Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaksi harjoittelu vinkkiä
1
silhouette
07.12.2014 14:39:46 (muokattu 07.12.2014 14:41:52)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen käyttänyt kitaransoiton opettelussa jo jonkin aikaa kahta metodia/ideaa ja ajatelin jakaa ne muiden kanssa. Toisen bongasin Carl Verheyenin opetus-DVD:stä "Intervallic Rock" ja toisen keksi itse. Nämä tuskin ovat mitään maata mullistavia ideoita, mutta tässä ne ovat:
 
1. Lickki nuottipäiväkirja. Tähän nuottikirjaan laitan ylös päivämäärän kanssa kaikki minun mielestä muistamisen arvoisen lickit, melodia, riffit jne jotka itse keksin. Tämä on todella hyödyllinen tapa pitää kirjaa siitä mitä on menneisyydessä oppinut ja tämä avulla voin/voit aina palata takaisin. Lisäksi, tällaisen päiväkirjan avulla, tulee tunne siitä, että luodessaan hyviä lickejä ei tule tunnetta siitä, että ne vaan soitetaan muutaman kerran läpi ja sen jälkeen ne "katoavat vaan jonnekin".
 
2. Kappalelista. Tähän listaan laitan ylös jokaisen opettelemani kappaleen samalla periaatteella ja saman idean takia kuin edelliseen päiväkirjaan: jotta en unohda soittamiani ja opettelemiani kappaleita ja että voin aina palata takaisin menneisyydessä oppimaani.
 
Siinäpä ne, mitä mieltä olette näistä ideoista? Ja, tiedän kyllä itsekin, että ei näissä mitään tosiaan mullistavan uutta ole, mutta laitoinpahan kuitenkin, jos joku vaikka kokisi nämä hyödyllisiksi neuvoiksi ja vinkeiksi. =)
 
Aina voi yrittää.
tender.insanity
07.12.2014 16:27:43 (muokattu 07.12.2014 16:30:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riffit, melodiat, pätkät, lickit, kokonaiset biisit - kaikki menee suoraan pilveen kun pääasiallinen musiikin tuottamisväline on nuotinnusohjelma, ilman että edes koskee kitaraan. Sieltä ne sitten tarpeen vaatiessa pääsevät tulemaan ulos oikealla soittimella kun nauhoitetaan.
 
En jaksa haaskata aikaani kitara kourassa miettien mitä soitan ja sitten kirjoittaa ylös. Mieluummin kirjoittaa suoraan ylös ja tarvittaessa sitten nauhoittaa. Kitaran soittaminen on vain välttämätön pahe musiikkia tehdessä.
 
Tämäkin tuli tehtyä kokonaan koneella. Jotkut jutut muokkautuvat nauhoitusvaiheessa, mikäli ei irtoakaan samalla lailla kuin kuvitteli =)
https://dl.dropboxusercontent.com/u … 0Vilkko%20-%20Gorilla%20Hideout.mp3
 
Arkka
07.12.2014 17:29:33 (muokattu 07.12.2014 17:31:03)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Kitaran soittaminen on vain välttämätön pahe musiikkia tehdessä.
 
Haha :D
 
Meikä taas lähes kokonaan karsinut harrastuksestani laput/tabit/nuottikirjoituksen omien biisien kohdalla. Äänitän ideat suoraan kitaralla, usein improakin. Jotenkin se vääristää sitä miten kuulen biisin kun näen laput päässäni. Kääntöpuolena on taas se, että kitaralla äänitettyä ideaa kuunnellessani näen usein kitaran otelaudan päässäni. Onko se sitten parempi, ei varmaan.
 
Sointuja kirjoitan usein ylös suoraan dawiin, jotta helpompi improta melodiat/soolot/leikit. Toisten biiseistä tulee kirjoitettua rakenteita ylös, se on joku mun perversio.
 
Nuorempana pidin treenilistaa, jossa oli käytännössä aina joku vajaa 10 luritusta, jotka oli opiskelun alla. Nykyään vaan jammailen mitä sattuu (ei välttämättä paras neuvo, heh). Kyl uskon, että jos huvittaa niin kannattaa noita oppimispäiväkirjoja ja muita pitää, koska aina on hyvä olla joku konkreettinen keino nähdä liikkuvansa, muuten voi luulla, että polkee paikallaan. Itellä tuo on nykyään biisit, teen pirusti biisejä. Uskon myös että niitä listoja ja muita ei kannata pitää jos ei nappaa.
 
Lickkilistaa saatan joskus pitää, sellanen voi olla hyvä muistilista. Mulla on jossain vihkossa ylhäällä mun bluuslickkisuosikit. Molemmat.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «