Aihe: iPad apuna keikalla
1 2 3 4 57 8 9 10 1113 14 15 16 17
pekkajau
24.12.2014 00:23:21
jazzbass-73: Hehheh ... käytänhän minäkin Pc:tä ja älypuhelinta päivittäin , mutta keikoilla pyrin lähinnä keskittymään livetilanteeseen , enkä minkään saatanan pädien kanssa pelleilyyn .
Hyvät Joulut sinnekin :)

Jees! Kun ihan ulkoa vetää niin se on silloin harjoiteltua! Ei ne Kansallisteatterissakaan pälärät kädessä esitä sitä taidetta.
Hätä keinot keksii!
Tankero
24.12.2014 03:23:51
pekkajau: Jees! Kun ihan ulkoa vetää niin se on silloin harjoiteltua! Ei ne Kansallisteatterissakaan pälärät kädessä esitä sitä taidetta.

Mitä ne soittaa siellä?
Humppajyrä
WanhaWetäjä
24.12.2014 07:59:31 (muokattu 24.12.2014 08:00:06)

EP: Jep juuri näin! Ja hähähää.. ei tarvi ees soittaa itse kaikki tulee valmiina! :D

..ttu että sinä olet pöhlö!

Täytyy vaan toivoa että ei joudu ikinä keikalle kaltaisesi dinosauruksen kanssa,
aivan käsittämättömän luutuneita kommentteja jälleen kerran.

Ota asioista selvää, kokeile itse, käy keikoilla, puhu sitten vasta, jooko?

Mulla on nyt kolmen keikan kokemus aiheesta "iPad apuna keikalla" kuin myös havaitsin laivalla että todella ammattitaitoisen tanssiyhtye Fantasian hieno kitaristi/laulaja käytti iPadia, kuin myös mm laivan trubaduuri.
Fantasialla oli muuten omia, persoonallisia sovituksia tutuista biiseistä, iPadista huolimatta, varsinkin bandisetillä. Ja Gracen lava/ääni/valo-osasto on tekniikaltaan jotain ihan muuta kuin missään aiemmin, todella pro äijät sielläkin puikoissa;-)
Ja mukavia mieihiä olivat hekin.

Ajat muuttuu, on aivan stnana tyhmää olla käyttämättä tekniikan suomia mahdollisuuksia.
Mitä kaikkia etuja etuja iPadista/muitten alustojen padeista onkaan vs ne stnanan paksut mapit joita voi olla useita, puhumattakaan siitä miten helppoa on lähteä tuuraamaan kun laput saa PDF muodossa suoraan padiin ja ne myös löytää sieltä, niitä voi muokata helposti, tehdä itselle sopivia settilistoja yms...iPadihan toimii myös mainiona harjoitusvälineenä reissun päällä, voit kuunnella biisejä ja tutkailla lappuja samaan aikaan, on ihan toista kuin erlillisellä soittimella ja kansion kanssa.

Tarvittaessahan siihen saa myös täysverisin demostudion, voi tehä biisin aihioita
joutoaikana ja kehittää itseään treenamalla taustojen kaa yms yms...

Aikä hyvin mitättömän kokoiselta läpyskältä.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
baron
24.12.2014 09:12:21

Janus: Toki kannattaa pitää nuottitelinettä ja mappia edessä keikalla kuin keikalla, kun tarkoituksena on selkeästi esittää osaavansa lukea. Vaikutusta voi tehostaa vielä nuottivaloilla ja silmälaseilla.

Ainaskin me ollaan saatu siitä positiivisia kommentteja: "Ai, te olette ihan oikeita muusikoita kun osaatte nuottejakin lukea!"
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
24.12.2014 09:27:40
baron: Ainaskin me ollaan saatu siitä positiivisia kommentteja: "Ai, te olette ihan oikeita muusikoita kun osaatte nuottejakin lukea!"

Nimenomaan näin!
Se jos mikä kohottaa omaakin itsetuntoa!! :D
sepisti
26.12.2014 10:06:08
jazzbass-73: Hehheh ... käytänhän minäkin Pc:tä ja älypuhelinta päivittäin , mutta keikoilla pyrin lähinnä keskittymään livetilanteeseen , enkä minkään saatanan pädien kanssa pelleilyyn .
Hyvät Joulut sinnekin :)

Sillä, että hoitaa keikat kokonaan ilman lappuja, ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että mikä formaatti on käytössä silloin kun lappuja tarvitsee.

Meidän systeemissä pädiin ei tarvitse koskea kuin liiderin. Hän valitsee biisin listasta ja lappu vaihtuu jokaiselle pädille automaattisesti. Pädit on kaikilla ja vikatilanteessa rumpali luopuu ensimmäisenä omastaan. Pdf:t löytyy bändin räkissä olevalta serveriltä, jokaisesta laitteesta itsestään ja lisäksi google drivesta, johon yhteys muodostetaan tarvittaessa mobiilitukiaseman (joita on aina yhtä monta kuin soittajiakin) kautta
Mä väitän, että harvalla "mappipoppoolla" on nuottien mukanaolo varmistettu näin moninkertaisesti.
Lisäksi samoilla pädeillä hoidetaan bändin miksaus ja korvamonitoroinnin henkilökohtainen säätö.
http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo
Tankero
26.12.2014 13:17:20
sepisti: Sillä, että hoitaa keikat kokonaan ilman lappuja, ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että mikä formaatti on käytössä silloin kun lappuja tarvitsee.

Meidän systeemissä pädiin ei tarvitse koskea kuin liiderin. Hän valitsee biisin listasta ja lappu vaihtuu jokaiselle pädille automaattisesti. Pädit on kaikilla ja vikatilanteessa rumpali luopuu ensimmäisenä omastaan. Pdf:t löytyy bändin räkissä olevalta serveriltä, jokaisesta laitteesta itsestään ja lisäksi google drivesta, johon yhteys muodostetaan tarvittaessa mobiilitukiaseman (joita on aina yhtä monta kuin soittajiakin) kautta
Mä väitän, että harvalla "mappipoppoolla" on nuottien mukanaolo varmistettu näin moninkertaisesti.
Lisäksi samoilla pädeillä hoidetaan bändin miksaus ja korvamonitoroinnin henkilökohtainen säätö.

Miksauksessa on kyllä myös ehdoton kampe. EP hoitaa varmaan senkin jollain kansiolla.
Humppajyrä
ha55i
26.12.2014 15:36:16 (muokattu 26.12.2014 15:38:01)
Edit: väärä ketju...
Non omnes, qui citharam habent, citharoedi sunt.
WanhaWetäjä
26.12.2014 23:41:17 (muokattu 26.12.2014 23:41:46)

Tankero: Miksauksessa on kyllä myös ehdoton kampe. EP hoitaa varmaan senkin jollain kansiolla.

Joo, tai eihän EP mitään hoida kun ei käy keikoillakaan mutta kovasti tuntuu olevan asiaa ja mielipiteitä asioista joista ei tiedä hevon ..ttua ja joista EI OLE omakohtaisia kokemuksia.
Mulla on nyt 5:n päivän ja kolmen eri systeemin (=2 eri bandia + 1 solisti) kanssa tehdyt keikat takana iPad-osastolla ja olen erittäin vakuuttunut homman toimivuudesta, jopa kolmen sivun nuotin kaa ei mitään ongelmia vaikka ei ole edes sivunvaihtopedaalia.
Ihan kiva kattella kun kaverit etsivät epätoivoisesti nuotteja "Mikä numero?" kun setit mennään ns vapaassa järjestyksessä, mulla on lappu näkyvillä oitis, aakkosilla löytyy helposti.

iPadillahan voi miksata myös kotistudion tekeleitä, sitä voi käyttää ohjaimena ainakin Logic X softan kaa, ei tarvi pelkästään hiiren kanssa säätää.

Pakko kommentoida tätä EP:n aivopierua...
Onko kätevää tihrustaa monisivuista nuottia pieneltä näytöltä ja mitä se tekee ajanoloon nuottikirjoitukselle ja kirjoittamisen taidolle ..livemusiikille?
Houkutus on suuri hakea nuotit valmiiksi esim. netistä, nopeeta eikö?
kaikki vetää biisit samanlailla, kun ehkä parempi olisi yrittää sovittaa.
No, eihän tälle mitään voi tähän on vaan sopeuduttava ..kehityksen nimissä! :D

APUA!!! EP, kaupallisia perusbandin KUNNOLLISIA yksittäisiä komppilappuja EI SAA juurikaan netista, tai jos saaa harva niitä ostaa eli ei ole pelkoa että kaikki alkavat vetää samoilla sovituksilla.

Lappuja tehdään edelleen, myös sovitetaan ihan miten kukin haluaa, ja kun lapun tekee itse koneella, vaikka sen oman sovituksen, niin ihan samanlailla se toimii iPadissa kuin paperisenakin + että iPadilla ei tarvi TIHRUSTAA, tämä oli pieni yllätys mullekkin, vaikka tekstuuri on aika pientä niin ainakin terävällä Retina näytöllä ei mitään ongelmia.
Saati että pitäs murehtia heijastavista valoista jos käyttää muovitaskuja ja ei tarvi virittää niin vtun pron näköstä nuottivaloa että voi tosiaankin tihrustaa sitä "Kultainen nuoruus" lappua kun ei edes se lähde hatusta, joiltakin luutuneilta, vanhoilta kansiomiehiltä ;-)

Hyvät kansiot toimii ok kun proggis on "käännä sivua, seuraava biisi", ei siinä mitään MUTTA kun on monta eri kuvioo niin ei toimi, ja tulihan tuokin todettua että kun laiva keikkuu niin on helvetin paljon helpompaa hakea biisi iPadilta kuin paksusta kansiosta.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
pekkajau
27.12.2014 01:35:43
Tankero: Mitä ne soittaa siellä?

Ei ne kaikki soita mutta se ...ammattiylpeys kai?
Hätä keinot keksii!
ha55i
27.12.2014 03:09:09
pekkajau: Ei ne kaikki soita mutta se ...ammattiylpeys kai?

Kansallisteatterin soittajista en tiedä, mutta näyttelijät ei iPadia tarvitse. Niillä on kuiskaaja...

Mä en oikein ymmärrä, mikä tässä herättää intohimoja. Paperi tai näyttö. Samaa kauraa molemmat. Musta tuntuu, että ainakín tämän ketjun perusteella iPadin vastustus on periaatteellista. Ainakaan kukaan ei ole perustellut keikkakokemuksillaan kansioiden paremmuutta.

Ei kaikki vanha ole automaattisesti parempaa, muutenhan me ajettaisiin vieläkin T-fordeilla.

h
Non omnes, qui citharam habent, citharoedi sunt.
EP
27.12.2014 03:58:55
ha55i:
..Mä en oikein ymmärrä, mikä tässä herättää intohimoja. Paperi tai näyttö. Samaa kauraa molemmat. Musta tuntuu, että ainakín tämän ketjun perusteella iPadin vastustus on periaatteellista. Ainakaan kukaan ei ole perustellut keikkakokemuksillaan kansioiden paremmuutta.

Nimenomaan ja "näytöllähän" nuo on pitkään jo kirjoiteltukin.
Investointikysymys myös.
T.A
27.12.2014 10:35:52
Itse harrastelijana laitoin 250 tekstitiedostoa+soinnut mapeista padille.
Nyt laulattaa ja naurattaa.seitsämän mappia oli tavaraa nyt enää kaksi.
Välinerikkoon pohdin että vanha ipadi käy varmennukseksi.
Nuottivaloa ei tarvii ja kiinnitys mikkitelineessä.
Air-turn pitää vielä hommata että saa sivut käännettyä jalalla koreasti.
Hyvää alkavaa vuotta kaikille soittajille.
(tää tuli kirjotettua pädillä : )
kaikki paitsi hammondit on turhaa.
Dirtyh
27.12.2014 11:58:27

Aiheesta tai tekniikasta en mitään tiedä. Reilu kolmikymppisenä olen myös tuplasti änkyrämpi jäärä kuin kukaan tuntemani ihminen. Silti eilisellä keikalla ajattelin että solisti olisi saanut ripustaa telineeseen iPadin kun se kansion kanssa oli sellasta sohlaamista (hemmetin pieni lava ja kansio oli sijoitettava sen verran kauas että sivuja kääntääkseen piti kurotella. Sen lisäksi se ei nähnyt tekstejä kunnolla).

Yhtään ei myöskään helpottanut että juuri vetoa tuli mieleen että varmaan tarvittaisiin myös encore-biisi. Oli se sanojen kirjoittelukin käsin aika pöljää.

Digimikseri vaihtoehdot, IEM-jutuista puhumattakaan kiinnostaisi kyllä kovasti mutta keikkaa saisi olla paljon säännöllisemmin että moiset investoinnit olisivat järkeviä.
baron
27.12.2014 14:07:28

Dirtyh: Digimikseri vaihtoehdot, IEM-jutuista puhumattakaan kiinnostaisi kyllä kovasti mutta keikkaa saisi olla paljon säännöllisemmin että moiset investoinnit olisivat järkeviä.

Vaikka mä ostin iPadin ainoastaan musahommia varten niin kyllä sillä aika paljon on osoittaunut olevan muutakin käyttöä.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Dirtyh
27.12.2014 14:57:15

baron: Vaikka mä ostin iPadin ainoastaan musahommia varten niin kyllä sillä aika paljon on osoittaunut olevan muutakin käyttöä.

Perhana, mulla on varmaan joku Parkinsson tulossa kun itsensä ilmaiseminen tuntuu olevan kovin haastavaa.

Tarkoitin toki että digimikserit ja IEM vaatisi jotakin laitehankintoja sen iPadin lisäksi ja niitä ei ole mielekästä tehdä tällä keikkamäärällä. Pädiä taas en siivilikäyttöön hommaa änkyryyteni takia. Enhän mä nyt ole vielä luopunut Nokia 2110:stakaan (perhana niitä on muuten hankala löytää nykyisin).
Epämuusikko
27.12.2014 20:22:34
Tankero: Miksauksessa on kyllä myös ehdoton kampe. EP hoitaa varmaan senkin jollain kansiolla.

Hörähdin kovasti.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
pekkajau
27.12.2014 23:35:17 (muokattu 27.12.2014 23:35:55)
ha55i: Kansallisteatterin soittajista en tiedä, mutta näyttelijät ei iPadia tarvitse. Niillä on kuiskaaja...

Mä en oikein ymmärrä, mikä tässä herättää intohimoja. Paperi tai näyttö. Samaa kauraa molemmat. Musta tuntuu, että ainakín tämän ketjun perusteella iPadin vastustus on periaatteellista. Ainakaan kukaan ei ole perustellut keikkakokemuksillaan kansioiden paremmuutta.

Ei kaikki vanha ole automaattisesti parempaa, muutenhan me ajettaisiin vieläkin T-fordeilla.

h

No jokunen kerta on käynyt että on pitänyt "kuiskata" sointuja jonkun urkurin korvaan kun ne nuotit on olleet pakokauhun aihe nro. 1 (Varsinkin aikoinaan säestystilanteissa joillan esihistoriallisiilla ajoilla). Tekniikka on aina ok! Ja varsinkin luovat tavat sitä käyttää!
Hätä keinot keksii!
PIM
14.01.2015 12:18:16 (muokattu 14.01.2015 12:20:54)
Mä ostin pari viikkoa sitten Acerin 7" Android tabletin ja tänä aamuna siihen iReal Pro appsin, mihin latasin netista muutamassa minuutissa parin tuhannen biisin sointulaput. Pelkkien soitulappujen lisäksi tuo appsi jeesaa biisejä treenatessa kun se osaa soittaa lapun pohjalta Band-In-A-Box tyyppisen hieman kökkösen taustan, jonka päälle voi sit soitella omat osuutensa. Rahaa paloi yhteensä 113 euroa eli jos melkein taskurahoilla pääsee kiinni nykytekniikkaan niin miksei sitä hyödyntäisi?
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)