Aihe: EBS Bass IQ ja Electro-Harmonix Bass microsynth
1 2
bize
25.05.2004 17:42:32
Kiinnostaisi kuulla ihmisten kokemuksia / mielikuvia kyseisistä pedaaleista, kun molempien hankkiminen on harkinnassa. EH:n kitaraversiota olen onnistunut testaamaan täällä paikallisessa musiikkiliikkeessä, ja jo se vakuutti.
"Hardware rule number one: NO FUCKING RACK SYSTEMS OF ANY KIND!!! "
absqua
25.05.2004 20:27:39 (muokattu 25.05.2004 20:59:38)
Kiinnostaisi kuulla ihmisten kokemuksia / mielikuvia kyseisistä pedaaleista, kun molempien hankkiminen on harkinnassa. EH:n kitaraversiota olen onnistunut testaamaan täällä paikallisessa musiikkiliikkeessä, ja jo se vakuutti.

BassIQ on mun kokemusteni mukaan aivan järkevimmästä päästä markkinoilla olevista envelopefilttereistä. Soundi on loistava, vaikka ei ehkä sävyltään ihan yhtä mehukas kuin EHX:n Q-tronissa tai vanhassa Mu-tronissa, mutta esim. EHX:n vehkeisiin verrattuna EBS on kooltaan niin paljon pienempi että se tulee herkemmin otettua laukun taskuun keikalle mukaan ja on siten käytännöllisempi työkalu. Lisäksi EBS toimii kovemmalla soittotatsilla paremmin kuin EHX, jonka gainia oli vaikea saada tarpeeksi alas säädettyä. Pattereita EBS syö ahnaammin kuin vaikka Bossin pedaalit.

Microsyna taas on aivan mahtava myrkytin, jolla saa säpinää paatuneimpiinkin bändikavereihin.
Säätimiä on paljon, eikä niiden käyttö ole ihan helppoa. Hyviä soundeja löytyy kyllä, mutta niitä täytyy vähän kutitella esille ja siihen on hyvänä apuna ohjekirjasen presettisoundien tutkiskelu.
Synasoundit ovat pääasiassa joko avautuvia tai sulkeutuvia filltereitä säröllä tai ilman, oktaavituplauksella tai ilman etc. Taurus-tyyppistä tasaisena tuuttaavaa synabassoa on vaikea saada toisinnettua. Microsyna seuraa hyvin soittoa (tiettyyn rajaan asti), siitä erityisesti plussaa.
Varsinaisten synasoundien ohella laite toimii myös hyvänä oktaaverina ja/tai säröpedaalina.
Keikalla niitä pieniä pilpero-nänninipukkafadereita on hankalahkoa säädellä, mutta asian kanssa voi elää. Lisäksi säätimet ovat sen verran pieniä että laitteen päälle ei kannata ihan koko painolla astua edes vaihingossa.
Jos jotain pitää vähän moittiakin, niin erillinen virtalähde kyllä suckaa pahasti (70-l originaaleissa on sisäinen virtalähde - ennen kaikki vaan oli paremmin).

Yhteenveto: Suosittelen lämmöllä molempia.
Kannattaa myös tutustua EHX:n Bassballs-filtteriin. Sekin on tulivoimainen ase funkin tai discobassottelun tuoksinaan.

PS.
"Hardware rule number one: NO FUCKING RACK SYSTEMS OF ANY KIND!!! " Yeah, Righteous Drummers rulettaa!
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Niskamies
25.05.2004 20:34:04
Ja Bossin Bass Synthensizer, olikos se SYB-3, on vallan mainio vehje kanssa.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
hemmo
25.05.2004 22:28:14

Mulla ois nyt myynnissä toi Boss syb-3 jos jotain kiinnostaa...

Maksan 49 e.
Just ostin jotain, en muista enää mitä, halavalla. S.V.S.
bize
25.05.2004 23:39:04 (muokattu 25.05.2004 23:39:45)
Yhteenveto: Suosittelen lämmöllä molempia.
Kannattaa myös tutustua EHX:n Bassballs-filtteriin. Sekin on tulivoimainen ase funkin tai discobassottelun tuoksinaan.

PS.
"Hardware rule number one: NO FUCKING RACK SYSTEMS OF ANY KIND!!! " Yeah, Righteous Drummers rulettaa!

Joo, kiitos tästä rohkaisusta. Todennäköisesti molemmat päätyvät pedaalilautaan vielä kesän mittaan, ja tuohon bassballsiinkin törmäsin aivan sattumalta tutustuessani ehx:n sivuilla microsynth -näytteisiin. Bass IQ on kyllä sellainen jota mieli tekisi, mutta ehkä hieman turhan kallis vielä tähän hätään, joten korvannen sen bassballsilla.

Ja yleensäkkin mulla on näiden pedaalihankintojen kanssa ollut sellainen fiilis, että harvemmin kovin pahasti polkaisee paskaan - ainakin ebs:n oktaaveri päätyi lähes ovh:lla uudelle omistajalle kun se kävi tarpeettomaksi.
"Hardware rule number one: NO FUCKING RACK SYSTEMS OF ANY KIND!!! "
chief
25.05.2004 23:40:20
Juu kyllä tollaset laatupurkit kaupaksi käy. Varsinkin jos halavalla myy.
C.H.I.E.F Chaplinmaisen Hempeä ja Ivallisen Etuileva Folklaulaja
helperi
25.05.2004 23:44:07
Maksan 49 e.

No sanotaan 80 euroa niin voitaisiin katsoa. Vaatimuksena on aina, jotta pääsis hyvään kotiin.
On päiviä jolloin...
chief
25.05.2004 23:48:30
Maksan 49 e.

Eikös sulla ole jo ainakin yks?
Niskamies
26.05.2004 06:53:04
Eikös sulla ole jo ainakin yks?

Pistää kato kaks päälle samaanaikaan.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
Karlsson
26.05.2004 08:07:38
Noihin Absquan mainitsemiin tasaisiin Taurus-soundeihin toimii aika hyvin tuo SYB-3, mutta vielä paremmin tuntuu löytyvän Ibamezin SB7-spedusta.
"Siis Cmaj7 sisältää sävelet C, E, G, Bb. Tuossa Ylä E on G:ssä, siinä aiemmassa se oli vapaana E." -KMT
Keny
26.05.2004 08:12:49
Munla on toi EBS Bass IQ ja on nasta laite.Sitä saa just ne hyvät funk soundit.

Aikasemmin oli joku DOD envelopehärveli mut ei ollu oikeen mun makuun,muista ei oo sit kokemuksia.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Karlsson
26.05.2004 08:16:16
Munla on toi EBS Bass IQ ja on nasta laite.Sitä saa just ne hyvät funk soundit.

Aikasemmin oli joku DOD envelopehärveli mut ei ollu oikeen mun makuun,muista ei oo sit kokemuksia.

Mulla oli aikoinaan myös tuo DOD ja oikeastaan envelope filtterinä en keksinyt sille järkevää käyttöä, mutta herkkyydet nolliin ja hopla! Instant dub-basso filtteri. Enemmän bassoo kun lahkeet kestää.

Pöllivät sen sittemmin prkl.
"Siis Cmaj7 sisältää sävelet C, E, G, Bb. Tuossa Ylä E on G:ssä, siinä aiemmassa se oli vapaana E." -KMT
absqua
26.05.2004 08:46:39
Mulla oli aikoinaan myös tuo DOD ja oikeastaan envelope filtterinä en keksinyt sille järkevää käyttöä, mutta herkkyydet nolliin ja hopla! Instant dub-basso filtteri. Enemmän bassoo kun lahkeet kestää.

Pöllivät sen sittemmin prkl.

Mä käytin omaa Dodiani tismalleen samaan tarkoitukseen. Varsinkin äänityksissä se dub-humina oli aivan ylittämätön.

Autowahina se ei sitten ollutkaan ihan niin hyvä ainakaan bassolle.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
hemmo
26.05.2004 09:05:37

No sanotaan 80 euroa niin voitaisiin katsoa.

OK!

Vaatimuksena on aina, jotta pääsis hyvään kotiin.

Varmaasti saa hyvän ja arvostavan kodin 75 muun pedaalin joukossa.
chief
26.05.2004 13:11:09
OK!

Varmaasti saa hyvän ja arvostavan kodin 75 muun pedaalin joukossa.

Mullekin kelpais tohon hintaan. Eikös sulla Hemmo ole jo ihan tarpeeks pedaaleja?
Karlsson
26.05.2004 13:15:14
Mullekin kelpais tohon hintaan. Eikös sulla Hemmo ole jo ihan tarpeeks pedaaleja?

Arvaa kaks kertaa onko.
hemmo
26.05.2004 13:26:01

Eikös sulla Hemmo ole jo ihan tarpeeks pedaaleja?

On toki, ollut jo vuosia. Mutta pari futsia ja vätkytintä vois vielä.... 8-=
mr.bungle
26.05.2004 13:52:18

Noihin Absquan mainitsemiin tasaisiin Taurus-soundeihin toimii aika hyvin tuo SYB-3, mutta vielä paremmin tuntuu löytyvän Ibamezin SB7-spedusta.

Jeh. Mutta SYB kärsii tolkuttomasta latenssista. Itselläni oli joskus legendaarinen Korg G5, jossa aaltomuotoja oli lukuisia ja muistipaikatkin löytyy. Kannattaa ostaa jos jostain bongaa (joku just vei yhden kappaleen torilta mun nenän edestä :) ). Bass Microsynth on tosiaan saundiltaan paras analogisuutensa takia, mutta ei sitä oikein syntikaks voi sanoa kun se tuottaa syntikkasaundinsa lähinnä waveshaper -särkijäalgoritmilla joka tuottaa suunnilleen kanttiaaltoa.

Itse ratkaisin bassosynapedaaliongelmat ostamalla ihka aidon analogisyntikkamallintajan jota ohjaan keyboardilla. Hintaa oli vähemmän kuin Microsynthillä ja kontrolloitavuutta ja polyfoniaa rutkasti enemmän. Ei aina tartte soittaa bassokitaraa ollakseen basisti.
hemmo
26.05.2004 14:06:32

Itse ratkaisin bassosynapedaaliongelmat ostamalla ihka aidon analogisyntikkamallintajan jota

Heh, yo. lauseessa on ristiriita: aito mallintaja. 8-=
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)