Aihe: Uke!
1 2 3 4 527 28 29 30 31
terppa78
13.11.2014 20:42:06
Iski järetön uku-kuume ja kiinnostais opetella soittamaan ko soitinta. Aattelin etten ekaksi soittimeksi ihan niitä halvimpia 20-30€ rimpuloita ota, vaan budjetti ois 100-140€ max.

Oon päätymässsä concert-kokoiseen ja joutunen hankkimaan sokkona, kokeilematta.

Tällä hetkellä haarukassa
-Lanikai LU21C
-Kala KA-C tai KA-CEM
-Gretsch 9110

Onko mitään ajatuksia noista? Tässä on parin päivän ajan tullut googletettua ja youtubetettua ahkerasti, eikä siitä oikein hullua hurskaammaks tule.
weelie
14.11.2014 19:02:51
terppa78: Iski järetön uku-kuume ja kiinnostais opetella soittamaan ko soitinta. Aattelin etten ekaksi soittimeksi ihan niitä halvimpia 20-30€ rimpuloita ota, vaan budjetti ois 100-140€ max.

Oon päätymässsä concert-kokoiseen ja joutunen hankkimaan sokkona, kokeilematta.

Tällä hetkellä haarukassa
-Lanikai LU21C
-Kala KA-C tai KA-CEM
-Gretsch 9110

Onko mitään ajatuksia noista? Tässä on parin päivän ajan tullut googletettua ja youtubetettua ahkerasti, eikä siitä oikein hullua hurskaammaks tule.

En kyllä tunne noita malleja. Lanikaista en oikein diggaa, Kala voisi olla parempi, mutta loimutetuista en pidä (ulkonäkö maksaa, kun mua kiinnostaisi saundi), Gretsch näyttää mun silmään hienoimmalta. Itse ostaisin kokopuisen mieluummin, ja mieluiten mahonkisen (natot ei kiinnosta).
http://pickingjjcale.blogspot.com/
terppa78
14.11.2014 19:49:13
weelie: En kyllä tunne noita malleja. Lanikaista en oikein diggaa, Kala voisi olla parempi, mutta loimutetuista en pidä (ulkonäkö maksaa, kun mua kiinnostaisi saundi), Gretsch näyttää mun silmään hienoimmalta. Itse ostaisin kokopuisen mieluummin, ja mieluiten mahonkisen (natot ei kiinnosta).

Ehotuksia kokopuiseks mahonkiseks?
Fat Masterson
14.11.2014 23:01:33 (muokattu 14.11.2014 23:16:45)
Jos ihan kokonaan pitää mahonkia olla, niin T-kaupassa näyttäisi olevan Ortega RU11, hinta on 149 euroa laukkuineen. Ei juuri tuosta mallista ole kokemusta, mutta laminaatti-Ortegani toimii hyvin. Epäilemättä nuo kaikki mainitsemasi mallit ajavat hyvin asiansa ja moni muukin, merkit ainakin ovat tunnettuja ja arvostettuja. Rohkaise mielesi ja tilaa se, johon itse miellyt eniten kuvien ja tietojen perusteella.

Lisäys: sen verran tulin uteliaaksi että vilkaisin noita malleja T-kaupassa. Ulukomuan kieli ei oo oikein hallussa, mutta olin ymmärtävinä että päällimmäinen oli akaasiaa ja keskimmäiset mahonkilaminaattia, mikä ei välttämättä ole huono asia. Tarkistuslaskennassa seinältäni löytyi kokomahonkinen Lanikain tenori LM-TCA, joka on oikein hieno ja kaunisääninen soitin, kestänyt jo yhden Suomen talvenkin.
Fat Masterson
14.11.2014 23:18:57
Fat Masterson: Jos ihan kokonaan pitää mahonkia olla, niin T-kaupassa näyttäisi olevan Ortega RU11, hinta on 149 euroa laukkuineen. Ei juuri tuosta mallista ole kokemusta, mutta laminaatti-Ortegani toimii hyvin. Epäilemättä nuo kaikki mainitsemasi mallit ajavat hyvin asiansa ja moni muukin, merkit ainakin ovat tunnettuja ja arvostettuja. Rohkaise mielesi ja tilaa se, johon itse miellyt eniten kuvien ja tietojen perusteella.

Lisäys: sen verran tulin uteliaaksi että vilkaisin noita malleja T-kaupassa. Ulukomuan kieli ei oo oikein hallussa, mutta olin ymmärtävinäni että Lanikai oli akaasiaa, Kalat ja Gretsch mahonkilaminaattia, mikä ei toki välttämättä ole huono asia. Tarkistuslaskennassa seinältäni löytyi kokomahonkinen Lanikain tenori LM-TCA, joka on oikein hieno ja kaunisääninen soitin, kestänyt jo yhden Suomen talvenkin.
Fat Masterson
14.11.2014 23:21:05
Fat Masterson: Fat Masterson: Jos ihan kokonaan pitää mahonkia olla, niin T-kaupassa näyttäisi olevan Ortega RU11, hinta on 149 euroa laukkuineen. Ei juuri tuosta mallista ole kokemusta, mutta laminaatti-Ortegani toimii hyvin. Epäilemättä nuo kaikki mainitsemasi mallit ajavat hyvin asiansa ja moni muukin, merkit ainakin ovat tunnettuja ja arvostettuja. Rohkaise mielesi ja tilaa se, johon itse miellyt eniten kuvien ja tietojen perusteella.

Lisäys: sen verran tulin uteliaaksi että vilkaisin noita malleja T-kaupassa. Ulukomuan kieli ei oo oikein hallussa, mutta olin ymmärtävinäni että Lanikai oli akaasiaa, Kalat ja Gretsch mahonkilaminaattia, mikä ei toki välttämättä ole huono asia. Tarkistuslaskennassa seinältäni löytyi kokomahonkinen Lanikain tenori LM-TCA, joka on oikein hieno ja kaunisääninen soitin, kestänyt jo yhden Suomen talvenkin.

Anteeksi kauhiast, tuli (teksti) vahingossa toiseen kertaan.
terppa78
19.11.2014 15:18:31
Fat Masterson: Jos ihan kokonaan pitää mahonkia olla, niin T-kaupassa näyttäisi olevan Ortega RU11, hinta on 149 euroa laukkuineen. Ei juuri tuosta mallista ole kokemusta, mutta laminaatti-Ortegani toimii hyvin. Epäilemättä nuo kaikki mainitsemasi mallit ajavat hyvin asiansa ja moni muukin, merkit ainakin ovat tunnettuja ja arvostettuja. Rohkaise mielesi ja tilaa se, johon itse miellyt eniten kuvien ja tietojen perusteella.

Lisäys: sen verran tulin uteliaaksi että vilkaisin noita malleja T-kaupassa. Ulukomuan kieli ei oo oikein hallussa, mutta olin ymmärtävinä että päällimmäinen oli akaasiaa ja keskimmäiset mahonkilaminaattia, mikä ei välttämättä ole huono asia. Tarkistuslaskennassa seinältäni löytyi kokomahonkinen Lanikain tenori LM-TCA, joka on oikein hieno ja kaunisääninen soitin, kestänyt jo yhden Suomen talvenkin.

Jeps kiitos, kyllähän tuo Ortega RU11 soi ääninäytteiden mukaan mielestäni parhaiten ja se on nyt tilattu.
Tikatti
27.11.2014 14:12:23 (muokattu 27.11.2014 14:17:12)
Keväästä asti rämpytellyt Epiphone Les Paul puoliakustista ukea (consert koko).
http://www.f-musiikki.fi/muut-kieli … vs?gclid=CKzI5unhmsICFQENcwod0iQAKQ

Nyt olisi kova kuume 8-kielistä Lanikai LU8E :tä 8 (elektro/akust./tenor.) Kyseisen mallin valmistus on kuulemma loppunut mutta vastaava uusi malli on tulossa. Soittelen yleensä Street Cube vahvistimen kautta.

Onkos kellään kokemuksia tästä tai yleensä 8-kielisistä?
weelie
30.11.2014 16:12:20
Tikatti: Keväästä asti rämpytellyt Epiphone Les Paul puoliakustista ukea (consert koko).
http://www.f-musiikki.fi/muut-kieli … vs?gclid=CKzI5unhmsICFQENcwod0iQAKQ

Nyt olisi kova kuume 8-kielistä Lanikai LU8E :tä 8 (elektro/akust./tenor.) Kyseisen mallin valmistus on kuulemma loppunut mutta vastaava uusi malli on tulossa. Soittelen yleensä Street Cube vahvistimen kautta.

Onkos kellään kokemuksia tästä tai yleensä 8-kielisistä?

Kasikielisiä kutsutaan Taropatcheiksi, ei ukuleleiksi. Sustainia tietysti löytyy aivan eri tavalla. Lottosen ja Klaus Mohrin tekemiä (kavereideni omistamia) olen kokeillut, hieno saundi, ei kuitenkaan ehkä mun juttuni.
glamguitarist
18.12.2014 23:50:14
Saan joululahjaksi ukulele. Kimmokkeena toimii ensi vuoden alussa lähellä oleva muutaman tunnin kurssi.

Hauska soitin ja kokokin on kätevän kokoinen. Olen aikaisemmin soittanut lähinnä kitaraa ja vähän bassoa ja rumpuja. Tosiaan kitarasta auttaa toi vitosasema ja neljän ohuimmat kielen ajattelu.

Katselin ukulele tutoorialeja YouTubesta olivat todella selkeitä. Lähdetään komppaamaan ja otetaan laulu messiin. Sellaista hyvää illanistujais tai leirinuotio meininkiä. Suorastaan pakottaa alkaa laulamaan ja soittamaan.

Katsoin muistia virkistääkseni pari kitaraoppituntia, niissä tuntuu homma hajoaa heti käsiin, aletaan rönsyillä sinne tänne...

Taidan jatkossa aloittaa kitara/laulu biisienkin opettelun ukulelellä.
Peik S
22.12.2014 12:50:30
Terve
Itse olen soittanut kitaroita jo pidemmän aikaa, mutta nyttemmin myös ukulelea. Kouriini sopii parhaiten baritoni ukulele, mutta tenorikielillä tenorivireessä JA matalalla G kielellä. Mielestäni näin Ortega RUE14FMH soi aivan hyvin,. Melodiat soivat laajemmin, eikä isoilla näpeillä tarvitse aina ahtautta tuskailla.
Siitä vaan rohkeasti kokeilemaan! Hyvää Joulua

Thevisa: Ukulelekeskustelu ylös tästä näin hop!

Matala G vs. korkea G, round 1, fight!

Itse olen rämpytellyt jo jonkin aikaa korkealla G-kielellä, mutta olen nyt kokenut heräämisen tämän virityksen pöhköydestä. Kolmisoinnuissa tuo tuppaa suurimmaksi osaksi vain tuplaamaan E- tai A-kieltä, ja parhaimmillaankin vaikka jossain C:n muotoisessa soinnussa tuottamaan kvintin, jota kukaan ei jäisi edes kaipaamaan, vaikka johonkin eksyisi. Eli siis käytännössä korkea G-kieli useimmiten vain mutkistaa sormituksia turhaan. Melodioitakin on paljon helpompi soittaa vain C-, E-, ja A-kieliä käyttäen niin, ettei koko ajan hypi G-kielelle.

Oikeastaan kielen ainoaksi hyödyksi olen huomannut sen, että sen avulla saa nelisoinnut pakattua tiiviimmiksi, ja näin kuulostamaan ukulelemaisemmilta. Matalaan G:hen vaihtaminen toisi lisää äänialaa, mutta toisaalta toisi vain lisää alarekisteriä, mikä vähän sotii sopraanoukulelen kirkasta fiilistä vastaan, joten sitten taas voisi jo melkein yhtä hyvin siirtyä suoraan soittamaan kitaraa.

Kertokaa vähän omia näkemyksiänne, mielipiteitänne ja mieltymyksiänne, ja yrittäkää mahdollisesti kääntää pääni, ennen kuin tilaan jostain matalan G:n kielisetin. Itselläni ei hirveästi ole kokemusta kitarasta, joten aiemmat tottumukset eivät ole tiellä.

Menisiköhän jo liian härskiksi, jos vain julmasti demppaisi G-kielen kolmisoinnuissa?
Peik S
22.12.2014 13:07:31
Heräsi kiinnostus kuulla, oletko ortegaasi tyytyväinen?
Vaikeata on pelkästään merkin mukaan mitään erityistä ukulelea suositella, puiset soittimet kun tuppaavat olemaan yksilöitä kaikki. En suosittele kellekkään alle 100€ soitinta, ne ovat yleensä niin karkeita ja falskisti soivia. Toki poikkeuksiakin on.
Jos jollakulla on hyvä Concert tai Baritoni myytävänä, kiinnostaa.

terppa78: Jeps kiitos, kyllähän tuo Ortega RU11 soi ääninäytteiden mukaan mielestäni parhaiten ja se on nyt tilattu.
Varang
22.01.2015 00:32:49
Iski itellekkin taas kuume saada uusi ukulele. Lanikain sopraano löytyy ennestään, ja tekisi mieli saada vähän paremman kuuloinen soitin. Taitaa olla tosiaan kokonaan laminaatista valmistettu tuo Lanikai. Musamaailmasta löytyi tälläinen uke:

http://www.musamaailma.fi/tanglewoo … u-10-ukulele-concert-kotelolla.html

Tuntuis olevan kyllä aika edullinen ukulele siihen nähden että kansi, sivut ja pohja ovat kokopuuta. Kellään kokemuksia tanglewoodin ukeista?
Loppuun sellainen kyssäri, että kannattaa ylipäätänsä talvella tilata postissa mitään akustista soitinta? Jotenkin tuntuis että kylmä ilma ja kokopuu ei sovi oikein yhteen.
weelie
23.01.2015 15:17:12
Varang: Iski itellekkin taas kuume saada uusi ukulele. Lanikain sopraano löytyy ennestään, ja tekisi mieli saada vähän paremman kuuloinen soitin. Taitaa olla tosiaan kokonaan laminaatista valmistettu tuo Lanikai. Musamaailmasta löytyi tälläinen uke:

http://www.musamaailma.fi/tanglewoo … u-10-ukulele-concert-kotelolla.html

Tuntuis olevan kyllä aika edullinen ukulele siihen nähden että kansi, sivut ja pohja ovat kokopuuta. Kellään kokemuksia tanglewoodin ukeista?
Loppuun sellainen kyssäri, että kannattaa ylipäätänsä talvella tilata postissa mitään akustista soitinta? Jotenkin tuntuis että kylmä ilma ja kokopuu ei sovi oikein yhteen.

Tavallaan kevättalvella nimenomaan pitää ostaa akustiset soittimet! Tietää heti onko ne talven kestäviä!

Osta mun koaloha, se on takuunkin mukaan "better than the weather"! (vm 2008)
http://www.ukebox.fr/soprano/323-koaloha-pikake-soprano-ukulele.html
Nacho-king
17.03.2015 19:40:05
Netistä löytyi tuollainen huippukuntoinen 50-luvun Munkers ukulele.

http://i1251.photobucket.com/albums … r99/WP_20150317_004_zpshdialxxi.jpg

Onko kellään tietoa, onko noita tehty erikokoisia? Ainakin tuolla sivustolla on kuva Pete Howlettista ja landola ukulelestä, jossa kaula kiinnittyy koppaan eri nauhalta.

http://massaninstruments.blogspot.fi/
adretlan
08.08.2015 14:16:28
Tilasin Lanikain uken (http://www.thomann.de/fi/lanikai_spruce_concert.htm) Thomannilta sokkona ja valintakriteerinä oli että kuvassa näyttää kivalta ja bonuksena vielä säädettävä talla ja kompensoitu satula. En kyllä suosittele kenellekkään Lanikain tuotoksia. Pakasta vedetystä soittimesta löytyy mm:

-Kannessa lakan alla sormenjälkiä ja muita liimatahroja.
-Kannessa ja lavassa naarmuja lakkauksessa.
-Otelauta haljennut.
-Otelaudan reunat näyttää siltä että ne on viimeistelty vasemmalla kädellä silmät sidottuna.
-Otelaudassa naarmuja hiekkapaperista tms.
-Liimapurseita otelaudan ja kannen välissä.
-Otelaudassa liimatahroja?
-Koppa epätasaisesti muotoiltu.

Mitään toiminnallista vikaa ei ole, uke soi hyvin eikä tää oo mikään näyttelyesine joten ei viittis ruveta palutus/vahtohommiin T-kaupan kanssa. Yritän ensin pyytää reilua hinnan alennusta, tai jos ei onnistu niin sitten pistän "takuukorjaukseen" joka varmaan tarkoittaa uutta soitinta.
weelie
11.08.2015 19:07:25
adretlan: Tilasin Lanikain uken (http://www.thomann.de/fi/lanikai_spruce_concert.htm) Thomannilta sokkona ja valintakriteerinä oli että kuvassa näyttää kivalta ja bonuksena vielä säädettävä talla ja kompensoitu satula. En kyllä suosittele kenellekkään Lanikain tuotoksia. Pakasta vedetystä soittimesta löytyy mm:

Lanikait mitä minä olen soittanut ovat kaikki olleet selkeästi halpissoittimia. Ikävä silti että sulla kävi huono mäihä.
barclay
11.08.2015 22:16:55

Olen nyt vajaan vuoden verran omistanut Lanikai LU11:n ja täytyy sanoa että kyllä on 5/5 soitin.
Halusin aidon hawaijilaisen, halvan ja tyylikkään sopraanon. Vertailin sitten Thomannin sivuilta soitinehdokkaiden ääninäytteitä ja tuo LU11 oli ainut joka oli kaikken biisinäytteitten mukaan täysin vireessä. Muissa oli jotain häikkää. Tässä syy valintaan. Ja kyllähän tuossa on intonaatio tarpeeksi kohdillaan. Hyvä ääni, miellyttävät kielet ja hyvä viimeistely soittimessa.

Tuo LU11 malli on vaan näköjään poistunut Thomannin valikoimista.
Kostiainen. Karumpi saundi, parempi mieli P. M. Kostiainen Project
weelie
13.08.2015 08:59:35 (muokattu 13.08.2015 08:59:59)
barclay: Olen nyt vajaan vuoden verran omistanut Lanikai LU11:n ja täytyy sanoa että kyllä on 5/5 soitin.
Halusin aidon hawaijilaisen, halvan ja tyylikkään sopraanon.

Hienoa! Itsekin valitsen soittiminen jossa ei ole bling-blingiä, koska se yleensä lisätään muiden ominaisuuksien (saundi, virittimet, jne) kustannuksella.

Lanikai on saksalaisen (haitari / huuliharppu jne valmistaja) Hohnerin brändi ja ukulelet tehdään Kiinassa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)