Aihe: Säröpedaaliystävälliset vahvistimet
1 2 3 4 5
Tsugu Way
26.12.2014 09:58:35
Yritin kahlata tätä ketjua, mutta en löytänyt keskustelua siitä, että laitatteko säröpedaalit täysin puhtaan (kanavan) päälle - vai laitatteko vahvistimesta alle (hieman) pohjasäröä tms?

Minulla oli aikoinaan pinttynyt käsitys, että säröt aina puhtaan kanavan jatkoksi. Sitten minua opastettiin, että mm. Tubescreamer toimii parhaiten jo vähän säröytyneen vahvarin jatkeena. Yritin tätä nyt jälleen, kun laitoin Blues Juniorin (15W). Mutta ei vaan pelitä mulla. Ehkä säröä oli liikaa molemmissa? Paremmin sain toimimaan kun pidin edelleenkin lähtösignaalin mahd. puhtaana.

Tuli tuosta Hallun kirjoittamasta Bright Cap-asiasta mieleen omat kokemukset vuosien takaa. Olin vasta hankkinut tuon Deluxe Reverbin (22W). Silla muutamat keikat soittanut. Sitten olin hääkeikalla, jossa piti soittaa tosi hiljaa. Normaalisti TS vahvarin jatkoksi - ja mitä helkkaria - säröihin oli tullut inhottava tirinä mukaan. Luulin, että vahvari rikki. Sitten asiaa selviteltyäni opinkin, että se oli ominaisuus pienellä volalla soittaessa. Ilmeisesti sama "vika" on Kiinan Voxeissa? No, teetin pajalla vahvariini Bright Cap-modauksen ja ongelma hävisi. Nyt kestää soitella myös pizzerian nurkissa pienellä voluumilla.
Blues is allright!
steelduck
26.12.2014 10:12:50 (muokattu 26.12.2014 10:14:47)

Tubescreamer tyyppiset overdrivet tosiaan useimmin toimii todella hyvin putkivahvistimen oman särön "jatkeena" ja tiukentajana, kun taas distortion, "amp in a box"-tyyppiset ja Fuzz:t toimivat pääsääntöisesti paremmin puhtaan tai korkeintaan vähän reunasäröllä olevan vahvistimen edessä.

Eli riippuu säröstä ja vahvistimesta. :)
Jone the Bone
26.12.2014 11:08:04

Tsugu Way: Tuli tuosta Hallun kirjoittamasta Bright Cap-asiasta mieleen omat kokemukset vuosien takaa. Olin vasta hankkinut tuon Deluxe Reverbin (22W). Silla muutamat keikat soittanut. Sitten olin hääkeikalla, jossa piti soittaa tosi hiljaa. Normaalisti TS vahvarin jatkoksi - ja mitä helkkaria - säröihin oli tullut inhottava tirinä mukaan. Luulin, että vahvari rikki. Sitten asiaa selviteltyäni opinkin, että se oli ominaisuus pienellä volalla soittaessa. Ilmeisesti sama "vika" on Kiinan Voxeissa? No, teetin pajalla vahvariini Bright Cap-modauksen ja ongelma hävisi. Nyt kestää soitella myös pizzerian nurkissa pienellä voluumilla.

Tarkoitetaanko tuolla "Bright cap" -modauksella yleensä volume-potikan ohittavan kondensaattorin poistoa/arvon muuttamista?

Dlx Reverbin (re-issue) kaaviossa tuo konkka (C10 /47pF) näyttäisi olevan ainoastaan Vibrato-kanavassa, joten Normal-kanavassa ei vastaavanlaista tirinäongelmaa pitäisi ilmetä hiljaisillakaan volumeilla säröpedaalin kanssa soitettaessa.

Tuon konkan yläpäätä läpäisevä vaikutus korostuu juuri volume-säädön ollessa pienellään, joten "hanan" avaaminen toki tässäkin tapauksessa tasapainottaa tilannetta normaalivolumeilla soitettaessa.

http://ampwares.com/schematics/65_Deluxe_Reverb_RI.pdf
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
Laulava Kylätohtori
26.12.2014 11:44:07
varakeef: Nimenomaan: kyse on makuasioista, sointimieltymyksistä. Ei siis siitä, että jollekin vahvistimelle ei säröpurkki objektiivisesti ottaen kelpaisi.

Joo, näin se on. Ei kai ole absoluuttisesti säröjen kanssa huonosti toimivia vahvistimia, vaan kyse on vain makuasioista. Muutenkin on vähän turha julistaa vahvistinta "säröjen kanssa toimimattomaksi", jos itse ei siitä soundista tykkää...

Mutta kaikesta subjektiivisuudesta huolimatta olen sitä mieltä, että jotain tiettyjä yleistyksiä voidaan tehdä, kuten Myrkky Nuoli jo ansiokkaasti kirjoitikin. Toki siinäkään kirjoituksessa ei muistaakseni julistettu mitään yleisiä totuuksia. Ja varmasti tietyissä vahvareissa on olemassa tiettyjä enemmistön yhteneviä näkemyksiä. Ja parastahan se olisi aina perustella, miksi joku soundi ei omasta mielestä toimi.

Esim. itse en myöskään kauheasti pitänyt Voxeista säröpedaaleilla boostattuna. Vain MP:n treble booster oli mielestäni hyvä. Mutta toisaalta onhan täällä paljon porukkaa, jotka vannovat Vox+OD pedaalin nimeen. Joten siitäkään ei voida sanoa, että Vox ei toimi säröpedaaleilla. Omasta mielestäni soundi oli aivan liian räikeä ja sirisevä....

Allekirjoitan myös näkemyksen, että tietyt jutut vaatisivat enemmän säätöä ja perehtymistä. Samoin kyse ei aina ole pelkästä vahvistimesta, vaan kitaran mikkien, vahvarin ja elementtien yhdistelmästä ja homma saattaisi toimia loistavasti toisella kitaralla tai kaapilla/elementeillä. Mutta toisaalta on myös vahvistimia kuten oma Bluetonen Dusty Road, joka kuulostaa käytännössä kaikilla säröpedaaleilla ja fuzzeilla (ainakin omasta mielestä) hyvältä...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
petrip
26.12.2014 11:54:04
Kirjoitin jo tuolla aikaisemmin Pete Thornista. Siinä on yksi hyvä esimerkki kaverista, joka käyttää pohjalla jo aika säröytynyttä soundia. Pedaalit vaan maustavat perusoundia. Alla olevassa klipissä Pete käyttää nimenomaan Fenderin bright-asetusta päällä. Eli tämäkin on ns. makuasia. Hyvin tuntuu PT:llä soundi toimivan!

Kohdasta 2:15 eteen päin:
https://www.youtube.com/watch?v=4eiiN26BY3M
askomiko
26.12.2014 15:47:42
Vielä yksi puoltoääni Marshall JMP-osastolle. Suunnilleen kaikki polkimet toimii. Lähtösoundi on aika tumma jos vaikka Fenderien helkkään vertaa.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
steelduck
26.12.2014 15:57:24 (muokattu 26.12.2014 15:57:34)

Marshall JCM800:sen "Lo" kanava, toimii ainakin Fuzzien kanssa todella hyvin ja "High" kanava on parhaimmillaan, kun sitä ryydittää TubeScreamerillä.
RaskasMielinen
26.12.2014 18:58:38

steelduck: Marshall JCM800:sen "Lo" kanava, toimii ainakin Fuzzien kanssa todella hyvin ja "High" kanava on parhaimmillaan, kun sitä ryydittää TubeScreamerillä.

Tästä on helppo olla samaa mieltä. JCM800:a (2203) ei ole "siunattu" lukuisilla namiskolla ja "ominaisuuksilla", mutta kun eteen alkaa latomaan pedaaleja, niin vain mielikuvitus on rajana - ja ehkä lompakko, sillä kyseisen vehkeen kirous on siinä, että se houkuttelee hankkimaan aina vaan lisää purnukoita mitä perversseimpiin kokeiluihin. Saatanasta siten koko vempain.
steelduck
26.12.2014 19:17:35

Jep, tänään tosiaan tuli laitettua tuo minun JCM800 2204 (50W) LOW kanavasta gain klo 1300:sta ja muut namiskat kaakkoon. Poison Arrowin Desert Fuzz eteen ja oltiin niin syvällä aavikolla, että piti laittaa aurinkorasvaa vaikka oltiin kellarissa. Ei voinut kuin hymyillä....
antnis
26.12.2014 19:22:51 (muokattu 26.12.2014 19:39:48)
Custom '68 Twin toimi hienosti Fuzz De La Muerten kanssa ja Gristle Kinginkin se söi. Custom channel (Bassman) bright switchin kanssa oli paras ainakin Charlie Christian-tyyppisillä mikeillä. Twini oli tosin nelosella eli jo alueella "armoa ei anneta eikä pyydetä"."
Gabe
26.12.2014 19:57:58
Laulava Kylätohtori: Mutta toisaalta on myös vahvistimia kuten oma Bluetonen Dusty Road, joka kuulostaa käytännössä kaikilla säröpedaaleilla ja fuzzeilla (ainakin omasta mielestä) hyvältä...

Dusty nielee kyllä erittäin kiltisti kaikki purkit. Toisaalta kun tuon Classic Catin sai taas viilattua pedaaliystävällisempään putkisetuppiin niin kyllä se on ihan kiistatta noista minun omistamistani vahvistimista paras pedaalialusta.

askomiko: Lähtösoundi on aika tumma jos vaikka Fenderien helkkään vertaa.

Et vissiin kuitenkaan viittaa Tweed- tai Brownface aikakausien hentoon helkkään? :D
teemu-t-k
27.12.2014 11:39:50 (muokattu 27.12.2014 12:03:53)
Tsugu Way: Yritin kahlata tätä ketjua, mutta en löytänyt keskustelua siitä, että laitatteko säröpedaalit täysin puhtaan (kanavan) päälle - vai laitatteko vahvistimesta alle (hieman) pohjasäröä tms?

Makuasia.

Itse olen huomannut molemmat tavat toimiviksi: Vahvistimesta säröt tosi pienille ja boostia tai kevyttä lisäsäröä pedaaleista taipui ihan mukaviin soundeihin aina kuuskytluvun rautalankamusasta hard rockiin. Kyseinen vahvistin rupesi kyllä sitten "menemään tukkoon" jos pedaaleista väänsi liikaa säröä, tai vaihtoehtoisesti siitä vahvistimesta. Boostaaminen vahvistimen yliohjaamiseksi toimi paremmin.

Minulla tuo siis kyllä vaatii sen, että vahvistin oikeasti taipuu todealla "kevyisiin" säröihin. Käytännössä säröt siis siinä asetuksessa, että signaali vielä pohjimmiltaan kuulostaa lähes puhtaalta. Eli siis ns. "putkikliini" soundi, joka siis ei oikeasti ole mikään clean kun tarkemmin kuuntelee. Jos särösoundien dynamiikka taipuu lähinnä asentoihin "päälle" tai "pois" niin tuo setting ei todennäköisesti sitten vahvistimelta luonnistu.

Näin siis oman kokemuksen ja maun mukaan.

Sama vahvistin taipui myös kovempaan mättöön ihan omalla särökanavallaan mutta henk. koht. tykkäsin noiden soundien suhteen enemmän siitä mitä sain irti pedaaleista. Tollaisen rankemman metallimusan kanssa se pehmeä särö vahvistimesta -kikka ei sitten enää toiminutkaan: Tiukempi ja vähemmän "puuroinen" soundi irtosi pedaalilla suoraan puhtaaseen kanavaan. Tai sitten hyödyntämällä vahvistimen omaa särökanavaa ilman mitään pedaaleja.

Tässäkin tullaan siihen, että ainakin itselläni oli noita pedaalejakin muutamaa eri tyyppiä: Löytyi ihan pelkkää volumeboosteria, pelkkää "kuivahkoa" särö/fuzz efektiä, ja sitten "prosessoidumpaa" särösoundia mitkä kuulostivat jo enemmän ihan kokonaiselta vahvistimelta. Kaikki noista ymmärrettävästi reagoi eri tavoilla sitten sen vahvistimen oman soundin ja säätöjen kanssa. Esim. nuo pitkälle "prosessoidut" säröt eivät ainakaan mun makuun enää toimineet yhdistettynä vahvistimen omaan säröön. Boosterit ja "simppelimmät" säröt, eritoten miedoilla gain asetuksilla, saattoivatkin puolestaan maustaa sellaista soppaa ihan toimivasti.

Tuohon päälle tietysti vielä viiveisiin perustuvat efektit sun muut, joiden kohdalla on jälleen taas ihan täysi makuasia haluatko säröt ennen vai jälkeen, vai molemmin tavoin. ;)

Mistä tullaan siihen, että vastaavia toimivuuksia löytää vaikkapa vaan ihan pelkkiä säröefektejäkin ketjuttamalla. Pientä ruttua jostain pedaalista, boostia tai rajumpaa säröä toisesta. Ei siihen aina tarvita sitä vahvistintakaan.

Eli ainakaan mulle tämä ei ole koskaan ollut mikään "joko tai" -juttu, että kaikki toimisi vaan yhdellä tietyllä tavalla eikä mitenkään muutoin. Tarpeeksi kun ruuvailee niin löytää kyllä usein muutamankin toimivan yhdistelmän kaikista erilaisista tavoista käyttää vahvistinta ja ulkolaitaefektejä.

Tuloshan pohjimmiltaan riippuu ihan niistä vahvistimista, efekteistä kuin myös soittelijan henkilökohtaisista mieltymyksistä ja tarpeista.
Laulava Kylätohtori
28.12.2014 11:51:40
Gabe: Dusty nielee kyllä erittäin kiltisti kaikki purkit. Toisaalta kun tuon Classic Catin sai taas viilattua pedaaliystävällisempään putkisetuppiin niin kyllä se on ihan kiistatta noista minun omistamistani vahvistimista paras pedaalialusta.

Mahtaako tähän vaikuttaa myös soundimieltymykset? Classic Catia en ole koskaan omistanut, ainoastaan Bluetonen ja Fenderin näkemyksiä, mutta itse en ole koskaan kokenut näitä tweed-pelejä mitenkään erikoisen hyvinä pedaalialustoina. Johtunee ehkä siitä, etten välitä tweedien säröistä muutenkaan, vaan niissä on ehdottomasti parasta puhtaat ja reunasäröt...

Dustyssa taas kaikki od/säröpedaalit kuulostavat kerrassaan loistavilta. Tullaanko tässä taas siihen, että kun vahvarin oma perussoundi on kunnossa, niin pedaalitkin kuulostavat hyviltä....
s8na
28.12.2014 12:24:40

Laulava Kylätohtori: Mahtaako tähän vaikuttaa myös soundimieltymykset? Classic Catia en ole koskaan omistanut, ainoastaan Bluetonen ja Fenderin näkemyksiä, mutta itse en ole koskaan kokenut näitä tweed-pelejä mitenkään erikoisen hyvinä pedaalialustoina. Johtunee ehkä siitä, etten välitä tweedien säröistä muutenkaan, vaan niissä on ehdottomasti parasta puhtaat ja reunasäröt...

Dustyssa taas kaikki od/säröpedaalit kuulostavat kerrassaan loistavilta. Tullaanko tässä taas siihen, että kun vahvarin oma perussoundi on kunnossa, niin pedaalitkin kuulostavat hyviltä....

Mulla on rockerverbi ja sen soundit on omaan makuun just oikeat, ilman pedaaleja. Speduilla vaan soundi huononee.
Laulava Kylätohtori
28.12.2014 12:30:09
s8na: Mulla on rockerverbi ja sen soundit on omaan makuun just oikeat, ilman pedaaleja. Speduilla vaan soundi huononee.

Joo, tähän lopputulokseen olen itsekin tullut niin Dusty Roadin kuin Expressinkin suhteen. Parhaat säröt saa kitara-piuha-vahvistin meiningillä...
jniska
28.12.2014 12:31:26
Laulava Kylätohtori: Tullaanko tässä taas siihen, että kun vahvarin oma perussoundi on kunnossa, niin niin ei tarvitse kuin boosterin tai pari....
"Ei autoa kortilla ajeta eikä vilkulla käännetä"
Laulava Kylätohtori
28.12.2014 12:39:08
jniska: niin ei tarvitse kuin boosterin tai pari....

Joo, se on muuten just näin...
Laulava Kylätohtori
28.12.2014 13:33:06
Myrkky Nuoli: Jos vahvistimesta tulee fuzz facea, tonebenderiä, Maestro Fuzzia, lo-fi nintendohelvettiä, jousikaikua, analogidelaytä, phaseriä, magnavibeä, univibeä, leslietä, wahia, tremoloa, ja se puhdistuu totaalisesta pörinästä kitaran volumepotikalla täysin puhtaaksi niin oon samaa mieltä!

Fuzz-soundia ei tietysti saa kuin fuzzista ja muljuttimet tietysti sama homma. Itse tarkoitin lähinnä "normaalia" särösoundia eli od-pedaaleita. Toki niilläkin saa loistavaa soundia tilanteesta ym. riippuen, mutta esim. kyllä Dustysta saa parhaat säröt ja reunarosot sellaisenaan. Toki tietyt tilanteet vaativat esim. soundin tiukennusta, joten siinä nuo jo mainitut boosterit (ts:t) ovat perusteltuja. Eli kaikki riippuu kaikesta jne, eikä yksiselitteisiä ratkaisuja olekaan...

Muutamia esimerkkejä mainitsinkin tuola, joissa ei ole omalla kohdallani ollut näin elikkäs, en allekirjoita tätä varauksetta. Lyhennettynä: BF/SF Fenderit, Modernit Oranget, Kiina-Vox

Totta tämäkin. Onhan noita ollut itselläkin vahvareita, jotka yksinään ovat hyviä, mutta spedut eivät vaan toimi halutulla tavalla. Esim. juurikin Voxit...
Myrkky Nuoli
28.12.2014 13:49:51
Laulava Kylätohtori: Fuzz-soundia ei tietysti saa kuin fuzzista ja muljuttimet tietysti sama homma. Itse tarkoitin lähinnä "normaalia" särösoundia eli od-pedaaleita. Toki niilläkin saa loistavaa soundia tilanteesta ym. riippuen, mutta esim. kyllä Dustysta saa parhaat säröt ja reunarosot sellaisenaan. Toki tietyt tilanteet vaativat esim. soundin tiukennusta, joten siinä nuo jo mainitut boosterit (ts:t) ovat perusteltuja. Eli kaikki riippuu kaikesta jne, eikä yksiselitteisiä ratkaisuja olekaan...

Joo, tämä lähestymistapa on sinällään varsin viehättävä sekin. Silloin tällöin soitan mun 100w Supergrouppia kaikki potikat täysillä. Ei helevetti sitä saundia.. Se kuulostaa jopa melko paljon fuzzilta. Laney Klipp trankkuversio kaikki täysillä onkin sitten törkein fuzz-saundi mitä on vastaan tullut :D
Muttajoo, harvemmin vahvistimet fuzzaa niinku pitää. Ja jos fuzzaa, niin yleensä niiden kanssa eläminen on sitten muuten hankalaa. Niinku vaikka Tweedit.
More Nintendo, less Marshall.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)