Aihe: Fender Stratocaster
1 2 3 4 521 22 23 24 25139 140 141 142 143
Tsugu Way
24.12.2014 09:03:24
Metalkallo: Onko kellään muulla ollut ongelmia tuon volume eli äänipotikan kanssa sillein et kosketatte sitä jatkuvasti soittaessa ja sen takia volaa katoaa kun nuppi pyörähtelee käden osuessa siihen

On ollut.

ja miten olette ratkaissut sen?

En mitenkään. Tai siis siten, että olen hyväksynyt sen.

Kyllä mua kans siis aikoinaan rassas jonkun aikaa se tosi paljon. Varsinkin keikoilla. Vola lähti aina huomaamatta laskemaan. Mutta en kuitenkaan halua lähteä modaamaan mun stratoja jotenki omituisesti, että esimerkiksi vola ois keskellä, ylin ois tyhjä ja alin mastertone..

Se että vola on niin lähellä on oikeastaan ihan kätevää silloin kun biisin aikana pelataan voluumin vaihtelulla. Helppo laskea esimerkiksi kun solisti alkaa laulamaan.

Nykyään soitan pelkästään stratoilla ja ajattelen, että straton pitä olla strato kaikkine puutteineenkin - tai ominaisuuksineen..
Blues is allright!
sustain65
24.12.2014 09:56:37
Tsugu Way: On ollut.

Kyllä mua kans siis aikoinaan rassas jonkun aikaa se tosi paljon. Varsinkin keikoilla. Vola lähti aina huomaamatta laskemaan. Mutta en kuitenkaan halua lähteä modaamaan mun stratoja jotenki omituisesti, että esimerkiksi vola ois keskellä, ylin ois tyhjä ja alin mastertone..

Se että vola on niin lähellä on oikeastaan ihan kätevää silloin kun biisin aikana pelataan voluumin vaihtelulla. Helppo laskea esimerkiksi kun solisti alkaa laulamaan.

Nykyään soitan pelkästään stratoilla ja ajattelen, että straton pitä olla strato kaikkine puutteineenkin - tai ominaisuuksineen..

Vastasi niin omaa ajattelua, että heitin (omahyväisen) plussan. Noin se on kitaroiden ja vastaavalla tavalla myös kameroiden kanssa.
Laulava Kylätohtori
24.12.2014 10:11:07
Tsugu Way: Nykyään soitan pelkästään stratoilla ja ajattelen, että straton pitä olla strato kaikkine ominaisuuksineen..

Korjasin vähän ja pläjäytin plussalla...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
hallu
24.12.2014 11:23:32
Minulla ei ole ollut koskaan ongelmia straton volapotikan kanssa. Ei ole vola laskenut eikä noussut enkä ole pitänyt sitä vikana, vaan strato on suunniteltu sellaiseksi. Ei se volapotikka siinä sattumalta ole ei ole kyse suunnittelijan huolimattomuudesta, vaan se on ihan tarkan funtsimisen tulos.

Minusta straton volapotikka on paitsi hyvin käsillä, niin se myös mahdollistaa kaikenlaisen temppuilun esimerkiksi aika hieno efekti on sellainen atakin kadottaminen pikkusormella samalla kun pikkaa niin saa sellaisen jousisoitinmaisen soundin.

Les Paulissa on potikat kaukana, mutta niidenkin kanssa kyllä tulee toimeen. Monet valittaa paulin mikkivalitisimen olevan vaikeassa paikassa ja käsi osuu vahingossa etc.. Mun mielestä kaikkien kitaroiden kanssa tulee toimeen kun niillä vaan soittaa. Pitää opetella potikoiden ja kytkinten paikat niin kyllä se käsi sinne tiensä löytää.

Toisaalta mistä tahansa voi löytää valittamista jos niin päättää. Oikeasti sitä kitaraansa pitää vaan opetella soittamaan. Kitara ei soita soittajaansa, vaikka sen olisi suunniteluut minkälainen kitaravelho.
Olisipa jo kevät
JaaGeRMaisTeR
24.12.2014 11:33:27 (muokattu 24.12.2014 11:34:15)
hallu: Minulla ei ole ollut koskaan ongelmia straton volapotikan kanssa. Ei ole vola laskenut eikä noussut enkä ole pitänyt sitä vikana, vaan strato on suunniteltu sellaiseksi. Ei se volapotikka siinä sattumalta ole ei ole kyse suunnittelijan huolimattomuudesta, vaan se on ihan tarkan funtsimisen tulos.

Minusta straton volapotikka on paitsi hyvin käsillä, niin se myös mahdollistaa kaikenlaisen temppuilun esimerkiksi aika hieno efekti on sellainen atakin kadottaminen pikkusormella samalla kun pikkaa niin saa sellaisen jousisoitinmaisen soundin.

Les Paulissa on potikat kaukana, mutta niidenkin kanssa kyllä tulee toimeen. Monet valittaa paulin mikkivalitisimen olevan vaikeassa paikassa ja käsi osuu vahingossa etc.. Mun mielestä kaikkien kitaroiden kanssa tulee toimeen kun niillä vaan soittaa. Pitää opetella potikoiden ja kytkinten paikat niin kyllä se käsi sinne tiensä löytää.

Toisaalta mistä tahansa voi löytää valittamista jos niin päättää. Oikeasti sitä kitaraansa pitää vaan opetella soittamaan. Kitara ei soita soittajaansa, vaikka sen olisi suunniteluut minkälainen kitaravelho.

Piti antaa plussa. Kaikkiin tottuu, jos tahtoa löytyy. Itse huomasin myös tuon volapotikan hiukka ongelmaksi, mutta eipä tuo enään ole mikään ongelmia. Suoraan LP:stä vaihdoin stratoon.

Pitää muuten sanoa vielä, että tuo mehikaani on loistava laite ja hinta/hupi suhde on loistava. Ei ole vielä kaduttanut, että Gibson sai jatkaa seuraavalle omistajalle. Vielä joskus tuohon vierelle sen LP studion hommaan, muttei sillä kiirettä, kun strato on talossa.

E: Hyvää joulua kaikille tasapuolisesti!
Gabe
24.12.2014 12:14:14
Omassa soitossa kitaran volapotikan käyttö on oleellisen tärkeää ja pikkusormi rullaa siellä ahkeraan. Stratossa se volume-säädin ei voisi olla paremmassa paikassa. Ilmeisesti oma soittotyylikin sopii tälle kitaralle koska en ole siihen onnistunut ikinä huitomaan vahingossa. Mutta jos kitaran volumea ei juuri käytä ja soittotyyli on kovinkin lennokas niin kyllä se voi väriä totuttelua. Strato ja tele ovat hienoja soittimia.
Metalkallo
24.12.2014 13:25:07 (muokattu 24.12.2014 13:30:12)
hallu: Ei ole vola laskenut eikä noussut enkä ole pitänyt sitä vikana, vaan strato on suunniteltu sellaiseksi. Ei se volapotikka siinä sattumalta ole ei ole kyse suunnittelijan huolimattomuudesta, vaan se on ihan tarkan funtsimisen tulos.

Joo siis, ei se minustakaan vika ole, oma tyyli vaan ei tahdo sallia volan olevan noin lähellä kun pikkusormi tahtoo osua siihen jatkuvasti koska se lepää alimman kielen alla, tai käden sivu, mutta kait se vaan on sitä les paul malliin tottuneen puhetta. LP:ssä tosiaan kaikki on mulle oikeissa paikoissa ja sopivan etäällä/lähellä, varsinkin tuo kytkin on perfect, koskaan ei osu siihen mikään tai häiritse.

Kyllähän tuohon volan läheisyyteen varmaan aikanaan tottuu, saa nähdä? :) Aika paljon itsekin olen ruvennut käyttämään volan pyörittelyjä soitossa.

Jos multa kysyttäisiin, niin laittaisin varmaankin potikat samoihin paikkoihin mitä ne on LP:ssä ja tuon johdon paikan rungon sivuun kuten LP:ssä. Olisi varmaankin pyhäinhäväistys. :D
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
Kuha
24.12.2014 13:59:04

hallu: Minulla ei ole ollut koskaan ongelmia straton volapotikan kanssa.

Sama juttu. Aikoinaan käänsin Straton toisin päin - on kivasti potikat käsillä ja työsuojeluvaltuutettu kiittää. Hyvää Joulua, Leo Fender!
Old Fenders never die
hallu
24.12.2014 14:04:55
Metalkallo: ...........

Jos multa kysyttäisiin, niin laittaisin varmaankin potikat samoihin paikkoihin mitä ne on LP:ssä ja tuon johdon paikan rungon sivuun kuten LP:ssä. Olisi varmaankin pyhäinhäväistys. :D

No sitten se olisi telekasteri;-). Stratocasterhan on nimenomaan modernisoitu ja paranneltu versio Fenderistä. Telekaster jätettiin tuotantoon perinteisemmän volapotikka asettelun ystäville. Hyppäys Paulista teleen on pienempi kuin suoraan stratoon;-).
Olisipa jo kevät
Generalissimo
24.12.2014 14:22:16
Tsugu Way: On ollut.

Mun mielestä tuo ei oikeastaan ole puute, koska eikös strato olekin vähän suunniteltu helppoa modausta ajatellen? Tuo potikoiden poistaminen ja vaihtaminen olisi siis osa kitaran suunniteltua käyttöä.

Itse ratkaisin ongelman, että otin volan pois ja liimaamalla peitin reiän pleksin värisellä pienellä pyöreällä muoviläpyskällä. Jäi siis yksi volume ja master tone, joka sopii minun käyttöön paljon paremmin. Ja näyttää siistiltä, asiasta tietämätön ei edes hoksaa.
Metalkallo
24.12.2014 14:51:56
hallu: No sitten se olisi telekasteri;-). Stratocasterhan on nimenomaan modernisoitu ja paranneltu versio Fenderistä. Telekaster jätettiin tuotantoon perinteisemmän volapotikka asettelun ystäville. Hyppäys Paulista teleen on pienempi kuin suoraan stratoon;-).

Enpäs tiennyt tuota, kiitoksia tietoiskusta, ja jouluja. :)
hallu
24.12.2014 15:01:32 (muokattu 24.12.2014 15:06:21)
Metalkallo: Enpäs tiennyt tuota, kiitoksia tietoiskusta, ja jouluja. :)

Kappas :-) no hyvä että tuli puheeksi, hyviä jouluja vain sinullekin.

E: niin ja straton modaaminenhan ei nimenomaan ole mikään pyhäinhäväistys vaan ehkä yksi tärkeimmistä sen kitaramallin suosion syistä ja sen modausystävällisyys ja muokkautuvuus soittajaansa tekee siitä varmaan kiistatta maailman parhaan ja monipuolisimman kitaran. Omasta mielestäni ehdottomasti Lexan mestariteos.
Olisipa jo kevät
Metalkallo
24.12.2014 15:34:22 (muokattu 26.12.2014 13:22:37)
itsekin pidän juuri tuosta muokattavuus mahdollisuudesta. Ja itselläni yksi iso syy straton hankintaan oli sen yksikelaisten soundi jota ei välttämättä täysin edes saa mikkiä puolittamalla toisessa kitarassa. Straton soundissa vaan on jotain taikaa, se on vaan niin herkullinen.

Tässä on kuva tuosta viimeksi hankkimastani stratosta. Itse räpsäisty ja omista kuvista otettu.
http://muusikoiden.net/dyn/users/130773.jpg

Kitaran pitäisi olla kuulemma 40 vuotta vanha, ja jos pitää täysin paikkansa, niin se kyllä näkyy. Selvästikään ei ole mikään tekemällä tehty vintage kulutus vaan ihan soittamalla tehty mitä kitaraa katsellut ja hypistellyt. Ties sitten missä kaikkialla kierrellyt?
kojones
24.12.2014 15:42:07
Metalkallo: itsekin pidän juuri tuosta muokattavuus mahdollisuudesta. Ja itselläni yksi iso syy straton hankintaan oli sen yksikelaisten soundi jota ei välttämättä täysin edes saa mikkiä puolittamalla toisessa kitarassa. Straton soundissa vaan on jotain taikaa, se on vaan niin herkullinen.

Tässä on kuva tuosta viimeksi hankkimastani stratosta. Itse räpsäisty ja omista kuvista otettu.
http://muusikoiden.net/dyn/users/130752.jpg

Kitaran pitäisi olla kuulemma 40 vuotta vanha, ja jos pitää täysin paikkansa, niin se kyllä näkyy. Selvästikään ei ole mikään tekemällä tehty vintage kulutus vaan ihan soittamalla tehty mitä kitaraa katsellut ja hypistellyt. Ties sitten missä kaikkialla kierrellyt?

Oliko '74 stratoissa tuota pre CBS-lapaa vai onko tuo lapa muotoiltu uudelleen eli pilattu?
ahvenonkala
24.12.2014 16:50:30

Iso lapa oli näillä vuosiluvuilla.

kojones: Oliko '74 stratoissa tuota pre CBS-lapaa vai onko tuo lapa muotoiltu uudelleen eli pilattu?
Ziggy Bubba
24.12.2014 17:21:41

Oman mex Straton kanssa olen onnistunut välttämään volapotikan tahattoman säätämisen. PRS:llä tulee joskus huitastua vahingossa kun kunnolla innostuu, siinä kun on erittäin "kevyt" toi volapotikan tatsi. Ja tosiaan potikka on pitkälti yhtä lähellä kieliä kuin stratossa.

Eli jäykempi potikka vois auttaa tohon vaivaan, jos tosissaan alkaa häiritsemään.
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
Metalkallo
24.12.2014 17:25:50 (muokattu 24.12.2014 18:09:33)
ahvenonkala: Iso lapa oli näillä vuosiluvuilla.

Tarkoittaako ettei mun strato ole 74? Ei sillä että se olisi tärkeää tai että haluaisin sen olevan millä tosiaan ei ole mulle väliä onko, vaan ihan tiedon takia.

Itse en tosiaan tiedä paljoa stratojen historiasta joten en osaa sanoa miltä vuodelta on? Myyjä vaan oli laittanut että 74. Vuosi ei kuitenkaan vaikuttanut ostopäätökseen. Kitara on kyllä todella vanhan ja ränsistyneen näköinen et voisi hyvin ehkä ollakin tuolta vuodelta, tai ainakin 80- luvulta.

Niin ja tosiaan, tämä ei kait ole täysin kokonaan Fender, vain kaula on, rungosta en tiedä mikä tai mistä on? Myyjä arveli huoltajan maininnan takia olevan vanha Ibanez strato mikä voi olla ihan oikea veikkaus, mutta Fenderin kaulalla.
reverend
24.12.2014 17:27:49
Metalkallo: Tarkoittaako ettei mun strato ole 74? Ei sillä että se olisi tärkeää tai että haluaisin sen olevan millä tosiaan ei ole mulle väliä onko, vaan ihan tiedon takia.

Itse en tosiaan tiedä paljoa stratojen historiasta joten en osaa sanoa miltä vuodelta on? Myyjä vaan oli laittanut että 74. Vuosi ei kuitenkaan vaikuttanut ostopäätökseen. Kitara on kyllä todella vanhan ja ränsistyneen näköinen et voisi hyvin ehkä ollakin tuolta vuodelta, tai ainakin 80- luvulta.

Irroita kaula ja katso minkä vuoden leimat siellä on. Niin ei tarvii arvailla.
Metalkallo
24.12.2014 18:49:11 (muokattu 24.12.2014 19:17:40)
reverend: Irroita kaula ja katso minkä vuoden leimat siellä on. Niin ei tarvii arvailla.

Täytyy katsoa jos sitten kun teen oman setupin siihen.

Kaulan liitoskohdan laatassa lukee steel adjustable neck ja numerot 1024067 made in japan. Onko mitään tietoa kaulasta? Fender stratocaster with synchroniced tremolo lukee kaulan yläpäässä. Fender sanan logo on hiukka tummanpunaisen värinen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)