Aihe: Fender Stratocaster
1 2 3 4 520 21 22 23 24139 140 141 142 143
Laulava Kylätohtori
18.12.2014 07:58:46
mattim: HR mitat 22,5/25,1 mm
Baja mitat 21/24 mm

Sokkona en tuota millin paksuuseroa huomaisi kovinkaan helposti.

Isompi ero on profiileissa:

HR C/D 9,5 radius
Baja Soft V 9,5 radius

Tuommoinen Hot Rod on kyllä hyvä, mistäs sellaisen saisi ?

Sulla on hyvä tilanne, kun voit kysyä, että mistäs sellaisen saisi. Minä joudun aina kysymään, mistäs sellaiseen rahat saisi... :)
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
2randpo
18.12.2014 08:07:28

Laulava Kylätohtori: Juu, kuten todettua, tuo normi '62 ei ole mikään halko, mutta Hot Rod -mallissa on. Siinä on myös 9,5" radius toisin kuin normaali '62:ssa (7,25").

Mutta mielenkiintoinen kuva. Sen mukaan '56 stratossa on medium-V. Liekö tuossa omassa '56 avrissakin tuollainen. Jossain kyllä oli, että olisi soft-V, mutta tiedä sitten. Ainakin tuo on mukava soitella peukku á la Hendrix -tyylillä...

Fendän speksilistan mukaanhan '56-startossa tosiaan on soft V. Mun mielestä se on kuitenkin lähempänä medium-V:tä.
Insanely happy
klobasa
18.12.2014 09:56:03
Mun mielestä Bajoissa mitä olen kokeillut ja omistanut ei ollut v-profiilia lainkaan. Ne oli paksuja c-kauloja. Tai tosiaan äärimmäisen softi v.
Generalissimo
18.12.2014 13:41:53
Oon miettiny, että jos Fender lanseerais jonkun sarjatuotantomallin 24,75" ja 12" radiuksella vois tehdä aika hyvin kauppansa. Esim joku standard-tasoinen ja hintainen malli mutta noilla spekseillä. Veikkaisin että menisi kyllä kaupaksi... ihmetyttää että miksi ei? Onhan nuo speksit olleet perinteisesti gibsonin, mutta eihän ne nyt mitään patentoituja ole. Business is business jne...
Laulava Kylätohtori
18.12.2014 14:06:01
Generalissimo: Oon miettiny, että jos Fender lanseerais jonkun sarjatuotantomallin 24,75" ja 12" radiuksella vois tehdä aika hyvin kauppansa. Esim joku standard-tasoinen ja hintainen malli mutta noilla spekseillä. Veikkaisin että menisi kyllä kaupaksi... ihmetyttää että miksi ei? Onhan nuo speksit olleet perinteisesti gibsonin, mutta eihän ne nyt mitään patentoituja ole. Business is business jne...

Pientä se olisi sen rinnalla, että Gibson lanseerasi Jimi Hendrix straton...
Generalissimo
18.12.2014 14:11:41
Laulava Kylätohtori: Pientä se olisi sen rinnalla, että Gibson lanseerasi Jimi Hendrix straton...

No jos Gibson lanseerais 9,5" radiuksella ja 25,5" skaalalla olevan Lespan niin varmaan sillekin ostajakunta löytyisi, oikeastaan businessmielessä hyvä idea. En kuitenkaan usko että niin kova menekki olisi mitä tuolla vaihtoehtoisella Stratolla.
Laulava Kylätohtori
18.12.2014 14:16:56
Generalissimo: No jos Gibson lanseerais 9,5" radiuksella ja 25,5" skaalalla olevan Lespan niin varmaan sillekin ostajakunta löytyisi, oikeastaan businessmielessä hyvä idea. En kuitenkaan usko että niin kova menekki olisi mitä tuolla vaihtoehtoisella Stratolla.

Meinaatko, että 24" strato olisi myyntimenestys? Enpä tiedä? Voi olla, että olisikin, mutta kyllä monille stratolaisille on tärkeää, ettei ne kielet ole spagettia, vaan niissä on myös vastusta, tatsi on 'jämäkkä'.

Itse testasin telejä, joissa oli oletettavasti 9-kielet. Soitto oli aivan järkyttävää, eikä niistä saanut millään "otetta", vaan olivat sellaisia "lötköjä". Kielissä pitää olla vastusta, että soittoon saa jämäkkyyttä ja ryhtiä. Mikä se sellainen strato/tele on, joka ei yhtään "pistä vastaan", eihän sellainen ole strato/tele laisinkaan... :)
Laulava Kylätohtori
18.12.2014 14:26:49
Generalissimo: Noita 24" "stratoja" tais jo ollakin.... oliko se nyt mustang vai jazzmaster vai mikä.. tuo on jo mielestäni kuitenkin vähän liian lyhyt skaala. :)

Mutta tuo 24,75" skaala on niin yleinen, että jos Fender julkaisisi mallin tuolla skaalalla ja tiukemmalla radiuksella niin oon aika varma, että myisi hyvin. Saisi Gibsonin soitettavuuden ja straton soundin. :)

Juu, tarkoitin juuri tuota 24,75"....

Makuasioitahan nämä. Voi olla, että joku innostuisi. Itse kyllä kiertäisin kaukaa. Ennemmin ottaisin Fenderin soitettavuuden Gibsoniin... :)
mattim
18.12.2014 14:29:51

klobasa: Mun mielestä Bajoissa mitä olen kokeillut ja omistanut ei ollut v-profiilia lainkaan. Ne oli paksuja c-kauloja. Tai tosiaan äärimmäisen softi v.

Bajan tiedot perustuvat seinällä roikkuvaan kappaleeseen, samaa v-mäisyyttä toitottaa fenderin tuotesivukin.

http://intl.fender.com/en-FI/series … elecaster-maple-fingerboard-blonde/
.
Niq
18.12.2014 16:42:49 (muokattu 18.12.2014 16:44:48)

Mulla on tuollainen 24,75 -skaalainen Fender Jaguar. On se aika näppärä tuo lyhytskaalainen kaula joka on profiililtaan perusfenderi, eli ei Gibson -tyylistä halkomaista tatsia. Speksihän on muutenkin lähes G-sarjaa, kun on mahonkibody ja P90:t mikkeinä. Kaula on vaahteraa ja ruuvattu kiinni, se lienee suurin erotus. :)

http://muusikoiden.net/dyn/users/130235.jpg
klobasa
18.12.2014 17:03:03
mattim: Bajan tiedot perustuvat seinällä roikkuvaan kappaleeseen, samaa v-mäisyyttä toitottaa fenderin tuotesivukin.

http://intl.fender.com/en-FI/series … elecaster-maple-fingerboard-blonde/

Juu en epäile etteikö joissain Bajoissa ole v-mäinen (hih...) profiili. Sen verran tätä profiili- ja paksuus asiaa on tullut vuosien varrella tutkittua, etten itse luottais Fenderin ilmoittamiin spekseihin kovin sokeasti. Tai melkein minkään muunkaan merkin. Vaihtelua on paljon. Itsellä on pari periaatteessa identtistä akustista, joissa pitäis olla paksu v-kaula. Toisessa oli v, mutta se ei ollu kovin paksu. Toisessa profiili ei todellakaan ollu v, mutta kaula oli tosi paksu. Jälkimmäisestä joskus testasin toista täysin samalla mallinimellä myytävää "identtistä" kitaraa ja siinä taas oli todella rankka v profiili.
73nd3r
18.12.2014 19:17:04
Generalissimo: Oon miettiny, että jos Fender lanseerais jonkun sarjatuotantomallin 24,75" ja 12" radiuksella vois tehdä aika hyvin kauppansa. Esim joku standard-tasoinen ja hintainen malli mutta noilla spekseillä. Veikkaisin että menisi kyllä kaupaksi... ihmetyttää että miksi ei? Onhan nuo speksit olleet perinteisesti gibsonin, mutta eihän ne nyt mitään patentoituja ole. Business is business jne...

Modern Player -sarjassa on jo Short Scalet sekä Telestä että Stratosta. Radius on tosin 9.5".
Perinteiset lyhyet Fenderit, Mustang- ja Jaguar, Duo-Sonic, MusicMaster ja mitä näitä ny onkaan ei vissiin nekään käy..?
Pedro de la Helvetto
18.12.2014 19:24:35
Jaguaarissa on kylläkin 24" skaala niin kuin myös tässäkin tekeleessä!

http://www.musicradar.com/reviews/g … er-short-scale-stratocaster-607727/
spedecaster
18.12.2014 23:19:26

Luulin, että stratoissa ei ole kun tuota 7" ja 9" radiusta, paitsi sitten custom malleissa, mutta sitten osui silmään http://www.ultimate-guitar.com/revi … guitars/fender/deluxe_players_strat tuollainen :) Jännä ois päästä kokeilee.
Jones_
18.12.2014 23:53:34
Tervehdys

Omistan tommosen keltasen "Graffiti Yellow" mim-straton vuodelta 04-05 ja olen nyt aikeissa myydä sen. Perusversiot tuntuvat pyörivän tuolla 350-400 euron nurkilla ja mietin, onko tällä spescial-editionilla sen kummempaa arvoa (Ellei ostaja jostakin syystä ihastu ulkonäköön)?

Ihan pähee keppi kyllä ja hyvän kuulonen, mutta ei vaan perkele istu omaan käteen kun vuosia totuttanut niitä ltd:seen...

Tämän näkönen värme on siis kyseessä:

http://www.musikland-online.de/Fend … S_Graffiti_Yellow_Sondermodell.html
JaaGeRMaisTeR
19.12.2014 00:30:03
Jones_: Tervehdys

Omistan tommosen keltasen "Graffiti Yellow" mim-straton vuodelta 04-05 ja olen nyt aikeissa myydä sen. Perusversiot tuntuvat pyörivän tuolla 350-400 euron nurkilla ja mietin, onko tällä spescial-editionilla sen kummempaa arvoa (Ellei ostaja jostakin syystä ihastu ulkonäköön)?

Ihan pähee keppi kyllä ja hyvän kuulonen, mutta ei vaan perkele istu omaan käteen kun vuosia totuttanut niitä ltd:seen...

Tämän näkönen värme on siis kyseessä:

http://www.musikland-online.de/Fend … S_Graffiti_Yellow_Sondermodell.html

On tuo hiukan arvokkaampi kuin perus.
Krice
19.12.2014 01:09:26

73nd3r: Perinteiset lyhyet Fenderit, Mustang- ja Jaguar, Duo-Sonic, MusicMaster ja mitä näitä ny onkaan ei vissiin nekään käy..?

Rungon muoto ja koko on kovin erilainen kuin stratossa. Jotkut ovat joskus jopa tehneet 24,75"-stratoja vähän pienemmällä rungolla, mutta ei Fender. Liian rohkeaa niin konservatiiviselle firmalle.
73nd3r
19.12.2014 10:34:38
Nää "mulle tämmönen" on varmaan ny provoja?
Tää ainakin on:

Katoin Thomannilta että FMIC-Stratoja on 379 mallia, sitten on japanilaisissa sarjoissa vielä aika monta optiota lisää, mut lisää tarttis...

Tilaus vaan sisään Custom Shoppiin, firman halvempiin sarjatuotantomalleihin jokaista erikoistoivetta tuskin toteutetaan. Business, nääs. Tai sitten tuonne varaosapuolelle, Stratoa kun voi kustomoida melkein miten vain ja osatarjonnasta ei ole puutetta.

spedecaster: Luulin, että stratoissa ei ole kun tuota 7" ja 9" radiusta
Siis vintage 7.25" ja moderni 9.5", joissain malleissa tuo sun linkittämä 12" (Artist-sarjassa ainakin Eric Johnson), joissain myös compound 9.5"-14" (Select) tai 7.25"-12" (Vintage Hot Rod).
Metalkallo
23.12.2014 23:43:05 (muokattu 23.12.2014 23:47:32)
Onko kellään muulla ollut ongelmia tuon volume eli äänipotikan kanssa sillein et kosketatte sitä jatkuvasti soittaessa ja sen takia volaa katoaa kun nuppi pyörähtelee käden osuessa siihen ja miten olette ratkaissut sen? Vähän ärsyttävää kun se on niin lähellä alinta kieltä. Täytyy siirtää se hieman kauemmaksi toiseen kohtaan (jos mahdollista) jossa ei osu koko ajan käden kulmaan.

Muuten on kyllä ollut erittäin positiivinen fiilis kun ekaa kertaa tällaista vintage stratoa testailin jonka hommasin vähän aikaa sitten. En tosin tiedä onko täysin Fender? Kaulassa lukee yläpäässä Fender Stratocaster ja selvästi aito fenkku kaula, mutta body voi olla et on Ibanezin ehkä. Joka tapauksessa soi hyvin ja tuntuu hyvälle, sehän se pääasia. 74 strato ja siltä se näyttääkin. :)
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)