Aihe: Mikkipiuha ja instrumenttipiuha
1 2
Rantsu
25.05.2004 13:44:06
---molempien sisäjohdinten ja vaipan vastus likellä samaa, mikä on soundin kannalta hyvä asia.

Millä tavalla mielestäsi vastuksen erilaisuus vaikuttaa soundiin? Entä sähkötekninen perustelu ilmiölle?

Ylipäänsä aiheeseen liittyen: en suosittele valmistamaan kovin pitkiä balansoimattomia instrumenttijohtoja mikkikaapelista ainakaan häiriöalttiisiin ympäristöihin. Keskitason mikkikaapelissa ei maasukka ole kovin tiiviiksi kudottu eikä näin suojaa häiriökentiltä kovin tehokkaasti.
Suomi soittaa humppaa.
kivi
25.05.2004 14:06:14
Millä tavalla mielestäsi vastuksen erilaisuus vaikuttaa soundiin? Entä sähkötekninen perustelu ilmiölle?

Sen vain jotenkin kuulee. Perustelua en osaa antaa kuin käänteisessä muodossa - McPulliainen-tehonpudotusboksia vastaavan efektin saa, kun laittaa kitaran päästä kymmenmetrisen mikkipiuhan molemmat sisäjohtrimet plussaan, ja toisesta päästä katkaisee niistä toisen.

Ylipäänsä aiheeseen liittyen: en suosittele valmistamaan kovin pitkiä balansoimattomia instrumenttijohtoja mikkikaapelista ainakaan häiriöalttiisiin ympäristöihin. Keskitason mikkikaapelissa ei maasukka ole kovin tiiviiksi kudottu eikä näin suojaa häiriökentiltä kovin tehokkaasti.

Kovin pitkiä balansoimattomia vetoja korkeaimpedanssisiin ja matalajännitteisiin signaaleihin ei kannata laittaa mistään johdosta, olipa kyseessä mikkipiuha tai 75 ohmin koaksiaali. Studiossa sellainen 4-6 metriä on hyvä maksimi, keikalla kuitenkin joutuu usein tinkimään soundista, kun 10 metrin veto saattaa olla välttämätön ainakin isommilla lavoilla, jos mieli päästä liikkumaankin.

Studioon ja keikalle eri johdot.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
poppamies
26.05.2004 08:23:17

Itse olen tehnyt niin että sininen&runko on kieputettu yhteen, ja punainen on sitten se plugin kuuma. Eli punainen keskelle, sininen& vaippa runkoon. Ja toimii siinä missä muutkin.

Näinpäin olen sen myös aina tehnyt. Siis vaippa ja toinen karva yhteen ja se toinen (värillä ei ole väliä) kuumaksi.
"G-strings are for strippers"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)