Aihe: WGS - Warehouse Guitar Speakers
1 2 3 4 5 6 7 8 914 15 16 17 18
Sarko
06.12.2014 17:22:16
Juzpe: Hitsin kiinnostava vehje tuo et 65. Jos soundi on lähelläkään orkkis g65:ta niin on tosi kiinnostava.

Mulla on tollanen 1x12" komootissa. Mukavan kermainen ja tollasen tweed-henkisen vahvistimen kanssa jopa marshallmainen säröillä soitettuna.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Apricot
07.12.2014 00:41:03
Tekee mieli tarttua "kaiutinsärö"-käsitteeseen. Tuosta: http://www.soundonsound.com/sos/feb12/articles/speakers.htm

Siinä kitarakaiuttimien suunnittelija sanoo, että kitarakaiuttimien saundi perustuu lähes yksinomaan kartion säröytymiseen (break-up), se alkaa jo pienillä voimakkuuksilla, ja että käytännössä siis kaikki kitarakaiuttimet säröytyvät jollain tavalla. Säröytymisen hallinta on siis olennainen osa kaiuttimen suunnittelua.
bussoli
07.12.2014 01:12:25
Hankin Laney Lionheart 20w comboon alkuperäisen (myyty aiemmin) celestion G12H 30 55hz tilalle WGS:n reaper 55hz:n. Ei valittamista. Soundi ei ainakaan huonontunut ja itse asiassa yllättävän samankuuloinen kaiutin on kyseessä.
Laulava Kylätohtori
07.12.2014 12:27:11
Sarko: 2x12" komootilla Celestionin Greenbackeillä oon soittanut treenejä ja keikkoja, sekä Bluetone PR:n että Fender Bandmasterin kanssa. Kartiosäröä niissä oli kyllä ja se "muhjuisuus" liittyy siihen että Greenbackeissä ei ole trebleä ja yläkeskiääniä niin paljon kuin Vintage 30:sessä, johon toi Veteran 30 perustuu. Näin ainakin oman kokemuksen perusteella, greenbackit soundaa enemmän "puiselta", eli niiku jenkit sanois: woody.

Onko kaappi suljettu vai avoin? Se vaikuttaa noiden GB-johdannaisten soundiin.

Kaappi on suljettavaa mallia ja olen kokeillut molemmilla tavoilla. Suljettuna on omaan makuun parempi.

Itsellä ei juuri ole kokemusta Celestionin Greenbackeistä, eikä aitoja Vintage 30 ole ollut koskaan. Mutta minusta tuntuisi hieman yllättäenkin, että jollain tavalla noissa Taydenin näkemyksissä olisi enemmän yläpäätä. Ainakin puhtaat soi heleämmin. Tosin en nyt ihan varmaksi osaa sanoa näistä taajuuksista puurokorvineni.

Mutta tuo särön määrä selittyy ilmeisesti juurikin kartiosärön määrien eroilla, kuten myös Apricot kirjoitti.

Mutta esim. Les Paulilla soittaessa Veteraneilla ei ole mitään mahdollisuuksia True Brittejä vastaan. Veteranit ovat jotenkin karkeita ja räikeitä, mikä kyllä puhuisi sen puolesta, että Veteraneissa on enemmän yläpäätä. Ollapa nyt kultakorvat, niin tämäkin olisi niin kovain paljon helpompaa... :)

Onko niin, että periaatteessa, jos on kaksi samanlaista elementtiä, mutta eri tehonkestoilla, niin siinä enemmän kestävässä on myös enemmän headroomia?
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Apricot
07.12.2014 23:46:00
Sain aikaiseksi demon ET65 -kaiuttimilla. Aikaisempi demo on siis Eminence Texas Heateilla.

https://soundcloud.com/apricot-gtr-clips

Uusi klippi on siis tuo ylempi. Yritin laittaa kaiken samoihin asetuksiin kuin edellisessä klipissä, mutta en tainnut aivan onnistua, sillä ero soundeissa on aika reilunpuoleinen. Joka tapauksessa, samat kamat ja sama ukko.
Tomtom
10.12.2014 14:55:08
Mulla on (jonkun) itsetekemässä kaapissa kotona Celestionin V30 ja kytki siihen melkein mitä vaan niin yläpää on kyllä riipivän kireä.

Olisko jollain heittää vinkkiä mitä WGS:ää kannattais kokeilla?
12" /8ohm ja tehonkestoa ei tarvita paljoa. Kaappi on todellä tukeva puoliavoin komuutti ja eteen tulee Kochin Studiotone- nuppi.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
JaaGeRMaisTeR
10.12.2014 15:02:00
Tomtom: Mulla on (jonkun) itsetekemässä kaapissa kotona Celestionin V30 ja kytki siihen melkein mitä vaan niin yläpää on kyllä riipivän kireä.

12" /8ohm ja tehonkestoa ei tarvita paljoa. Kaappi on todellä tukeva puoliavoin komuutti ja eteen tulee Kochin Studiotone- nuppi.

Reaper voisi olla aika sopiva. Torilla taitaa yksi löytyä käytettynäkin.
Laulava Kylätohtori
10.12.2014 23:05:59
Tomtom: Mulla on (jonkun) itsetekemässä kaapissa kotona Celestionin V30 ja kytki siihen melkein mitä vaan niin yläpää on kyllä riipivän kireä.

Eikös ne mainosta Veteraneja Celestion Vintage 30:n korvaajana, joista on poistettu ne ikävät taajuudet. Jos tuon V30:n soundista tykkää, niin ehkä kannattaisi kokeilla niitä.

Itse ostin Taydenin Brit 60 ja ne ovat loistavat elementit. Korvaavat Expressin/Plexin kaapissa tämän hetkiset Veteranit. Aika vähän tuntuu tietoa löytyvän Taydeneista, mutta jollain Amerikan foorumilla joku kuvaili niitä Greenbackin ja Vintage 30 risteytykseksi. En tiedä, onko näin, mutta ainakin niiden soundissa on samaa kermaisuutta ja 'puumaisuutta' kuin True Britissä, mutta silti soundissa on myös paljon samaa kuin Veteraneissa (jotka siis ovat WGS:n V30 kopioita).

Brit 60 eivät ole niin muhjut (väärä termi, mutta en nyt keksinyt parempaakaan) kuin True Britit, mutta kuitenkin ne toimivat puhtaiden kanssa lähes yhtä heleästi ja kauniisti kuin True Britit. Silti Brit 60:sta löytyy juuri sitä samaa soundia, josta pidin Veteraneista. Minusta Brit 60 ovat Veteraneja parempia lähes kaikilla vahvareilla ja kitaroilla. Ja puhtaat ovat Taydeneilla paremmat - paljon heleämmät ja vähemmän kolkot kuin Veteranit.

Isoa plussaa Taydeneille. Ainakin itse pidän kovasti heidän elementeistään, mutta jotenkin tuntuu, että markkinointi on ainakin jollain tasolla epäonnistunut...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Gabe
31.12.2014 15:46:57
Uudet vahvistimet=kaiutin rumba. Onko kenelläkään kokemusta ET65 tötteröstä 1x12 kaapissa?
Wesgu
01.01.2015 11:26:54
Gabe: Uudet vahvistimet=kaiutin rumba. Onko kenelläkään kokemusta ET65 tötteröstä 1x12 kaapissa?

Mulla on ET65 tällä hetkellä 1x12 combossa ja portatussa 1x12 kaapissa. Kaappia käytän Fender blackface tyyppisellä nupilla ja Marshall plexillä. ET65 tuntuu pelaavan kaikilla näillä todella hyvin. Se on toki hieman tumma yläpään osalta, mutta itse tykkään. Sointi on tasapainoinen ja toimii hyvin niin säröllä kuin puhtaillakin.
Life's too short for bad tone!
Gabe
01.01.2015 11:37:50
Wesgu: Mulla on ET65 tällä hetkellä 1x12 combossa ja portatussa 1x12 kaapissa. Kaappia käytän Fender blackface tyyppisellä nupilla ja Marshall plexillä. ET65 tuntuu pelaavan kaikilla näillä todella hyvin. Se on toki hieman tumma yläpään osalta, mutta itse tykkään. Sointi on tasapainoinen ja toimii hyvin niin säröllä kuin puhtaillakin.

Kuinka tumma on tumma? Ajattelin tuota Bluetonen Plexin suuntaan modatun JTM 45 nupin kaveriksi. Tuossa on aika purevat yläpäät bright-kanavalla ja pieni tummuus ei olisi pahitteeksi, mutta en noin ylipäätään ole kovin tummien elementtien ystävä. Pääasiallinen soitin on Stratocaster ja Esquire on tuloillaan joten sellaista napakkuutta ja rähinää keskiäänille toivoisin.
Wesgu
01.01.2015 12:20:02
Gabe: Kuinka tumma on tumma? Ajattelin tuota Bluetonen Plexin suuntaan modatun JTM 45 nupin kaveriksi. Tuossa on aika purevat yläpäät bright-kanavalla ja pieni tummuus ei olisi pahitteeksi, mutta en noin ylipäätään ole kovin tummien elementtien ystävä. Pääasiallinen soitin on Stratocaster ja Esquire on tuloillaan joten sellaista napakkuutta ja rähinää keskiäänille toivoisin.

Mulla on plexi sillä vanhalla bass kytkennällä, eli varmaan aika lähellä tota sun 45:sta. Kyllä tosta ET65:sta fenkku jutuissa heleyttäkin löytyy, mutta parhaimmillaan on mun mielestä miedolla / kohtalaisella säröllä. Vois sopia aika hyvin ton kirkkaan nupin kanssa! ET65:ssa ei ole mun mielestä niin paljon "luonnetta" kuin monessa muussa WGS:n kaiuttimessa, mutta sen pätevyys kaikilla osa-alueilla korvaa kyllä tämän hyvin.
Life's too short for bad tone!
Gabe
01.01.2015 17:20:03 (muokattu 01.01.2015 17:31:17)
Wesgu: Mulla on plexi sillä vanhalla bass kytkennällä, eli varmaan aika lähellä tota sun 45:sta. Kyllä tosta ET65:sta fenkku jutuissa heleyttäkin löytyy, mutta parhaimmillaan on mun mielestä miedolla / kohtalaisella säröllä. Vois sopia aika hyvin ton kirkkaan nupin kanssa! ET65:ssa ei ole mun mielestä niin paljon "luonnetta" kuin monessa muussa WGS:n kaiuttimessa, mutta sen pätevyys kaikilla osa-alueilla korvaa kyllä tämän hyvin.

Säröjä varten tämä kone hankittiinkin. :) Pikaisen selvittelyn perusteella ET65 lienee paras vaihtoehto, mutta pitää vielä tutkia.

Tuleeko jollekin mieleen myös muita vaihtoehtoja jotka passaisi tähän kuvaukseen: ...creamy lows blend with tight midrange and sparkling highs..

e. Invaderkin voisi kyllä toimia.
Numb
20.03.2015 13:02:17

Greenback -tyyppinen kaiutin hakusessa, ja tuo WGS:n Invader kiinnitti huomion. Onko kokemuksia, löytyykö se Greenbackin "puinen" soundi?
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
Gabe
21.03.2015 00:46:49
Numb: Greenback -tyyppinen kaiutin hakusessa, ja tuo WGS:n Invader kiinnitti huomion. Onko kokemuksia, löytyykö se Greenbackin "puinen" soundi?

Justiinsa tänään vertailin tuota Invaderia aitoon asiaan. Onhan niissä kyllä jotain samaa, invader on tummempi ja kermaisempi kuin aito Greenback. Green Beret pääsee Invaderia lähemmäs Greenback soundia. Itse tykkään kyllä Invaderista tosi paljon, mutta jos mahdollisimman autenttinen Greenback soundi on haussa niin ehkä valitsisin jonkun toisen.
Numb
21.03.2015 08:59:28

Gabe: Justiinsa tänään vertailin tuota Invaderia aitoon asiaan. Onhan niissä kyllä jotain samaa, invader on tummempi ja kermaisempi kuin aito Greenback. Green Beret pääsee Invaderia lähemmäs Greenback soundia. Itse tykkään kyllä Invaderista tosi paljon, mutta jos mahdollisimman autenttinen Greenback soundi on haussa niin ehkä valitsisin jonkun toisen.

Tummempi ja kermaisempi kuulostaa just hyvälle :) Olen V30:n kanssa operoinut jo jonkin aikaa, mutta on alkanut tuntua, että olisiko se kuitenniin vähän turhan rapea ja ylämiddlekäs, etenkin tuon LP Specialin kanssa.
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
Vilpur1
21.03.2015 09:09:55
Numb: Tummempi ja kermaisempi kuulostaa just hyvälle :) Olen V30:n kanssa operoinut jo jonkin aikaa, mutta on alkanut tuntua, että olisiko se kuitenniin vähän turhan rapea ja ylämiddlekäs, etenkin tuon LP Specialin kanssa.

Vaihdoin aikoinaan V30:n tilalle Green Beretit enkä ole katunut päivääkään vaihtoa. Kaappi ja vahvistin olivat kuin uudesti syntyneet. Soundista tuli paljon "isompi".

Toisen kaapin V30:n tilalle hankin jo jokin aika sitten Celestionin Heritage 65:t mutta en ole vielä ehtinyt niitä asentamaan.
I got myself a Cadillac But I can't afford the gasoline
Gabe
21.03.2015 13:35:15
Numb: Tummempi ja kermaisempi kuulostaa just hyvälle :) Olen V30:n kanssa operoinut jo jonkin aikaa, mutta on alkanut tuntua, että olisiko se kuitenniin vähän turhan rapea ja ylämiddlekäs, etenkin tuon LP Specialin kanssa.

Eihän se huono ole missään nimessä. Jos V30 n liian ylämiddlekäs ja räikeä niin Invader menee varmaan aika nappiin. Ajattelin vain huomauttaa että jos mahdollisimman autenttinen Greenback soundi on haussa niin tämä ei ehkä ole kaikkein paras arpa. Mielestäni Invader on yksi onnistuneimpia tötteröitä mitä on vastaan tullut. On siellä sitä Greenbackin taikaakin sopivasti seassa.
Numb
21.03.2015 14:16:07

Jep, haussa Greenback -henkinen tötterö, koska Greenback -soundiin lienevät Greenbackit parhaat :) Tosin monenmoisiahan niitäkin on...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)