Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Seinäkitaratelineet nitrolakatuille kitaroille
1 2
Revo
29.12.2014 21:32:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen jo hyvän aikaa koittanut etsiä netistä seinälle asennettavia kitaratelineitä. Suurin osa mitä olen nyt esim. Thomannilta katellut, sanoo ettei suositella nitrolakatuille kitaroille. Mistäköhän vois löytää seinälle asennettavan kitaratelineen jossa on vielä se lukko, eikä haittaa jos lakkaus on tehty nitrolakalla? Tuntuu olevan aika harvassa.
Onko joku piettänyt nitrolakattuja kitaroita seinäkitaratelineillä, joita ei suositella nirtolakatuille? Onko tullut tahroja tms. jälkiä kaulaan?
 
Kiitokset jo ennakkoon!
 
Smoked
29.12.2014 21:37:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Piti huvikseen tarkistaa mitä tompan sivuilla sanotaan, niin eipä näköjään noita minun telineitäkään suositella nitrolle. Kyllä niissä silti nitrolakatut gibsonit ovat vuoden ajan roikkuneet ilman vaurioita. Toisaalta ei kyllä olisi roikkunut jos olisin asian aiemmin tarkastanut.
 
"Musiikkini on oikeasti parempaa, kuin miltä se kuulostaa!"
varakeef
29.12.2014 21:42:13 (muokattu 29.12.2014 21:45:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole koskaan nähnyt telinettä, jota nimenomaan suositeltaisiin nitrolakatuille. Luulenpa, että kyse on valmistajien vastuuvapauslausekkeesta, varmuuden vuoksi esitetty varauma.
 
Jos pelottaa, voi telineen kumipinnat verhota vaikka sametilla. Ja onhan tuollaisia lattialla pidettävä, kotelomallisia plyysivuorattuja telineitäkin.
 
Kitarapajalla on simppeli ja asianmukainen tapa roikottaa arvokkaatkin vintage-kitarat seinällä kaulan ympäri kulkevasta narulenkistä, tavallisessa seinään lyödyssä naulassa.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
JaaGeRMaisTeR
29.12.2014 21:54:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikö korkkipintaiset sovellu nitrolle. Näin fiksumpi on ohjeistanut.
 
Gabe
29.12.2014 22:18:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaaGeRMaisTeR: Eikö korkkipintaiset sovellu nitrolle. Näin fiksumpi on ohjeistanut.
 
Tällaisia olen itse käyttänyt. Ei oikein huvita alkaa riskeeraamaan arvokitaran lakkausta telineessä pihistelemällä. :)
barclay
29.12.2014 22:31:20 (muokattu 29.12.2014 22:37:26)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässähän ei ole mitään kieltoa nitrolakatuille kitaroille: http://www.thomann.de/fi/km_16280_gitarrenwandhalter.htm Suosittelen.
 
Edit. Paitsi kommenteista löytyi: "Kannattaa huomioida vakavissaan varoitus nitro-lakallisista kitaroista. Onneksi K&M:ltä löytyy niille erikseen vastaava teline eri pinnoitteella."
 
En kyllä varoitusta löydä mistään, mutta toasahan oli samalla vastaus kysymykseenkin..
 
Edit 2 Ja itsehän käytän perinteistä kuminauhaa lukitteena, sekin on vain hätävarjelun liiottelua..
 
Kostiainen. Karumpi saundi, parempi mieli P. M. Kostiainen Project
RaskasMielinen
30.12.2014 01:42:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

barclay: Tässähän ei ole mitään kieltoa nitrolakatuille kitaroille: http://www.thomann.de/fi/km_16280_gitarrenwandhalter.htm Suosittelen.
 
Edit. Paitsi kommenteista löytyi: "Kannattaa huomioida vakavissaan varoitus nitro-lakallisista kitaroista. Onneksi K&M:ltä löytyy niille erikseen vastaava teline eri pinnoitteella."
 
En kyllä varoitusta löydä mistään, mutta toasahan oli samalla vastaus kysymykseenkin..
 
Edit 2 Ja itsehän käytän perinteistä kuminauhaa lukitteena, sekin on vain hätävarjelun liiottelua..

 
Mulla on noissa kyseisissä seinätelineissä roikkunut gipponeita jo pari-kolmekin vuotta ilman ongelmia. Tiedä sitä sitten miten vielä pidemmällä ajanjaksolla kävisi ja käy. Lattiatelineenä (mahtuu 5-10 kitaraa) mulla tosin on saman valmistajan nimenomaan sellainen malli, joka on tarkoitettu nitrolakatuille. Siinä kitaroihin osuvat muovit ovat kirkkaanväriset, siis "värittömät".
 
fox
30.12.2014 02:02:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RaskasMielinen: Mulla on noissa kyseisissä seinätelineissä roikkunut gipponeita jo pari-kolmekin vuotta ilman ongelmia. Tiedä sitä sitten miten vielä pidemmällä ajanjaksolla kävisi ja käy. Lattiatelineenä (mahtuu 5-10 kitaraa) mulla tosin on saman valmistajan nimenomaan sellainen malli, joka on tarkoitettu nitrolakatuille. Siinä kitaroihin osuvat muovit ovat kirkkaanväriset, siis "värittömät".
 
Noissa sitte on se juttu noissa mustissa solumuovipehmuksissa, että voi saman valmistajankin eri-ikästen ständien muoveissa olla sellasiakin, jotka (voi) merkata nitrolakan.. Maailmalla ötväilivät, että pehmusteissa saattaa olla jotain ftalaatteja, tai jopa muitakin aineita, jotka nitrolakan kanssa aiheuttaa sopivissa lämpötiloissa kemiallista reaktiota..
Jos oikein varman päälle haluaa pelata, niin vanhaa t-paitaa kieputtaa siihen pehmusteitten päälle lisäsuojaksi.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
gunnar
30.12.2014 08:54:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

barclay: Tässähän ei ole mitään kieltoa nitrolakatuille kitaroille: http://www.thomann.de/fi/km_16280_gitarrenwandhalter.htm Suosittelen.
 
Edit. Paitsi kommenteista löytyi: "Kannattaa huomioida vakavissaan varoitus nitro-lakallisista kitaroista. Onneksi K&M:ltä löytyy niille erikseen vastaava teline eri pinnoitteella."
 
En kyllä varoitusta löydä mistään, mutta toasahan oli samalla vastaus kysymykseenkin..
 
Edit 2 Ja itsehän käytän perinteistä kuminauhaa lukitteena, sekin on vain hätävarjelun liiottelua..

 
Muutama euro lisää ja samalta valmistajalta löytyy myös tällainen korkkipintainen teline. Tässä ei kaiken järjen mukaan synny mitään reaktiota nitron-lakan kanssa:
 
http://www.thomann.de/fi/km_16280_cork_guitar_holder.htm
 
juki
30.12.2014 09:17:19 (muokattu 30.12.2014 09:18:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaaGeRMaisTeR: Eikö korkkipintaiset sovellu nitrolle. Näin fiksumpi on ohjeistanut.
 
Ei tietoa, mutta hienosti ainakin tuo suositus on tässä blokattu :)
 
http://www.thomann.de/fi/km_17540_cork.htm
 
"guitar stand with cork cover for electric guitars, made in Germany, not to use for guitars with nitro-laquer finish."
 
Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI!
Myrkky Nuoli
30.12.2014 09:37:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RaskasMielinen: Mulla on noissa kyseisissä seinätelineissä roikkunut gipponeita jo pari-kolmekin vuotta ilman ongelmia. Tiedä sitä sitten miten vielä pidemmällä ajanjaksolla kävisi ja käy. Lattiatelineenä (mahtuu 5-10 kitaraa) mulla tosin on saman valmistajan nimenomaan sellainen malli, joka on tarkoitettu nitrolakatuille. Siinä kitaroihin osuvat muovit ovat kirkkaanväriset, siis "värittömät".
 
Pari nitrolakattua roikkuu seinällä mullakin noikka K&M:ssä. Muutenkin oon tykännyt.
 
More Nintendo, less Marshall.
-Q-
30.12.2014 09:53:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Noissa sitte on se juttu noissa mustissa solumuovipehmuksissa, että voi saman valmistajankin eri-ikästen ständien muoveissa olla sellasiakin, jotka (voi) merkata nitrolakan.. Maailmalla ötväilivät, että pehmusteissa saattaa olla jotain ftalaatteja, tai jopa muitakin aineita, jotka nitrolakan kanssa aiheuttaa sopivissa lämpötiloissa kemiallista reaktiota..
Jos oikein varman päälle haluaa pelata, niin vanhaa t-paitaa kieputtaa siihen pehmusteitten päälle lisäsuojaksi.

 
Tästä tuli mieleen se taannoinen tarina jonkun valmistajan rumpukeiseistä jotka ruostutti (?) metalliosat kun pannuja säilytettiin niissä. En muista mikä reaktio tässä oli mutta sattuuhan näitä.. :-)
 
fox
30.12.2014 10:22:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Q-: Tästä tuli mieleen se taannoinen tarina jonkun valmistajan rumpukeiseistä jotka ruostutti (?) metalliosat kun pannuja säilytettiin niissä. En muista mikä reaktio tässä oli mutta sattuuhan näitä.. :-)
 
Tuossahan tuota keskustelua on, mukana paljon linkkejä..
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=30&t=225856
 
Pikasena referointina, joissakin Gatorin keisseissä tietyissä tuotantoerissä käytetty pehmuksien liima eritti metalliosia syövyttäviä kaasuja. Mutta onhan näitä vuosien mittaan ollut vaikka minkämoisia juttuja. Japanin-kitaroissa 70-luvun lopulla oli sellaista vaivaa, että selluloidiset reunalistat ryhtyivät ihan ittekseen kaasuuntumaan, ja syntyneet kaasut suljetussa keississä sitten myös olivat metalliosia syövyttäviä. Hakusanalla "binding rot" tai "guitar binding rot" varmaan löytyy netistä juttua.
Itse aikoinaan törmäsin sellaseen ongelmaan, joka osaltaan aiheutti (tai edesauttoi) alkuperäisen Schecter Guitar Research-firman taloudellisia ongelmia..
Niillä oli sellainen jälkiasennuspaketti LP-kitaroille, jossa oli Superock-humpparit ja spesiaalijohdotusmoduuli. No, se epoksi, johon nuo humpparien kelat oli valettu, söikin käämilankojen eristeet tykkänään, jolloin mikistä tuli kertalaakista "mykkä" aivan itsekseen. Että soitinpuolella noihin kaikenmoisiin kemiallisiin reaktioihin on vuosien mittaan joutunut törmäämään. Jaa, joko tuli käsiteltyä Japanin-kitaroissa 80-luvun puolivälin kieppeissä ilmennyt "clouding", jossa pohjalakat reagoi pintalakan kanssa, ja teki kitaroista "mielenkiintoisen suttuisia" väriltään?? =)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Gary Enfield
30.12.2014 11:56:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä, olen kyllä noita valmistajien/jälleenmyyjän varaumia ihmetellyt. Kai siinä on jotain taustalla. Itsellä ei ole ollut ongelmia kahden pidikkeen ja eri kitaroiden yhteiselossa. Jotain kumin tapaista niissä mun ripustimissa on.
 
kimpaana
30.12.2014 13:06:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen käyttänyt tuota K&M perusroikotinta, mutta vetänyt noiden varsien päälle 50 sentin puuvillahanskoista sormet ja nippusiteellä kiinni. Toimii ja ei mädätä nitroa.
 
JaaGeRMaisTeR
30.12.2014 13:28:29 (muokattu 30.12.2014 13:49:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juki: Ei tietoa, mutta hienosti ainakin tuo suositus on tässä blokattu :)
 
http://www.thomann.de/fi/km_17540_cork.htm
 
"guitar stand with cork cover for electric guitars, made in Germany, not to use for guitars with nitro-laquer finish."

 
Haiskahtaa jo vastuun siirtämiselle. Tomppa pelaa varmanpäälle.
 
E: Sama valmistaja ja sama materiaali, mutta varoitus puuttuu:
http://www.thomann.de/fi/km_16280_cork_guitar_holder.htm
 
zedder
30.12.2014 13:37:06 (muokattu 30.12.2014 13:40:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaipa noihin varoituksiin kannattaa suhtautua vakavasti jos ei halua että kallis nitrolla silattu keppi ei mene piloille:
 
En tiedä mitä ainetta esim. RockStand by Warwick -merkkisen telineen kumitassuista vapautuu, mutta ainakin tekivät lähtemättömän vaikutuksen eli keltaiset jäljet asuntoni lattian muovimattoon.
--
Itse päällystin varmuuden vuoksi Gibson LP:ni telineen pehmikkeet vanhan mustan puuvilliaisen t-paidan alareunasta leikkaamillani "kangasputkilla" (taitettu kiinniommeltu osuus). Aika helposti nuo "makkarankuoret" sai vedettyä vaahtomuovien päälle.
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
gunnar
30.12.2014 13:58:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaaGeRMaisTeR: Haiskahtaa jo vastuun siirtämiselle. Tomppa pelaa varmanpäälle.
 
E: Sama valmistaja ja sama materiaali, mutta varoitus puuttuu:
http://www.thomann.de/fi/km_16280_cork_guitar_holder.htm

 
Joo kyllä sama tulee mieleen, tai voi olla jopa copy-paste virhe, kun lyödään sarjana tuotteita web-kauppaan. Jotenkin maalaisjärki sanoo, että korkki ei reagoisi nitron kanssa. Itse uskailtaisin ainakin korkkia käyttää!
 
73nd3r
30.12.2014 14:03:27 (muokattu 30.12.2014 14:08:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paras tapa on suojata telineestä kosketuspinta huovalla (filttitossut uusiokäyttöön) tai puuvillaflanellilla. Ja silti se roikutuskohta relikoituu viidessäkymmenessä vuodessa...
 
PS, Nitrolakkaosastolla:
Noista korkeista: ne on korkkimurumassaa, jossa liima saattaa olla se ongelma. Se "kirkas" muovi on yleensä silikonipohjaista, joten se on tod. näk. parempaa kuin musta PU-pohjainen tai luonnonkumi.
Joka tapauksessa "Non-marring" tai "Nitro safe" valmistajan sivuilla on minimivaatimus.
 
gunnar
30.12.2014 14:25:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Paras tapa on suojata telineestä kosketuspinta huovalla (filttitossut uusiokäyttöön) tai puuvillaflanellilla. Ja silti se roikutuskohta relikoituu viidessäkymmenessä vuodessa...
 
PS, Nitrolakkaosastolla:
Noista korkeista: ne on korkkimurumassaa, jossa liima saattaa olla se ongelma. Se "kirkas" muovi on yleensä silikonipohjaista, joten se on tod. näk. parempaa kuin musta PU-pohjainen tai luonnonkumi.
Joka tapauksessa "Non-marring" tai "Nitro safe" valmistajan sivuilla on minimivaatimus.

 
Ahaa, okei, hyvä tietää! No ei sit tässäkään maailaisjärki auta jos materiaali ei olekaan ns. luonnonkorkkia? Onhan se tietty kallis veistellä ton muotoinen täys korkki pinta telinseeseen. Olis pitäny käyttää vielä enemmän maalaisjärkeä ;)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «