Aihe: Fender Stratocaster
1 2 3 4 518 19 20 21 22139 140 141 142 143
klobasa
14.12.2014 21:02:58
Saako tässä ketjussa kysyä missä Tokain stratocasterissa on paksumpi kaulaprofiili? Kysyn vaikka ei saiskaan.

Olen tainnut joskus valittaa miksei Fender ilmoita kaulojen paksuuksista infoa, niin pakko sanoa, että onhan Fenderin ilmoittamat speksit aivan eri planeetalta kuin Tokailla :) Tokai ilmoittaa puumateriaalin, osien ja mikkien merkit, värit. Ei juuri mitään muuta :D
Antti90
14.12.2014 21:13:36 (muokattu 14.12.2014 21:15:39)

Kiitos paljon kaikille vastanneille! En ole ihan kauheasti laittanut kitaroita käytettynä myyntiin ja tämä on ainoa Stratoni toistaiseksi, en tunne niitä juurikaan.

Oeschilla huolto kustansi muistaakseni reilun 340€ ja skeba on paremmassa kunnossa kyllä kuin varmasti vuosikausiin.

Joku edellisistä omistajista on jostain käsittämättömästä syystä nyrhännyt bodyn takapuolelle taltalla tai muulla nimikirjaimensa (?!) - tai siltä se näyttää. Se varmaan laskenee jonkin verran hintaa, mutta soitettavuudeltaan ja muuten kitara on kyllä hyvässä kunnossa paria osumaa lukuunottamatta. Itse ostin kitaran muistaakseni n. 600€ hintaan pari vuotta sitten.

Enköhän näillä eväillä jo uskalla pistää myyntiinkin jossain vaiheessa.
"Never give up."
Metalkallo
15.12.2014 09:28:20
Onko tuosta Fender American Special Stratocasterista mihinkään? Sanotaan että ei yltäisi fender standardin tasolle aivan.
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
Tsugu Way
15.12.2014 09:42:12
Metalkallo: Onko tuosta Fender American Special Stratocasterista mihinkään? Sanotaan että ei yltäisi fender standardin tasolle aivan.

No on siitä nyt mihinkään.. Minulla oli aikoinaan sellainen ns. ykköskitarana ja keikkakeppinä. Ostin sen liikkeestä uutena (929e). Jäi sellainen fiilis, että hintaa (suhteessa esim standardeihin) oli saatu alemmas sillä että kova lsukku oli vaihdettu gigpakiin. Eli merkittävää eroa en ostotilanteessa löytänyt. Ihan kelpo kitara oli. Mukavan purevat soundit Texas Specialeilla ja vaahteraotelaudalla. Ja mikkisysteemissä oli tonea tallamikille ns. greasebucket (taimikäsenytoli) tekniikkaa. Kovasti sitä joutui kyllä säätämään pitkässä jouksussa. Kaularautaa kiristeleen edes takas ja tallaa sääteleen. En tiedä oliko ominaisuus, vika vai se, että olin ostsnut sen uutena ja puut alkoivat elämään suomen sääolojen ja keikkapakkojen kosteuden vaikutuksesta.

Mutta anyway - kyllä mää voisin sellasen edelleenkin ottaa jos jos ois lisä-stratojen tarvetta ja käytettynä 500-600 hintaan kohdalle sattuis.
Blues is allright!
Laulava Kylätohtori
15.12.2014 09:43:32
klobasa: Saako tässä ketjussa kysyä missä Tokain stratocasterissa on paksumpi kaulaprofiili? Kysyn vaikka ei saiskaan.

Olen tainnut joskus valittaa miksei Fender ilmoita kaulojen paksuuksista infoa, niin pakko sanoa, että onhan Fenderin ilmoittamat speksit aivan eri planeetalta kuin Tokailla :) Tokai ilmoittaa puumateriaalin, osien ja mikkien merkit, värit. Ei juuri mitään muuta :D

Mulla oli joskus valkoinen vaahterakaulalla ja siinä oli vähän paksumpi soft-v kaula satiinilakalla. Pirun hyvä kitara oli myös se, vaikka sen joskus myinkin...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Ruutukunkku
15.12.2014 14:37:25
klobasa: Saako tässä ketjussa kysyä missä Tokain stratocasterissa on paksumpi kaulaprofiili? Kysyn vaikka ei saiskaan.

Tässä huomasin, kun kesällä kävin Tokain TST- mallin ostamassa, niin kahdessa kaupanhyllyssä olleessa mallissa oli aika paljonkin eroa kaulan paksuudella. Voisin väittää että parikin milliä oli eroa. Mallit olivat mielestäni kyllä samat. Toinen sunburst ja toinen valkoinen, molemmat ruusupuulla.

Sen huomasin, että molemmissa oli nauhojen viimeistelyssä jonkin verran sanomista, joten niissä kannattaa olla tarkkana.
You are number six
Niq
15.12.2014 15:41:45

Ruutukunkku: Tässä huomasin, kun kesällä kävin Tokain TST- mallin ostamassa, niin kahdessa kaupanhyllyssä olleessa mallissa oli aika paljonkin eroa kaulan paksuudella. Voisin väittää että parikin milliä oli eroa. Mallit olivat mielestäni kyllä samat. Toinen sunburst ja toinen valkoinen, molemmat ruusupuulla.

Sen huomasin, että molemmissa oli nauhojen viimeistelyssä jonkin verran sanomista, joten niissä kannattaa olla tarkkana.

Täytyy sanoa, että kaverin about 2010 vuosimallin Tokain japsistratoa ruuvailtuani ja säädettyäni totesin sen suunnilleen Affinity Squierin tasoiseksi laadultaan kaikin puolin. Melko kehnolaatuiset sähköt, ei mitään suojauksia (mikä oli ihme, kun kiinanpaskoissakin on jo folio liimattuna pleksiin), kaula on niin jäykkä ettei perus kymppisetillä saa reliefiä ollenkaan ts. kielet jää tautisen korkealle ja muutenkin aika muovinen olemus. Kaulassakin semmonen plaah tuntuma. Ei jatkoon.
Ruutukunkku
15.12.2014 15:59:01
Niq: Täytyy sanoa, että kaverin about 2010 vuosimallin Tokain japsistratoa ruuvailtuani ja säädettyäni totesin sen suunnilleen Affinity Squierin tasoiseksi laadultaan kaikin puolin. Melko kehnolaatuiset sähköt, ei mitään suojauksia (mikä oli ihme, kun kiinanpaskoissakin on jo folio liimattuna pleksiin), kaula on niin jäykkä ettei perus kymppisetillä saa reliefiä ollenkaan ts. kielet jää tautisen korkealle ja muutenkin aika muovinen olemus. Kaulassakin semmonen plaah tuntuma. Ei jatkoon.

Kyllä mun omassa kaula käyttäytyy normaalisti 10-setillä. Eikä sähköissäkään mitään valittamista. Just oli pleksi auki, mutta en muista oliko folioita :) Tosin mikkiä vaihtaessa meni mikkiswitsi paskaksi, vaikka en mielestäni kohdellut kaltoin. Laitoin Fenderiä tilalle, mikä tuskin hajoaa ikinä.
You are number six
Laulava Kylätohtori
15.12.2014 16:04:40
Ruutukunkku: Kyllä mun omassa kaula käyttäytyy normaalisti 10-setillä. Eikä sähköissäkään mitään valittamista. Just oli pleksi auki, mutta en muista oliko folioita :) Tosin mikkiä vaihtaessa meni mikkiswitsi paskaksi, vaikka en mielestäni kohdellut kaltoin. Laitoin Fenderiä tilalle, mikä tuskin hajoaa ikinä.

Yksi mahdollisuus on, että annoit kytkimelle liikaa lämpöä ja sisältä vääntyi se "metallihärpäke", joka yhdistää...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Niq
15.12.2014 16:07:19

Sen verran Tokaille offtopic-siimaa, että toisella kaverilla on parikin suht. tuoretta Tokain japanissa valmistamaa bassoa (jatsari ja presari) ja ne taas on sitä laatua mitä japsitokailta yleensä odotetaan. Siksipä ihmetys oli suuri kun tuo strato paljastui melko kehnoksi. Piti monta kertaa katsoa sitä kaulan merkintää että kyllä siinä "Made in japan" seisoo.
spedecaster
15.12.2014 21:24:07
Terve.... taas jaaa kyllä, taas on tyhmiä kysymyksiä! :)

Oisin vähän halunnu noista infoo noista fenderin kammellisista talloista ja niiden vaikutuksista vireeseen tai ääneen. Tulipa vaan tälllänen mieleen kun huomasin youtubessa videon about näin, että "how to make your stratocaster hardtail" ja tästä ja muualta mistä vähän ammensin tietoa sain käsityksen, että tuo modifointi on vain tuon kampeamisen "blokkaaminen"? Mitä tästä hyötyy? Itse en ainakaan kampea tule tarvitsemaan, mutta riittääkö silloin vain kammen irroittaminen?
73nd3r
15.12.2014 21:40:16
Minä käytän Straton tallassa tarkkuuden takia termejä dekkaus (decking) ja blokkaus (blocking).

Dekkaus on se helpompi vaihtoehto: laita sinne riittävästi tremolojousia (paksu kielisetti tai paljon venyttelevä bluusin soittaja voi tarvita kaikki viis) ja kiristä jousien kiinnityslevyn ruuveja niiin, että tallalevy makaa tukevasti kiinni kitaran kannessa. Tremolo toimii haluttaessa edelleen yhteen suuntaan eli pudottaa virettä.

Blokkauksessa laitetaan tremolon kuoppaan bodyn ja tremoloblokin väliin (esim. puusta, mutta kaikkea on joku kokeillut kolikkopinosta alkaen) palikka, joka kiilaa tremolon paikalleen eli tallalevyn kantta vasten.
Clapton Signaturemalleissa on tää vakiona, Eric kuulee eron oikean hardtailin ja blokatun tremolostraton välillä. Nyt ei tremolo toimi kumpaankaan suuntaan.

Kitaran säädöt pitää tarkistaa kummankin operaation yhteydessä.
Niq
15.12.2014 22:02:12

Tallan blokkaaminen on merkittävästi parantanut muutaman halppiskitaran saundia. Kunnon soivasta puusta tehdyssä kitarassa teräsblokkitallalla ero ei ole enää niin merkittävä jos edes huomattava. Halvassa höttöpuisessa tinatallastratossa se voi olla kuin yö ja päivä.

Käyttääkö muuten joku oikeasti straton tallaa kelluvana? Eihän se voi pitää virettä sillä tavoin mitenkään?
kojones
15.12.2014 22:12:54
Niq: Käyttääkö muuten joku oikeasti straton tallaa kelluvana? Eihän se voi pitää virettä sillä tavoin mitenkään?

Hyvin pitää, kunhan satula ja säädöt on kunnossa.
73nd3r
15.12.2014 22:25:05
Ja voitelut. Kaikki kieli/jokumuu kontaktikohdat kannattaa luikastaa.
hallu
15.12.2014 22:35:24
Niq: ..................

Käyttääkö muuten joku oikeasti straton tallaa kelluvana? Eihän se voi pitää virettä sillä tavoin mitenkään?

Käyttää ja pitää vireen kohtuullisesti kunhan vaan satula on viritetty kohdalleen ja liukastettu kunnon voitehilla:-). Vireenpitävyys näiden lukottomien tremolojen kanssa toki on vähän suhteellinen juttu ja en nyt mitään hillittömiä hevisukelluksia muutenkaan harrasta, mutta herrasmiesvibraa voipi käyttää ihan kohtuullisella vireenpidolla.
Olisipa jo kevät
Niq
15.12.2014 22:48:45

Hurjaa. Mä en oo koskaan nähnyt kenenkään näin tekevän. Olen kyllä monta kertaa kokeillut ja todennut että haitta on suurempi kuin hyöty ja että mulle piisaa se toinen suunta vibratteluun. :)
spedecaster
15.12.2014 22:58:26
Kaipa siis ihan tollanen fender nimellä kulkeva strato (luultavasti mexico) niin pitää vireensä noilla vintage-style talloilla, jos ei siis vinguteta kammella? Olishan se tragikoomista laittaa se joku 700-1000e kitaraan jota joutuisi heti modaamaan, että se ruoska pitää edes vireen :) Toki ostaisin kyllä kitaran varmaan ilman kampea, jos sellaisen löytäisin!

On se vaan niin eri homma näiden sähkösten vehdeiken kanssa kun akustisten. Pitänee katsella vielä täältä forumilta jos löytyisi jotain sivistävää tekstiä.
hallu
16.12.2014 00:53:45
Niq: Hurjaa. Mä en oo koskaan nähnyt kenenkään näin tekevän. Olen kyllä monta kertaa kokeillut ja todennut että haitta on suurempi kuin hyöty ja että mulle piisaa se toinen suunta vibratteluun. :)

Ei se oikeastaan ole vain se kampeamis suunta, vaan käyttötuntuma on herkempi kelluvaksi säädetyllä tremololla ja eiköhän se vaikuttane vähän soundiinkin. Itse kellutan vibree juuri tuon herkkyyden takia. En ole kantta vasten makaavasta tremolosta löytänyt sopivaa tuntumaa. Makuasioitahan nämä on sano koira kun..... :-)
Olisipa jo kevät
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)