suhteen monitoroinnin rekentaminen tuntuu olevan vielä vaativampaa kuin vaikka kiipparoinnin osalta. Pelkät kiipparit saan monituroitua kohtuullisestu kun kytken siihen suoraan volasäätimellä olevat vaimentavat kuulokkeet.
 
Jos useammalla olisi korvamonitorointi, silloinhan lavalla olisi kenties helpompi laulaa kun se ei hukkuisi möykkään.

 
Toisen bändin kanssa oliskin tarkoitus toimia keikoilla (sit ku löydetään ensin uusi rumpali...) niin, että mukana kulkis tollanen Behringerin X32, johon omat basarimikki, overhead ja kitaramikki. Sit basso ja mun kiipparit linjaan ja laulukanava ajetaan tiskin auxista valmiiks efektoituna eteenpäin etupäähän, muuten etupäähän omat mikit. Kaikilla on (ainakin toistaiseksi langalliset) korvamonitorit. Eikä tartte olla keikkapaikan kamojen varassa monitoroinnin suhteen. Toki jos on splitti valmiina lavan päässä niin sit napataan siitä tarvittavat kanavat.
 
Tässä lauluprojektissa tilanne on kuitenkin toinen ku tossa taiderokkihommassa, ja haluun päästä vaan mahdollisimman helpolla.
 
Elias76
22.12.2014 13:57:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse hankin kuukausi takaperin ensimmäisen IEM:n itselleni (olen siis laulaja) ja pakko sanoa että jo treenistasolla hommaan tuli mielekkyyttä moneen potenssiin. En pidä yleensä sparkplug-tyyppisistä luureista mut nyt homma toimii. Vaimentaa ihan yhtä paljon kuin aiemmin käytössä olleen Elanin valetut tulpat, tosin taajuusvaste ei pysy lähelläkään mitä Elaneissa mikä on ihan luonnollista. Ajan luureihin vain omat voksut ja yhdellä konkkamikillä vähän treeniksen melua että saan instrumenttien yläpäätä vähän mukaan. Eli monona mennään, mutta toimii mulle oikein hienosti. Kaikki muu (alapää lähinnä) tulee sopivasti vuotaen korviin.
 
Olen suunnitellut toteuttavani pienemmissä keikkapaikoissa kuuntelun samalla tavalla, ehkä jätän sen konkkamikin kuitenkin pois. Sitten kun monitorilandiasta löytyy pareja enemmän, niin otan stereona koko kattausta korviin.
 
Ja nyt tulee se kirosana kaikille hifistelijöille: The t.bone IEM 75 + EP4-kuulokkeet. ;)
 
Listening to the city Whispering its violence I set out watching from above The 90s bring new questions New solutions to be found I fell in love to be let down....
Sami_T
23.12.2014 20:55:23 (muokattu 23.12.2014 21:06:26)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommiot: ...yhen mono-auxin (tai stereona tietty jos niitä riittää) omille monareille etupäätiskistä ja käy sieltä vaikka ihan ite ruuvaa soundcheckissä sen oman kuuntelun. Toinen idea oli sit laittaa vaan oma stereopari stagelle ja splittaa laulu suoraan mikistä omaan pikkumikseriin.
 
Jos keikkapaikat on tollasia mitä kuvailit niin kyllä mä ottasin ton jälkimmäisen tavan. Tällä tavalla soundi ei oo paras mahdollinen (eikä sinnepäinkään) mutta ainakin kaikki asiat on omissa näpeissä. Pienimmissä mestoissa ei oo aina niitä ylimääräisiä auxeja jaossa ja toisekseen se kuka siellä sitten miksaakin ei välttämättä ihan ymmärrä sitä että sä et kauheesti arvosta sitä jos kanavissa esim. gainit muuttuu kesken kaiken. Tai jotain muuta vastaavaa.
 
Joku pikkumikseri, 2-3 jotain halpaa konkkaa ja oma laulu + muut olennaiset asiat splitattuna ja tättärää. Jos bändin lavabalanssi on edes jotenkin järkevä niin ton järjestelyn kanssa pystyy elämään.
 
ew300 toimii hienosti. Sen oman limitterin saa käkäiltyä sillai että jos joku vähän ullauttaa niin miellyttävältä se ei tunnu mutta vaurioilta vältytään.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
HK
04.01.2015 04:38:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kannata pelätä 2,4GHz aluetta noissakaan hommissa. Meillä on pääsolisti käyttänyt AKG:n langatonta digimikkiä ja hyvin toimii, vaikka ensin oli suurta äläpälää alan ammattilaisilta. :)
 
Peltikorva puupäässä.
Sami_T
04.01.2015 12:41:32 (muokattu 04.01.2015 14:01:54)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HK: Ei kannata pelätä 2,4GHz aluetta noissakaan hommissa.
 
Kuis paljon on tullu 2.4 GHz IEM-systeemeitä kylillä vastaan?
 
Seuraavaks voidaan pohtia että voisiko olla joku syy mistä tämä saattais johtua.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
rintapek
04.01.2015 18:28:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nappimonitoroinnin mä ymmärrän mut langattomuus...
 
Mä ny itte yleensä istun runpujakkaralla joka ei toivottavasti ainaskaan kauheesti liiku. Joten langalla kiitos.
 
OPJ1974
05.01.2015 09:31:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Nappimonitoroinnin mä ymmärrän mut langattomuus...
 
Mä ny itte yleensä istun runpujakkaralla joka ei toivottavasti ainaskaan kauheesti liiku. Joten langalla kiitos.

 
Mä aloin käyttää myös korvamonitorointia, koska laulavana rumpalina näin paras. Kuulen vihdoin itsenikin :) Ja kierto- ja piikkiongelmiin hommasin Fischer ampsin kuulokevahvistimen (langallisena). Siinä on sisäinen limitteri, että ei korvat räjähdä kun ja jos solisti tai joku muu tiputtaa vaikka mikin lattialle. Auttanee myös kierto-ongelmiin.
 
Monitorikuulokkeina mulla on Shuren SE215:t.
 
http://www.thomann.de/gb/fischer_am … id=f4064996a9f01bd43bb9835dc799833c
Suisiideri
05.01.2015 17:22:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HK: Ei kannata pelätä 2,4GHz aluetta noissakaan hommissa. Meillä on pääsolisti käyttänyt AKG:n langatonta digimikkiä ja hyvin toimii, vaikka ensin oli suurta äläpälää alan ammattilaisilta. :)
 
Kannattaa pelätä. Odotahan vaan sitä keikkapaikkaa jossa kaista on tukossa.
 
zouwi
05.01.2015 21:11:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suisiideri: Kannattaa pelätä. Odotahan vaan sitä keikkapaikkaa jossa kaista on tukossa.
 
Oon joskus käytellyt langattomia intercom-järjestelmiä jotka toimii kanssa tolla 2,4GHz taajuusalueella mutta nappaa rouheasti 6ch (eli puolet taajuusalueesta) ja sellaisella teholla ettei muuta liikennettä sitten enää niillä kanavilla olekaan. (tuonkin backupsi ollaan aina varauduttu vetämään langallista comia jos jostain syystä toi pettää) Tohon kun yhdistää vielä jotkut kiinahalpis langattomat dmx-purkit niin se taajuuskaista olikin sit siinä ja sellaisilla tehoilla ettei lyhyetkään siirtomatkat onnistu.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «