WahWah 24.05.2004 20:00:56 | |
---|
Tiedän, että tätä on jankattu piljoonia kertoja, mutta mulla olis kotona tuommonen Line 6 Flextone III Xl ja se pitäis jollain tavalla saada kotitietokoneeseen kiinni. En ole nyt ihan perillä näistä kaikenmailman laitteista sitten. Mikeillä olen yrittänyt nauhoittaa, mutta ne on ollut semmosia säälittäviä "halpa-halli mikki suoraan tietokoneeseen ja johonkin Windowsin laatu ohjelmalla" yrityksiä. Auttaiskos jonkinlainen etuaste mikin jälkeen vai pitäiskö suoraan vahvistimen XLR Outputtien avulla kytkee se jonkilaiseen mikserihärpäkkään ja sieltä tietokoneeseen. Jos mahollista niin voisitteko kertoo jonkinlaisia esimerkki laitteita vaikka thomannilta. Kolme mummoa ajoi tandemilla ja keskimmäinen keuli |
jhatunen 24.05.2004 20:52:09 | |
---|
|
askomiko 24.05.2004 21:36:23 | |
---|
Kohtuubudjetin kamat, jotka riittää todella kauas, ellei jopa tappiin asti, on Shure SM57, ja joku etuaste. Sennheiser e606 on myös lupaava mikki. Vaihtoehtona voi myös ottaa suoraan Flextonesta, mutta soundista tulee paljon pehmeämpi ja mössöisempi, vrt. Pod. Voi myös soittaa kitaralla suoraan koneeseen ja käyttää säröplugineja, saattaa olla hevikäyttöön jopa näistä vaihtoehdoista paras. |
lurkki 24.05.2004 22:10:56 | |
---|
Tiedän, että tätä on jankattu piljoonia kertoja, mutta mulla olis kotona tuommonen Line 6 Flextone III Xl ja se pitäis jollain tavalla saada kotitietokoneeseen kiinni.. Suoraan toisiinsa niitä en ryhtyisi kytkemään koska mahdollinen maapotentiaali rikkoo äänikortin tai ainakin brummaa... Tuo näyttäisi Googletuksen perusteella olevan jonkin sortin stereomallintava värmes? Otetaan xlr-lähdöistä 1,2 ja 3 -nastat ja tuodaan ne varsin ohuella piuhalla plugiin (6,3mm olisi enemmän tilaa tehdä mutta vaatii säälittävän 6,3-3,5 adapterin) Plugissa kytketään 3-nastan johtimet runkoon. Vasemman kanavan 2-nasta plugin kärkeen ja oikean 2-nasta renkaaseen. 1-nasta jätetään kytkemättä plugissa. ex-Rumpu, Kitara ja Kukka |
kivi 25.05.2004 11:59:19 (muokattu 25.05.2004 12:01:43) | |
---|
Suoraan toisiinsa niitä en ryhtyisi kytkemään koska mahdollinen maapotentiaali rikkoo äänikortin tai ainakin brummaa...
Maapotentiaalin ero ei riko äänikorttia, ja linjalähtö on erikseen tuota varten tehty. Ja kyseessähän on siis balansoitu lähtö. Jos nyt jostain syystä on tietokone ja vahvistin eri maapotentiaaleissa (ei saisi olla, maadoitettua virtaa kun ei saa roikalla tuoda tilaan, jossa on toista virtaa käytössä) niin maalenkin katkaisu on verrattain simppeli juttu - jätetään vain XLR-piuhan toisesta päästä maakarva kytkemättä, ja äänikortin sisääntuloon tulevat siis vain + (punainen) ja - (valkoinen). Noista "ohuen piuhan" kytkentäselvittelyistä en sano mitään. En jaksa miettiä, mikä niissä on ideana. Balansoinnin purku toteutetaan tavallisesti juottamalla plugipäässä maa ja miinus yhteen, groundlift tehdään jättämällä maa irti. 3,5 mm plugiin saa lisää työskentelytilaa, kun korvaa plugin holkin esim kutistesukalla. Tai halkaisee holkin, ja lopuksi kuumentaa pätkän kutistesukkaa päälle. |
lurkki 25.05.2004 12:41:01 (muokattu 25.05.2004 12:49:50) | |
---|
Maapotentiaalin ero ei riko äänikorttia. Kyllä se mulla rikkoi. Otin tuollaisella piuhalla suoraan stereoista (balansoimaton, 0-luokan peli) ja tietokone oli suojamaadoitetussa rasiassa. HTV:n maapotentiaali on jossain muualla kuin talon 0-kiskossa ja *poksis* vain. Jotta "väärä" maa, kyllä. edit: nyt piti alkaa miettimään ku on tuosta jo aikaakin... siinä vaiheess kun miniplugin lyö sisään niin silloinhan siinä hetken aikaa maa ja oikea kanava on rinnan, semminkin kun kysessä on monotettu plugi. edit2: ihan sama idea siinä kytkenässä oli kuin omassasi. Ykkönen mulla on tapana kytkeä xlr:n päähän, tosin. ex-Rumpu, Kitara ja Kukka |
Kyllä se mulla rikkoi. Otin tuollaisella piuhalla suoraan stereoista (balansoimaton, 0-luokan peli) ja tietokone oli suojamaadoitetussa rasiassa. HTV:n maapotentiaali on jossain muualla kuin talon 0-kiskossa ja *poksis* vain. Mutta stereoiden virtajohto oli kuitenkin samassa suojamaadoitetussa rasiassa kuin tietokone? En ymmärrä. Ei stereoiden maan pitäisi olla HTV:n (antennijohdon) maa, vaan rakennuksen lähimmästä sähkökaapista vedetty maa. Mulla on nyt syytä epäillä, että talossasi on pistorasioiden johdotukset vedetty väärin (ei kovin harvinaista) ja kannattaa otattaa selvää, miten ne on kytketty. Tietokone metallikuorineen ja muineen on tietysti loputon sähköhäiriöiden lähde. Mutta kuitenkin... |
kivi 25.05.2004 12:50:58 | |
---|
edit: nyt piti alkaa miettimään ku on tuosta jo aikaakin... siinä vaiheess kun miniplugin lyö sisään niin silloinhan siinä hetken aikaa maa ja oikea kanava on rinnan, semminkin kun kysessä on monotettu plugi. Niin, plugi on siitä erittäin huono liitin, että sillä on kytkettäessä helppo saada aikaan hetkellinen oikosulku - melkein väistämätöntä, itse asiassa. Saattaa olla, että jotkin laitteet eivät tätä nollakuormaa kestä, ja esim plugeilla toteutettuja kaiutinjohtoja ei koskaan saakaan kytkeä laitteen ollessa päällä. |
lurkki 25.05.2004 12:56:46 | |
---|
Ei stereoiden maan pitäisi olla HTV:n (antennijohdon) maa, vaan rakennuksen lähimmästä sähkökaapista vedetty maa... 0-luokan laitteella tarkoitan sellaista kuluttajatason laitetta jossa on maadoittamaton virtajohto. Tuossa vieressäni vaikkapa digiboksi... Siinä ei ole rungossa maata (tietenkään) ja kaapeliverkon maa näköjään voi olla muuallakin kuin talon nolla-kiskossa. Kun tuosta ottaa rca.lla signaalin toiseen koneeseen niin huonossa tapauksessa , kun sopivasti sattuu jakin nastat kulkemaan toistensa yli niin kyl se vaan voi jotain saada aikaiseksi. ex-Rumpu, Kitara ja Kukka |