Aihe: Kitaran kaulaprofiilin ja speksien pohdintaa nakkisormelle
1 2 3
azlag
06.12.2014 22:46:25
Taidan taas olla jonkin sortin kummallisuus. Etusormen pituus karvan verran yli 6cm. Silti, mahdollisimman ohuet kaulat, radius mieluiten jotain 16" ja mensuuriksikin on melkein valikoitumassa 26,5". Ei missään nimessä alle 25,5". Tosin .0009:n kielillä ja dropped A-vireellä. Olen kuitenkin todistellut itselleni asian parhaiten päin siten, että mitä lyhyemmät sormet, sitä vähemmän liike-energiaa niiden liikuttamiseen tarvitaan :)
Shakata
07.12.2014 00:03:46
Itsekin nakkisormisena ja paljon soittomukavuuteen paneutuneena olen tullut siihen tulokseen että soittomukavuuden kannalta tärkein tekijä on kapea satulan leveys - mielellään 40mm tai jopa sen alle. Kaulassa saa muuten olla paksuutta kunhan otelauta ei ole leveä (kuvittele tähän kohtaan klassisen kitaran otelauta, joka on HUGE!!). Aivan yhtä tuskaa ainakin itselle on juurikin tuommonen klassinen nylonkielinen kitara, jonka satula on luokkaa 52mm. Semmoisella hirvityksellä tuli itsekin aloitettua soittoura, kun semmonen mulle pienikätiselle urvelolle musakaupassa myytiin. Onneksi oli sitkeyttä jatkaa soittamista vaikkei kitara istunutkaan käteen yhtään.

Voi taivas varjele sitä riemua, kun pääsi ensi kerran hipelöimään kitaraa, jonka satula oli juurikin tuo maaginen 40mm. Ero esimerkiksi 42mm satulaan on käytännössä aivan järkyttävän iso vaikkei paperilla ehkä siltä tunnukaan.

Kitaran skaala vaikuttaa toki myös muttei mielestäni yhtä ratkaisevasti. Mulla on keppejä 25,5", 24,75" ja 24" skaaloilla ja itselle kaikista mukavin on soittaa tuo 24" skaalalla varustettu keppi, mutta ero normi Gibson skaalaiseen ei ole tatsiltaan järin suuri. Stratoonkin on aina pakko tottua, kun se on muuten niin maailman mahtavin kitaramalli.

En tiedä missäpäin asut, mutta jos oot reissulla Jyväskylän liepeillä niin tervetuloa kokeilemaan ja vertailemaan kauloja. Pistän kahvitkin porisemaan!
"One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you're into jazz." Lou Reed
Wolfheart
07.12.2014 00:37:49 (muokattu 07.12.2014 00:43:06)
Humanoid: Ja juu. Skaala ei nakkisormilla kannata mennä yli 25,5:n tuuman.

Tämäkin riippuu paljon kaulan mallista ja käsien pituudesta jne. Kaikki vaikuttaa. Jotkut kaulat tuntuu omaan käteen hyvältä vaikka skaala olisi pidempikin. Itselläni on yksi seiska jossa on 26.5" skaala ja se tuntuu tosi mukavalta omiin pieniin kätösiin koska kaulan paksuus on sopiva. Yleensä kuitenkin lyhyempi skaalaisilla tuntuisi olevan helpompaa soittaa. Etenkin seisaaltaan.

Edit: Mistä kitaroista muuten löytyy noita kauloja joiden leveys on 40mm tai alle? Kapein mitä itseltä löytyy on 41mm.
rajamd
07.12.2014 01:52:50 (muokattu 07.12.2014 01:53:40)
Shakata: En tiedä missäpäin asut, mutta jos oot reissulla Jyväskylän liepeillä niin tervetuloa kokeilemaan ja vertailemaan kauloja. Pistän kahvitkin porisemaan!

Kyllä mä Jyväskyläs päin liikun muutaman kerran vuodessa, pidetään tarjous mielessä! Mua kiinnostais kans tietää että mistä kitaroista löytyy 40 mm satula?
Tärkeintä on ettei tee elämässä lainkaan virheitä.
klobasa
07.12.2014 10:16:27
Shakata: Itsekin nakkisormisena ja paljon soittomukavuuteen paneutuneena olen tullut siihen tulokseen että soittomukavuuden kannalta tärkein tekijä on kapea satulan leveys - mielellään 40mm tai jopa sen alle.

Tämä muusikoiden.net on jännä paikka kun yhdessä ja samassa ketjussa tulee kommentteja ja mielipiteitä aivan ääripäistä. Meidän mieltymykset ei voisi olla yhtään kauempana toisistaan :) Tsekkasin juuri työntömitalla ja tuo 40mm kaula olis kyllä just hyvä jos kitarassa olis vain 5 kieltä, heh.
Shakata
07.12.2014 10:24:36
klobasa: Tämä muusikoiden.net on jännä paikka kun yhdessä ja samassa ketjussa tulee kommentteja ja mielipiteitä aivan ääripäistä. Meidän mieltymykset ei voisi olla yhtään kauempana toisistaan :) Tsekkasin juuri työntömitalla ja tuo 40mm kaula olis kyllä just hyvä jos kitarassa olis vain 5 kieltä, heh.

Hehe, näinhän se tuntuu välillä menevän :) Varmaan itsellä vaikuttaa aika paljon myös soittotyyli. Tykkään soitella Hendrix tyylisesti ns. thumb over meiningillä ja siihen kapea kaula toimii. Parastahan se ois kun pääsis aina räpeltämään ja kokeilemaan erilaisia kauloja ja toteamaan että mikä itselle toimii - oli sitten nakkisormet tahi ei :)
"One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you're into jazz." Lou Reed
B-tone-flat
07.12.2014 14:22:54
klobasa: Tämä muusikoiden.net on jännä paikka kun yhdessä ja samassa ketjussa tulee kommentteja ja mielipiteitä aivan ääripäistä. Meidän mieltymykset ei voisi olla yhtään kauempana toisistaan :) Tsekkasin juuri työntömitalla ja tuo 40mm kaula olis kyllä just hyvä jos kitarassa olis vain 5 kieltä, heh.

Tämähän vain vahvistaa sitä että soittimena ainaskin kitara on melkolailla henkilökohtainen väline. Ja mitä lähemmäs mennään oman soittotaidon ja tyyliin äärirajoja niin sitä helpommin urakasta suoriutuu jos se sopii ja on säädetty mahdollisimman hyvin omaan kouraan.
Marshall Amps have a Black Tone and thundering sound of a good ol' Alabama Train.
Humanoid
08.12.2014 08:19:50
Wolfheart: Tämäkin riippuu paljon kaulan mallista ja käsien pituudesta jne. Kaikki vaikuttaa. Jotkut kaulat tuntuu omaan käteen hyvältä vaikka skaala olisi pidempikin. Itselläni on yksi seiska jossa on 26.5" skaala ja se tuntuu tosi mukavalta omiin pieniin kätösiin koska kaulan paksuus on sopiva. Yleensä kuitenkin lyhyempi skaalaisilla tuntuisi olevan helpompaa soittaa. Etenkin seisaaltaan.

Juu'u.. muutama 26.5-tuumainen on talossa käynytkin, mutta aina ne ovat lähteneet kiertoon, kun tuntuu että sormet ja koko kämmen alkaa krampata hieman monimutkaisemmissa soinnuissa :) Toki tähän vaikuttaa tuokin millaiseen oon tottunut seisaalta soittaessa. Silloin 24,75" tuntuu myös monesti oudolta, vaikka kaiken järjen mukaan sen pitäisi olla vaivattomin nakkisormille.
Laulava Kylätohtori
12.12.2014 07:33:59
Mulla on nyt lainassa Yamahan SG (vanha SG-300) ja siinä on aika ohut kaula. Radius lienee 12", mutta muuten kaula on selvästi ohuempi kuin esim. Tokain ES-135:ssa tai Gibsonin LP Traditionalissa (ei '60 Slim Taper).

Osaisiko joku sanoa, mikä kaulaprofiili tuossa Yamahassa on? Onko se lähellä esim. Gibsonin '60 Slim Taperia? Huomasin vain, että minusta tuo Gibsonin paksumpi profiili on paljon parempi omalle tassulle, mitä tämä Yamahan ohut "tikku"...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Teme.H
14.12.2014 03:02:02
Itelle ainakin huonoin mahdollinen on Ibanez-tyylinen litteä ja leveä kaula, ei toimi mun tyylillä yhtään, käsi alkaa kramppaamaan hyvin nopeesti. Taasen LTD:n thin-U profiililla noita kramppeja ei tule, en tiedä johtuisko sitten siitä, kun se on pyöreempi ja myös kapeempi, sopii paremmin, mut ei silti niin hyvin kuin jämymmät kaulat.

Parhaiten on tähän mennessä sopinut Tokai LC-85:n kaula, joka on kaiketi apinoitu Gibsonin 59' kaulasta, sopivan tukeva ja kaikinpuolin mukavan tuntunen soittaa.
WanhaWetäjä
14.12.2014 04:34:58

Shakata: Hehe, näinhän se tuntuu välillä menevän :) Varmaan itsellä vaikuttaa aika paljon myös soittotyyli. Tykkään soitella Hendrix tyylisesti ns. thumb over meiningillä ja siihen kapea kaula toimii. Parastahan se ois kun pääsis aina räpeltämään ja kokeilemaan erilaisia kauloja ja toteamaan että mikä itselle toimii - oli sitten nakkisormet tahi ei :)

Yamaha Pacifican satula on tasan 40 mm...mulla on tuo halpis 112, liekkö 611 malleissa sama?
112 on erittäin jees soittotatsiltaan 200€:n kitaraksi ja sopii nakkisormilleni hyvin, kaula on toisaankin kaponen, jopa niin että joissain avosoinnuissa saa olla tarkkana...itse asiassa myin amerikan Straton pois, en kadu yhtään ja tykkään soittaa tällä, se vaan istuu mun käteen paremmin.
Mikit ja muu rauta pitäs vaan päivittää ja eihän se sitten ois enää halpis...

Tosiaankin tuo https://www.youtube.com/watch?v=JU7D50ER7g8&spfreload=10
on jo kitara, ja hinta ei päätä huimaa.
Harmi että oon vasuri, menis hankintaan oitis jos sitä sais vasurina. http://www.thomann.de/fi/yamaha_pacifica_611hfm_rb.htm
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
ReBeat
14.12.2014 04:41:06 (muokattu 14.12.2014 04:41:41)

WanhaWetäjä: Harmi että oon vasuri, menis hankintaan oitis jos sitä sais vasurina. http://www.thomann.de/fi/yamaha_pacifica_611hfm_rb.htm

Toikin olis muuten satulanvaihdolla vasuriks käännettynä just röyheän näköinen reverse headstock, mikäli ylänauhoille pääsy tuntuis yhä onnistuvan riittävän pitkälle :)
prtzah
14.04.2023 22:43:57
Muutaman vuosikymmenen ajalta oma kokemukseni:
kaikenlaisiin leveyksiin tottuu, suurin tekijä soiton helppouteen pienikätisellä on skaala.

Minulla on nykyään 9 kitaraa. Kolme 25,5" skaalalla erilaisilla kaulan leveyksillä, kaksi 24,75" eri leveyksillä, kaksi 24" eri leveyksillä, yksi 23" ja yksi 21,7". Vähän erilaisia paksuuksiakin noissa kauloissa on, mutta ei yhtään pesäpallomaila.

Eniten soittoa saavat kapealla kaulalla olevat 21,7" ja 23" sekä sormisoitossa leveämpikaulainen 24,75".

Ihan turhaan väänsin nuorena 25,5 tuumaisilla kun en tajunnut mikä on oleellista. Varmasti olisin oppinut enemmän ja nopeammin lyhyempiskaalaisilla.

Voit olla vapaasti eri mieltä, mutta kokeile edes jonkun aikaa - siis pitempään kuin vartti musiikkiliikkeessä.
Hyvä musiikki on hyvää tyylilajista riippumatta.
73nd3r
17.04.2023 19:46:47
Laulava Kylätohtori: Mulla on nyt lainassa Yamahan SG (vanha SG-300)
Osaisiko joku sanoa, mikä kaulaprofiili tuossa Yamahassa on?

Yamaha ei ole tainnut FMIC-tapaan nimetä kaulaprofiilejaan, joistain malleista löytyy satunnaisia paksuus- tai leveysmittoja. Pikanettihaulla SG-300 kaula olis pieni, mutta en siihen löytänyt mittoja joten vertailukin jää vajaaksi.
Krice
18.04.2023 09:13:57

prtzah: suurin tekijä soiton helppouteen pienikätisellä on skaala.

Voi olla pieni käsi, mutta pitkät sormet. Lyhytsormiselle mielestäni kaulan fyysinen koko on tärkein tekijä, ei välttämättä skaala. Minulle sopii hyvin myös 25,5" mutta jos kaula on vähänkään paksumpi niin soittaminen on hankalan tuntuista eikä siihen totu harjoittelemalla.
LaMotta
18.04.2023 09:18:52

Lyhytskaalainen on aina herkempi soittaa jos kielet on saman paksuiset.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)