Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vokaaleja "edemmäksi"?
1
Bad.Mojo
09.12.2014 14:15:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli miten saisin otsikon mukaisesti laulua/räppiä edemmäksi taustaan nähden miksaukessa? En siis tarkoita pelkkää voluumin nostoa. (toivottavasti ymmärsitte mitä hain)
 
Käytössäni on FL Studio
 
Antti1
09.12.2014 14:25:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bad.Mojo: Eli miten saisin otsikon mukaisesti laulua/räppiä edemmäksi taustaan nähden miksaukessa? En siis tarkoita pelkkää voluumin nostoa. (toivottavasti ymmärsitte mitä hain)
 
Käytössäni on FL Studio

 
Vähemmän tilaääntä ja enempi kirkkautta on ihan hyvä lähtökohta. Sit muu materiaali ei tietenkään saa kilpailla laulun kannalta oleellisista taajuusalueista. Näyte auttaisi kovin paljon, vain sen avulla täällä voitaisiin antaa sulle tarkempia neuvoja.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Bad.Mojo
09.12.2014 14:36:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://www.dropbox.com/s/858ivsdz3e3m81p/n%C3%A4yte.mp3?dl=0 tuossa
 
Antti1
09.12.2014 14:42:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä alemmat keskiäänet on vähän tukkoisen kuuloisia, mä lähtisin siistimään niitä parametrisella eq:lla. Heitän nyt ihan perstuntumalla, mutta mä kokeilisin ronkkia jostain 200-300Hz tienoilta. Voi olla vähän muuallakin, kuuntelemalla vaan. Sen lisäksi mä lisäisin vähän yläkeskaria (2-5kHz) ja sitten tarpeen mukaan ehkä vielä pientä lisäkimallusta yläpäähän. Ole tarkkana kuitenkin ettei sibilanssit rupea hyppimään silmille yläpäätä ronkkiessa. SiiS nää kaikki äSSät, jotka SuhiSee ikäväSti.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
18is9
09.12.2014 14:42:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tee raidasta tuplaus, kompressoi kakkosraita aivan jumalattoman lyttyyn (tyyliin megafoni) ja laita se hiljaa varsinaisen pääraidan tueksi. Jotenkin magisesti se tuo laulua pintaan. Toimii muillekin instrumenteille.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Spedemix
10.12.2014 09:08:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja ylipäätään kompressointi jossa on hidas atakki ja nopea release tuo asioita "eteenpäin" miksauksissa. Vaikka esim. 3ms ja 50ms.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
washburn
10.12.2014 09:20:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Ja ylipäätään kompressointi jossa on hidas atakki ja nopea release tuo asioita "eteenpäin" miksauksissa. Vaikka esim. 3ms ja 50ms.
 
Onko 3ms 'hidas' atack-aika?? :)
 
Live long and Prosper
saastara
10.12.2014 10:39:14 (muokattu 10.12.2014 20:14:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

washburn: Onko 3ms 'hidas' atack-aika?? :)
 
Eiks 1176:n attack ole jotain luokkaa 'muutamia kymmeniä mikrosekuntteja' tmv nopeimmillaan? Aika hyväksi todettu värkki kun halutaan asioita framille. Mutta samaa mieltä, juu. Ehkä oon tulossa vanhaksi mutta mulla tuntuu ratiot kokoajan pienenevän ja attackit kasvavan.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
Generalissimo
10.12.2014 10:52:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämmöisessä tilanteessa ehkä joku transient kompressori voisi toimia (meillä on käytössä Nativen Transient Master).
 
Moyhiss
10.12.2014 13:33:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuhan siellä nyt muu juttu on kunnossa niin aggressiivisemmalla kompressoinnilla sitä saa eteen. Kannattaa vaan olla tarkkana kun toi korostaa hengitys- ja sivuääniä kuten myös pistää ässiä ilkeemmäks. Toki volumeautomaatiolla ja de-esserillä voi jälkikäteen kikkailla. Ite pistäisin 1176 tyylistä nopeella attackilla ja relasella. GR maun mukaan mut kyllä se mulla voi pomppia siellä -10 kohilla jos haluu puskee.
 
Spedemix
10.12.2014 16:58:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

washburn: Onko 3ms 'hidas' atack-aika?? :)
 
Mjoo, itse siis käytän nimenomaan 1176:ia vokaalien kompressoimiseen, mutta mä jostain syystä ajattelin, että jos mä kirjoitan atakiksi puoli millisekuntia, niin heti tulee sanomista "Et voi olla tosissasi" :D Siksi vedin "varman päälle" hieman pitemmän aikavakion koska en jaksa aina selitellä leijonanosaa postauksistani. Lol. Tällaisen ihmisen muusikoiden.net minusta tekee. :D
 
Mutta joo 0,5ms on mun aikavakio laulun kompressoimiseen.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
sammakko54
11.12.2014 20:09:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Mjoo, itse siis käytän nimenomaan 1176:ia vokaalien kompressoimiseen, mutta mä jostain syystä ajattelin, että jos mä kirjoitan atakiksi puoli millisekuntia, niin heti tulee sanomista "Et voi olla tosissasi" :D Siksi vedin "varman päälle" hieman pitemmän aikavakion koska en jaksa aina selitellä leijonanosaa postauksistani. Lol. Tällaisen ihmisen muusikoiden.net minusta tekee. :D
 
Mutta joo 0,5ms on mun aikavakio laulun kompressoimiseen.

 
Itse taas näen että 15 ms on hidas attack-aika niin basarin kuin laulunkin kompurassa. Ei tule ikinä laitettua alle 3 ms aikaa laululle mistään ei mallintavasta kompressorista, koska se syö yleensä sanojen selkeyteen tarvittavat alukkeet ja konsonantit. Limitteri sitten ihan lopuksi vähän haukkaamaan, jos pitää saada laulua vielä enemmän lyttyyn.
 
Hippien kaveri.
washburn
12.12.2014 16:40:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle kyllä 15ms on vielä aika nopee aika :)
Jos käytän jotain digikompuraa, jolla haluan saada laulun soinnin kuriin, saattaa atack aika olla jossain 60-80ms hujakoilla :) Eihän tähän tietenkään mitään ohjeita voi luoda ja kaikki riippuu taas kaikesta. Usein on mullakin 1176 ja LA2A combo laulussa.
 
Live long and Prosper
Mr. Crowley
14.12.2014 12:37:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heittäisin sellaisen vaan näkökulman, että on hankala sanoa yleisesti mikä on nopea tai hidas atakki. Se on täysin kontekstista riippuva ilmaus.
 
Bassolle 20 ms voi olla liian nopea, kun taas laululle se voi olla jo hidas. Nämäkin taas riippuu siitä, millaista soundia haluaa. Joskaan bassolle en ikinä käytä alle 20 ms, paitsi limitoinnissa.
 
Eli kontekstista riippuen voi puhua hitaasta ja nopeasta atakista, mutta se ei tarkoita että olisi jotakin yleisiä numeerisia arvoja "hitaalle" ja "nopealle". Näin minä ajattelen. Saatan olla väärässä.
 
se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys
washburn
14.12.2014 13:24:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tottakai näin juuri. Mut eikös tässä ketjussa puhuttu nimenomaan laulusta..
 
Live long and Prosper
Mr. Crowley
14.12.2014 18:17:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

washburn: Tottakai näin juuri. Mut eikös tässä ketjussa puhuttu nimenomaan laulusta..
 
No joo, näköjään puhutaan, my bad. Laitan lauluun yleensä LA-2A:n (IK:n versio) tai sitten juuri tuon kombinaatio LA-2A + 1176 (nopea) riippuen vähän biisistä. 1176 haen aina jotkut hyvät attack ja release arvot kuuntelemalla. Sopivan vähän valinnanvaraa minulle.
 
Kompurallahan sitä laulu tosiaan naamalle saa, jos on sille tarvetta. Omissa jutuissa tuntuu, että laulu on aina valmiiksi ihan tarpeeksi naamalla. Tykkäänkin upottaa sitä hieman taaemmas, varovasti jollakin lyhyellä ja pienellä huonekaiulla (predelay 0).
 
Sori, hieman offtopic.
 
On muuten ihan helvetin hyvä etuaste tuossa IK:n EQ 73:ssa. Saa lauluun sellaista mukavaa rupea. Tarvittaessa aika paljonkin. Menin tuohon group by -systeemiin mukaan. En ole vielä ehtinyt paljon noihin hankintoihin perehtyä, mutta hyviltä vaikuttaa nuo eq:t.
 
se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys
Spedemix
15.12.2014 19:13:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Crowley:
Sori, hieman offtopic.
 
On muuten ihan helvetin hyvä etuaste tuossa IK:n EQ 73:ssa. Saa lauluun sellaista mukavaa rupea. Tarvittaessa aika paljonkin. Menin tuohon group by -systeemiin mukaan. En ole vielä ehtinyt paljon noihin hankintoihin perehtyä, mutta hyviltä vaikuttaa nuo eq:t.

 
Let's roll with it...
 
Oon samaa mieltä: ihan pirun hyvä tuo etuaste, pyyhkii monen muun valmistajan (Scheps73 anyone?) vastaavalla tuotteella lattiaa.
 
Ainoa asia joka tossa mallinnuksessa ei mennyt ihan putkeen (tää sama vaivaa käytännössä kaikkia etuaste/EQ -mallinnuksia) on se, että kun ajaa sen etarin ruvelle, myös EQ yliohjautuu.
 
Mä olen itse ratkaissut ongelman IK73:n kanssa niin, että laitan kaksi instanssia peräkkäin: ensimmäinen menee mic-asentoon, etari ruvelle ja EQ:ta sitä mitä sinne sit laittaakaan, mutta ei tiputa outputtia alas vaan tekee sen tokalla instanssilla joka on line-asennossa (myös line menee ruvelle jos sitä ajaa). Tällä tavalla myös se EQ rupeaa käyttäytymään about samalla lailla, kuin rauta.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Mr. Crowley
16.12.2014 21:12:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Let's roll with it...
 
Oon samaa mieltä: ihan pirun hyvä tuo etuaste, pyyhkii monen muun valmistajan (Scheps73 anyone?) vastaavalla tuotteella lattiaa.
 
Ainoa asia joka tossa mallinnuksessa ei mennyt ihan putkeen (tää sama vaivaa käytännössä kaikkia etuaste/EQ -mallinnuksia) on se, että kun ajaa sen etarin ruvelle, myös EQ yliohjautuu.
 
Mä olen itse ratkaissut ongelman IK73:n kanssa niin, että laitan kaksi instanssia peräkkäin: ensimmäinen menee mic-asentoon, etari ruvelle ja EQ:ta sitä mitä sinne sit laittaakaan, mutta ei tiputa outputtia alas vaan tekee sen tokalla instanssilla joka on line-asennossa (myös line menee ruvelle jos sitä ajaa). Tällä tavalla myös se EQ rupeaa käyttäytymään about samalla lailla, kuin rauta.

 
Oorrait, kiitti vinkistä! Täytyy kuulostella huomaanko tuon. Joululoman puhteiksi pitänee hakea pari pakettia villaa ja tarkoituksenmukaista puutavaraa ja tehdä pari bassoansaa tänne betonihelvettiin.
 
se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «