Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuinka kehittyä kitaristina?
1 2 3
drummer96
09.12.2014 10:23:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen selannut netin kaikki sopukat ja lukenut satoja keskusteluja ja katsonut tunneittain videoita, mutten ole löytänyt omaan tilanteeseeni sopivia vastaukia.
Elikkäs olen soittanut kitaraa noin 3 vuotta pienehköllä kehittymisellä. Aloitin soittamalla akustista ja noin vuoden rämpyttelyn jälkeen ostin huonon "flying-v" tyyppisen sähkökitaran. Sen kanssa soittamisen opettelu on yhtä helvettiä, koska soittoasento on hankala. Nyt saan joululahjaksi kuitenkin uuden, "normaalirunkoisen" sähkökitaran ja tahtoisin oppia soittamaan paremmin uudella kitaralla.
Sitten itse ongelmaan; mikä paras tapa kehittää itseään? Tiedän tiedän "harjoittele". Mutta miten? Onko paras tapa oppia soittamaan opetella vain tabulatuureista tuhottomasti biisejä ja kehittyä siinnä samalla? Ja ei, en osaa lukea nuotteja, eikä nuottien luku minua kiinnosta.
Tämän hetkiset soittotaitoni rajoittuvat lähinnä System Of a Downin kaltaiseen metalliin. Toki osaan myös melko laajan valikoiman sointuja ja komppaaminen akustisella sujuu. Tahtoisin oppia soittamaan ennen kaikkea metallia laajalla skaalalla.
Jos joku viitsii antaa neuvoja olisin todella kiitollinen!:)
 
hallu
09.12.2014 11:53:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, siis et muistanut kertoa mikä se ongelma on? etkö onnistu soittamaan niitä biisejä tabeistakaan vai mikä? sanoisin, että paras tapa oppia soittamaan ja kehittyä on etsiä ensin asia missä sitä kehittymistä pitäisi tapahtua ja sitten miettiä miten tilannetta saisi parannettua. Ei kitaraa eikä varmaan muitakaan soittimia opita soittamaan yleisesti kehittymällä, vaan hyvin yksityiskohtaisesti asioihin perehtymällä. Joten määrittele ensin, että mikä asia sulla siinä soitossa mättää ja mietitään sitten miten sitä osaa voisi kehittää.
 
Olisipa jo kevät
drummer96
09.12.2014 12:22:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oho niimpäs pääsi unohtumaan, huolimattomasti oon näköjjään kirjottanu! Kyllä osaan soittaa tabuista mutten mitään vaativampaa. Ongelma mulla on se ,että vaikka kuinka jotakin vaikeampaa biisiä harjottelis ja kuuntelisi niin en vaan millään opi. En saa sormia toimimmaan, etenkin plekukäden kanssa on vaikeuksia.
 
silhouette
09.12.2014 13:23:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kehottaisin tutustumaan mahdollisimman rauhallisesti ja ajan kanssa mahdollisimman moniin eri musiikkityyleihin niin sitä kautta löydät itsellesi ne kaikkein omimmat juttusi mitä ylipäänsä haluat soittaa ja miten itseäsi haluat ilmaista kitaralla.
 
Lisäksi kehotan kokemuksella harjoittelemaan suhteellisen helppoja juttuja ja kehittämään tekniikkaa rauhallisesti ja pikku hiljaa eteenpäin joten et kerkeä tavallaan kehittää itsellesi ns. "vääriä tapoja soittaa jotka myöhemmin sitten haittaavat soittoasi.
 
Ja, joo: sun kannattaa tosiaan opetella ja harjoitella tuhansia muiden kappaleita, se on erittäin kehittävää. Vaikka sitten tabulatuuteista jos nuotin luku ei innosta Ainakaan vielä =)
 
Aina voi yrittää.
Arkka
09.12.2014 13:35:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ootko varma että kehitystä ei tapahdu? Siis onko sulla esim. vanhoja äänityksiä joihin verrata uusia?
 
Mulla ei koskaan ole tullut fiilistä, että vihdoin opin soittamaan, mutta vanhoja juttujani kuunnellessa tajuan kuinka paljon sitä on sittenkin edetty.
 
Huomaa myös, että kolmen vuoden jälkeen ei kukaan pysty vetämään kuin virtuoosi. Se on tosi lyhyt aika, vaikka se ei siltä ehkä susta nyt tunnu.
 
drummer96: En saa sormia toimimmaan, etenkin plekukäden kanssa on vaikeuksia.
 
Minkälaisia vaikeuksia tarkalleen?
 
drummer96
09.12.2014 13:42:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Ootko varma että kehitystä ei tapahdu? Siis onko sulla esim. vanhoja äänityksiä joihin verrata uusia?
Siis onhan sitä kehitystä ihan alkuajoista tullu, mutta nyt on jo pitkkään tuntunu ettei millään tavalla oo kehittyny vaikka oonki soittanut paljon.

 
Arkka: Minkälaisia vaikeuksia tarkalleen?
Lähinnä siinnä kun sillon aikonnaan ei tullu opeteltua sitä "oikeaa" plekun pitelyä nii on nyt on vaikkeeta soittaa, kun vanha tyyli on aivan rektaalista ja sitten ei kuitenkkaan opi soittammaan sillä "oikealla" tyylillä.
 
elsewhere
09.12.2014 13:43:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ota muutama soittotunti, vaikka ne eivät ilmaisia olekaan. Asiantunteva opettaja osaa soittonäytteen jälkeen antaa enemmän hyviä neuvoja kuin tuhat keskustelupalstaa.
 
~ Love broke out and I forgot it's war.
drummer96
09.12.2014 13:43:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Kehottaisin tutustumaan mahdollisimman rauhallisesti ja ajan kanssa mahdollisimman moniin eri musiikkityyleihin niin sitä kautta löydät itsellesi ne kaikkein omimmat juttusi mitä ylipäänsä haluat soittaa ja miten itseäsi haluat ilmaista kitaralla.
En olekkaan varmmaan tajunnu tarpeeksi erilaista musiikkia soittaa, kiitti vinkistä:)
 
hallu
09.12.2014 13:44:50 (muokattu 09.12.2014 13:46:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

drummer96: Oho niimpäs pääsi unohtumaan, huolimattomasti oon näköjjään kirjottanu! Kyllä osaan soittaa tabuista mutten mitään vaativampaa. Ongelma mulla on se ,että vaikka kuinka jotakin vaikeampaa biisiä harjottelis ja kuuntelisi niin en vaan millään opi. En saa sormia toimimmaan, etenkin plekukäden kanssa on vaikeuksia.
 
No kai se on yksi niistä asioista joista mnetissäkin ollaan yhtä mieltä, eli nopeasti soittamaan opitaan soittamalla hitaasti. Eli ota metronomi kaveriksi, että saat taimin siirrettyä hitaammille tempoille ja todella hitaasta toistosta lähdetään liikkeelle (suorastaan liian hitaasta). Hitaalla tempolla keskityt tekemään käsilläsi "oikein" asiat eli vasemman käden sormet huolellisesti juuri nauhan viereen ja pikkaus oikeaan kohtaan kun vasen käsi on oikeassa asemassa (oletan että olet oikeakätinen). Nostat tempoa pykälä kerrallaan vasta kun saat menemään edellisen temmon puhtaasti (jos seuraava tempo ei lähde sujumaan palaa takaisin edelliseen hitaaseen tempoon tekemään toistoja). Niin ja tuossa sun tyylilajissa varmaan myös kiinnitettävä huomiota soiton "taloudellisuuteen" eli keskity pitämään liike molemmilla käsillä mahdollisimman pienenä ja pidä hartiat ja kädet rentona. Jos soitat istuen, niin kiinnitä huomiota selän ryhtiin (älä lysähdä kitaran päälle, vaan työnnä vähän ristiselkää eteenpäin). Käsien synkka alkaa toimia kun kieltäydyt sinnikkäästi soittamasta "väärin". E: muista hengittää.
 
Muita kikkoja joista olen lukenut/kuullut ja joita itsekin teen on hyräillä soiton mukana. Etenkin improvisoituja sooloja on hyvä harjoitella hyräilemällä eteen ja soittamalla perässä (tai siis samaan aikaan, mutta nuotti tulee päästä eikä sormista). Kolmas kikka on äänittää soittoasi, koska soittaessa ei oikeasti kuule miten se soitto sujuu, mutta jälkeenpäin kuunnellessa huomaat virheesi ja maneerisi ja huomaat mitä asioita soitossa pitää muuttaa.
 
Näin voidaan hioa sitä tekniikkaa. Muutenhan sulla vissiin onkin tähtäin kohdallaan, että mitä olet opettelemassa. Itse olen saanut joitakin nopeita juttuja sujumaan hitaasti harjoittelemalla joita en aikaisemmin ollut saanut millään menemään.
 
Olisipa jo kevät
drummer96
09.12.2014 13:52:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos Hallu vinkeistä!:) Metronomi on kyllä ollu alusta asti olemassa, mutta ei oo kitaran kanssa tullu käytettyä, lähinnä rumpujen soitossa. Mutta pittää nyt ottaa käyttöön kitaraahi soittaessa.
 
Spiral
09.12.2014 14:10:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

drummer96: Lähinnä siinnä kun sillon aikonnaan ei tullu opeteltua sitä "oikeaa" plekun pitelyä nii on nyt on vaikkeeta soittaa, kun vanha tyyli on aivan rektaalista ja sitten ei kuitenkkaan opi soittammaan sillä "oikealla" tyylillä.
 
Oppii. Minä olen vaihtanut plektraotetta pariinkin kertaan, ja tuntemattomammista jannuista esim. Paul Gilbert vaihtoi otetta täysin 8 vuoden soiton jälkeen. Muutama kuukausi saattaa kestää (riippuen täytyykö välillä esim. soittaa keikkoja vanhalla otteella), mutta ei siinäkään ole kyse kuin harjoittelusta.
 
Krice
09.12.2014 14:53:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

drummer96: Lähinnä siinnä kun sillon aikonnaan ei tullu opeteltua sitä "oikeaa" plekun pitelyä nii on nyt on vaikkeeta soittaa, kun vanha tyyli on aivan rektaalista ja sitten ei kuitenkkaan opi soittammaan sillä "oikealla" tyylillä.
 
Ei ole oikeaa tapaa pitää plektraa. Se tapa on paras, joka tuntuu itsestä parhaimmalta ja toimii parhaiten soittamisen kannalta.
 
Ruutukunkku
09.12.2014 15:49:55 (muokattu 09.12.2014 15:51:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Ei ole oikeaa tapaa pitää plektraa. Se tapa on paras, joka tuntuu itsestä parhaimmalta ja toimii parhaiten soittamisen kannalta.
 
On silti olemassa parempia ja huonompia tapoja. Kaikkiin tapoihin varmasti tottuu, mutta kun soitto kehittyy, voi tulla eteen paikka jossa tekniikan muuttaminen on välttämätöntä. Siksi olisi jo alkujaan hyvä opetella pitämään sitä plektraa edes suunnilleen oikein.
 
You are number six
Funkånaut
09.12.2014 15:53:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ruutukunkku: On silti olemassa parempia ja huonompia tapoja. Kaikkiin tapoihin varmasti tottuu, mutta kun soitto kehittyy, voi tulla eteen paikka jossa tekniikan muuttaminen on välttämätöntä. Siksi olisi jo alkujaan hyvä opetella pitämään sitä plektraa edes suunnilleen oikein.
 
Kaikki tekniikat eivät sovi kaikkeen. Rennon letkeä funk-komppaus a la Nile Rodgers on plekutekniikaltaan melko kaukana jostaki 240-temmon kolmekakkosten pikkauksesta metronomintarkasti juuri niin kuin on ylös kirjoitettu ja ennalta sovittu.
 
"Entinen naisystäväni soitti matkalla, että ei suostu valehtemaan. Kärjistyin. En ole valehtelija. Olen minä. Minulla on piipero Miljoona Tivoli ja Powerpark on super." - Vesa Keskinen Laatumusaa
Jucciz
09.12.2014 16:17:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oisko näistä apua:
http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=12237761
 
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
Arkka
09.12.2014 16:22:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Ei ole oikeaa tapaa pitää plektraa. Se tapa on paras, joka tuntuu itsestä parhaimmalta ja toimii parhaiten soittamisen kannalta.
 
Jees, muutenkin tekniikkaa voi ajatella myös siltä kannalta, että niin paljon kuin musiikki onkin vaikuttanut soittotekniikkaan, niin monesti kitaristien oma saundi on syntynyt omintakeisesta tekniikasta, jota ei rakennettu musiikin ehdoilla. Näin siis rock-musiikissa varsinkin.
 
Ei tietenkään tarkoita sitä, ettäkö pitäisi välttämättä soittaa jotenkin vaikeasti. Usein kannattaa matkia ja kokeilla kaikkea mitä mieleen tulee. Kokeneemmankin.
 
sustain65
09.12.2014 16:58:52 (muokattu 09.12.2014 17:00:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkånaut: Kaikki tekniikat eivät sovi kaikkeen. Rennon letkeä funk-komppaus a la Nile Rodgers on plekutekniikaltaan melko kaukana jostaki 240-temmon kolmekakkosten pikkauksesta metronomintarkasti juuri niin kuin on ylös kirjoitettu ja ennalta sovittu.
 
No tämä!
 
Ja drummer96, hyvinhän olet kehittynyt, jos noin pienessä ajassa olet päässyt sille tasolle, että pystyt soittelemaan SoaD:n biisejä. Ei ne nyt ihan helpoimmasta päästä tosiaankaan ole.
 
Juccizella hyvät linkit, kiitos ja plussa täältäkin niistä.
 
Ka-Naali
09.12.2014 18:37:18 (muokattu 09.12.2014 18:47:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lainaan röyhkeästi vähän ketjua.. Minulla myös ongelmia erityisesti plektrakäden kanssa ja nyt on alkanut epäilyttää että on jotain vikaa soittoasennossa tai plektrakäden tekniikassa muuten. Jotenkin en saa kättä pidettyä täysin rentona ellen anna sen levätä kitaran päällä, mikä taas ei ainakaan tän hetkisellä kitaralla onnistu pitkähihainen päällä, koska käsi luistaa siitä muuten pois. Jos en anna käden levätä, olkapää rasittuu todella nopeasti. Ei ole merkitystä istunko vai seisonko mutta istuessa toki helpompi antaa sen käden lepäillä. Oon jo ainakin vuoden päivät treenaillut kuudestoistaosanuotteja 90 temmolla ja ei vaan meinaa sekään onnistua puhtaasti sitten millään. Tuntuu että mun raja on vaan saavutettu ja sen nopeampaan en enää pysty. Nyt alkaa jo turhauttaa niin paljon, että tekee mieli lopettaa koko harrastus.
 
Muoks: Niin ja suurimmin tämä ongelma jostain syystä esiintyy silloin, kun tarkoitus on esim. jättää välistä iskuja, tasainen edestakaisin sahaus onnistuu paljon helpommin. En kyllä osaa selittää miksi, ehkä tämä on sitten joku henkinen este?
 
drummer96
09.12.2014 19:54:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiitos jucciz linkeistä, hyvää matskua näyttää olevan!
 
drummer96
09.12.2014 20:00:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sustain65:
Ja drummer96, hyvinhän olet kehittynyt, jos noin pienessä ajassa olet päässyt sille tasolle, että pystyt soittelemaan SoaD:n biisejä. Ei ne nyt ihan helpoimmasta päästä tosiaankaan ole.

Joo onhan niissä Soad:in biiseissä haastetta, mutta aika yksipuolisia vaan ovat ja riffithän on pääosin aika helppoja. Mutta olen silti ihan tyytyväinen, että niitä pystyn soittamaan, haluaisin vaan silti päästä soitossani seuraavalle tasolle.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «