Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibsonien laatu 2014
1 2 3 4 5 6
Savu
13.12.2014 12:23:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitoin toiseen ketjuun mutta katosi syövereihin, joten valitettavasti aloitan uuden ketjun.
 
Kävin kokeilemassa Gibsonin SG Standardia vm. 2014. Onko kaikissa SG:ssä niinkin huono nauhojen viimeistely, vai sattuiko mulle vaan esittelymalliin huono yksilö?
Ei sillä että ne hirveesti törröttäis, mutta ovat kauttaaltaan melko terävät.
 
Lakkakin kupruili kaulaliitoksen kohdalta.

Toisekseen, kuinka 61R eroaa tämän vuoden mallista muuta kuin MinEtune?
 
"Torilla" tavataan!
Lonesome
14.12.2014 23:52:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gibson on luopunut nauhojen päät ylittävästä reunalistasta 2014 (fret edge binding), joten sikäli "särmikkäämpi" tatsi. Ja sitä hieman röpelöistä lakkaa on vähäisestä otannasta huolimatta tullut vastaan juurikin otelaudan reunoissa. Tuliko Isolle G-lle liian kalliiksi työn osuus, en tie. Kustannutarkat japanilaiset laittoivat aikanaan yleensä vain kalliimpiin malleihin tuon "oikean" listan. Onneksi sattui kohdalle hieman alemman sarjan Greco LP, jossa tuo "luksus"-varustelu kuitenkin on...
 
"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" Lonesome Dave Peverett
Laulava Kylätohtori
15.12.2014 09:54:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lonesome: Gibson on luopunut nauhojen päät ylittävästä reunalistasta 2014 (fret edge binding), joten sikäli "särmikkäämpi" tatsi...
 
Miksi se muuten luopui siitä? Minusta aivan järjetön teko, enkä ostaisi koskaan Les Paulia, missä reunalista ei ole nauhojen päällä. Se vaan kuuluu siihen juttuun...
 
Ai niin, more room to play. Tosiaan, miten ikinä vanhojen Gibsonien omistajat mahtuvatkaan soittamaan soittimiaan, kun reunalista on koko ajan tiellä. Paljon paremmalta, vähemmän naurettavalta ja mojokkaammalta olisi kuulostanut, jos mainoslause olisikin ollut rehellinen: 'More money to us'
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
hallu
15.12.2014 18:15:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Miksi se muuten luopui siitä? Minusta aivan järjetön teko, enkä ostaisi koskaan Les Paulia, missä reunalista ei ole nauhojen päällä. Se vaan kuuluu siihen juttuun...
 
Ai niin, more room to play. Tosiaan, miten ikinä vanhojen Gibsonien omistajat mahtuvatkaan soittamaan soittimiaan, kun reunalista on koko ajan tiellä. Paljon paremmalta, vähemmän naurettavalta ja mojokkaammalta olisi kuulostanut, jos mainoslause olisikin ollut rehellinen: 'More money to us'

 
Eiköhän siihen löytyne joku tuotantotekninen syy tms. minustakin nauhanpääkanttauksesta luopuminen oli älytön ajatus.... siis asiakkaan kanalta. Olen myös odotellut kunnollista selitystä miksi noin tehtiin, mutta sellaista ei ole kuulunut. Ehkä ne palauttaa sen sitten kun meidän mariseva laumamme kasvaa:-).
 
Olisipa jo kevät
Spiral
15.12.2014 18:31:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen sitä mieltä että vaikka nauhojen kanttaus reunalistalla on hienomman näköinen niin soitettavuuden kannalta uudistus on hyvä. Enemmän tilaa vibralle e-kielillä.
 
Gary the pine
15.12.2014 20:22:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spiral: Itse olen sitä mieltä että vaikka nauhojen kanttaus reunalistalla on hienomman näköinen niin soitettavuuden kannalta uudistus on hyvä. Enemmän tilaa vibralle e-kielillä.
 
Heh, kuka bendailee reunakieliä pihalle päin? Aika vatkaaja jos ei normi-paulin lauta riitä. Osta taltta...
 
Tulin, näin, paskoin housuun.
Spiral
15.12.2014 20:27:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gary the pine: Heh, kuka bendailee reunakieliä pihalle päin? Aika vatkaaja jos ei normi-paulin lauta riitä. Osta taltta...
 
Ei niitä tarvi bendailla, laajempi vibra riittää.
 
klobasa
15.12.2014 20:46:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin ei-Gibson miehenä pakko todeta, että kerrankin järkevä uudistus. Siinä vanhassa binding tavassahan ei ollut mitään etua jos ei lasketa sitä, että jonkun mielestä se oli hienomman näköinen. Bindingin päälle menevää nauhaa on esim. monessa akustisessa ja niissä ei nauhojen päät aiheuta mitään ongelmia, jos nauhatyöt on tehty hyvin. Esim. Yamahan L sarjan perus akkareissa on nauhat tollalailla bindingin päällä ja soitettavuus on aivan huippua ja näyttää tosi hyvältä.
 
Gary the pine
15.12.2014 20:54:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spiral: Ei niitä tarvi bendailla, laajempi vibra riittää.
 
Ok, en ole niin paljoa vibrato-miehiä, niin tuntu oudolta ajatus.
 
Tulin, näin, paskoin housuun.
Laulava Kylätohtori
15.12.2014 21:19:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gary the pine: Ok, en ole niin paljoa vibrato-miehiä, niin tuntu oudolta ajatus.
 
Minäkin vähän ihmettelin. Minusta tuo hyöty on marginaalinen, mutta mulla nyt on muutenkin sellainen tekniikka, etten ala parempiani neuvomaan...
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
hallu
15.12.2014 21:24:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

klobasa: Näin ei-Gibson miehenä pakko todeta, että kerrankin järkevä uudistus. Siinä vanhassa binding tavassahan ei ollut mitään etua jos ei lasketa sitä, että jonkun mielestä se oli hienomman näköinen. Bindingin päälle menevää nauhaa on esim. monessa akustisessa ja niissä ei nauhojen päät aiheuta mitään ongelmia, jos nauhatyöt on tehty hyvin. Esim. Yamahan L sarjan perus akkareissa on nauhat tollalailla bindingin päällä ja soitettavuus on aivan huippua ja näyttää tosi hyvältä.
 
No ulkonäön kannalta sillä mielestäni ei ole merkitystä (eihän niin pientä yksityiskohtaa edes näe). Se merkitys mielestäni on nimenomaan siinä ettei niitä nauhanpäitä tarvitse koskaan trimmata vaikka otelauta vähän eläisikin koska ne ei ala törröttämään. Ei se kantin puuttuminenkaan toisaalta haittaa esim stratossa tai telessä eli ei nyt liikaa kannata asialle antaa merkitystä. Meinaan ettei nyt sentään tehdä kärpäsestä härkästä.
 
En kuitenkaan ymmärrä että millä tavalla tuo voisi olla parannus tai "järkevä uudistus"? vaikka nauhanpääkanttauksen puuttuminen ei nyt olennaisesti kitaraa huononna, niin ei se kyllä missään tapauksessa sitä parannakaan? mun mielestä se nauhanpääkanttaus on ollut vain yksi niistä pienistä yksityiskohdista minkä vuoksi Gibson on vähän enemmän kuin muut (vaikka onhan noita kanttauksia muillakin ollut).
 
Olisipa jo kevät
kojones
15.12.2014 21:41:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: mun mielestä se nauhanpääkanttaus on ollut vain yksi niistä pienistä yksityiskohdista minkä vuoksi Gibson on vähän enemmän kuin muut (vaikka onhan noita kanttauksia muillakin ollut).
 
Mun mielestä se edustaa nerokasta säästökohdetta, ei tartte käyttää aikaa nauhojen päiden viimeistelyyn. Samalla kehottaa hyvin ostamaan uuden kitaran vanhan huoltamisen sijaan kun nauhojen vaihto on tehty niin vaikeaksi.
 
Kertakäyttökulttuuria parhaimmillaan.
 
klobasa
15.12.2014 21:53:27 (muokattu 15.12.2014 22:02:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu:
En kuitenkaan ymmärrä että millä tavalla tuo voisi olla parannus tai "järkevä uudistus"? vaikka nauhanpääkanttauksen puuttuminen ei nyt olennaisesti kitaraa huononna, niin ei se kyllä missään tapauksessa sitä parannakaan?

 
Parantaa se siinä mielessä, että saa halutessaan pari milliä leveämmän kielivälin kun otelaudan reunalta ei mene 3-4mm tilaa "hukkaan". Googlen kuvahaun perusteella tosi monessa kantillisessa Les Paulissa näytti olevan kielet tosi tiiviissä nipussa keskellä otelautaa, e-kielet kaukana otelaudan reunasta.
 
Jos nauhat päät aiheuttaa ongelmia niin eihän se johdu siitä tavasta miten nauhat on laitettu kitaraan kiinni, vaan siitä miten kitaraa on säilytetty. Jos kuivuminen laittaa nauhan päät tökkimään, niin samalla tavalla se varmaan aiheuttaa ongelmia niihin kanttauksiinkin - luulisin? Ainakin google löysi tietoa miten joillakin kielet tökkii kanttauksen ja nauhan väliin.
 
EDIT: Typojen korjaus.
 
hallu
15.12.2014 21:57:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

klobasa: Parantaa se siinä mielessä, että saa halutessaan pari leveämmän kielivälin kun otelaudan reunalta ei mene 3-4mm tilaa "hukkaan". Googlen kuvahaun perusteella tosi monessa kantillisessa Les Paulissa näytti olevan kielet tosi tiiviissä nipussa keskellä otelautaa, e-kielet kaukana otelaudan reunasta.
 
Jos nauhat päät aiheuttaa ongelmia niin eihän se johdu siitä tavasta miten nauhat on laitettu kitaraan kiinni, vaan siitä miten kitaraa on säilytetty. Jos kuivuminen laittaa nauhan päät tökkimään, niin samalla tavalla se varmaan aiheuttaa ongelmia niihin kanttauksiinkin - luulisin? Ainakin google löysi tietoa miten joillakin nauhat tökkii kanttauksen ja nauhan väliin.

 
No ehkä Gibson kosiskelee teikäläistä asiakkaakseen tällä "parannuksellaan" ;-).
 
Olisipa jo kevät
klobasa
15.12.2014 22:01:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Mun mielestä se edustaa nerokasta säästökohdetta, ei tartte käyttää aikaa nauhojen päiden viimeistelyyn. Samalla kehottaa hyvin ostamaan uuden kitaran vanhan huoltamisen sijaan kun nauhojen vaihto on tehty niin vaikeaksi.
 
Hmmm, itse vaihtaessani reunalistalliseen kaulaan uudet nauhat eniten meni aikaa nimenomaan siihen, että sai nauhan päät tosi hyviksi ilman että teki mitään tuhoa reunalistalle. Nauhat tuli siis siihen listan päälle.
 
Olen ostanut viimeisen kuukauden aikana kaksi kitaraa, joissa molemmissa oli nauhat täydellisessä kunnossa, mutta koska olen askartelija luonteeltani vaihdoin molempiin kitaroihin uudet, itseäni eniten miellyttävät, nauhat. Kun katselin noita Gibsonin kantillisien otelautojen kuvia netistä, tuli palava halu kaivaa kaapista radiuksellinen hiomapalikka ja hioa ne nipsukat hittoon siitä ja laittaa uudet nauhat siihen reunalistan päälle, heh.
 
hallu
15.12.2014 22:10:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Mun mielestä se edustaa nerokasta säästökohdetta, ei tartte käyttää aikaa nauhojen päiden viimeistelyyn. Samalla kehottaa hyvin ostamaan uuden kitaran vanhan huoltamisen sijaan kun nauhojen vaihto on tehty niin vaikeaksi.
 
Kertakäyttökulttuuria parhaimmillaan.

 
No ehkä sitä Gibsonia ei muutenkaan tulisi vietyä sellaiselle timpurille nauharemppaan jolla menee kanttauksen kanssa sormi suuhun:-). Olen antanut kertoa itselleni, että on jopa sellaisia soitinkorjaajia, jotka osaavat nauhrempassa säilyttää tuon nauhanpääkanttauksen.
 
Minusta sanallasanoen vähän provokatiivinen heitto tuo kertakäyttökulttuuriin viittaaminen. Samalla tavalla liimakaulaa voisi pitää kertakäyttökulttuurin ilmentymänä.
 
Olisipa jo kevät
kojones
15.12.2014 22:11:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No ehkä sitä Gibsonia ei muutenkaan tulisi vietyä sellaiselle timpurille nauharemppaan jolla menee kanttauksen kanssa sormi suuhun:-). Olen antanut kertoa itselleni, että on jopa sellaisia soitinkorjaajia, jotka osaavat nauhrempassa säilyttää tuon nauhanpääkanttauksen.
 
Onhan noita, mutta kalliimmaksi tulee.
 
Minusta sanallasanoen vähän provokatiivinen heitto tuo kertakäyttökulttuuriin viittaaminen. Samalla tavalla liimakaulaa voisi pitää kertakäyttökulttuurin ilmentymänä.
 
Sitä se olikin.
 
hallu
15.12.2014 22:15:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Onhan noita, mutta kalliimmaksi tulee.
 
Niin tulee, katselin yhden soitinkorjaajan hinnastoa, niin melkein satasen kalliimpi nauharemppa Pauliin kun Stratoon (oliskohan ollut strato 270 euroa ja Pauli 350 euroa).
 

 
Sitä se olikin.
 
No sittenhän ymmärsin asian aivan oikein:-) peace:-).
 
Olisipa jo kevät
Valka
16.12.2014 07:37:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No ulkonäön kannalta sillä mielestäni ei ole merkitystä (eihän niin pientä yksityiskohtaa edes näe). Se merkitys mielestäni on nimenomaan siinä ettei niitä nauhanpäitä tarvitse koskaan trimmata vaikka otelauta vähän eläisikin koska ne ei ala törröttämään. Ei se kantin puuttuminenkaan toisaalta haittaa esim stratossa tai telessä eli ei nyt liikaa kannata asialle antaa merkitystä. Meinaan ettei nyt sentään tehdä kärpäsestä härkästä.
 
En kuitenkaan ymmärrä että millä tavalla tuo voisi olla parannus tai "järkevä uudistus"? vaikka nauhanpääkanttauksen puuttuminen ei nyt olennaisesti kitaraa huononna, niin ei se kyllä missään tapauksessa sitä parannakaan? mun mielestä se nauhanpääkanttaus on ollut vain yksi niistä pienistä yksityiskohdista minkä vuoksi Gibson on vähän enemmän kuin muut (vaikka onhan noita kanttauksia muillakin ollut).

 
Mulla nyt ei kattavaa reunalistallista Gibboni kokemusta ole mutta
yhdestä rupes reunalista pullistelemaan ja irtoilemaan.
Johtui mielestäni juuri siitä että nauhat puskivat bindingiä ulospäin.
 
Mukavempi se on nauhanpäät tasata kun venkoilevia reunalistoja
katsella.
Eli minusta parannus.
 
Started out with nothing and still got most of it left.
hallu
17.12.2014 02:37:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valka: Mulla nyt ei kattavaa reunalistallista Gibboni kokemusta ole mutta
yhdestä rupes reunalista pullistelemaan ja irtoilemaan.
Johtui mielestäni juuri siitä että nauhat puskivat bindingiä ulospäin.
 
Mukavempi se on nauhanpäät tasata kun venkoilevia reunalistoja
katsella.
Eli minusta parannus.

 
En ole kanssasi samaa mieltä, mutta ymmärrän näkökantasi.
 
Olisipa jo kevät
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «