Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ongelma Tune O Maticin kanssa
1
the-Antero
12.12.2014 20:50:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjens
 
Nyt se myrkytyksen lykkäs. Päätin vaihtaa kielet SG:hen. Setti on ollut aiemmin DR:n 9/42 D vireessä. No nyt sattui olemaan muutama paketti jotain Daddarion 9/42 kieliä joten vaihdoin ne.
 
Homma oli muuten ihan hyvä paitsi että A kielen intonaatiota ei saa säädettyä millään kohdillee. Muut kielet on ihan hyvin säädöissä mutta A kieli ei. Se mitä on tähän mennessä tehty on seuraavat.
 
Tallapala kokeiltu kääntää toisin päin
Tallaa nostettu
Kaulaa säädetty hieman plussan puolelle
Mikkejä laskettu
Lopuksi A kieli vaihdettu toiseen
 
A kielen vaihdolla oli hieman apua mutta ei tarpeeksi.
 
Pnko ideoita. Pitäskö vaan hommata samaa DR settiä mitä on viimeset kolme vuotta käyttäny tossa? Tai jotain muita ideoita. En nyt viittis korjaajallekaan viedä.
 
(((MORE FUZZ)))
Ossi
12.12.2014 23:11:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen silloin tällöin tuskaillut saman ongelman parissa, milloin minkäkin kielen kanssa. Omalla kohdalla ongelma löytyy korvain välistä.
 
Joillain, asioista paremmin perillä olevilla gear-head tyypeillä on varmaan lääkkeet tähänkin ongelmaan, mutta kitaran vireisyyden kanssa joutuu useimmiten tekemään kompromisseja.
 
Tärkeintä on mun mielestä, kun soittopeli kuulostaa hyvältä ja uskottavalta meneillään olevan musan parissa - virimittari saattaa olla asiasta eri mieltä, mutta mitä siitä...
 
LaMotta
12.12.2014 23:23:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viallinen kieli?
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
the-Antero
12.12.2014 23:30:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Viallinen kieli?
 
Kaksi viallista samaa kieltä peräkkäin?
 
(((MORE FUZZ)))
Metalkallo
13.12.2014 00:09:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä nyt en paljoa intonaatio asioista tiedä (vielä-kään), mutta entä A- kielen viritin siellä nokassa, ei ole löysällä tai mitään? En tiedä vaikuttaako intonaatioon, mutta joskushan ne virittimien ruuvit millä ne o kiinni puussa voi löystyä ja viritin hiukan heilua mikä ehkä saattaa vaikuttaa hiukan vireeseen.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
aWalker
13.12.2014 00:38:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä voi se DR-setti auttaa asiaan. Mun kokemuksen mukaan Daddarion peruskielisettien laatu on heikentynyt viime vuosina, tuntuu että uudet kielet vaan venyy ja venyy eikä meinaa millään pysyä vireessä, kun taas esim Ernie ball, Dr ja Rotosound toimii niinkuin ennenkin, muutama kunnon venytys ja taas mennään. 80-luvulla muistan että Dadario toimi ihan eri lailla, silloin en muita suostunut käyttämään
Sulla on kitara D-vireessä, joten kieleen kohdistuva veto on pienempää ja kieli saattaa venyä vielä pidempään, intonaatiota on hankala säätää jos kieli venyy hiukan koko ajan. Tarkoittanet muuten tolla A-kielellä sitä toisteks ohuinta?
 
Krice
13.12.2014 01:22:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

the-Antero: Tallapala kokeiltu kääntää toisin päin
Tallaa nostettu
Kaulaa säädetty hieman plussan puolelle
Mikkejä laskettu
Lopuksi A kieli vaihdettu toiseen

 
Oletko kokeillut ruuvata sitä tallapalaa oikeaan kohtaan intonaation kannalta? Se näyttäisi puuttuvan listalta.
 
the-Antero
13.12.2014 08:49:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Oletko kokeillut ruuvata sitä tallapalaa oikeaan kohtaan intonaation kannalta? Se näyttäisi puuttuvan listalta.
 
Jep. Tottakai. Se puuttui listalta koska on itsestään selvyys :D
 
(((MORE FUZZ)))
joku muu sikko
13.12.2014 08:55:34 (muokattu 13.12.2014 09:03:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihda koko tune o matic uuteen. Maksaa muutaman kympin. Jos se nykyinen on vanha, se voi olla taipunut. Se oikeasti taipuu kun siihen kohdistuu kymmenien kilojen paino kymmeniä vuosia. Näin tein itse -89 LP:lle kitarasepän neuvosta.
E: Vanha matic kaappiin odottamaan sitä että perikunta laittaaaa sen sitten takaisin kiinni vuonna x kun myyvät keppiäsi vintagena eteenpäin.
 
the-Antero
13.12.2014 10:08:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joku muu sikko: Vaihda koko tune o matic uuteen. Maksaa muutaman kympin. Jos se nykyinen on vanha, se voi olla taipunut. Se oikeasti taipuu kun siihen kohdistuu kymmenien kilojen paino kymmeniä vuosia. Näin tein itse -89 LP:lle kitarasepän neuvosta.
E: Vanha matic kaappiin odottamaan sitä että perikunta laittaaaa sen sitten takaisin kiinni vuonna x kun myyvät keppiäsi vintagena eteenpäin.

 
No toi on vuoden 2010 malli ja viimeset 3 vuotta ollu 9/42 setti D vireessä eli ei nyt ihan yhtä paljon oo painetta kuin paksummilla ja E vireessä :) tallapaloja mietin myös uusia mutta katotaan nyt.
 
(((MORE FUZZ)))
Genitalripper
13.12.2014 10:19:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

D-vire lyhytskaalaisella kitaralla ja 9-42 setti? Mua ihmetyttää suunnattomasti, että olet edes edelliset setit saanut säädettyä, saati sitten soitettua (no henkilökohtaisia juttujahan nämä, mutta hiton löysät kielet nuo vaan on). Luulisi, että noin löysillä kielillä intonaation säätö on hankalaa jo siksi että kielen painaminen edes vähän kovempaa muuttaa virettä samantien, tai sitten sulla on vaan hullun herkkä tatsi. Paksumpaa settiä minä silti tarjoaisin ratkaisuksi.
 
the-Antero
13.12.2014 11:01:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totta että tuo on suht ohkanen setti. Ihan hyvin se säätäminen on aiemmin toiminut :)
 
(((MORE FUZZ)))
iec
13.12.2014 18:32:56 (muokattu 13.12.2014 18:34:03)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

the-Antero: Totta että tuo on suht ohkanen setti. Ihan hyvin se säätäminen on aiemmin toiminut :)
 
Juu rohkeesti vaan soittelet niillä 9-sarjan kielillä jos ne tuntuu parhailta. Mitäs jos kokeilisit 9-44 tai 9-46 sarjoja? Voisi olla tuntumaltaan melko lähelle 9-42:ta mutta A-kieli on noissa hieman paksumpi. Voisi auttaa vireeseen.
 
Eräs bluussi/bluesrock-konkari Oulusta neuvoi mua hakemaan hienovireen avosoinnuille ja barreille kaulan alkupäästä omalle tatsille ja viis veisaamaan ylänauhojen alueen hienovireestä. Tähän tietysti vaikuttaa mikä on itselle tärkeää soitossa ja kuinka paljon tiluttaa.
 
-iec
 
Ja niin päin pois...
the-Antero
13.12.2014 18:51:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ongelma ratkastu. Oli kaapissa lojumassa DR:n kieliä ja nyt on vaihdettu E,a ja d kielet paksumpiin. Ongelma katosi :D
 
No jospa sitä taas alakais käyttämään deessä tuota 10/52 settiä. Ei se oo ihan yhtä spagettia mutta ei voi mitään :D
 
Daddarioita vältän täst edes!
 
(((MORE FUZZ)))
Metalkallo
13.12.2014 18:59:35 (muokattu 13.12.2014 22:09:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

the-Antero: Ongelma ratkastu. Oli kaapissa lojumassa DR:n kieliä ja nyt on vaihdettu E,a ja d kielet paksumpiin. Ongelma katosi :D
 
No jospa sitä taas alakais käyttämään deessä tuota 10/52 settiä. Ei se oo ihan yhtä spagettia mutta ei voi mitään :D
 
Daddarioita vältän täst edes!

 
Niin sä tarkoitit D Standard virettä vai? Luuli et D- Drop, mut olisit varmaan kirjoittanut D- drop jos olis ollut, hölmö minä. :)
 
Jos tuo, niin 10-52 koon setti on siihen just hyvä soundin että joustavuuden puolesta mitä itse olen aikoinaan kokeillut omassa kitarassa. Se on just hyvin siinä rajalla ettei vedä liian spagetiksi.
 
EDIT: Eiku sähän sanoit E, a ja d kielet. :D
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
Genitalripper
13.12.2014 19:26:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

the-Antero: Ongelma ratkastu. Oli kaapissa lojumassa DR:n kieliä ja nyt on vaihdettu E,a ja d kielet paksumpiin. Ongelma katosi :D
 
No jospa sitä taas alakais käyttämään deessä tuota 10/52 settiä. Ei se oo ihan yhtä spagettia mutta ei voi mitään :D
 
Daddarioita vältän täst edes!

 
Mitens olis 10-46? Se olis kuitenkin tasaisesti paksumpi, toisin kuin tuossa 10-52 jossa alapäähän tulee suhteessa enemmän paksuutta. Tai tosiaan jos yläpään pitäisi samana mutta tukevoittaisi alapäätä eli 9-46. Vai mitä kieltä tarkoitit A:lla, se mikä on E-vireessä A vai se mikä on vireenlaskemisen jälkeen A? Jos tuo jälkimmäinen niin kannattaa varmaan kokeilla ainakin josko 9-46 setti asettuisi, pysyisi yläkielet samana kun kerta pasta maistuu.
 
the-Antero
13.12.2014 19:41:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli ongelma oli vitoskielessä. Eli A kielessä normaalissa virityksessä :)
 
No mutta se meni setin vaihdolla.
 
(((MORE FUZZ)))
aWalker
14.12.2014 22:11:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

the-Antero: Ongelma ratkastu. Oli kaapissa lojumassa DR:n kieliä ja nyt on vaihdettu E,a ja d kielet paksumpiin. Ongelma katosi :D
 
No jospa sitä taas alakais käyttämään deessä tuota 10/52 settiä. Ei se oo ihan yhtä spagettia mutta ei voi mitään :D
 
Daddarioita vältän täst edes!

 
Ei pitäis koskaan sanoa että mitäs minä sanoin - mutta mitäs minä sanoin.
 
Kokeilin muuten joskus kaverin kitaraa just 9-42 D-vireessä, ei tullut soitosta tietenkään mitään, 9-setti on mulle liian ohut jo normivireessä....
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «