Aihe: Jopparit
1 2 3 4 510 11 12 13 14 15 16
basisti1971
31.12.2014 12:43:28
Moi.

Luuviulu: Yleensä jobbarit on käsittääkseni voiton puolella.......

Osto-/myynti-/vaihtokauppaa jossain muodossa musakamoja poissulkematta ~30 vuotta tehneenä ja nähneenä oma empiiriseen havainnointiin perustuva mielipide:

Riippuu täysin laskentatavasta.
Poikkeuksiakin toki on, jotkut vatipäät onnistuvat tekemään tappiota laskentatavasta riippumatta...

#1 Ulkopuolinen.
Ulkopuolinen (vaikka nyt tuo puoliso ;) tai kateellinen m-nettipollari) "näkee" usein myydessä vain pyyntihinnat, satunnaisesti tavaraa ostettaessa myös ainoastaan edelliset pyyntihinnat, jos niitäkään.

Jos näistä laskee suoraan "voiton", ollaan usein plussan puolella.

Näkemättä/huomioimatta jää tinkimiset, vaihdossa lähes poikkeuksetta tuleva "skeida", kulkeminen, apparin safkat/korvaus ajokuntoisten ajoneuvojen kyseessä ollessa, netissä ostajien metsästäminen ja ilmoitusten ylläpito, sekä tietty puhelinkustannukset jotka voivat tietyissä tapauksissa olla huomattavia.

Toisaalta, (netti)huutokauppojen kyseessäollessa jotkut nuijat kai edelleen sinisilmäisesti uskovat että kun meklarin nuija kopsahtaa, tavara ja raha oikeasti AINA vaihtaa omistajaa.
Ei luulisi olevan moinen naivius edes teoreettisesti mahdollista tänäpäivänä, mutta jos joku haluaa niin sinisilmäinen olla, niin siitä vaan sitten.

#2 Uhkapeluri.
Hommaan sijoitettua pääomaa ei lasketa lainkaan, tai vahvasti alakanttiin, kaikki mikä tulee handuun on voittoa.
Pätee tietty sovellettavissa osin #1 kohtaan, jos mettipollari tuijottaa vain markkinapaikoilla näkyviin tietyn "henkilön" pyyntihintoihin.

Luonnollisesti ollaan plussan puolella, aina, ei kait kukaan uhkapeluri ole oikeasti hävinnyt mitään, koskaan...

#3 "Liiketoiminta"
Sijoitetulle pääomalle lasketaan markkinakorko, itselle lasketaan kulutetusta ajasta/materiaaleista/resursseista edes lain määrittelemä minimikorvaus, varastointikustannukset lasketaan täysmääräisenä, sisältäen tietysti varaston ylläpidonkin.
Tavaran arvon aleneminen otetaan huomioon jos lojuu myymättä tiettyä aikaa kauemmin, samoin vääjäämätön poisto/lahjoitus tavaralle joka ei mene vanhuuttaan enää edes ilmaiseksi.

Tässäkin ollaan musakama- (ja kesäauto-)mittakaavassa Suomessa poikkeuksetta miinuksella, ja näin tavallaan tuleekin olla, muuten alkaa verottaja kiinnostumaan.
Ja vaikka jo aiemmin kiinnostuukin, on "helppoa" näyttää harrastuksen olevan tappiollista.

Jos taasen ollaan kovastikin plussalla, kannattaa tosissaan harkita yrityksen perustamista, koska toisin kuin yrittäjän lakisääteisten verovelvollisuuksien laiminlyönnissä, kuitittomassa materiaalikaupassa arvioverovelallisella ei ole mitään mahdollisuutta vedota dokumentteihin jotka voisivat edes hiukan pienentää arviolta vedettyjä summia.
Summia, jotka on pakko hoitaa tavalla tai toisella jos valitukset eivät mene määräajassa läpi.

T:Samuli
toivase
31.12.2014 13:05:45
tender.insanity: Alkaa koolla ja loppuu ässään.

Ei mitään havaintoa, mutta ostaisin vokaalin...A
naavanka_
31.12.2014 13:30:37
tender.insanity: Ja onhan tuolla torilla se eräs suurtrokari myös. Muistan kun tori.fistä löysin yhden kitaran ja hinnaksi sovittiin alustavasti 250e laukun kanssa(kaula oli lavasta katkennut, mutta korjattu itse myyjän toimesta). Pitikin ostaa, mutta sitten tuli muita juttuja joten kauppa peruttiin.

Noh, viikko tämän jälkeen oli sama kitara myynnissä täällä torilla tuon vakiohepun toimesta. Oisko ollut 600e pyynti. Laukku huokeaan 50e lisähintaan. Oli ammattilaisella korjattu kaula jne. Taisi myös paloina tarjota. Rungon pyynti oli isompi mitä itse olisin koko roskan ostanut.

Arvanette varmaan kuka tämä oli.

Tuosta sinulle pahimpaan http://s74.photobucket.com/user/Supervixen79/media/Voide.jpg.html
tender.insanity
31.12.2014 14:36:08
toivase: Ei mitään havaintoa, mutta ostaisin vokaalin...A

Voi näitä nykyajan nuoria, kun ei ole mitään ongelmanratkaisutaitoja. Mitä siellä koulussa nykyään tehdään?
toivase
31.12.2014 15:09:31
tender.insanity: Voi näitä nykyajan nuoria, kun ei ole mitään ongelmanratkaisutaitoja. Mitä siellä koulussa nykyään tehdään?

Sanoppas muuta! Minun tunneillani ainakin lasketaan Lujuusopin tehtäviä!
tender.insanity
31.12.2014 15:17:01 (muokattu 31.12.2014 15:18:03)
toivase: Sanoppas muuta! Minun tunneillani ainakin lasketaan Lujuusopin tehtäviä!

Mahtaa olla tärkeää kun oikein isolla kirjaimella kirjoitetaan!

"sanopas"
Laulava Kylätohtori
31.12.2014 15:18:12 (muokattu 31.12.2014 15:19:58)
tender.insanity: Mahtaa olla tärkeää kun oikein isolla kirjaimella kirjoitetaan!

Siinä viitattiin tietenkin Lujuusoppi nimiseen kirjaan.

Tämä versio on itselle tuttu:

http://cdon.fi/kirjat/karhunen,_jouko/lujuusoppi-4281243
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
toivase
31.12.2014 15:29:50
Laulava Kylätohtori: Siinä viitattiin tietenkin Lujuusoppi nimiseen kirjaan.

Tämä versio on itselle tuttu:

http://cdon.fi/kirjat/karhunen,_jouko/lujuusoppi-4281243

No kerrankin oli joku "juonessa" mukana :). Jopas oli mukava sattuma. Juurikin tuota "syvääluotaavaa" teosta tarkoitin.
Laulava Kylätohtori
31.12.2014 15:35:58
toivase: No kerrankin oli joku "juonessa" mukana :). Jopas oli mukava sattuma. Juurikin tuota "syvääluotaavaa" teosta tarkoitin.

Kun lukee muutakin kuin Aku Ankkaa, niin tietää nämä jutut... ;)
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Krice
31.12.2014 15:54:33

Studiohommiin sellainen vinkki, että ei tarvita 30 kitaraa vaan yksi hyvä. Tai jos soittaa vaihtelevaa kamaa niin ehkä enintään 2-3 kitaraa. Tulee halvemmaksi ja kuulostaa paremmalta kun ostaa kerralla hyvän eikä kymmeniä huonoja kitaroita.
naavanka_
31.12.2014 16:06:36
Krice: Studiohommiin sellainen vinkki, että ei tarvita 30 kitaraa vaan yksi hyvä. Tai jos soittaa vaihtelevaa kamaa niin ehkä enintään 2-3 kitaraa. Tulee halvemmaksi ja kuulostaa paremmalta kun ostaa kerralla hyvän eikä kymmeniä huonoja kitaroita.

Mitä vittua nyt?
J.Nikkanen
31.12.2014 16:09:57
naavanka_: Mitä vittua nyt?

Krice vittua.
Mukahauska allekirjoitus.
Krice
31.12.2014 16:10:52

naavanka_: Mitä vittua nyt?

Luuviulu haluaa aikaisemman viestinsä perusteella perustaa kunnon kotistudion. Eihän sinne edes mahdu 30 kitaraa ellei koti ole joku teollisuushalli.
naavanka_
31.12.2014 16:31:03
Krice: Luuviulu haluaa aikaisemman viestinsä perusteella perustaa kunnon kotistudion. Eihän sinne edes mahdu 30 kitaraa ellei koti ole joku teollisuushalli.

Seuraavaksi kai haluat yhden rieseneistäni?
Luuviulu
31.12.2014 16:57:00
Se Landolan Sähkökitara oli ihan paska. Mul meni siihen korjauksineen yli 500e. Kaula oli katki ja sen takia sitä ei saanu kunnol vireeseen ollenkaan. Nauhat piti uusia, kaula piti jotenkin muotoilla uudestaan ja sähköt ei toiminut kuulus pelkkää rahinaa koska metalliosat oli syöpynyt. Lopulta vaihdoin sen käytettyyn Fenderin Blues Deluxeen. Hävisin siinäkin kaupassa pari sataa, että silleen. -Ja myyjän mukaan sen piti olla ihan ok-keppi, lopulta se oli ns. täysin Ruostunut / Laho / Poikki...

-Ja voin uudenvuoden lupauksena sanoa kaikille, että tulen tänä vuonnakin ostamaan TESTAAMATTA jotain 30pedaalia, n.15.kitaraa n.5vahvaria. -Ja ne mistä en pidä, myyn pois. Jos tämä on jollekkin ongelma, niin en kyllä ymmärrä miksi. Katsokaa nyttenkin mun ilmoituksiani, jokainen tuote on varmasti halvempi kuin muiden myyjien. Mä kun olen luonteeltani kaikkea muuta kuin pihi, ni mä vaan ostan ja jos en tykkää, ni laitan kiertoon. Saatan ostaa yli 1000e kitaran edes testaamatta sitä ensin ja niin olen tehnytkin Fender American Standard 2013. Jos en ois tykänny, oisin myyny pois. Ei se ole sen kummempaa. Jossain vaihees päätin ostaa jokaseen sil hetkel omistamaani kitaraan kovan kotelon, jossain vaiheessa en enää tykännyt joistain kitaroista ja myin ne pois, mut kun moni ostaja on niin pihi ettei halunnut ostaa hyväkuntoista millilleen istuvaa kovaa koteloa kitaralleen, ni nyt mul on järjetön läjä turhia kovia koteloita :D :D :D

En tajua mikä täs mättää? Jos näen jonkun tavaran minkä haluan, ni ostan sen, ja jos en sit lopulta pidäkkään siitä, ni sit siit syntyy joidenkin ihmisten mielestä suunnilleen salaliitto :D :D

-En tajua teit mun haukkujiani, en ole kellekkään mitään pahaa tehnyt ja aina olen lupaukseni pitänyt! Jokainen joka myy tuol jotain, ni haluaa eroon laitteestaan ja jokainen joka ostaa sen laitteen, ni haluaa sen laitteen. -Ööööööö, saattaa olla todella tyhmä kysymys, niinkuin koko aihekkin on todella tyhmä, mutta kysyn siis että: -Miten ihmeessä mä erotun siitä ryhmästä???
mpekkanen
31.12.2014 17:48:51
Vaikka ei olisikaan jobbari....

Niin silti, ainakin omasta mielestä, KANNATTAISI KOKEILLA kaikki soittimet/efektit/vahvarit ja muut musaroinat ENNEN OSTAMISTA. Varsinkin jos ostaa käytettynä, mutta myös liikkeestä.
Ihan vaan sen takia, että tulisi se itselle ylimääräisen tavaran ostaminen minimoitua. Samalla myös riski huijatuksi tulemisesta pienenee, ainakin käytetyn tavaran ostossa.

Tässäkin asiassa saa jokainen kuitenkin tehdä ihan miten itse haluaa. Minulta ei ole pois jos haluaa ostaa jotain ja kokeilla kotona ja myydä sitten pois. Paljon on kuitenkin kitaroita, joita ei tarvitse kokeilla satojen pedaalien ja kymmenien vahvarien kanssa jotta voi todeta ettei tämä soitin ole minua varten. Jos haluaa silti ostaa ja todeta tämän asian niin onpahan ainakin sitten tietoa, että mikä on itselle hyvä ja mikä ei.
Luuviulu
31.12.2014 17:57:21 (muokattu 31.12.2014 17:57:53)
Periaatteessa täysin totta Pekkanen, mut jos asia on vaikkapa niin, että öööö Jaska Jokunen myy mulle Gibsonin SG:n ja hän asuu vaikkapa Äkäslompolossa ja mä asun Turussa, ni mä en varmasti mene paikan päälle testaamaan kitaraa, vaan ostan sen testaamatta, jos sen ostaa haluan ja jos ei miellytä, ni sit myyn eteenpäin. :)
edenbeast
31.12.2014 18:09:19
No niin lapsukaiset. Eikös vietettäisi uusi vuosi rauhassa? Onkos sillä oikeasti väliä repiikö joku kympin sieltä ja toisen täältä? Eri asia on kaupoissa huijaaminen mutta eikös tuotteiden käypä hinta ole se minkä ostaja on valmis maksamaan? Uskon vahvasti että nämä "jobbarit" eivät kovin suuria rikkauksia täällä keräile. Huijarit ovat sitten asia erikseen. Ennemmin näkisin ongelmana tämän huijauksien lisääntymisen kuin satunnaisen "jobbauksen". Ja ennenkuin kukaan alkaa minua epäilemään jobbariksi niin voin kertoa että reippaasti miinusmerkkisenä oamt kaupat on menneet :)
Luuviulu
31.12.2014 18:32:51 (muokattu 31.12.2014 18:41:26)
Ja jotta toi mun ikävähkö solvaaminen loppuisi, niin täsmennän vielä, että Trokarit / Jobbarit haluaa ostaa halvalla ja myydä se äkkiä pois kalliilla. Koska niin moni kitisee mun efektien ostoistaini syystä, jota en alkuunkaan ymmärrä, niin laitan tähän nyt listan pedaaleista joita omistan. Aivan kakkia tässä ei ole kun en jaksa jatkuvasti päivittää, koska ostan niin usein. -Eli trokarit siis ostaa halvalla ja myy kalliilla. Mä ostan ja pidän efektini tod.näk LOPPUELÄMÄNI ja jotta niis pysyis itekkin perässä, niin jonkinlaisen listan niistä koitan pitää ja julkaisen sen pian.

-Ps. Jos mulla on Boss:in jokin pedaali Taiwanina omistuksesa ja satun näkemään sen myynnissä Japanilaisena, niin koitan ostaa sen ja jos kaupat syntyy, ni mulle tulee Japsi-Purkki Boss -Kokoelmaan ja sit laitan Taiwanin nettiin myyntiin, koska Japsit on aina paremman soundisia, niin se saattaa ihmisiä "hämätä", kun ostan vaikkapa DS-1 Japsin ja seuraavana päivänä myyn DS-1 Taiwanin, niin nää ihme-kitisijät ei huomaa sitä olennaista eroa, että ostin Japsin ja myin Taiwanin......... -Ja tosta sitten nostetaan hirveä mekastus, että Luuviulu on trokari yms muuta vinkumista. Öööööö, itseasiassa kun asiaa oikein KUNNOLLA pohditaan, ni mä en ole koskaan trokannut yhtään mitään. Mulla ei ole mitään "bisnestä" mielestä. Mä vaan ostan ja jos se on kiva, ni se jää ja jos se ei ole kiva, ni myyn sen eteenpäin. N.95% tässä pedaali-listassa on sellasia, joita en myy tod.näk ikinä. Ihan vaan muutama tosta pedaali-läjästä EHKÄ menee myyntiin. Muutama on nyt myynnissä ja otan luultavasti nekin pois myynnistä, koska on ne kuitenkin johonkin tarkoitukseen sopivia. Nyttenkin teen erään nimeltämainitsemattoman taatusti jokaisen tietämän Suomi-Rokkarin kanssa levyä ja moni noista efekteistä on siinä levyllä mukana, Hän itse on kyl maininnut julkisesti Facebookissa, että kenen pedaaleja yms on milloinkin käytetty levytyksessä, mutta mä en sitä nimeä halua täällä kertoa, koska se ois kornia ns. "Namedroppailua", johon mulla ei ole halua, eikä tarvetta ryhtyä. Kunhan vaan teen ystäväni kanssa levyä noilla efekteilläni, jotka on jokases biisis esillä aika vahvastikkin, kun noiden efektien kanssa tykkään touhuta. :)

Efektit:
1.Catalinbread Echoreck
2.Catalinbread Montavillian
3.Catalinbread Belle & Echo

1.Strymon El Capistan

1.Jack Deville Dark Echo

1.E.Harmonix Big Muff
2.E.Harmonix Russian Big Muff
3.E.Harmonix Double Muff
4.E.Harmonix Germanium Big Muff
5.E.Harmonix Englis`h Muff PUTKI
6.E.Harmonix Chill Switch
7.E.Harmonix Hot Tubes PUTKI
8.E.Harmonix Stereo Memory Man With Hazarai
9-Stereo Memory Man
10.
11.E.Harmonix Holy Grail Plus
12.E.Harmonix Russian Small Stone
13.E.Harmonix Stereo Electric Mistress
14.E.Harmonix Switch Blade+
15.E.Harmonix White Finger
16.E.Harmonix Black Finger "putki"
17.E.Harmonix LBP-1
18.E.Harmonix Screaming Bird
19.E.Harmonix Humdebugger
20.E.Harmonix Wiggler "putki"

1.Digitech Hardwire Reverb
2.Digitech Hardwire Delay
3.Digitech Reverb
4.Digitech Flanger
5.Digitech Phaser
6.Digitech Death Metal
7.Digitech Grunge
8.Digitech RP-250 Multi-efekti
9.Digitech Whammy DT
10.Digitech Vocal 300

1.Fender Competition Series Chorus
2.Fender Competition Distortion
3.Fender Competition Drive
2.Fender Starcaster Chorus

1.TC. Electronic Hall Of Fame
2.TC. Electronic Flashback
3.T.C Electronic Nova Repeater
4.T.C Electronic Nova Reverb
5.T.C Electronic Nova Delay

1.VOX Cooltron CT03BT Brit Boost Overdrive PUTKI
2.VOX Cooltron Duel Overdrive putki
3.VOX Cooltron Tremolo Vibrato PUTKI
4.VOX Cooltron Over Top Boost Putki
5.VOX Cooltron Big Ben putki
1.Danelectro Dan Echo
2.Danelectro Reel Echo
3.Danelectro Spring King
4.Danelectro Shift Daddy
5.Danelectro Back Talk Reverse Echo
6.Danelectro Fab Echo
7.Danelectro Wasabi Reverse Delay
8.Danelectro Wasabi Chorus-Trem

1. Roland Volume-Pedal

Bossin pedaaleja keräilen kotistudiooni, alla olevat omistan jo. Listasta puuttuvia saapi tarjoilla!
Paitsi ei modattuja ja ei rikkinäisiä! Jos virtavalo ei pala, niin se ei haittaa :)
Volume- / Expressio-pedaali FV-500H
Säröt: OD-20 BD-2 DA-2 DF-2 DN-2 DS-1 DS-2 FZ-2 FZ-3 FZ-5 HM-3 MD-2 ML-2 MT-2 MZ-2 OD-1 OD-2 OD-3 OS-2 PD-1 PW-2 SD-2 XT-2
Kaiut / Delayt: RV-2 RV-3 RV-5
Delayt / Samplerit: DM-3 DSD-2
Echot: RE-20 TE-2
Flangerit: HF-2 BF-1 BF-3
Phaserit: PH-3
Rotary: RT-20
Chorukset: CE-1 CE-2 CE-3
CE-5 CE-20 CH-1
Dimensionit: DC-2 DC-3
Tremolot: PN-2 TR-2
Vibrato: VB-2
Harmonist / Shifterit / Delayt: HR-2 PS-2
PS-3 PS-5 PS-6
Wahit / Auto-Wahit / Filtterit: TW-1 AW-2 AW-3 PW-10 FT-2
Oktaaverit: OC-2 OC-3
Muut tarvike-pedaalit: PQ-4 GE-6
GE-7 EH-2 SP-1 PSM-5 TU-3 FS-5U LM-2 CS-2 CS-3 LS-2 NS-2 NF-1
Mallinnus-pedaalit: FDR-1 FRV-1 FBM-1 ST-2 BC-2
???-Efekti: SG-1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)