Aihe: Säröpedaaliystävälliset vahvistimet
1 2 3 4 5
Gabe
29.12.2014 13:48:26
Laulava Kylätohtori: Mahtaako tähän vaikuttaa myös soundimieltymykset? Classic Catia en ole koskaan omistanut, ainoastaan Bluetonen ja Fenderin näkemyksiä, mutta itse en ole koskaan kokenut näitä tweed-pelejä mitenkään erikoisen hyvinä pedaalialustoina. Johtunee ehkä siitä, etten välitä tweedien säröistä muutenkaan, vaan niissä on ehdottomasti parasta puhtaat ja reunasäröt...

Dustyssa taas kaikki od/säröpedaalit kuulostavat kerrassaan loistavilta. Tullaanko tässä taas siihen, että kun vahvarin oma perussoundi on kunnossa, niin pedaalitkin kuulostavat hyviltä....

Nyt kun sain Dustynkin putkisetupin kuntoon niin ei ole epäilystäkään mikä noista on paras pedaalialusta. :D Pientä putkijumppaa se tämänkin kohdalla vaati mutta nyt löytyi kunnolla yhteinen sävel meillä. Laitoin puhtaan kanavankin putkeksi RFT ECC83:n ja nyt siitäkin saa enempi säröä ihan ilman purkkeja. Lisäksi tuo ykkös kanava toimii nyt fuzzienkin kanssa ihan törkeän hyvin, särökanavakin niitä nielee mallikkaasti. Nyt kun Dustysta saa ihan luonnostaan sekä hyvää reunarosoa että isompaakin säröä niin en varmaan laita OD:ta lautaan lainkaan. Tuumin että kolme fuzzia, rangemaster ja vibe voisi olla se kattaus.
Myrkky Nuoli
29.12.2014 15:00:12 (muokattu 29.12.2014 15:02:48)
Sammo: Mikäs toi on? Piti oikein googlata että onko tullut virhe, mutta ei ilmsisesti ole :) Itellä on putkiversio joka kaipaisi kovasti huoltoa, mutta ehjänä tuo omani syö loistavasti speduja.

Perus Klipp on aivan upea vahvistin. Sehän on lähes sama laite kun Supergroup, joka on mun luottopelini, enkä oo parempaan vahvistimeen omaan käyttööni vielä törmännyt. Tuo trankkuversio on todella obscure. En tiennyt edes semmoisen olemassaolosta ennen kuin mentiin tutun äänimiehen studioon tekemänä levyä ja sillä oli moinen. Se on semmoinen vaatimattoman näköinen pikkupötikkä, melkein kuin joku räkkivermes. Tämmöne:
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/CIMG6185.jpg

Meillä oli yksi biisi, joka oli niin nynny muuhun levyyn nähden, että ruvettiin pokkana ettimään sen sooloon törkeintä fuzzsaundia mitä mun pedaaleista irtoaa, eikä sooloa ollut funtsittu etukäteen. Päätin hakata vaan noisea nauhalle ja kattoa mitä jää ekasta otosta käteen.

Oltiin käyti kaikki pedaalit läpi ja siinä vaiheessa äänittäjä tokaisee, että "Look, man... you really should try the transistor Klipp."

Tottakai viehätti hirveästi se kone, eikä ollut vielä ehtinyt sitä testata, joten totesin, että "Alright then"

Kaiffari pisti nupin päälle, kaikki potikat täysille, myös taajuusboosterit, joita siitä löytyi. Otin jazzmasterin käteen ja tallamikille, molemmat potikat auki. Sitten vaan lotolla kattomaan mitä tapahtuu, lopputulos kuuluu tässä 4:40 kohdalla:

https://bombergap.bandcamp.com/track/flags-leaders

Aivan huikea saundi! Todella murhaava meteli tosin. Tuon tyhjäkäyntisuhina oli about yhtä kova kun mun 100w supergroupin SOITTAMINEN täysillä. Yläoktaaviakin puskee sekaan tuolta. Kunnon tuomiopäivän kone..
More Nintendo, less Marshall.
Jone the Bone
29.12.2014 15:06:53

Omien kokemusteni pohjalta voin rohkeasti sanoa, että mitä kliinimpi, neutraalimpi ja persoonattomampi soundeiltaan on itse vahvistin, sen paremmin siinä toimivat mallintavat digi-härpättimet ja muut toisenlaisia vahvistimia simuloivat etuset.

Hyvä esimerkki tästä on vanha "sotaratsuni", Music Man 12RP65 -combo, joka hylkii kaikkea "vintage"-kamaa , mutta syö mallintavia pedaaleita kuin pikkuleipää. Tyly Musari muuttuu lähestulkoon uskottavan rouheasti laulavaksi Mesa Boogieksi esim. Tech21:n SansAmp GT-2 -etusella. Tai, vanha, mutta uskollinen Boss GT-5 saa Musarista esiin crunch-twiniä, joka ei tunnu onnistuvan millään muulla vahvistimella, jossa jo itsessään on oma persoonallinen soundinsa.

Perinteiset TS-henkiset säröt eivät sen sijaan saa Musarissa mitään henkeä aikaan, soundin jäädessä kylmäksi tirinäksi. Musarin paras puoli lieneekin sen kyky tuottaa paljon puhdasta ääntä, jonka pohjalle voi sitten rakennella säröt ym. muut soundit ulkoisilla vekottimilla.
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
Kousi
01.01.2015 23:23:31
Ne joilla on Carlsbro -putkivahvistimista kokemusta, onko näissä jotain malleja jotka erityisen hyvin toimivat säröpurkkien kanssa? Torilla on useitakin kiinnostavia malleja nyt myynnissä. TOP100 toimi ainakin ihan hienosti kun joskus pääsin kokeilemaan. Nuo taitavat olla pitkälti Marshall -tyyppisiä koneita, mutta esim. noista TC:istä olen lukenut että jotain Fender Twin -tyyppistä saundia brittiversiona olisi tarjolla...? Vähän roisimpi 90-luvun grungetyyppinen särösaundi olisi hakusessa. Pedaalikattaus on sellainen millä oikealla vahvarilla noihin maisemiin pitäisi päästä, ja saahan sitä aina täydennettyä tarpeen mukaan :)
elon arska
01.01.2015 23:29:01
IlleonKali: Ne joilla on Carlsbro -putkivahvistimista kokemusta, onko näissä jotain malleja jotka erityisen hyvin toimivat säröpurkkien kanssa? Torilla on useitakin kiinnostavia malleja nyt myynnissä. TOP100 toimi ainakin ihan hienosti kun joskus pääsin kokeilemaan. Nuo taitavat olla pitkälti Marshall -tyyppisiä koneita, mutta esim. noista TC:istä olen lukenut että jotain Fender Twin -tyyppistä saundia brittiversiona olisi tarjolla...? Vähän roisimpi 90-luvun grungetyyppinen särösaundi olisi hakusessa. Pedaalikattaus on sellainen millä oikealla vahvarilla noihin maisemiin pitäisi päästä, ja saahan sitä aina täydennettyä tarpeen mukaan :)

50 Top ainakin ottaa säröpedaaleja hyvin vastaan, miksei siis 100 Top myös. Näähän on ilmeisesti plexi-marsuja imitoivia vehkeitä (en tiedä, en ole plexillä ikinä soittanut), joten lähtökohta säröpedaaleille pitäisi olla hyvä. Master volumettomina vehkeinä mökääkin piisaa niin perkeetisti.

Itse olen kyllä pitänyt, ja ainakin Alice in Chainsin soundimaailmaan on aika helppoa päästä käsiksi ;)
Haista jätkä vittu ja mee veivaa Volgaas.
juuso a
02.01.2015 16:59:34

jumara: EI SKULAA:
- ENGL Thunder

Thunderista on karvaita kokemuksia. Itsellä on ja voisi kuvitella, että siihen saisi edes jotenkin kelvollisen puhtaan, johon olisi hyvä tuutata pedaalilla kunnon hi-gain säröt, mutta ei vaan onnistu. Se on joko, että soitetaan pelkästään särökanava päällä tai puhdas kanava päällä, ja tuutataan vahvistimen oman särökanavan pikkuroson päälle lisää pedaalilla.

Mulla on parikin säröpedaalia pyörähtänyt, mutta oikeestaan lähimmäksi onnistumista pääsin Mesan Throttle Boxilla, siinäkin soundi sellaista helvetin kihinää. Volyymi kuitenkin nousee hyvin sen puhtaan päälle toisin kun esimerkiksi Wampler Tripple Wreckillä, joka taas muuten olisi ollut helevetin hyvä pedaali. Vissiin pitää tyytyä kaverin vahvistinta lainaa niin kauan, että saa uuden hommattua.
"Elämä on lyhyt ja surkea. Kannattaa iloita kun voi."
erty
02.01.2015 18:57:32
IlleonKali: Ne joilla on Carlsbro -putkivahvistimista kokemusta, onko näissä jotain malleja jotka erityisen hyvin toimivat säröpurkkien kanssa? Torilla on useitakin kiinnostavia malleja nyt myynnissä. TOP100 toimi ainakin ihan hienosti kun joskus pääsin kokeilemaan. Nuo taitavat olla pitkälti Marshall -tyyppisiä koneita, mutta esim. noista TC:istä olen lukenut että jotain Fender Twin -tyyppistä saundia brittiversiona olisi tarjolla...? Vähän roisimpi 90-luvun grungetyyppinen särösaundi olisi hakusessa. Pedaalikattaus on sellainen millä oikealla vahvarilla noihin maisemiin pitäisi päästä, ja saahan sitä aina täydennettyä tarpeen mukaan :)

Mulla on TR60-nuppi, joka toimii omaan makuun hyvin eri säröjen kanssa. Tai no, lähinnä Ratin ja fuzzien kanssa, joista itellä on kokemusta tämän vahvistimen kanssa. Pitäs selvittää minkälainen skema näissä oikeen on, kun perussaundi on aika kuulaan kirkas Marshalleihin verrattuna IMO. EL34-pääte, joten viittaisko Hiwattien suuntaan? Mut sit taas tästä löytyy top cut-säätö, joka on yleinen Voxeissa.. Pitikin tätä ihmetellä toisessa ketjussa mut tuli nyt tähän. Hyvä puhdas alusta jos sellasen päälle tykkää särötellä.
kihtaristi
03.01.2015 12:09:32
erty: Mulla on TR60-nuppi, joka toimii omaan makuun hyvin eri säröjen kanssa. Tai no, lähinnä Ratin ja fuzzien kanssa, joista itellä on kokemusta tämän vahvistimen kanssa. Pitäs selvittää minkälainen skema näissä oikeen on, kun perussaundi on aika kuulaan kirkas Marshalleihin verrattuna IMO. EL34-pääte, joten viittaisko Hiwattien suuntaan? Mut sit taas tästä löytyy top cut-säätö, joka on yleinen Voxeissa.. Pitikin tätä ihmetellä toisessa ketjussa mut tuli nyt tähän. Hyvä puhdas alusta jos sellasen päälle tykkää särötellä.

Ton puhtaan alustan päälle säröttelemisessä on mielestäni hyvin olennaista se, kuinka paljon on vahvarissa sitä "kliiniä headroomia" Jos vahvistin pysyy hyvin korkeille äänenpaineille asti puhtaana, sitä voi olla haastava ajaa ruttuun samalla lailla kuin pienempi-tehoisia koneita. Omista vahvareista Lonestar (100 W) on tälläinen: Siitä on vaikea löytää humppareilla varustetun kitaran kanssa tiukempaa särö-osastoa ja esim. Bognerin punainen pedaali, joka toimi tuon toisen vahvarin kanssa loistavasti (Cicognani 28 W), veti Mesan jotenkin tukkoon pedaalin ja vahvarin asetuksista riippumatta. Näitten reunasärö-purkkien ja boosterien kanssa Lonestar taas tulee loistavasti toimeen, jos niillä tuo pientä reunasäröä mausteeksi.
Joku viisaampi voisi kertoa kokemuksiaan siitä ovatko nämä isotehoiset vahvarit, jotka pysyvät pitkälle puhtaana, yleisesti haastavampia pedaalialustoja kuin pienempitehoiset pelit. Oma otanta on toistaiseksi sen verran suppea, että ei uskalla yleistää.
Myrkky Nuoli
03.01.2015 15:33:38 (muokattu 03.01.2015 15:34:15)

TOPit on mun lemppareita, lähimpänä Plexi-maailmaa. Carlsbron saundi on tosin pehmeämpi ja kermaisempi, ei ihan niin aggressiivinen. TR-60 on vähän fenderimpi joo, mutta ei missään nimessä niin kirkas ja lasinen kuin jotkut bf/sf fenderit esmees. Johtunee viimeistään EL34-päätteestä. Kytkiksestä en tiedä, mutta sen huomasi kyllä äänimaailmasta heti. Oikein hyvin ottaa pedaalit vastaan sekin, mutta keskialueelta ei löydy Marshall-mouruamista. Saundi pysyy kuitenkin "suorana", eikä kähise, vaikka sitä paukuttaisi pedaaleilla. Ainakaan 4x12 kaappiin soitettuna. Headroomia on samalla tavalla kun Carlsbroissa yleensä, eli paljon.
More Nintendo, less Marshall.
Kousi
03.01.2015 15:53:05
Myrkky Nuoli: TOPit on mun lemppareita, lähimpänä Plexi-maailmaa. Carlsbron saundi on tosin pehmeämpi ja kermaisempi, ei ihan niin aggressiivinen. TR-60 on vähän fenderimpi joo, mutta ei missään nimessä niin kirkas ja lasinen kuin jotkut bf/sf fenderit esmees. Johtunee viimeistään EL34-päätteestä. Kytkiksestä en tiedä, mutta sen huomasi kyllä äänimaailmasta heti. Oikein hyvin ottaa pedaalit vastaan sekin, mutta keskialueelta ei löydy Marshall-mouruamista. Saundi pysyy kuitenkin "suorana", eikä kähise, vaikka sitä paukuttaisi pedaaleilla. Ainakaan 4x12 kaappiin soitettuna. Headroomia on samalla tavalla kun Carlsbroissa yleensä, eli paljon.

Osaatko sanoa onko nuo TC:t saundillisesti lähempänä TR:ää kuin TOPia mutta ilman tremoloa?
madu
03.01.2015 19:27:19 (muokattu 03.01.2015 19:47:02)
Monet omistamani vahvistimet olleet varsinkin overdrivejen kanssa ongelmallisia ja itse tykkään siitä, että overdrivesta saa siihen cleanin tai pikkuroson päälle mukavat blues lead soundit ja sitten vahvistimen omilla särökanavilla ne muut murjomis/riffittelysoundit sitten.

Itsellä on hakusessa toinen nuppi Hughes&Kettner Grandmeister 36:n kaveriksi, koska se ei oikein ota kovin hyvin vastaan clean tai crunch kanavalle overdrivea sellaista SRV henkistä overdrivesoundia varten. Voodoo Labin Sparkle Driveä ja Simble OD:ta olen testannut sen kanssa mutta ei vaan skulaa kovin hyvin. Lead kanaville taas molemmat toimivat hyvin buustina jos hakee rock/metal henkistä lead soundia.

Huonoiksi pedaalialustoiksi todettuja on ainakin Engl Screamer nuppi, joka ei tuntunut ottavan mitään muuta kuin fuzzia sujuvasti ja sitäkin vain lead kanavien päälle. Eikä Hughes&Kettnerin Trilogykään oikein ottanut oikein fuzzeja eikä kyllä overdrivejäkään hyvin vastaan.

Hyvin toimivista overdrive-alustoista voi ainakin mainita Mad Professorin Old School nupin, joka toimii ainakin overdrivejen kanssa todella hyvin. Myös kuriositeettina Yamaha THR10:n LEAD kanava, joka ihan minimaaliselle särölle vedettynä ottaa hyvin vastaan sekä Simbleä että Sparkle Driveä ja sieltä irtoaa kotisoittovolumeille yllättävän mukavat blues leadit.

Ehkäpä sitten se etsimäni OD:lla ryyditetty blues henkinen soundimaailma löytyisi parhaiten Fenderin Twin Reverb tyylisestä osastosta. Koska pienikokoinen ja tehoinen putkinuppi olisi kätevin, niin nuo Bluetonen Dusty Road ja Wizard nupit kiehtovat nyt yhdistelmällään, jossa clean kanavan twin reverb henkinen pedaalialusta ja JCM800 henkinen crunch kanava olisivat melkoinen kombo.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)