Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mitkä kitaravahvarimerkit tee korvakuulokkeen kautta hyvät..
1 2 3 4
Luuviulu
02.01.2015 14:20:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...soundit?
 
Otsikkoon kun ei mahdu kysymys kunnolla, niin kysyisin siis, että mitkä kitaravahvarimerkit tekee hyvän soundin myös korvakuulokkeiden kautta kuunneltuina?
 
Esim mun 2000-luvun alun Marshall Valvestate joka kuulostaa normaalisti ihan hyvältä, ni vaikka laittais miten hyvät korvakuulokkeet ja niiden kautta soittais, ni kaikki kuulostaa kamalalta. Kuuntelin yli 100e maksavien Fenderin kuulokkeidenkin kautta, ni ihan hirveeltä se silläkin vaan kuulosti, eli ei ole korvakuulokkeiden laadusta kiinni.
 
Mallintavia vahvistimia en halua ostaa, vaan jonkun ihan perus-rock-vahvarin, joka yksinkertaisesti panostaa yhtä paljon kuulokkeiden kautta soittamiseen, kuin normaaliinkin soittoon. Syy korvakuulokesoittoon on siinä, kun asun kerrostalossa, niin en ihan viitti tolla Fender Supersonic putkivahvarilla täällä alkaa soittelee kun ikkunat alkais helisemään ja maali tippumaan katosta. Siinäkään ei edes ole korvakuulokemahdollisuutta.
 
Tekeekö Marshall nyt 15v myöhemmin jo hyvänkuuloista korvakuulokkeiden kautta tulevaa soundia? Jotkut merkit kun ei panosta sit näköjään valitettavasti ollenkaan korvakuulokkeiden kanssa soittamisen mukavuuteen soundiensa puolesta.
 
-Kiitos jo etukäteen vastanneille! :)
 
Gabe
02.01.2015 14:40:00 (muokattu 02.01.2015 14:40:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerrostaloasunnossa soittavalle keinokuorma on ehdoton. Ainakin Kochin kuormassa on myös kuuloke mahdollisuus. Kuulokesoitossa en jättäisi mallintavia heti pois laskuista.
ras ta far i
02.01.2015 14:56:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lienee pääasiallinen syy noitten kuulokelähtöjen heikkoon saundiin, kaiutinsimulaation puute ko. lähdössä.
 
Tappajabanaani
02.01.2015 15:19:02 (muokattu 02.01.2015 17:42:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Väittäisin nyt kuitenkin, että keskiverto mallintava toimii kuulokesoitossa saatanasti paremmin, kuin saman hintainen perinteisesti toteutettu vahvistin, joten ei välttämättä kannata niitä ihan suorilta rajata pois.
 
luppa
02.01.2015 16:02:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ras ta far i: Lienee pääasiallinen syy noitten kuulokelähtöjen heikkoon saundiin, kaiutinsimulaation puute ko. lähdössä.
 
Näkisin asian näin, täällä parissakin ketjussa on kyselty kuulokesoundin perään. Oli sitten parinkympin analoginen transistori-ensivahvistin tai kalliimpi putkari, ääni taitaa yleensä olla johdettu raakasti suoraan etuasteelta kuulokkeisiin (tai line-outtiin), kenties jonkun lineaarisen bufferin läpi. Pääteasteen ja etenkin kajarin puuttuminen tekee kyllä soundista sellaisenaan kuunneltavaksi käyttökelvottoman kirskuvan.
 
Keinokuorman kuulokelähdön kanssa homma voi mahdollisesti olla yhtä paha tai pahempi, jos päätteestä on otettu lisempää säröä ja kaiutinsimulaatio yhä puuttuu. En tiedä kuinka noissa yleisesti on mahdollinen "kaiutinsimulaatio" toteutettu, onko siellä joku yksinkertainen kaistanpäästö tai low-pass filtteri?
 
TTV
02.01.2015 18:54:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä nuo kuulokelähdöt ole kovin yleisiä perinteisissä vahvistimissa. ENGL Ironball on poikkeus, sillä sen kuulokelähtö kuulostaa siedettävältä sisäänrakennetun keinokuorman ja jotenkin järkevästi toteutetun kaiutin emulaation takia. Suosittelen kuulokesoittoon mallintavaa, ennakkoluuloista huolimatta niistä saa nykyään hyviä saundeja.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Lancelot
02.01.2015 19:17:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yamaha THR on jo itsessään hyväsaundinen hiljaisella soitteluun, mutta toimii myös loistavasti Sennheiser HD25 -kuulokkeilla.
 
blues guitar
02.01.2015 19:41:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä asiassa ei ilmeisesti voi välttää mallintamista. Eikö tuo kaiutinsimulaatiokin ole mallintamista?
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Entropia666
02.01.2015 19:53:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tappajabanaani: Väittäisin nyt kuitenkin, että keskiverto mallintava toimii kuulokesoitossa saatanasti paremmin, kuin saman hintainen perinteisesti toteutettu vahvistin, joten ei välttämättä kannata niitä ihan suorilta rajata pois.
 
Jep. Ite tykittelen guitar rig 5:lla ja ei oo mitään syytä hoitaa oikeeta vahvaria kotia.
 
Uusi nettisivu! Inkvisitor || Kuvia: H A J E . F I
Ziggy Bubba
02.01.2015 20:43:23 (muokattu 02.01.2015 20:47:52)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar: Tässä asiassa ei ilmeisesti voi välttää mallintamista. Eikö tuo kaiutinsimulaatiokin ole mallintamista?
 
Onhan se, joko digitaalista tai analogista.
 
Keksin keinon millä tämän voisi välttää, eli ei tartte kaiutinmallinnusta. Eikun kitaran taajuuskäyrälle sopivat kaiuttimet sinne kuulokkeisiin, omat minikokoiset elementit siis.
 
Siitä ideaa vaikka seuraaviin Marshall-luureihin :)
 
E: Nimittäin kaiuttimet ne on kuulokkeissakin, mutta ne on vaan täydelle taajuuskaistalle tehty, mikä taas kitaraan sopii kovin huonosti.
 
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
Rg505bk
02.01.2015 20:57:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse tykkään käyttää kuulokkeita joko vst-plugareiden kanssa tai sitten oikeaa vahvaria keinokuorman kautta tietokeneelle ja kaiutinimpulssien kanssa. En ole vielä törmännyt vahvariin, josta saisi hyvät saundit kaiutinlähdöstä. Oli vahvarissa sitten kaiutinemuloitu lähtö tai ei.
 
hallu
02.01.2015 21:18:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koch LB120 keinokuorman kuulokelähtö on omaan korvaan miellyttävä ja käytän sitä paljon. Koch Pedaltonen kuulokelähtö on käyttökelpoinen, mutta ei mielestäni yhtä hyvä kuin LB120 kuulokelähdön. Ei mulla ole oikein kokemustakaan sitten muista kuin mallintavien kuulokelähdöistä joiden kanssa tuo keinokuorma on ihan tasaväkinen (ihan tarkka vertailu ei tule kyseeseen kun mallintavan soundit ei ole ihan 1:1 tuon mun analogisen setupin kanssa).
 
Olisipa jo kevät
Ochmo
02.01.2015 22:11:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rolandin Cubeissa on erittäin hyvälaatuinen ääni kuulokkeilla. Toki on mallintava laite mutta parempaa ei ole vielä tullut vastaan vahvarissa tai combossa.
 
lurkki
03.01.2015 08:53:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ochmo: Rolandin Cubeissa on erittäin hyvälaatuinen ääni kuulokkeilla. Toki on mallintava laite mutta parempaa ei ole vielä tullut vastaan vahvarissa tai combossa.
 
Ei vissiin sitten ole, koska ketjun aloittajalla on sellainen (10 min kokeilun jälkeen) myynnissä ;) Laitteessa tosin tuntuu olevan sen verran toimintoja että optimaallista saundia ei varmasti ole ehditty hakea. Toisaalta aloittaja, jonka viestiketjuun tässä lupaa kysymättä kirjoitan, kertoo samaisessa ilmossa että putkivahvistinta ollaan nyt hakemassa. Nuo keinokuormaratkaisut kai putkitouhuissa ja kerrostaloasuminen siihen yhdistettynä ovat joka tapauksessa edessä...
 
Ymmärrän, että haluat osallistua keskusteluun, mutta täällä tuo keskustelu on viety paljon pidemmälle ja ymmärrys on paljon korkeammalla tasolla kuin sinulla. Joten - älä tule puhumaan asioista joista et tiedä mitään, vaan ota selvää.
RaskasMielinen
03.01.2015 11:17:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Koch LB120 keinokuorman kuulokelähtö on omaan korvaan miellyttävä ja käytän sitä paljon. Koch Pedaltonen kuulokelähtö on käyttökelpoinen, mutta ei mielestäni yhtä hyvä kuin LB120 kuulokelähdön. Ei mulla ole oikein kokemustakaan sitten muista kuin mallintavien kuulokelähdöistä joiden kanssa tuo keinokuorma on ihan tasaväkinen (ihan tarkka vertailu ei tule kyseeseen kun mallintavan soundit ei ole ihan 1:1 tuon mun analogisen setupin kanssa).
 
Tämä nimenomaan. Toimii hyvin myös niin, että Kochista kohtuu laadukkaaseen mikeripöytään ja kuulokkeet kiinni sen kuulokelähtöön. Koch LBII:n:n kaiutin- ja mikityssimulaatiot eivät ole mielestäni yhtään hullummat. Päinvastaisten mielipiteiden soisi perustuvan kokemukseen. Mun kaikki YouTube-tuotokset (SorrowMinded, esim. Sininen uni ja Funeral march) on nauhoitettu ja monitoroitu Koch - pöytä - nauhuri/kuulokkeet -meiningillä, 100 W -high gain täysputkareiilla keskellä yötä.
 
jii.haanpaa
03.01.2015 11:35:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RaskasMielinen: Tämä nimenomaan. Toimii hyvin myös niin, että Kochista kohtuu laadukkaaseen mikeripöytään ja kuulokkeet kiinni sen kuulokelähtöön. Koch LBII:n:n kaiutin- ja mikityssimulaatiot eivät ole mielestäni yhtään hullummat. Päinvastaisten mielipiteiden soisi perustuvan kokemukseen. Mun kaikki YouTube-tuotokset (SorrowMinded, esim. Sininen uni ja Funeral march) on nauhoitettu ja monitoroitu Koch - pöytä - nauhuri/kuulokkeet -meiningillä, 100 W -high gain täysputkareiilla keskellä yötä.
 
Tämä on kyllä erikoista. Omaan korvaan LBII:n luurilähtö on huono, jos ei jopa lähes käyttökelvoton. Sirinää ja tirinää. Voisikos tuo johtua muista harrastevälineistä? Itse soittelen lähes aina stratolla ja tavoitteena on aika kirkas tsaundi maltillisilla säröillä. Myös luurit kannattaa valita sieltä kehnoimmasta päästä. Itsellä on käytössä Shurea ja Gradoa ja ne ovat kaiketi aika armottomat tuolle yläpäätirinälle.
 
Mä käytän Kochin kanssa, luurihommissa, aina kaappiplugareita/impulsseja. Lopputulos on omassa käytössä paaaljon parempi.
 
RaskasMielinen
03.01.2015 12:47:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: Tämä on kyllä erikoista. Omaan korvaan LBII:n luurilähtö on huono, jos ei jopa lähes käyttökelvoton. Sirinää ja tirinää. Voisikos tuo johtua muista harrastevälineistä? Itse soittelen lähes aina stratolla ja tavoitteena on aika kirkas tsaundi maltillisilla säröillä. Myös luurit kannattaa valita sieltä kehnoimmasta päästä. Itsellä on käytössä Shurea ja Gradoa ja ne ovat kaiketi aika armottomat tuolle yläpäätirinälle.
 
Mä käytän Kochin kanssa, luurihommissa, aina kaappiplugareita/impulsseja. Lopputulos on omassa käytössä paaaljon parempi.

 
Mjaa... Sirinää ja tirinää on ollut mullakin, mutta kuulokevolan kääntely ja elektroniikkaspray auttoivat - ja kuten sanottu, niin käytän enemmän niin, että otan kaiutinsimuloidusta balansoidusta line outista pöytään ja laitan kuulokkeet kiinni siihen.
 
hallu
03.01.2015 13:27:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: Tämä on kyllä erikoista. Omaan korvaan LBII:n luurilähtö on huono, jos ei jopa lähes käyttökelvoton. Sirinää ja tirinää. Voisikos tuo johtua muista harrastevälineistä? Itse soittelen lähes aina stratolla ja tavoitteena on aika kirkas tsaundi maltillisilla säröillä. Myös luurit kannattaa valita sieltä kehnoimmasta päästä. Itsellä on käytössä Shurea ja Gradoa ja ne ovat kaiketi aika armottomat tuolle yläpäätirinälle.
 
Mä käytän Kochin kanssa, luurihommissa, aina kaappiplugareita/impulsseja. Lopputulos on omassa käytössä paaaljon parempi.

 
Itse olen soitellut myös stratolla ja telellä käyttäen luureina AKG:n studioluureja (K271 ja K702). Mulla ei ole ollut sirinää eikä tirinää, mutta toisaalta soiton useinmiten joko puhtailla tai sitten aika maltillisella säröllä.
Itseasiassa voisin ehtiessäni laittaa soundiklipin tuosta eli äänitän luurilähdöstä suoraan sanelukoneelle jonka tiedoston linkkaan muokkaamattomana, niin siitä saattaisi saada edes jotain käsitystä siitä mitä omiin korviini on tullut. Oikeastaan voisin vetää sen klipin samanaikaisesti siitä balansoidusta lähdöstä äänikortin kautta koneelle, niin voi verrata niitä sitten. En ole kovin taitava soittaja, mutta saisi vähän edes suuntaa.
 
Muistan joskus laitteen ostaessani ensimmäisen reaktioni oleleen, että ihan paska, mutta sitten joskus uudelleen kokeillassani se kuulostikin tosi hyvältä ja olen käyttänyt sitä siitä lähtien. Mulla olisi mahdollisuus kierrättääkin sitä signaalia toisen laitteen tai tietokoneen kautta, mutta en ole katsonut tarpeelliseksi.
 
Olisipa jo kevät
jii.haanpaa
03.01.2015 17:20:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RaskasMielinen: Mjaa... Sirinää ja tirinää on ollut mullakin, mutta kuulokevolan kääntely ja elektroniikkaspray auttoivat - ja kuten sanottu, niin käytän enemmän niin, että otan kaiutinsimuloidusta balansoidusta line outista pöytään ja laitan kuulokkeet kiinni siihen.
 
Kiitos vinkistä. Pitääpä jossakin välissä testata tuota.
 
TTV
03.01.2015 17:42:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä aloittajalle se aiemmin mainitsemani ratkaisu ongelmaan:
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=956050
 
Edelleenkin kannattaa miettiä mallintavia ja laittaa niihin tarvittaessa riittävästi rahaa kiinni, sieltä ne kuulokesaundit oikeasti löytyy. Tiedän sen, koska itse olen käynyt saman rumban ja kierrättänyt kamaa enemmän kuin keskiverto soitinkauppa...
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «