Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Harppueuforiaa
1
liza
24.06.2012 14:01:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen monta vuotta himoinnut ns. Kelttiharppua ja nyt viimein pitkän selvitystyön tuloksena uskaltauduin tilaamaan sellaisen. Tilasin soittimen Englannista Early Music Shop nimisestä kaupasta. Harppu on merkiltään Camac Bardic 27, valmistettu Ranskassa. Tein tilauksen netissä, maksoin luottokortilla ja harppu oli minulla tasan 11 päivän kuluttua niin kuin oli luvattu. Kaikki meni hienosti ja olen onnellinen harpun omistaja. Se on musta kaunotar, 27 kieltä joissa kaikissa vaihtajat. Hinta noin 1100 puntaa, euroissa vähän enemmän. Aivan hurmaava soitin. Tämä sama liike myy myös ihania Lyre harp sekä Lute harp soittimia. Tuollaiset aion vielä tilata koska harpun toimitus sujui niin loistavasti. Jos joku on kiinnostunut tästä minun hankintakokemuksestani, niin annan mielelläni lisätietoja. Oli nimittäin tosi hankalaa tehdä valintaa kun ei oikein ollut keneltä kysyä. Onneksi sain pientä vinkkiä Suomen harpistit ry:stä. Ihmettelen miksi Suomessa on niin vähän harpun soittajia eikä täältä voi ostaa soittimia kuin yhdestä Helingin liikkeestä Salvi-merkkisiä harppuja. Harppu on niin hurmaava soitin että kun sitä kerran koskettaa, se lumoaa soittajansa heti :) Nyt sitten vaan paljon harjoitusta. Olisi mukavaa vaihtaa kokemuksia jos joku muukin soittelee pienehköllä harpulla enemmän muuta kuin klassista musiikkia. Itse haluaisin soitella enimmäkseen irkku- ym. kansanmusiikkia ja kaikkea laidasta laitaan. Helppo klassinen tulee tetenkin myös kyseeseen. Katsotaan mitä opin elokuussa harppukurssilla.. :)
 
"Music was my first love and it will be the last."
ojm
08.08.2012 20:58:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, siinä toisessa harppulangassa pari sanaa vaihdettiinkin. Itselläni on nyt vuoden ollut harppueuforia päällä, on se vaan huippusoitin.
 
Mikä esti ostamasta kehumaani Harpsicleä? :) Laitteen saaminen kyllä kesti ihan luvattoman kauan...
 
Minkäs harppukurssin olet löytänyt?
 
Itsehän soittelen kaikenlaista muuta kuin klassista, irlantilaista tutkailemassa pikkuhiljaa.
 
Rupesin tässä viime viikolla katusoittajaksi ja nyt on kaksi soittokertaa takana. :) Tuntipalkoille tuntuu pääsevän kivasti, harmi että kun kovempaa soittaa niin sormet menee rakoille... Pitäisi hommata mikki laitteeseen, minivahvistin on jo kun kirpparilta löytyi niin halavalla.
 
aurorasola
23.09.2012 00:46:31 (muokattu 23.09.2012 00:48:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heip!
 
Minulla muuten Pilgrim Harps Ashdown kelttiharppu kaunokainen myytävänä, lintukaiverruksineen kaikkineen, sointi kirkas ja silkinpehmeä, lisätietoja:
 
http://www.pilgrimharps.co.uk/Lever-Harps/ashdown-lever-harp.html
 
Kiinnostuneet voivat laittaa postia aurorasola@live.fi
 
Ystävällisesti,
 
Aurora
 
jone
03.10.2012 16:51:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
 
Itsellänikin on tuo euforia vaivannut koko kuluneen kesän. Kelttibiisejä on tullut tahkottua kitarasovituksina monenmoisilla vireillä ja vaihtelevalla menestyksellä. Kunnes tuli tuo ahaa-elämys että miksipä en kokeilis alkuperäisellä soittimella jolle ne on sävelletty.Etenkin O`Carolanista pidän kovasti.
Vaihtoehtoina oli Salvin harppu Hesassa,joka tuntui kuitenkin aivan liian arvokkaalta aloittelijalle,jos homma hyytyy jostain syystä. Budjettini riitti kuitenkin vain pienempiin harppuihin ja halusin kuitenkin 34-kielisen.
Thomann myy Roth-Junius merkkisiä harppuja eri kokoisina isoimman ollessa tuo mainittu 34-kielinen. Pakistanilainen alkuperä arvelutti kuitenkin pitkän aikaa,eikä netistäkään löydy mitään kokemuksia kyseisestä pelistä. Alkusyksystä tuli valikoimiin kuitenkin pyökistä valmistettu `blondi`versio joka miellytti simää kovasti ja päätin ottaa riskin ja tilata sen. Onhan siinä kuitenkin tuo 30 päivän palautusoikeus.Joka muuten on vielä voimassa,mutta näyttää siltä,että peli tuli jäädäkseen. Kaikki tuntuu olevan kunnossa. Työnlaatu on ihan ok ja ääni menettelee,kun ottaa huomioon hinnan.Keskioktaavit soi ihan nätisti. Vivustot on muovisia, mutta aloittelija ei niitä tarvitse välttämättä aikoihin ja tekniikan opetteluun peli on ihan omiaan.
Jos joku on kiinnostunut voin laittaa lisäkokemuksia kunhan niitä kertyy.Tai kertoa muuten tarkemmin soittimesta.
Että eikun näppäilemään.
 
kark
09.02.2014 22:05:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

liza: Olen monta vuotta himoinnut ns. Kelttiharppua ja nyt viimein pitkän selvitystyön tuloksena uskaltauduin tilaamaan sellaisen. Tilasin soittimen Englannista Early Music Shop nimisestä kaupasta. Harppu on merkiltään Camac Bardic 27, valmistettu Ranskassa. Tein tilauksen netissä, maksoin luottokortilla ja harppu oli minulla tasan 11 päivän kuluttua niin kuin oli luvattu. Kaikki meni hienosti ja olen onnellinen harpun omistaja. Se on musta kaunotar, 27 kieltä joissa kaikissa vaihtajat. Hinta noin 1100 puntaa, euroissa vähän enemmän. Aivan hurmaava soitin. Tämä sama liike myy myös ihania Lyre harp sekä Lute harp soittimia. Tuollaiset aion vielä tilata koska harpun toimitus sujui niin loistavasti. Jos joku on kiinnostunut tästä minun hankintakokemuksestani, niin annan mielelläni lisätietoja. Oli nimittäin tosi hankalaa tehdä valintaa kun ei oikein ollut keneltä kysyä. Onneksi sain pientä vinkkiä Suomen harpistit ry:stä. Ihmettelen miksi Suomessa on niin vähän harpun soittajia eikä täältä voi ostaa soittimia kuin yhdestä Helingin liikkeestä Salvi-merkkisiä harppuja. Harppu on niin hurmaava soitin että kun sitä kerran koskettaa, se lumoaa soittajansa heti :) Nyt sitten vaan paljon harjoitusta. Olisi mukavaa vaihtaa kokemuksia jos joku muukin soittelee pienehköllä harpulla enemmän muuta kuin klassista musiikkia. Itse haluaisin soitella enimmäkseen irkku- ym. kansanmusiikkia ja kaikkea laidasta laitaan. Helppo klassinen tulee tetenkin myös kyseeseen. Katsotaan mitä opin elokuussa harppukurssilla.. :)
 
Kiinnostaisi kuulla miltä tuo Camac Bardic on tuntunut soittaa pidemmän päälle. Olen itse aloittamassa harppuharrastusta, ja harpun valinta askarruttaa. Vaihtoehtoina ovat tällä hetkellä nuo Hesassa myytävät Salvit, Thomannin harppu, joku Camaceista, tai sitten jotain muuta, esim. Harpsicle, mutta tilaaminen jenkeistä on varmaan aikaavievää.
 
Harppujen kokeilu pääkaupunkiseudulla tuntuu onnistuvan aika nihkeästi. Pitää varmaan ottaa yhteyttä tuonne Suomen harpisteihin, jos heillä olisi jotain neuvoja. On vähän arveluttavaa tilata ulkomailta harppua kokeilematta, varsinkin kun joistain malleista ei tunnu millään löytyvän ääninäytteitä tai edes youtube-videoita.
 
Missä tuo harppukurssi pidettiin? En ole vielä onnistunut törmäämään opettajiinkaan..
 
Muutkin harpistit, laittakaa vinkkejä miten päästä alkuun ja/tai kertokaa soittimistanne :)
 
ojm
23.12.2014 09:12:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kark: Muutkin harpistit, laittakaa vinkkejä miten päästä alkuun ja/tai kertokaa soittimistanne :)
 
Pidetäänhän harppukeskustelua vähän yllä. :)
 
Eli harpsicle taitaa tulla briteistä, mutta minulla kesti kyllä aika kauan omani saapumisessa tilaamisesta. Ehdinpä siinä musiikin teoriaa hieman tavata kuitenkin.
 
Itse pääsin varsin messevästi alkuun kun osasin hieman lukea nuotteja. Katsoin youtubevideoita aiheesta ja luin artikkeleita. Latasin myös erään wanhan harpunsoitto-oppaan netistä millä lähdin harjoittelemaan. Ostin harpsicleni kanssa myös nuottikirjan jossa simppeleitä kappaleita.
 
Nyt olen jonkin aikaa soitellut ja täytyy sanoa että kyllä tuo 26 kieltä rajoittaa meininkiä aika tavalla. Kiinnostaisi ostaa vähän isompi Grand harpsicle, mutta se maksaa... Ainoa mitä kadun omistamassani halvimmassa harpsiclessa on etten mikittänyt sitä alunperin, sillä kadulla se kuuluu aika heikosti ilman vahvistinta.
 
Tarleena
20.07.2015 01:23:31 (muokattu 20.07.2015 11:04:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vieläkö tätä keskustelua jatketaan? Haluaisin myös kuulla kokemuksia, miten Camac harppu on soinut. Olen itse hankkimassa kelttiläistä harppua, ja tuo on yksi vaihtoehto, siksi olisi kiva kuulla, onko harppu edelleen hyvä. Ja onko 27-kielinen ollut hyvä valinta?
 
Jone, miten Thomannilta hankkimasi Roth & Junius on soinut? Oletko siihen edelleen tyytyväinen?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «