Aihe: Chicago: If you leave me now(/Jos sä lähdet pois)-sointuanalyysi | 1 |
---|
|
Tuli törmättyä tällaiseen mahtavaan piisiin Egotripin Moulaa-kokoelmalla. Olen tutkinut noita sointuja tässä ja kaipaisin mielipiteitä, meneekö yhtään oikein. Valaiskaapa minua, oi paremmin tietävät!
G (I) Em (vi) Bm (iii) If you leave me now, you'll take away the biggest part of me Bm (iii) Em (vi) A (dom7 (omit 7, kohti D:tä ) D (dom7 omit 7 -> G) G (I) Ooo, ooo, ooo, ooo, no, baby please don't go G Em Bm And if you leave me now, you'll take away the very heart of me Em A D G Ooo, ooo, ooo, ooo, no, baby please don't go Kertsi on _hieno_, näistä funktioista en ole ihan varma. Alun C7 tai C9 on dominanttiseptimi Fm:lle mutta onko kyseessä sitten kuitenkin C-duuri jossa on IV -> iv -korvaus? Vai vaihtuuko toonika kun mennään C-duuriin? Tämä taitaa olla moniselitteistä? Tai sitten ikään kuin mallaillaan F-mollille menoa mutta sitten se paljastuukin C-duuriksi jossa IV muutettu iv:ksi?? C7 tai C9 Fm C A love like ours is love that's hard to find Seuraavalla rivillä mennään taas G-duurissa/E-mollissa KUNNES F#m - B räjäyttää pakan. Markkeerataanko F#m-B:llä ii-V -liikettä E-mollille tai -duurille?) Em C D G F#m B How could we let it slip away? Todella hieno tämä F#m-B-C9, osaisko joku kertoa perusteluja tälle B-C7(tai 9) -liikkeelle? C7 (tai C9) Fm C We've come to far to leave it all behind Em C D G How could we end it all this way? Bm Em Am (ii) Cm Onko G-duurin IV joka muutettu iv:ksi vai mikä) When tomorrow comes and we'll both regret things we said today Put down your books and pick up a gun, we're gonna have a whole lotta fun! | blackmore81 30.12.2014 17:50:10 (muokattu 30.12.2014 17:50:47) | |
|
Bm Em Am (ii) Cm Onko G-duurin IV joka muutettu iv:ksi vai mikä) When tomorrow comes and we'll both regret things we said today Olisiko iv-asteen lainasointu g-mollista, joka on G-duurin muunnossävellaji? What the hell is wrong with freedom? That's what it's all about | M.K.V 10.01.2015 18:30:02 (muokattu 10.01.2015 18:38:03) | |
|
orfus: Todella hieno tämä F#m-B-C9, osaisko joku kertoa perusteluja tälle B-C7(tai 9) -liikkeelle? B-duurisoinnussahan on jokainen sävel johtosävel jokaiselle C-duurisoinnun sävelle. Tekee juuri tuommoisen hiukan pahaenteiseltä kuulostavan eleen, mikä tuossa biisissäkin kuuluu. Veikkaan, että koko osan funktio on toimia vahvan tunnelman virittäjänä juuri edeltävään (ii-V) Em-painotteiseen sävelmaailmaan. C7/9 -> Fm on selvästi F-mollissa, mutta sitten lopun C-kolmisointu voitaneen tulkita taas alkuperäiseen sävellajiin kuuluvaksi (IV). | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|