Aihe: Valetut korvatulpat
1 2 3 4 59 10 11 12 1320 21 22 23 24
Boltsa
31.05.2014 17:36:06
JohnPatrick: Oliko sitten myyntipuhetta vai ei, mutta sanoivat, että Elacinien käyttöikä 5 vuotta perustuu pääosin ihmisen korvakäytävän muutoksiin. Vaikka materiaali kestäisi sinänsä ok, niin ilmeisesti korvakäytävä muuttuu sen verran, etteivät enää istu optimaalisesti... tiedä sitten.

Täysin yksilöllistä. Ite hankin omat tulppani loppuvuodesta 2007 ja edelleen istuvat korvaan moitteetta.
Boltsa
Laulava Kylätohtori
28.10.2014 13:12:26 (muokattu 28.10.2014 13:46:26)
Huom! Olet kirjoittamassa yli 149 päivää vanhaan aiheeseen!

Nyt olisi taas työpaikalla Alomerin kautta tarjolla Orelon valettuja kuulosuojamia. Onko kenelläkään kokemusta näistä?

http://www.alomer.fi/tuotteet/

http://www.alomer.fi/tuotteet/oreloera4opti.pdf

Mahtaako näillä "paremmilla merkeillä" olla pahemmin eroa, jos jätetään pois inhimilliset virheet kuten valoksen onnistuminen jne...

Entä onko kokemuksia näistä paremmista kuusitulpista, kuten tämä?

http://www.levytukku.fi/etymothic_er-20_korvatulpat

Pääseekö nämä lähellekään valettuja tulppia?

edit. Millaisia vaimennuksia 9/15/25 dB:n vaihtoehdot käytännössä tarkoittavat? Sopiiko joku parhaiten bändikäyttöön, vai onko se puhtaasti yksilöllistä?
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
askomiko
28.10.2014 13:52:41 (muokattu 28.10.2014 13:54:04)
Kuusitulpat ei pärjää äänenlaadullaan. Tarvittu vaimennuskin on hyvin yksilöllistä, ja riippuu myös bändisi melutasosta. Luulem että meidän melutaso on ns. normaali rummunlyöjän melu, 15db tuntuu sopivalta. Kauheassa hakkaamisessa pienessä tilassa kaipaisin enemmän.

Todella hyvä ostos on ollut, olen jäänyt koukkuun ihan täysin.

Edit: luulen että 25db on liioittelua, elacineja saa 18db, se voisi olla tolkullinen.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
tommiot
28.10.2014 14:05:50
askomiko: Kuusitulpat ei pärjää äänenlaadullaan. Tarvittu vaimennuskin on hyvin yksilöllistä, ja riippuu myös bändisi melutasosta. Luulem että meidän melutaso on ns. normaali rummunlyöjän melu, 15db tuntuu sopivalta. Kauheassa hakkaamisessa pienessä tilassa kaipaisin enemmän.

Todella hyvä ostos on ollut, olen jäänyt koukkuun ihan täysin.

Edit: luulen että 25db on liioittelua, elacineja saa 18db, se voisi olla tolkullinen.

25dB ei meinaa riittää meiän hevibändin treeniksellä, joka on ihan helvetin ahdas koppi. Symbaalit tulee liian lujaa jos käyttää ehjiä peltejä (huom. ei oo ees mitään mahdottoman paksuja peltejä). Kuitenki missä tahansa muualla ku treeniksellä toi 25dB on ihan liikaa.
kimurantti1
28.10.2014 14:29:44 (muokattu 28.10.2014 14:43:46)
Laulava Kylätohtori: Mahtaako näillä "paremmilla merkeillä" olla pahemmin eroa, jos jätetään pois inhimilliset virheet kuten valoksen onnistuminen jne...

Orelo -firman on perustanut sama jäbä, joka alunperin perusti Elacinin. Eivät ole siis mitään halpisversioita, vaan täysin kuranttia kamaa. Viime tiedon mukaan filtterit on täsmälleen samat kaikilla, sekä Elacinilla, FinFonicilla että Orelolla ja siispä keskenään vaihtokelpoiset. Mulla on ollut kaksia ensin mainittuja, ei valittamista. Vähän eroa noilla on, mutta kummillakin pärjää.

Mä itse vedin pitkään 15db vaimennuksella, mutta viime tulppien kanssa siirryin 9db:n. Ite tykkään kuulla asiat snadisti kovempaa, niin ettei lähde kaikki fiilis rokkikeikalta. Jos ei toi 9db riitä, niin ongelma on jossain muualla kuin kuulonsuojauksessa, tää siis on oma filosofia nykyään. On mulla vieläkin 15db filtterit jäljellä varmuuden vuoksi, mutta eipä ole tullut käytettyä. On onneksi ollut ilo sitä heviäkin vetää hyvien rumpalien kanssa, jotka saa asianmukaisen soundin kohtuullisella soittovoimakkuudella. Paljon treenaavalle rumpalille se 15 on ihan jees, tai 25db jos ihan pienessä kopissa joutuu soittamaan, laulajalle siinä ja siinä onko 15db liikaa.

Joka tapauksessa, jos äänenpaine on sellainen että tulppia on järkevää käyttää, niin mikään muu 200e investointi ei paranna livesoundia yhtä paljon kuin valetut tulpat.
Piecemaker // "Practice cures most tone issues." -John Suhr
Laulava Kylätohtori
28.10.2014 15:01:34
Ok, eli pitää nyt katsoa, millaiseksi hinta muodostu, että viitsiikö. Vaikka onhan se järjetöntä, että pistää silmää räpäyttämättä 200 uuteen turhaan pedaaliin, mutta säästää tällaisessa asiassa. Kuusitulppia käytän, mutta ehkä aavistuksen pienempi vaimennus saisi olla, samoin yläpäät leikkautuu ihan liikaa...

Ehkäpä 9 dB voisi olla hyvä vaihtoehto. Ääntä on sen verran, että periaatteessa pystyy olemaan vaikka ilman tulppiakin, mutta kyllä se hieman korvien päälle käy ja voi pitkällä aikavälillä vahingoittaa kuuloa. Riippuu vähän siitäkin, että vedetäänkö Zeppeliniä vai omia tekeleitä melko puhtailla soundeilla. Treenitila on kyllä siitä hassu, että aika paljon watteja silti vaaditaan, että puhtaita soundeja saa riittävällä volumella.
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
kimurantti1
28.10.2014 15:08:04 (muokattu 28.10.2014 15:10:35)
Laulava Kylätohtori: Ok, eli pitää nyt katsoa, millaiseksi hinta muodostu, että viitsiikö. Vaikka onhan se järjetöntä, että pistää silmää räpäyttämättä 200 uuteen turhaan pedaaliin, mutta säästää tällaisessa asiassa.

No tämä. Sä et voi ostaa yhtäkään pedaalia, joka parantaisi soundia enemmän kuin kuusitulppien vaihto valettuihin. Jos sulla on varaa laittaa toi hinta säröpedaalin, ei ole mitään järkevää syytä olla hankkimatta tulppia, ja siinä kohtaa luulisi olevan aivan sama, että maksaako ne 200 vai 240 euroa. :-)

PS. Valetut tulpat on sitten pitopeli, niitä ei tarvi kaupata torilla. :-D
Wesgu
28.10.2014 15:30:00 (muokattu 28.10.2014 15:31:03)
Itellä on ollu nyt noin 2 vuotta Elacinin valetut tulpat ja olen ollut niihin todella tyytyväinen. Alun perin päädyin 15dB vaimennukseen, mutta nopeasti vaihdoin 9dB suotimiin, jotta "fiilis" bändisoitossa säilyy. 15dB suodattimilla tuli sellainen ulkopuolinen olo bänditouhuissa ;) Olen myös huomannut, että valetut tulpat ovat ainoat, joilla pystyy laulamaan kunnolla, ilman että oma ääni kumisee enempiä pään sisällä (normi tulpilla ei meinaa laulusta tulla mitään!)

Meillä volumetaso on myös sitä luokkaa, että juuri ja juuri pärjäisi ilmankin, mutta kyllä näillä valetuilla homma pelaa paljon mukavammin. Olen käyttänyt näitä myös muiden keikoilla paikoissa, jossa tiedän metelin olevan kova... ei vingu korvat aamulla :)
Life's too short for bad tone!
uduwudu
28.10.2014 19:28:14
kimurantti1:
Mä itse vedin pitkään 15db vaimennuksella, mutta viime tulppien kanssa siirryin 9db:n. Ite tykkään kuulla asiat snadisti kovempaa, niin ettei lähde kaikki fiilis rokkikeikalta. Jos ei toi 9db riitä, niin ongelma on jossain muualla kuin kuulonsuojauksessa, tää siis on oma filosofia nykyään. On mulla vieläkin 15db filtterit jäljellä varmuuden vuoksi, mutta eipä ole tullut käytettyä. On onneksi ollut ilo sitä heviäkin vetää hyvien rumpalien kanssa, jotka saa asianmukaisen soundin kohtuullisella soittovoimakkuudella. Paljon treenaavalle rumpalille se 15 on ihan jees, tai 25db jos ihan pienessä kopissa joutuu soittamaan, laulajalle siinä ja siinä onko 15db liikaa.

Jep, mäkin vaihdoin kans pari vuotta sitten 15db:n filtteristä 9db:n filttereihin ja noi riittää mainiosti ja tosiaan säilyy fiilis keikalla. Valetut tulpat on kyllä ollut yksi parhaita musakamahankintoja.
mopar
28.10.2014 22:19:18

Nää ei oo valetut mutta ois pirun halvat. Oisko kellään kokemusta?

http://www.korvatulpat.fi/exinore-er-20-s--korvatulpat.html
McLeach
28.10.2014 23:47:34 (muokattu 28.10.2014 23:48:17)
mopar: Nää ei oo valetut mutta ois pirun halvat. Oisko kellään kokemusta?

Mulla on tällä hetkellä Clas Ohlsonin joulukuuset kun vastaavanlaiset elacinit katosivat. Nykyiset tuntuvat vähintään yhtä hyviltä, eikä mielestäni tummenna saundia edes niin paljoa ja maksoi muutaman euron. En ymmärrä mikä hirveä ero noissa saman näköisissä kuusitulpissa voi olla?
Myrkky Nuoli
28.10.2014 23:54:03
McLeach: Mulla on tällä hetkellä Clas Ohlsonin joulukuuset kun vastaavanlaiset elacinit katosivat. Nykyiset tuntuvat vähintään yhtä hyviltä, eikä mielestäni tummenna saundia edes niin paljoa ja maksoi muutaman euron. En ymmärrä mikä hirveä ero noissa saman näköisissä kuusitulpissa voi olla?

Nuo musakäyttöön tarkotut on yleensä filtterillisiä, eli sama periaate kuin valetuissakin. Siinä on reikä tulpan läpi ja musakäyttöä ajatellen suunniteltu filtteri. Ei se kyllä kovin kaksinen noissa kuusissa koskaan oo verrattuna valettuihin. Mulla oli Alpinet, jotka tuntu helvetin hyvältä kunnes kokeilin valettuja. Nykyään Alpineilla soittaminen on ihan täyttä huumoria, saundissa ei oo päätä eikä häntää. Niin se korva tottuu.
More Nintendo, less Marshall.
McLeach
29.10.2014 00:04:42 (muokattu 29.10.2014 00:05:33)
Myrkky Nuoli: Nuo musakäyttöön tarkotut on yleensä filtterillisiä, eli sama periaate kuin valetuissakin. Siinä on reikä tulpan läpi ja musakäyttöä ajatellen suunniteltu filtteri. Ei se kyllä kovin kaksinen noissa kuusissa koskaan oo verrattuna valettuihin. Mulla oli Alpinet, jotka tuntu helvetin hyvältä kunnes kokeilin valettuja. Nykyään Alpineilla soittaminen on ihan täyttä huumoria, saundissa ei oo päätä eikä häntää. Niin se korva tottuu.

Joo näin muistan kun musaliikkeestä elacinit ostin ja oli ihan filtterit ja kaikkea. Sitten ihmettelin reeniksellä kun oli niin tumput kun olla ja voi vaikka kovaa soitettiin. Mutta nyt olen ollut tyytyväinen halpiksiin ja ovat jopa alkaneet maistua keikoilla, jossa ennen muinoin joutu heittämään aina pois korvista. Toki valetut heti kun tarve ja rahalompakko kohtaavat.
Mandarax
29.10.2014 00:05:47
mopar: Nää ei oo valetut mutta ois pirun halvat. Oisko kellään kokemusta?

On ollut tuommoset Elacinin ja Alpinen vastaavaa (Music safe pro) ym kuusitulppia, tuollaiset halvemmat apteekin kuusitulpat on ihan vastaavat kun nämä parin kolmen kympin tulpat ja hinta vitosen:
http://www.yliopistonapteekki.fi/Images/huge/5555311.jpg
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
kojones
29.10.2014 00:06:49
Boltsa: Täysin yksilöllistä. Ite hankin omat tulppani loppuvuodesta 2007 ja edelleen istuvat korvaan moitteetta.

Täysin vastaavat kokemukset. Eivät oo hukkuneetkaan, kerran pari viikkoa tosin olivat teillä tietymättömillä ja meinas jo alkaa jännittämään.
kimurantti1
29.10.2014 05:49:06
kojones: Täysin vastaavat kokemukset. Eivät oo hukkuneetkaan, kerran pari viikkoa tosin olivat teillä tietymättömillä ja meinas jo alkaa jännittämään.

Epäilemättä riippuu yksilöstä, että kuinka pitkään tulpat on sopivat enkä suorilta lähde väittämään vastaan. Kunhan vaan totean, että mäkin luulin edellisten tulppieni sopivan vallan hyvin vielä 5v käytön jälkeen. Sitten halusin pienemmät filtterit ja "samalla vaivalla" teetin uudet valokset, vanhat jätin varmuuden vuoksi laatikkoon. Pari viikkoa kun olin käyttänyt uusia tulppia, laitoin testin vuoksi vanhat korviin ja 15 minuutissa särki niin että oli pakko ottaa pois. Korvakäytävä muuttuu todella hitaasti ja melko hyvin ainakin itsellä tottui huonosti istuviin valoksiin.
käsi
10.12.2014 16:39:28

Jokusen vuoden ollut mulla finfonicilta hommatut tulpat. Nykyään ilman niitä ei oikein osaa olla. Sellainen huomio tullut vuosien saatossa, että jengi on valmis laittamaan ihan helvetisti rahaa soittimiin mutta kun pitäisi kuulosuojata niin sitten alkaa nihkeily ja käytetään ties mitä kertakäyttö korvatulppia jotka aiheuttaa enemmän ongelmia kuin hyötyä pitkällä aika välillä.

Tuollaiset halvat kuusitulpat on ihan ok, mutta käsi sydämellä kuinka usein persettä ne? Useimmat ei pese, joten joka kerta kun ne tunkee korviin tunkee samalla paskaa sinne. Sama noiden kertakäyttöisten tolppien kanssa. Ne on syystä kertakäyttöiset, eikä viikko käyttöiset.

Ite huomasin kehittyväni soittajana ihan hemmetin paljon kun aloin käyttää hyviä tulppia treeneissä. Kun kuulin paremmin niin oppi enemmän.
MUSIC LOVER, Joka on päättänyt onnistua unelmissa
käsi
10.12.2014 17:08:19

Eikös kuulo ole muusikon tärkeimpiä jos ei tärkein työkalu?
MUSIC LOVER, Joka on päättänyt onnistua unelmissa
Antti1
10.12.2014 17:23:18
käsi: Eikös kuulo ole muusikon tärkeimpiä jos ei tärkein työkalu?

Ei ole.

t: Beethoven

Mut pitäisi itsekin kyl ostaa taas uudet valetut tulpat. Menin vaan hassaamaan rahat kaikkeen muuhun. Erinomainen lisä soittajan perushärveleiden joukkoon, kaikilla muilla tulpilla soittaminen tuntuu todella ankealta.
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)