Aihe: Studiolive Rockbändille,onko järkeä? | |
---|
|
Käytiin vuosi sitten äänittämässä hyvässä studiossa levyllinen biisejä,tehtiin promo cd.Hyvä tuli,mutta toisaalta taas ei..Ensin tehtiin treeniksellä livenä(rummut,beissi ja 2 kitaraa) demo studioo varten että äänittäjä tietää ennakkoon mitä tuleman pitää.Kaikki mikitettiin demoa tehdessä "tuosta noin vaan" tyyliin ja matsku meni moniraituriin.Laulut vedin jälkikäteen ja miksasin tietty.Tottakai se kuulostaa kotikutoiselta verrattuna studiossa tehtyyn..Mutta jotain sellaista narulle tarttui,mitä studiossa ei ollut.Se aito ja oikea soittamisen fiilis,eikä klikin kanssa pohjien veto ja sit kaikki paitsi rummut uusiksi raita kerrallaan.Tuntuu että samassa ajassa,missä tehtiin laulu ja kitara raitoja ym..olisi soittanut biisit 100 kertaan livenä purkkiin.Niistä olisi varmasti joku ollut se "tuhannen taalan otto"/biisi.On tullut visio,että jos studiossa laittais samaan tilaan möykkäämään 2 skittaa ja beissi ja rummut.Vaihevirheiden ja vuotojen kanssa tulee tietty ongelmia.Mutta onko järkee edes kokeilla?Onko mahdollista saada riittävän hyvää jälkeä tai ees sinne päin noiden vuotojen ja vaiheiden takia?Ja ideana on myös käyttää hyväkseen vuodoista aiheutuvia hyviä puolia,yllättävän isoa saundia tuolla livedemolla nimittäin kun sopivasti kuuluu esim. kitarat myös virkkumikistä ja overheadeista. | |
Otsikkoon vastaten: on järkeä. | |
Antti1: Otsikkoon vastaten: on järkeä. Komppaan. Aloitus käy myös hienona alleviivauksena siitä, mitenkä todellisuudesta vieraantunut käsitys monilla tuntuu nykyään 'laadukkaasta' äänitteestä olevan. "I've suffered for my music. Now it's your turn" | |
Oman "uran" kaikki oikeasti julkaistut äänitteet on vedetty livenä sisään. Se on kyllä paljon stressaavampaa äänittää. | Mikael 22.12.2014 19:07:59 (muokattu 22.12.2014 19:11:49) | |
|
Kyllä itellä parhaiten onnistuneet levyt ovat olleet niitä, missä vähintäänkin pohjat (siis kaikki soittajat omien soittimensa perusasiat) on soitettu studiossa koko bändi yhdessä. Osassa jopa kaikki on soitettu ja laulettu yhdellä kertaa samassa tilassa ilman mitään päällesoittoja. Tietenkin tilalta, äänittäjältä ja kalustolta homma vaatii enemmän, jotta pahimmat sudenkuopat vältetään ja kaikki kanavat saadaan laadukkaasti talteen. Vuoto on ystävä vain jos se on riittävän hyvää, eikä sitä ole liikaa. Mulle tärkein asia tossa metodissa on nimenomaan kommunikaatio soittajien välilllä. Musaa soitetaan yhdessä ja kaikki reagoivat kaikkien tekemisiin myös mikrotasolla. Samoin fiilis on yhteinen kun soitetaan yhdessä samaan aikaan. Mun mielestä jo siitä että päällesoitot tehdään viikkoja pohjien jälkeen, on selvästi haittaa kun ei ookaan enää se sama fiilis ja ajatus siitä mitä ollaan tekemässä. Fuzz is Clean!
https://soundcloud.com/skipzoneband | |
Yksi juttu kanssa mikä jää monesti liian vähälle huomiolle, on kunnollinen tempomappaus. Ei varmaan ihmekkään jos biisi saattaa kuulostaa elottomalta, jos vaikka koko biisi on soitettu vaan yhteen tempoon tai muutamaan verrattuna siihen, jos kaikki pienetkin osien väliset tempon heilahdukset on mapattuna. Se tempo kumminkin vaikuttaa ihan älyttömästi siihen biisin fiilikseen ja grooveen. Ja täydellinen ottohan ei tarkoita sitä että kaikki on tiukasti gridissä ; ) Biisien livenä äänittäminen ei kanssa ole huono idea, jos bändi osaa hommansa ja se sopii bändin tyyliin. Pahoittelen pientä offtopicia. | |
No tuo on kyllä mukava kuulla,että saatan olla jopa oikeilla jäljillä tässä...Tuo tempo homma,tuntui muutamissa biiseissä täysin luonnottamalta vetää klikin kanssa!Biisin luonne ikäänkuin muuttui joissain tapauksissa,ja ns. muna hävisi esim.jostain hämyisestä väliosasta kun se meni "oikein".Sanoin kyllä jo bändikavereille studiosession jälkeen että jos toinen levy tehdään... livenä ja klikit on korvien välissä tai ei missään.Eipä siinä,erittäin mielenkiintoinen ja opettavainen kokemus tuo sessio oli kaikenkaikkiaan.Tosin alkoi välillä maistua työltä,mikä ei sovi kun ollaan taidetta tekemässä(hehhe).Sitä kun jotain kitarasooloa soitat 50 kertaa,ihan vaan siksi kun tarkkaamon kajareista kuunneltuna on outo fiilis soittaa(ja myös luurit päässä)Sen oman styrkkarin vieressä on niin tuttu ja turvallinen feelis,niinku keikalla olis! | |
Eipä ole Mikaelin vastineeseen juuri lisättävää. Seuraavan sitten vedätte livenä juu :) "Se on hiukan surullinen sirkus semmoinen, jossa voimamiehet pieksevät klovnit tajuttomiksi." -Qsine | |
masoni: No tuo on kyllä mukava kuulla,että saatan olla jopa oikeilla jäljillä tässä...Tuo tempo homma,tuntui muutamissa biiseissä täysin luonnottamalta vetää klikin kanssa!Biisin luonne ikäänkuin muuttui joissain tapauksissa,ja ns. muna hävisi esim.jostain hämyisestä väliosasta kun se meni "oikein". Me ratkaistiin tämä ongelma sillä että klikki yksinkertaisesti sammutettiin kesken biisin. Tietenkin olisi voinut vetää myös koko biisin ilman klikkiä mutta halusimme että biisit starttaavat oikeaksi katsomalle uralle. Sitä kun jotain kitarasooloa soitat 50 kertaa,ihan vaan siksi kun tarkkaamon kajareista kuunneltuna on outo fiilis soittaa(ja myös luurit päässä)Sen oman styrkkarin vieressä on niin tuttu ja turvallinen feelis,niinku keikalla olis! Miksi ihmeessä näin? Voithan sä joka tapauksessa mennä soittamaan sen pinon viereen. Ja itse ainakin soitan usein myös treeneissä selin rumpaliin joten mulle on ihan luonnollista soittaa vaikken näe rumpalia. Ja jos ei muuten millään löydy niin sitten rumpali siihen sun eteen "soittamaan". Oma kuuntelu vain kohdilleen. Jos tuntuu hölmöltä kuunnella kuunnella omaa kitaraa luureista niin älä ota suljettuja luureja. Itse soitin ei suljetuilla ja rummut pistettiin luureihin vaan sille volumelle kuin miltä ne treeneissäkin kuullostaa. Tulpat päähän ja fiilis oli ihan sama kuin treenikämpällä. Itse asiaan kyllä sanon että jos bändin ja kappaleiden meininki sitä kaipaa niin ehdottomasti livenä. Vaatii kyllä työtä ja tuskaa ääniteknikolta paljon enemmän mutta jos lopputulos miellyttää enemmän niin sitten se on sen arvoista. Nykypäivän jutuissa tuppaa helposti tekemään liian täydellistä joka voi sitten pahimmillaan kuullostaa hengettömältä. | dewil 23.12.2014 12:53:44 (muokattu 23.12.2014 12:54:16) | |
|
Miten niin vaatii työtä ja tuskaa äänittäjältä enemmän? Jos homman suunnittelee hyvin, funtsii mikitykset kohdilleen ja tekee tsekin huolella, niin nopeemminhan se äänitys menee, kuin että tekee kaikki raidat erikseen. Enemmän se vaatii työtä ja tuskaa siltä bändiltä, jonka pitää treenata ja sovittaa biisinsä huolella valmiiksi, enne studioon menoa. Mutta sen nyt pitäis olla sanomattakin selvää. Dont Clone The Beat. Own The Beat. | |
dewil: Miten niin vaatii työtä ja tuskaa äänittäjältä enemmän? Jos homman suunnittelee hyvin, funtsii mikitykset kohdilleen ja tekee tsekin huolella, niin nopeemminhan se äänitys menee, kuin että tekee kaikki raidat erikseen. Enemmän se vaatii työtä ja tuskaa siltä bändiltä, jonka pitää treenata ja sovittaa biisinsä huolella valmiiksi, enne studioon menoa. Mutta sen nyt pitäis olla sanomattakin selvää. Hö, ilmaisin itseäni näköjään huonosti. Tarkoitin siis että homman suunnitteleminen, mikitysten funtsiminen ja huolisen soundcheckin tekeminen vaatii äänittäjältä yleisesti ottaen enemmän työtä kuin se että mikitellään jokainen instrumentti erikseen kun ei tarvitse ottaa huomioon vuotoja, vaihevirheitä ym. Jälkimmäisestä asiasta toki samaa mieltä. | |
Ei se nyt mitään erityishankalaa ole, jos on ammattitaitoinen äänittäjä. Itse suosin ja suosittelen bändeille usein vähintään pohjien äänittämistä livenä. Vuodot ei tosiaan ole mikään ongelma. Klikistä sen verran, että ei sitä kannata hylätä yhden kokeilun perusteella. Sen käyttö vaatii harjoittelua treenikämpillä. Tarkoitushan ei ole soittaa orjallisesti klikkiin vaan soittaa sen klikin 'ympärillä'. Klikki itsessään ei välttämättä ole syy siihen, jos soitto kuulostaa hengettömältä. Live long and Prosper | Mikael 23.12.2014 14:16:58 (muokattu 23.12.2014 14:17:26) | |
|
Joo jos klikkiä meinaa käyttää, niin sen kanssa kannattaa myös harjoitella ennen studiota. Vaikka tietyllä tapaa kaiken (mahdollisen) kerralla äänittäminen onkin kertarysäyksenä hieman työläämpää ja vähän haastavampaa, niin on se myös antoisampaa ja mielekkäämpää myös äänittäjän näkökulmasta, kuin pala kerrallaan pipertäminen. Fuzz is Clean!
https://soundcloud.com/skipzoneband | |
Ja meillähän on tukku legendaarisia levyjä (jopa niinkin myöhäiseltä ajalta kuin 90 luku), joissa homma vedetty lähes kokonaan livenä sisään. Kun katselin tuota taannoista Sound City -dokkaria, yllätyin kuinka "livenä" Rage Against The Machine veti oman levynsä sisään. Ehkä hieman asian sivusta, mutta tätä yhdessäsoittoahan harrastetaan myös ns. "paremmissa piireissä": Joitakin vuosia sitten olin assistoimassa erään euroviisuedustajan kisabiisin äänittämistä (saattoi olla muuttunut jo tossa kohtaa UMK:ksi). Lähes kaikki pohjaraidat tuottajan palkkaama bändi soitti yhdessä sisään (rummut, basso, akkari, piano ja demolaulu). Tais mennä vasta kolmannella otolla sisään, koska kokeilivat parilla eri sävellajilla. Mutta huvittavinta sessiossa oli se, että kun kitaristi tuplasi akkariraitansa sisään jahka oikea otto oli löytynyt, rumpali soitti samaan aikaan tamburiinin sisään (eri huoneessa tietty). :D Monissa muissakin vastaavissa sessioissa (levyjä, joita julkaisevat major labelit) joissa olen käynyt avustamassa/tuuraamassa on pohjat äänitetty mahd. moni soitin kerrallaan. Viime kädessä kyseessähän on tietty ajan(=rahan)säästö jos soittajien taidot siihen riittävät. Mutta monille maakuntasarjalaisille on jostain syystä jäänyt "pro"-äänittämisestä sellainen mielikuva, että sitä tehään soitin kerrallaan, editoidaan DI:t ja reampataan ne kitarat. miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1 | PJS 23.12.2014 16:56:07 | |
|
Spedemix: Ja meillähän on tukku legendaarisia levyjä (jopa niinkin myöhäiseltä ajalta kuin 90 luku), joissa homma vedetty lähes kokonaan livenä sisään. Kun katselin tuota taannoista Sound City -dokkaria, yllätyin kuinka "livenä" Rage Against The Machine veti oman levynsä sisään. Ehkä hieman asian sivusta, mutta tätä yhdessäsoittoahan harrastetaan myös ns. "paremmissa piireissä": Joitakin vuosia sitten olin assistoimassa erään euroviisuedustajan kisabiisin äänittämistä (saattoi olla muuttunut jo tossa kohtaa UMK:ksi). Lähes kaikki pohjaraidat tuottajan palkkaama bändi soitti yhdessä sisään (rummut, basso, akkari, piano ja demolaulu). Tais mennä vasta kolmannella otolla sisään, koska kokeilivat parilla eri sävellajilla. Mutta huvittavinta sessiossa oli se, että kun kitaristi tuplasi akkariraitansa sisään jahka oikea otto oli löytynyt, rumpali soitti samaan aikaan tamburiinin sisään (eri huoneessa tietty). :D Monissa muissakin vastaavissa sessioissa (levyjä, joita julkaisevat major labelit) joissa olen käynyt avustamassa/tuuraamassa on pohjat äänitetty mahd. moni soitin kerrallaan. Viime kädessä kyseessähän on tietty ajan(=rahan)säästö jos soittajien taidot siihen riittävät. Mutta monille maakuntasarjalaisille on jostain syystä jäänyt "pro"-äänittämisestä sellainen mielikuva, että sitä tehään soitin kerrallaan, editoidaan DI:t ja reampataan ne kitarat. Kuvittelis et etenkin sillon ku tehdään kalliissa studiossa jonkun omilla tai etenkin sillon ku tehään jonkun toisen rahoilla musaa ni nimenomaan pyritäis soittaa myös kustannussyistä m ahd nopsaan kaikki. Tai jotain. "Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil." | Groovi 23.12.2014 17:57:28 (muokattu 23.12.2014 17:58:15) | |
|
Spedemix: monille maakuntasarjalaisille on jostain syystä jäänyt "pro"-äänittämisestä sellainen mielikuva, että sitä tehään soitin kerrallaan, editoidaan DI:t ja reampataan ne kitarat. Kyllä, ja totuus on monesti juuri päinvastainen. Siihen raita kerrallaan rakentamiseen on tultu, kun ei muuta enää osata. Nykyään se menee usein jopa niin, että isojen bändien levyt kuulostaa paremmalta siksi, kun asioita on oikeasti osattu soittaa ja äänittää heti alusta alkaen. Toinen lieveilmiö on se, että aletaan rakentamaan biisejä palasista vaikka bändi osaisi soittaa yhteen todella hyvin. Leikkaa ja liima sessioista on tullut joillekin kuin standardi tapa tehdä musiikkia, ja sitä tehdään silloinkin kun nimenomaan ei missään nimessä pitäisi. Oikea asenne korvaa väärät välineet. | |
Spedemix: Mutta monille maakuntasarjalaisille on jostain syystä jäänyt "pro"-äänittämisestä sellainen mielikuva, että sitä tehään soitin kerrallaan, editoidaan DI:t ja reampataan ne kitarat. Monille maakuntasarjalaisille se on vaan parempi, että soittimet vedetään yksi kerrallaan sisään lopputuloksen takia. Maakuntasarjalaisilla kun yleensä se "yhteensoitto" ja "groovi" ei kestä päivänvaloa. Jos vedetään kimpassa tai erikseen, niin silti ihmetellään sitten lopputulosta pettyneenä, ettei se kuulosta siltä kuin treeniksellä. Se on mun mielestä muusikon moka, ei äänittäjän, jossei ei osaa soittaa klikkiin tai bändi ei ole vaan yksinkertaisesti valmistautunut (eli harjoitellut) soittamaan klikin kanssa. Valitettavan harva bändi pystyy vetää pohjat kerralla sisään, koska se vaatii BÄNDILTÄ niin paljon, ei äänittäjältä tai kalustolta. | Mikael 25.12.2014 12:10:33 (muokattu 25.12.2014 12:25:58) | |
|
Tuottajan tehtävähän se loppupeleissä olisi päättää mikä on bändille ja biiseille parhaaksi, mutta kun aika usein tuottaja jätetään vaikkapa kustannussyistä pois ja "tuotetaan" itse, niin lopputuloksena monesti kukaan ei oikein tuota mitään ja sit kaikenlaista tapahtuu niin bändin kuin äänittäjänkin toimesta. Toki löytyy bändejä jossa näkemys tekemisestä on riittävä, mut karkeasti yleistäen: mitä nuorepi/kokemattomampi bändi, sitä enemmän sitä tuottajaa tarvittaisiin ja sitä harvemmin sellaista käytetään. Monesti jää aika paljon äänittäjän harteille noita ratkasuita koska kun studioon tullaan niin jotain pitää saada aikaan ja kiireessä ratkaisut eivät aina jälkikäteen tarkasteluna olekaan niitä musan/bändin kannalta parhaita. Ei se silloin oikeastaan ole äänittäjänkään vika vaikka helppo olis niinkin ajatella. Eikä se aina muusikonkaan vika ole, jos laitetaan soittamaan olosuhteisiin joihin ei ole tottunut. Kyllä mä muistan nuorena poikana kun mentiin studioon, niin ei sitä etukäteen ollut osannut varauta kaikkeen mitä siellä tapahtuu ja kun stuidon äänittäjä sanoi että tehdään näin, niin eipä siinä ollut paljon nokan koputtamista koska ei itse olis osannut mitään muutakaan ehdottaa. Klikkikin tuntui ekalla kertaa ajatuksen ihan huippuidealta, kunnes kuuli miltä oma soitto sen kanssa kuulostaa :D Tietty nykyään on helpompi olla valveutunut, mut ei se vaan aina niin mene kuin omasta tornista tarkasteluna olis omasta mielestä fiksuinta. Oppia ikä kaikki sano ruåttalainen. Fuzz is Clean!
https://soundcloud.com/skipzoneband | |
Ambitus: Maakuntasarjalaisilla kun yleensä se "yhteensoitto" ja "groovi" ei kestä päivänvaloa. Jos vedetään kimpassa tai erikseen, niin silti ihmetellään sitten lopputulosta pettyneenä, ettei se kuulosta siltä kuin treeniksellä. Kyllä. Tosin tässä kohtaa pitäisi ymmärtää esittää kysymys, että miksi sinne studioon on ylipäänsä menty. Moni ammattilainen kun on entinen maakuntasarjalainen, ja välissä on vain hillitön määrä treeniä ja loputon kiinnostus aiheeseen. Jos ei oikein jaksa treenata tosissaan sessiota varten, niin eikö sen lopputuloksen tulekin kuulostaa pettymykseltä? Oikea asenne korvaa väärät välineet. | |
Eikö valmistatunut bändi ole itsestäänselvyys? Saa painia aika raskaassa sarjassa ennen kuin studiossa aletaan säveltämään. Jos taas tarkoitetaan sitä että ei tiedä miten valmistautua niin sitten on aika vielä treenata hetki ja selailla muusikoiden.nettiä vimmatusti. Itse aiheeseen. Joskus erikseen soittaminen on hedelmällistä vaikka kuinka olisi kykyä vetää kerralla purkkiin. Mekin koitimme äänittäjän ehdotuksesta paria erillaista lähestymistapaa basso- ja komppikitaralinjoihin joihinkin kappaleisiin. Ei niitä olisi tullut mieleenkään koittaa treeniksellä ja toisaalta oli nopeampaa soittaa ne pari kohtaa sitten myöhemmin uudestaan valmiiden rumpuraitojen päälle. Kuten joku tuossa sanoi: mitä kokemattomampi bändi, sen parempi olisi että mukana olisi joku kenellä on näkemystä. Toisaalta niihin ensimmäisiin demoihin ollaan aina pettyneitä. Se pettymys pitäsi vain kanavoida kehitykseksi. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|