Aihe: Laulunäytteitänne tähän
1 2 3 4 566 67 68 69 7082 83 84 85 86
Giggsy
29.12.2014 07:11:50
Hansu E: Hienoa laatuahan työsi on. Ajattelin heti, että tulee Police mieleen (en tunne kappaletta), ja netistähän se vei Policen kohdallekin.

Oliko ne kaikki Soundcloudin samat biisit ihan samoja versioita, vai onko esim. eri miksauksia tai ottoja (en ehtinyt vertailemaan niitä paljoa)?

Lauluääni yltää aika laajalle alalle, ainakin ymmärsin niin.

Kiitos kommenteista Hansu E!!!

Joo, samoja versioita eri ryhmiin linkitettyinä. Police ollut aina ykkösbändi meikäläiselle ja niiden biisejä tulee eniten lauleskeltua.
sri-sri
31.12.2014 13:10:26
Giggsy: Kotistuudion räpellys.

https://soundcloud.com/jokke75-1/tea-in-the-sahara

Mitä hittoa?! Minuun upposi kuin häkä, vaikka en normaalisti tämän tyyppistä musiikkia juuri kuuntele! Hieno, personaallinen kappale ja sulla on suorastaan herkullinen ääni :) Todella mahtavaa. Hyvin vahvasti tulee Sting mieleen.
sri-sri
31.12.2014 15:59:03
Laitetaanpas pari pitkästä aikaa:

Carl Espen - Silent Storm: https://soundcloud.com/sri_sri/carl-espen-silent-storm
Radiohead - Creep: https://soundcloud.com/sri_sri/radiohead-creep

Joo, menee vähän niin ja näin ja sinne ja tänne, nuotin vierestä laulaminen on paras lahjani, kämmäilemällä oppii ;) Creepin crescendo saa korvat vuotamaan verta, mutta juuri siksi haluaisinkin tietää miten treenata tuollaisia "kovaa ja korkealta" paikkoja?
Hansu E
01.01.2015 02:14:21 (muokattu 01.01.2015 15:33:38)

sri-sri: Laitetaanpas pari pitkästä aikaa:

Carl Espen - Silent Storm: https://soundcloud.com/sri_sri/carl-espen-silent-storm
Radiohead - Creep: https://soundcloud.com/sri_sri/radiohead-creep

Joo, menee vähän niin ja näin ja sinne ja tänne, nuotin vierestä laulaminen on paras lahjani, kämmäilemällä oppii ;) Creepin crescendo saa korvat vuotamaan verta, mutta juuri siksi haluaisinkin tietää miten treenata tuollaisia "kovaa ja korkealta" paikkoja?

Sri-sri - suunnista musiikkikauppaan ostamaan edes joku halvempi nauhoitussysteemi, millä saat tänne laitettua selkeämpiä nauhoituksiasi, koska Sinussa on ainesta laulamaan noita biisejä - oikeasti.

Mutta jos eka kuuntelulla kuulin oikein, niin Radioheadin osuuksissa oli kyllä epäpuhtauksia, mutta en usko niiden johtuvan korvastasi, vaan siitä, että et tunne tuollaista musiikkia sielustasi?

Olen joskus ränkyttänyt hyville laulajille täällä, että perustakaa bändi - siinä pääsee parhaiten perehtymään eri musiikkityylien vaatimuksiin ja luonteisiin parhaiten.

Aikoinaan, kun lauloin paikallisessa kamarikuorossa, vaimoni sanoi minulle, etten voi laulaa rokkia, kuten kuorossa opetetaan äänenmuodostusta - ja luulen, että se onkin aika pitkälle niin. Rockmusiikin täytyy soida kovaa ja joka puolelta laulajaa (ainakin itse ajattelen niin), että hän jää kuin tsunamin alle, ja tuollainen hiljainen tausta ei voi saada Sinua pääsemään sisään siihen maailmaan, jota se vaatii. Uskon ainakin itse niin...

Pidän Sinua hyvänä laulajana ja uskon, että saisit paljon aikaan, jos pääset kokeilemaan käytännössä tätä asiaa. Mutta hanki nyt edes kunnollinen nauhoitusvehje, älä kännykkää käytä enää. Kokeile ainakin? Saat upeita asioita aikaiseksi, jos tartut johonkin noista jutuista.
Uskotko? Pianohomma oli ihan ok, mutta musiikissa voima on yksi vahva tekijä, ei vain äänenmuodostus ja intensiteetti. Kuuntele Bachin musiikkia ja mikä voima esim. hänen urkuteoksissaan on - mutta älä tartu ekaksi urkukoraaleihin, vaan oikeisiin urkuteoksiin.
Hansu E
01.01.2015 02:16:56 (muokattu 01.01.2015 15:34:11)

Hansu E: Sri-sri - kun joudut huutamaan kilpaa bändin kanssa, että äänesi kuuluisi, niin se uskoakseni opettaa aika pian tärkeitä asioita rockmusiikin seassa laulamisesta. Kokeile. Itse teen sitä ja hiljaisempaa koko ajan, mutta uskon, että Sinulla on paremmat mahdollisuudet selvitä siitäkin, kuin itselläni. Olen utelias...
Giggsy
02.01.2015 07:12:35
sri-sri: Mitä hittoa?! Minuun upposi kuin häkä, vaikka en normaalisti tämän tyyppistä musiikkia juuri kuuntele! Hieno, personaallinen kappale ja sulla on suorastaan herkullinen ääni :) Todella mahtavaa. Hyvin vahvasti tulee Sting mieleen.

Kiitos paljon kannustavista kommenteista sri-sri!!! Sulla hyvä veto Creepistä :)
OPJ1974
03.01.2015 16:33:09

Osallistuttiin bändimme kanssa UMK 2015-karsintaan. Ei päästy semeihin, mutta julkaistiin biisi anyway. Allekirjoittaneen laulua matalalta säkeistöissä ja huutoa sitten kertsit...

https://soundcloud.com/elsajakohtalonlapset/universe-is-you-and-me
Hansu E
03.01.2015 19:27:23

OPJ1974: Osallistuttiin bändimme kanssa UMK 2015-karsintaan. Ei päästy semeihin, mutta julkaistiin biisi anyway. Allekirjoittaneen laulua matalalta säkeistöissä ja huutoa sitten kertsit...

https://soundcloud.com/elsajakohtalonlapset/universe-is-you-and-me

Onpa kova taso ollut kisoissa, jos ette päässeet loppuotteluun? Live on tietysti vielä eri asia, tietenkin.

Hyvä ja tehokas biisi, oliko se oma, vai cover?

Oletteko muissa biiseissänne käyttäneet stemmalaulua hyväksi, tässähän lauloitte unisonossa kaiken, olin huomaavinani? Stemmalaulu antaa hurjasti lisää tehoa ja vaikuttavuutta sävellykseen.
Hyvältä kuulostaa noinkin, ei sen puoleen...

Minä pidin kyllä.
OPJ1974
03.01.2015 20:06:43

Hansu E: Onpa kova taso ollut kisoissa, jos ette päässeet loppuotteluun? Live on tietysti vielä eri asia, tietenkin.

Hyvä ja tehokas biisi, oliko se oma, vai cover?

Oletteko muissa biiseissänne käyttäneet stemmalaulua hyväksi, tässähän lauloitte unisonossa kaiken, olin huomaavinani? Stemmalaulu antaa hurjasti lisää tehoa ja vaikuttavuutta sävellykseen.
Hyvältä kuulostaa noinkin, ei sen puoleen...

Minä pidin kyllä.

Kiitos!

Kun katseli skabaan valittuja artistejä/biisejä, hakivat pikkaisen erinäköistä musaa tällä kerralla näemmä...

Juu, tämä oli kyllä omaa tuotosta. Tietysti tosi suuren pohjatyön olivat tehneet bändimme toinen kitaristi apureineen (säv/san/sov). Allekirjoittaneen jälkeä myös vähän sanoituksissa.

Meillä viidestä bändin jäsenestä neljä laulaa, joten kyllä, stemmoja laulamme paljonkin. Tähänkin niitä äänitettiin 20-30 raitaa, mutta "tuottaja" päätti miksaus- ja masterointivaiheessa jättää ne pois ja mennä minimalistisella linjalla eteenpäin. Esim. liidiraitoja minäkin ulvoin tusinan verran, mutta ilmeisesti kahdella tässä mennään.

Syynä oli lähinnä ajanpuute, kun oli vain päivä aikaa miksata. Siellä oli esim. hidastusosan lopun nostoon tehty niin perineinen 8-raiteinen euroviisostemma, että ei tosikaan :) Mutta ehkä hyvä näin.
Hansu E
03.01.2015 20:37:20 (muokattu 03.01.2015 20:39:36)

OPJ1974: Kiitos!

Kun katseli skabaan valittuja artistejä/biisejä, hakivat pikkaisen erinäköistä musaa tällä kerralla näemmä...

Kiitos lisäinfosta, oli mielenkiintoista luettavaa.

Jännä juttu tuo, että teillä 4 viidestä laulaa - omalla kohdallani en oman musiikkini kanssa koskaan ole löytänyt bändiini laulavia jäseniä, mikä on suuri tappio minulle. Olette tosi onnekkaita, tai minä olen huono-onninen, ehkä näin päin...

Hyvää jatkoa ja menestystä Teille!
EvilE
04.01.2015 13:04:12
Perjantaina menin pitkästä aikaa tekemään ihan vain lauluharjoituksia treenikselle. Olo oli väsynyt ja motivaatio laulamiseen oli hieman hukassa. Availin ääntä puoli tuntia. Sen jälkeen tunnin ihan vain lauloin omia kappaleitani. Laulaminen oli hieman pakkopullaa, mutta lauloin kuitenkin. Muutamaa biisiä yritin oikein revitellä ja se tuntui loppua kohden onnistuvan aika hyvin. Olin juuri lopettamaisillani kun lauloin vielä yhden herkemmän biisin ja silloin tapahtui jotain laulamisen suhteen mitä ei ole itselle vielä tähän mennessä tapahtunut. Tuntui että ääni on paremmin auki kuin se on koskaan ollut. Sävelet osui helposti kohdalleen ja pääsin myös korkeammalle kuin normaalisti.

Innostuin tästä niin paljon että lauloin vielä 2 tuntia lisää. Nauhoituskamat kun oli mukana niin päätin vielä kännykkäkameralla ja matkastudiolla ottaa talteen tuon fiiliksen.

https://www.youtube.com/watch?v=Y8Ub0Z0Uhyo

Varmasti joku laulaa paremminkin mutta tuossa nauhalla kun laulan niin se on omassa lauluhistoriassani (noin 2v) parhaita hetkiä.
Hansu E
04.01.2015 14:07:53

EvilE: Perjantaina menin pitkästä aikaa tekemään ihan vain lauluharjoituksia treenikselle. Olo oli väsynyt ja motivaatio laulamiseen oli hieman hukassa. Availin ääntä puoli tuntia. Sen jälkeen tunnin ihan vain lauloin omia kappaleitani. Laulaminen oli hieman pakkopullaa, mutta lauloin kuitenkin. Muutamaa biisiä yritin oikein revitellä ja se tuntui loppua kohden onnistuvan aika hyvin. Olin juuri lopettamaisillani kun lauloin vielä yhden herkemmän biisin ja silloin tapahtui jotain laulamisen suhteen mitä ei ole itselle vielä tähän mennessä tapahtunut. Tuntui että ääni on paremmin auki kuin se on koskaan ollut. Sävelet osui helposti kohdalleen ja pääsin myös korkeammalle kuin normaalisti. ...

Hyvin sopiva rakenne sanojen ja musiikin suhteen tässä - ja muistat sanatkin ulkoa, näköjään (itse en muista mitään ilman papruja). Intensiteetin sanojen merkityksiin, esim. morkkikseen, otit musiikissa hyvin huomioon, myös modulaatiolla toit sen esille, ja hiljaisemmalla 'päätä särkee'-soitollasi.

Osaat näköjään tehdä hyvin ehjiä kokonaisuuksia biiseistäsi, luulen, että itselläni siinä on omat aukkonsa...

Tästä ei tarvitse välittää - vertaan usein esikuviin ihmisten omaa tuotantoa, joka on vain oma sisäinen tunteeni; näin biisin loputtua jo n. 15 min sitten, se soi edelleen päässäni (onhan se ihan tuttuun kaavaan pääosin tehty!), ja mielikuvakseni nousee Kolmannen Naisen Hanhiniemi, joko äänesi takia, tai lyriikan rakentamisen puolesta. Siis vain oma mielleyhtymäni... Siitä edellisestä biisistä ei sellaista kuvaa jäänyt, kylläkään.
OPJ1974
04.01.2015 14:46:16

Hansu E: Kiitos lisäinfosta, oli mielenkiintoista luettavaa.

Jännä juttu tuo, että teillä 4 viidestä laulaa - omalla kohdallani en oman musiikkini kanssa koskaan ole löytänyt bändiini laulavia jäseniä, mikä on suuri tappio minulle. Olette tosi onnekkaita, tai minä olen huono-onninen, ehkä näin päin...

Hyvää jatkoa ja menestystä Teille!

Kiitos samoin myös valitsemallanne tiellä :) Meillä on kyllä sattumien oikusta hyvä ryhmä kasassa nyt.

Juu, periaatteessa meillä voisi kaikki viisikin laulaa, mutta sähköisissä hommissa siinä ei oikein ehkä mieltä, neljäkin laulua onneksi riittää vaikka mihin. Liidilaulajattaren lisäksi minä liidaan tai taustoitan rumpusetin takaa ja basisti ja toinen kitaristi hoitelevat sitten vaikemmat stemmat. Itse olen perin surkea stemmalaulaja vielä.

Noh, laitan tähän toisen näytteen myös, just sain tulille henkilökohtaiseen soundcloudiini. Sori, että on NW:tä taas, mutta minkä teet :D

https://soundcloud.com/opj1974/the-islander-cover-opj1974
JoeW
04.01.2015 21:54:15
Vielä vuosi sitten ei olisi tullut mieleenikään laittaa tänne mitään, mutta ehkä nyt jo juuri ja juuri viitsii. Balladia siis laulunäytteenä. Palautetta arvostaisin kovasti!

https://www.dropbox.com/s/uu09jjsc2 … 20the%20deal%20goes%20down.mp3?dl=0

https://www.dropbox.com/s/enaode78l … 20briar%20and%20the%20rose.mp3?dl=0
Hansu E
04.01.2015 23:04:40 (muokattu 04.01.2015 23:12:05)

JoeW: Vielä vuosi sitten ei olisi tullut mieleenikään laittaa tänne mitään, mutta ehkä nyt jo juuri ja juuri viitsii. Balladia siis laulunäytteenä. Palautetta arvostaisin kovasti!

https://www.dropbox.com/s/uu09jjsc2 … 20the%20deal%20goes%20down.mp3?dl=0

https://www.dropbox.com/s/enaode78l … 20briar%20and%20the%20rose.mp3?dl=0

Koska sait rohkeutta nyt laittaa näytteitäsi tänne, on ihan oikein, että edes joku sanoo jotain nauhoituksistasi (en pidä sitä etuoikeutenani, koska olen koko ajan 'äänessä' täällä, kuin omistaisin tämän palstan, mutta tiedän miltä tuntuu, kun ei saa mitään palautetta koskaan mistään suunnalta...).

Ensinnäkin mielestäni Sinulla on kaikki hallussasi, mitä tarvitaan oman luovuutensa esille tuomiseen. Mutta että omakin nautintosi ja sitä myötä uuden oppimisen into lisääntyisi, kannattaa pikkuhiljaa noiden sointujen lomaan alkaa rikkomaan sitä sointurakennetta, joko 'rämpyttämällä' yhtäjaksoisemmin, tai samalla rytmittämällä kokonaisuutta kompatessaan.

Aikoinaan nuorena koin huimaavan ahaa-elämyksen, kun itsekin soitin juuri Dylanin materiaalia ja yritin kuulla, kuinka hän komppasi itseään. Siitä luiskahdin kuin itsestään ihan uuteen maailmaan, koska Dylanin biisit ovat hyvin mielenkiintoisia - peukalo matalilla kielillä antoi mielenkiintoisia asioita hänen musiikkiinsa ja rytmityskin oli hyvin erikoista.

Eli - jos Sinulla intoa riittää - kannattaisi penkoa juuri Dylanin vanhaa materiaalia ja opetella käyttämään peukaloa piristämään sointujen muotoja ja rytmitystä. Hae vaikka kirjastosta lainaan Dylanin biisikirjoja, tai kuuntele itse levyiltä. Se voi viedä hienoihin löytöihin, kun pääsee sisään siihen maailmaan. Kuuntele vaikka sellainen vähemmän tunnettu biisi, kuin "North Country Blues". Se oli ainakin minulle aikamoinen kysymysmerkki alkuun, mutta opetti hurjasti. Ja "The Times they are-a Changin' " -biisiä on upea laulaa joka ainoan kerran, kun sen otan eteeni. Kokeile, jos et ole vielä tuttu noiden kanssa. Ne opettavat komppaamaan innostavalla tavalla. Ai niin - jos Dylanista on innostunut - ainahan voi hankkia myös huuliharpputelineen ja siihen G-harpun tuota biisiä varten. Näin yhden-miehen esitys muuttuu aina rikkaammaksi.

Tom Waitsin biisisi oli lyhyempi, kuin mitä lyriikoiden mukaan kuuluisi olla, mutta muuten ihan ok.

En tiedä, oliko sanoistani hyötyä, vai haittaa, mutta toivon, että saan ihmisiä autettua pääsemään musiikin nautintoihin, kuten olen itsekin sen kokenut jo n. 40 vuotta. Ei tarvitse olla virtuoosi eikä mikään ihmelapsi, että musiikista saa hyvin suuren nautinnon.

Eikun lisää ja koko ajan uutta opetellen.
JoeW
04.01.2015 23:22:21 (muokattu 04.01.2015 23:27:14)
Hansu E:lle kiitos palautteesta. Tähän väliin on tosin ehkä todettava, että äänitysten tarkoitus oli lähinnä toimia laulunäytteinä. Kitaraa olen muutaman vuoden soitellut ja toki osaan säestää itseäni muutenkin kuin vain arpeggioita näppäilemällä. Tyyli oli nyt tämä vain siksi, että huomio kiinnittyisi lauluuni, ja että kitara ei kumisisi liikaa päälle, sillä nämä olivat puhelimella äänitettyjä (!). Toivottavasti tämä ei kuulosta palautteesta ruikuttamiselta, mutta kuulisin mielelläni kommenttia myös laulustani ja äänestäni! :)

(Edit. Myönnetään, en ole myöskään kovin kummoinen kitaristi...)
Hansu E
05.01.2015 05:01:41

JoeW: Hansu E:lle kiitos palautteesta. Tähän väliin on tosin ehkä todettava, että äänitysten tarkoitus oli lähinnä toimia laulunäytteinä. Kitaraa olen muutaman vuoden soitellut ja toki osaan säestää itseäni muutenkin kuin vain arpeggioita näppäilemällä. Tyyli oli nyt tämä vain siksi, että huomio kiinnittyisi lauluuni, ja että kitara ei kumisisi liikaa päälle, sillä nämä olivat puhelimella äänitettyjä (!). Toivottavasti tämä ei kuulosta palautteesta ruikuttamiselta, mutta kuulisin mielelläni kommenttia myös laulustani ja äänestäni! :)

(Edit. Myönnetään, en ole myöskään kovin kummoinen kitaristi...)

Ok, olet kyllä ihan oikeassa tämän palstan tarkoituksesta, eli laulunäytteistä. Unohdan aina sen kai, kun käsittelen itse tätä musiikkia koko ajan kokonaisvaltaisesti, eli kaikkien elementtiensä kautta. Toivon, että en ole ainoa täällä äänessä oleva. Toivottavasti saat muiltakin palautetta.

No, omasta mielestäni Sinulla on korva kyllä paikallaan. Uskon, että juuri tuo kännykkään laulaminen jälleen kerran on se ongelma, koska helposti se laulu tapahtuu juuri hiljaisella voimakkuudella, joka ei anna oikeata kuvaa, mihin kukakin pystyy.

Sävelten aloituksia kannattaa opetella tarkkailemaan, että ne tulevat tarkkoina heti (vaikka onhan eri laulutapoja ja mieltymyksiä olemassa vaikka miten paljon). Ainakin minulle on eri asia laulaa täysin palkein, tai hiljaisesti...

Ihan ok ääni Sinulla on, eikun laulat, laulat vain lisää. Ja tuo edellä kirjoittamani romaanin mittainen litania vie myös sinne, mistä saat lisääkin intoa tutkia erilaisia biisejä ja intensiteettejä äänenkäytössä. Kyllä Sinä tuon Dylanin loppusävelenkin otit hiton puhtaasti, eli eiköhän Sinulla ole ihan tarkka korva myös ('...goes down').
sri-sri
05.01.2015 08:51:22
Hansu E:
Sävelten aloituksia kannattaa opetella tarkkailemaan, että ne tulevat tarkkoina heti (vaikka onhan eri laulutapoja ja mieltymyksiä olemassa vaikka miten paljon).

Välikommenttina: onko muuten vinkkejä tuohon kuinka opetella tätä?
Kiinnostaisi harjoitella tuota taitoa :)
Hansu E
05.01.2015 13:30:37 (muokattu 05.01.2015 13:32:14)

sri-sri: Välikommenttina: onko muuten vinkkejä tuohon kuinka opetella tätä?
Kiinnostaisi harjoitella tuota taitoa :)

Hmmm... huomaan, että olen joutunut liriin täällä, kun en osaa olla hiljaa.

Laulunopettaja osaisi tietysti heti sanoa, mikä on oikea tekniikka, mutta itse luotan korvaani pääasiassa ja myös siihen, että nauhoitan hyvin paljon omia ja bändini soittoja. Niiden kuuntelusta uskon olevan paras apu tällaiselle ei-ammattilaislaulajalle. Siitähän tulee jopa paha olo, kun huomaa laulavansa epäpuhtaasti.

Yksi tärkeä juttu, mitä olen itse ollut huomaavinani, on, että on riittävästi ilmaa keuhkoissa. Kuoropartituureihin esim. merkataan yleensä hengityspaikat, jos on pitkiä tekstipätkiä laulettavana. Se vaikuttanee sen sävelen alun puhtauteen.

Toinen tärkeä asia, jonka itsekin tiedän varmasti vaikuttavan, on äänenavaus. Esim. sointujen laulaminen 'putkeen', ja seuraava rimpsu heti puolisävelaskelta korkeammalta, ja sitä rataa niin ylös, kuin ääniala riittää - ja sitten takaisin alaspäin samaan tapaan, niin matalalle, kuin ääntä tulee. Niitäkin sointumuotoja ja skaaloja on ymmärtääkseni yhtä paljon, kuin opettajia.

Piano on kai yleisin soitin (yleensä vireessä oleva soitin), jolla soitetaan se laulettava rimpsu ensin ja sitten lauletaan itse perässä.

Esim. c - e - g - c1 - g - e - c (matalasta korkeampaan ja takaisin), ja tuon voi laulaa useampaan kertaan perätysten.

Sitten puoli sävelaskelta ylempää: db - f - ab - db1 - ab - f - db. Seuraava d - f# - a - d1 - a - f# - d, jne. Noin saa myös selville, miten laaja (alas/ylös) oma ääniala on.

Noita skaaloja on erilaisia, kenestä mikäkin on paras, mutta tukisoittimella huomaa kyllä, missä intervallissa alkaa olla vaikeuksia pysyä sävelessä.

Tuo nyt meni vähän vaikeaksi varmaan - ja vaatisi tuossa muodossa edes jonkin soittimenkin, joka on vireessä. Mutta tuo on minun tietojeni mukaan tehokkain keino oppia aloittamaankin ne äänet puhtaasti, ja hengittämäänkin paremmin.

Tämä alue laajeneekin heti siihen, että missä tulee harjoittelijan oman korvan tarkkuus (ja myös teoriatieto) mukaan, ja miten tuota yllä tarjoamaani ehdotusta pystyy käyttämään hyväksi. Eli, en tiedä, kuinka iso osa kokemuksella/korvalla/relatiivisella ja absoluuttisella korvalla, jne. on näiden 'kannattaa kuunnella omaa ääntään' -ohjeideni taustalla.

Mutta - etten jäisi ihan uupeloksi tähän palstaan - paras lääke lienee: mitä enemmän laulat ja harrastat musiikkia (ja mielestäni myös kuuntelet omia tuotoksiasi), sitä paremmin sitä oppii analysoimaan.

Tästä voisi keskustella loputtomasti, tästä 'minusta tuntuu' -puolesta. Jos olen puhunut roskaa, niin korjatkaa. En ole opettaja. Voi olla virheitäkin jonkun ammatti-ihmisen mielestä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)