Aihe: Hyvä kompressori hakusessa
1 2 3 4 5 6 7 8
Hanatarashi
12.03.2014 02:52:30
Jucciz: Niinpä. Samoin säröllä, wahilla tai vaikkapa phaserilla ei tee. Samat perusteet.

Entä jos säröllä, wahilla tai vaikka whammyllä saa naisia, käykö samat perusteet??

Kompressorilla on vaikeempi saada naisia.
Gritsen
12.03.2014 07:35:10 (muokattu 12.03.2014 07:35:27)
Hanatarashi: Kompressorilla on vaikeempi saada naisia.

Sun mutsi on kuumana mun sustainiin.
"Nyt tarjoan sinulle virtuaalioluen kirjoituksesi johdosta, kippis!" - jazzmies
Laulava Kylätohtori
14.03.2014 09:14:14
Kokemuksia Rothwellin Love Squeezesta? Voisi olla sellainen tarjolla. Mainostivat ameriikan foorumeilla (joo, tiedän kyllä), että olisi omiaan juuri chicken pickingiin. Ne on niitä ameriikan tarinoita, mutta käytännönkokemukset kiinnostaisivat?

Saan sen varmaan testiin, mutta pitäähän se nyt ensin selvittää, että onko se Mnet Approved. Noloahan se olisi sitten testin jälkeen hehkuttaa NMA-pedaalia (Not Mnet Approved). ;)
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Vladi
02.01.2015 17:30:22 (muokattu 02.01.2015 17:39:00)
Huom! Olet kirjoittamassa yli 294 päivää vanhaan aiheeseen!

Nostetaas tätä henkiin.

Selailin tätä ketjua läpi ja varsinkin Jucciz:en pohdintojen perusteella alan olla sitä mieltä, että hyvä kompressori voisi olla ratkaisu ongelmiini.

Mulla on keikkakäytössä nykyään joko telecaster tai akkari, joita molempia käytän saman pedaalilaudan läpi. Sähkispuolella soittelen paljon niin, että ruuvaan Orangesta kevyen crunchin ja pakitan sitten kitaran volumepotikalla cleaniin. Tähän mennessä olen käyttänyt Mooerin Pure Boostia tasoittamaan dynamiikan ääripäitä, mutta varsinkaan akkarin kanssa se ei oikein toimi.

Hakusessa olisi siis suht läpinäkyvä kompressori, joka toimisi monenlaiseen soitantaan yllämainituilla soittimilla. Jucciz:en Retro-Sonicia olen joskus testaillut stratolla ja se oli ainakin erittäin kelvon oloinen.

Mitä muuta osaisitte ehdottaa?

Edit: Suhrin Koji Comp vaikuttaa kans mielenkiintoiselta, nuo mid boost-jutut tekee siitä aika monipuolisen.
Harashoo tovaarish!
msm40
04.01.2015 07:56:26 (muokattu 04.01.2015 10:37:34)
Vladi: Huom! Olet kirjoittamassa yli 294 päivää vanhaan aiheeseen!

Nostetaas tätä henkiin.

Selailin tätä ketjua läpi ja varsinkin Jucciz:en pohdintojen perusteella alan olla sitä mieltä, että hyvä kompressori voisi olla ratkaisu ongelmiini.

Mulla on keikkakäytössä nykyään joko telecaster tai akkari, joita molempia käytän saman pedaalilaudan läpi. Sähkispuolella soittelen paljon niin, että ruuvaan Orangesta kevyen crunchin ja pakitan sitten kitaran volumepotikalla cleaniin. Tähän mennessä olen käyttänyt Mooerin Pure Boostia tasoittamaan dynamiikan ääripäitä, mutta varsinkaan akkarin kanssa se ei oikein toimi.

Hakusessa olisi siis suht läpinäkyvä kompressori, joka toimisi monenlaiseen soitantaan yllämainituilla soittimilla. Jucciz:en Retro-Sonicia olen joskus testaillut stratolla ja se oli ainakin erittäin kelvon oloinen.

Mitä muuta osaisitte ehdottaa?

Edit: Suhrin Koji Comp vaikuttaa kans mielenkiintoiselta, nuo mid boost-jutut tekee siitä aika monipuolisen.

Ite en välittänyt kompuroista ennen kuin testasin Mad Professorin kompuran, se jäikin sitten kerrasta lautaan.. Siinä on kaksi perusasetusta joista "sustain" toimii miedommin tuoden lisää sustainia ja tasoittaen hiukan dynamiikkaa tuntumatta kuitenkaan kompuralta kun taas kompurapuoli vastaa ihan normi kompuraa. Lisäksi tone pottu on aika käyttökelponen. Kannattaa testata.
"I really think guys sometimes talk themselves into being pussies!" - Jim Wendler
250768
04.01.2015 09:32:41 (muokattu 04.01.2015 11:58:23)
msm40: Ite en välittänyt kompuroista ennen kuin testasin Mad Professorin kompuran, se jäikin sitten kerrasta lautaan.. Siinä on kaksi perusasetusta joista "sustain" toimii miedommin tuoden lisää sustainia ja tasoittaen hiukan dynamiikkaa kun taas kompurapuoli vastaa ihan normi kompuraa. Lisäksi tone pottu on aika käyttökelponen. Kannattaa testata.

Komppaan.Mulla on sustain koko ajan päällä.En antaisi enään mistään hinnasta pois.
Aina on tilaa yhdelle jenkkipelille.
sustain65
04.01.2015 10:14:06 (muokattu 04.01.2015 10:14:43)
Mullakin on MP:n compressor/sustainer. Vasta äsken tajunnut oikeasti alkaa hyödyntämään sitä, mutta edelleen paikka efektiketjussa vähän hakusessa, niin kuin parin muunkin purkin. Nyt on näin:

Kitara -> wah -> fuzz -> noise gate -> compressor/sustainer -> mahdolliset lisäsäröt kuten Tube Screamer -> vahvistimen input

Missäs kohtaa kompressori on teillä muilla?
Jucciz
04.01.2015 10:22:32
msm40: "sustain" toimii miedommin tuoden lisää sustainia ja tasoittaen hiukan dynamiikkaa kun taas kompurapuoli vastaa ihan normi kompuraa.

Mää oon kyllä havainnut, että "normaalitkin" kompurat lisäävät sustainia ja tasoittavat dynamiikkaa. :)
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
msm40
04.01.2015 10:31:21 (muokattu 04.01.2015 10:36:07)
Jucciz: Mää oon kyllä havainnut, että "normaalitkin" kompurat lisäävät sustainia ja tasoittavat dynamiikkaa. :)

Mä oikeestaan arvasin tän ;)

Edit. Lisätääs hiukan koska ilmaisin itseäni melko huonosti.. Tuo sustain puoli siis ei tunnu varsinaisesti kompuralta vaan toimii enempi huomaamatta. Mut mä olen amatööri muutenkin kun kompuroitten kanssa eli kannattaapi kokeilla itse. Silti mulle toi oli eka kompura joka oli pakko saada.
"I really think guys sometimes talk themselves into being pussies!" - Jim Wendler
hallu
04.01.2015 10:37:15
sustain65: Mullakin on MP:n compressor/sustainer. Vasta äsken tajunnut oikeasti alkaa hyödyntämään sitä, mutta edelleen paikka efektiketjussa vähän hakusessa, niin kuin parin muunkin purkin. Nyt on näin:

Kitara -> wah -> fuzz -> noise gate -> compressor/sustainer -> -> vahvistimen input

Itse olen pitänyt sitä ensimmäisenä efektinä ja välillä vahvistimen luupissa. Kai se vähän riippuu mitä sillä kompuralla haluaa kompuroida, että mihin kohtaa signaaliketjua sen laittaa. Kipanderillahan on hyvä artikkeli aiheesta, mihin väliin mikäkin efekti on hyvä laittaa ja miksi.
Olisipa jo kevät
Jucciz
04.01.2015 11:31:04
sustain65: Mullakin on MP:n compressor/sustainer. Vasta äsken tajunnut oikeasti alkaa hyödyntämään sitä, mutta edelleen paikka efektiketjussa vähän hakusessa, niin kuin parin muunkin purkin. Nyt on näin:

Kitara -> wah -> fuzz -> noise gate -> compressor/sustainer -> -> vahvistimen input

Kitara -> (wah, jos jaksan kytkeä) -> booster -> kompura -> fuzz -> loput. Näin saan fuzziin tarvittaessa enemmän sustainia kun tuuppaan sitä edestä käsin joko boosterilla, kompuralla tai molemmilla.
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
250768
04.01.2015 12:00:05
Tossa hyvä video missä Varre selittää Mad proffan sustain asetusta.Linkki https://www.youtube.com/watch?v=ZIMM6f9a1BQ
Aina on tilaa yhdelle jenkkipelille.
Jucciz
04.01.2015 14:53:35
Aivoproteesi: Jucciz, kerrotko tarkemmin boosterilla tai kompressorilla boostaamisen eroista?

Kompressoria en ole koskaan omistanut. Nykyisessä systeemissä käytän overdrivea kompressorin asemasta, varsinkin cleanilla soitettaessa. Ehkä olisi aika tutustua tarkemmin kompressoriin ja tutkia, mitä sillä saa aikaan. Pedaali saisi olla soundia värittymätön ja suht kohinaton. Olisiko hyvä lähteä näitä tutkimaan: Mad Professor Forest Green Compressor, CMAT Mods Deluxe Signa Comp tai Okko Coca Comp? Vai onko jotain muuta asiallista tarjolla?

Boosteri, nimensä mukaisesti, boostaa jotain tiettyä taajuusaluetta tai koko taajuuskaistaa, eikä tavallisesti tasoita signaalin dynamiikkaa (ellei signaaliketjun headroom lopu kesken). Kompressori puolestaan puuttuu signaalin dynamiikkaan - jokainen laite omalla tavallaan. Kompressorillakin voi nostaa kokonaisvolyymiä ylöspäin, mutta yleensä sillä on tarkoitus ennen kaikkea nostaa vaimeampia kohtia paremmin kuuluville ja tasoittaa kovimpia dynamiikkapiikkejä. Tästä on luonnollisesti seurauksena se, että sustain pitenee eli kitara tuntuu soivan pidempään, kun sävelten ja sointujen "hännät" eivät vaimenekaan ihan niin nopeasti.

Noita mainitsemiasi kompressoreita en ole testannut. Mulla oli ennen nykyistä Retro-Sonicia käytössä Maxon CP101, ja se oli ainakin hyvin väritön, "soundiltaan" huomaamaton, eli ihanteellinen kompressori niille, jotka eivät tykkää tai välitä kompressoreista.
Aivoproteesi
04.01.2015 19:52:19
Jucciz: Boosteri, nimensä mukaisesti, boostaa jotain tiettyä taajuusaluetta tai koko taajuuskaistaa, eikä tavallisesti tasoita signaalin dynamiikkaa (ellei signaaliketjun headroom lopu kesken). Kompressori puolestaan puuttuu signaalin dynamiikkaan - jokainen laite omalla tavallaan. Kompressorillakin voi nostaa kokonaisvolyymiä ylöspäin, mutta yleensä sillä on tarkoitus ennen kaikkea nostaa vaimeampia kohtia paremmin kuuluville ja tasoittaa kovimpia dynamiikkapiikkejä. Tästä on luonnollisesti seurauksena se, että sustain pitenee eli kitara tuntuu soivan pidempään, kun sävelten ja sointujen "hännät" eivät vaimenekaan ihan niin nopeasti.

Noita mainitsemiasi kompressoreita en ole testannut. Mulla oli ennen nykyistä Retro-Sonicia käytössä Maxon CP101, ja se oli ainakin hyvin väritön, "soundiltaan" huomaamaton, eli ihanteellinen kompressori niille, jotka eivät tykkää tai välitä kompressoreista.

Kiitoksia vastauksesta! Kyllä ko. pedaalien toimintaperiaate on jollain tapaa tuttu, mutta hain tuolla kysymyksellä, mitä eroja sinä saat omassa kamasysteemissä, kun boostaat fuzzia tai mahdollisesti muita säröjä.

Luin mainitsemastasi Retro-Sonicista. Mitä sanot sen kohinasta?

Onko muilla antaa kokemuspohjaista tietoa minun listan pedaaleista? Tottakai muitakin ehdotuksia otetaan vastaan.
Jucciz
04.01.2015 20:03:30 (muokattu 04.01.2015 20:08:27)
Aivoproteesi: Kiitoksia vastauksesta! Kyllä ko. pedaalien toimintaperiaate on jollain tapaa tuttu, mutta hain tuolla kysymyksellä, mitä eroja sinä saat omassa kamasysteemissä, kun boostaat fuzzia tai mahdollisesti muita säröjä.

Tietysti yleensä niin äärimmäisen efektin kuin fuzzin edellä miltei kaikki edes jollain tapaa signaalitasoa nostavat efektit saavat itse fuzzin käyttäytymään suht samalla tavalla: soundi menee enemmän "tukkoon" ja sustainia tulee lisää. Tietty sitten taas treble boost tuuppaa nimenomaan yläkertaa voimakkaammin läpi, se on vielä oma juttunsa - ja se leikkaa vielä yleensä vähän eri tavalla läpi kuin muut. Toki kaikki riippuu kaikesta...

Luin mainitsemastasi Retro-Sonicista. Mitä sanot sen kohinasta?

Ei oo koskaan ollut kohinaongelmia. Hyvälaatuisista palikoista tuo vehje on tehty. Tietty jos vääntää säädöt tappiin ja ollaan valmiiksi hyvän matkaa säröllä, kyllähän sieltä kaikki taustamelukin nousee selvemmin esiin, mutta tää on jo aika lailla ääritilanne: edes etäisesti "järkevillä" säädöillä en oo koskaan törmännyt häiritseviin kohinoihin.

Tässä yksi pätkä, joka havainnollistaa fuzzin boostaamista kompuralla hieman:
https://dl.dropboxusercontent.com/u … logman_sunface_nkt275_white_dot.mp3

- 0:00 puhdas kitarasoundi, Fender Brownface Princeton '62 (vain hieman reverbiä Strymon Flintistä)
- 0:07 Mad Professor Sweet Honey Overdrive päälle, jotta saadaan hieman "pohjaruttua"
- 0:23 Analogman Sunface NKT275 -fuzz päälle (kitaran volume-potikalla ja soittotatsilla leikkimistä)
- 1:23 Retro-Sonic Compressor mukaan, huomaa miten sustain lisääntyy ja soundi "paksunee" vielä hieman

Signaaliketju käytössä olevien palikoiden osalta oli siis kitara -> kompura -> fuzz -> SHOD -> Flint -> vahvistin.
sustain65
04.01.2015 22:28:16
Kiitos hallu ja etenkin Jucciz vastauksista, hyvää apua tälläiselle näiden kanssa vielä eksyksissä olevalle!
varakeef
04.01.2015 22:57:46
Toki toimintaperiaate kompressorissa on, että se vaimentaa signaalissa olevia piikkejä, ei vahvista hiljaisia signaaleja.

Eri asia on, että useimmiten kompressorilaitteen loppupäässä on vahvistusaste, jolla kompressorin vaimentaman ja lyttäämän signaalin saa nostettua kovemmalle tasolle. Ja kun signaalissa ei ole enää piikkejä, kokonaistasoa voi nostaa aiempaa kovemmalle.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Aivoproteesi
05.01.2015 10:33:24
Jucciz: Tietysti yleensä niin äärimmäisen efektin kuin fuzzin edellä miltei kaikki edes jollain tapaa signaalitasoa nostavat efektit saavat itse fuzzin käyttäytymään suht samalla tavalla: soundi menee enemmän "tukkoon" ja sustainia tulee lisää. Tietty sitten taas treble boost tuuppaa nimenomaan yläkertaa voimakkaammin läpi, se on vielä oma juttunsa - ja se leikkaa vielä yleensä vähän eri tavalla läpi kuin muut. Toki kaikki riippuu kaikesta...

Ei oo koskaan ollut kohinaongelmia. Hyvälaatuisista palikoista tuo vehje on tehty. Tietty jos vääntää säädöt tappiin ja ollaan valmiiksi hyvän matkaa säröllä, kyllähän sieltä kaikki taustamelukin nousee selvemmin esiin, mutta tää on jo aika lailla ääritilanne: edes etäisesti "järkevillä" säädöillä en oo koskaan törmännyt häiritseviin kohinoihin.

Tässä yksi pätkä, joka havainnollistaa fuzzin boostaamista kompuralla hieman:
https://dl.dropboxusercontent.com/u … logman_sunface_nkt275_white_dot.mp3

- 0:00 puhdas kitarasoundi, Fender Brownface Princeton '62 (vain hieman reverbiä Strymon Flintistä)
- 0:07 Mad Professor Sweet Honey Overdrive päälle, jotta saadaan hieman "pohjaruttua"
- 0:23 Analogman Sunface NKT275 -fuzz päälle (kitaran volume-potikalla ja soittotatsilla leikkimistä)
- 1:23 Retro-Sonic Compressor mukaan, huomaa miten sustain lisääntyy ja soundi "paksunee" vielä hieman

Signaaliketju käytössä olevien palikoiden osalta oli siis kitara -> kompura -> fuzz -> SHOD -> Flint -> vahvistin.

Kiitos Jucciz! Nyt on "asiakaspalvelu" kohdillaan. ;-)

Tutkin tarjontaa enemmän. Bearfootin Pale Green olisi myös pätevä laitos, mutta veikkaan, että Retro-Sonic ja Mad Professor tarjoavat sen, mitä olen hakemassa.

Vielä kiinnostaa tietää, että mitä hyötyä on clipping- ja threshold-säädöillä?
Juzpe
05.01.2015 10:44:28 (muokattu 05.01.2015 10:44:45)

Sillai se mulla o kytketty (kun sitä ei tarvi muutoin kuin puhtaan soundin aikaansaamiseksi) että kitara -> wah -> phaser -> fuzz -> loopperi -> komootti.

Kompura on loopperissa ekana, eli ennen boostereita ja muita kippoja. MXR:n peruslaatikko, säädetty siten että molemmat hanat on noin 25% auki. Rajottaa etuseen menevää signaalia niin, että soundi pysyy "puhtaana". Säröjen kanssa en o kokenu tarpeelliseks käyttää.
"Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa, "Don't be a fan or that shit might hit you!" - Joku
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)