Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Straton mikkinapojen sijainti suhteessa kieliin?
1
tuquoque
06.12.2014 12:24:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tuollainen vuoden 2010 MIA standard strato, jonka soundien kanssa olen tapellut tässä jo muutaman vuoden. Kitara on muuten mainio ja soi hyvin, mutta E-kieli on vähän tumppu ja vaimea. Nyt vasta huomasin, että kaulamikin navat eivät ole lähelläkään kieliä.
 
https://www.dropbox.com/s/xtri6anq5wcmr5g/Kaulamikki.jpg?dl=0
 
Pleksi on vaihdettu, mutta on Fenderin originaali. Uusien standardien pleksien mikkiaukot taitaakin olla eri paikoissa, vai mistä tässä on kyse? Miltäs teillä muilla Am. std. -omisjilla näyttää?
 
m.
steelduck
06.12.2014 12:30:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuquoque: Mulla on tuollainen vuoden 2010 MIA standard strato, jonka soundien kanssa olen tapellut tässä jo muutaman vuoden. Kitara on muuten mainio ja soi hyvin, mutta E-kieli on vähän tumppu ja vaimea. Nyt vasta huomasin, että kaulamikin navat eivät ole lähelläkään kieliä.
 
https://www.dropbox.com/s/xtri6anq5wcmr5g/Kaulamikki.jpg?dl=0
 
Pleksi on vaihdettu, mutta on Fenderin originaali. Uusien standardien pleksien mikkiaukot taitaakin olla eri paikoissa, vai mistä tässä on kyse? Miltäs teillä muilla Am. std. -omisjilla näyttää?

 
Aika samalta tuo minun American Standard näyttää, eteenkin kaulamikin kohdalta - napa on selvästi "ohi" ala E-kielestä. Nosta sitä puolta mikistä ylemmäs jos kuullostaa tumpulta".
 
tuquoque
06.12.2014 12:44:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko sun standardi kanssa näitä uudempia kapeammalla kielivälillä? Mahtaako tämä sama ongelma olla myös vanhemmissa?
 
Joka tapauksessa sanoisin, että nyt ei ole Fenderin insinöörit olleet hereillä. Vai voiko tuo olla ihan tarkoituksella noin suunniteltu?
 
m.
Krice
06.12.2014 13:20:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tallamikissä navat osuu kohdilleen, eikö? Kun kielten väli kapenee ylöspäin mennessä, mutta mikkien navat on samalla etäisyydellä niin siinä käy noin. Vähän symmetrisempi se ehkä voisi olla, mutta jospa siinä on jonkinlainen kompensaatiokompromissi kyseessä.
 
Kefiiri
06.12.2014 13:23:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ala E saisi olla hiukan lähempänä otelaudan reunaa... ja ohut E ehkä inansa keskemmällä? Yrittäisin kääntää kaulaa hieman, niin kielet olisivat visuaalisesti keskimäärin napojen kohdalla.
 
Sinänsä tuommoinen etäisyys magneetista ei pitäisi haitata soundia... jos vaikka venyttää paksua E:tä 12. nauhalta, niin meneehän se sivuun navan kohdalta, mutta aivan samalta kuulostaa.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Don Felder
06.12.2014 14:24:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen törmännyt vastaavaan ongelmaan erään kaatuneen kitaran kanssa.
Kaula oli osunut johonkin kitaran kaatuessa ja sen seurauksena kaula oli vinossa.
Löysäsin kielet ja kaulan ruuvit. Väänsin kaulaa samalla kun kiristin kaulan ruuvit.
Hyvä tuli.
Tätä kannattaisi kokeilla.
 
En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia.
naavanka_
06.12.2014 14:35:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Säästösyistä noin, helpompaa ja halvempaa tehdä mikkejä yhdellä koolla vaikka kieliväli pieneneekin.
Mitään väliä sointiinhan tuolla ei ole.
 
hallu
06.12.2014 16:56:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

steelduck: Aika samalta tuo minun American Standard näyttää, eteenkin kaulamikin kohdalta - napa on selvästi "ohi" ala E-kielestä. Nosta sitä puolta mikistä ylemmäs jos kuullostaa tumpulta".
 
Mun kokemuksen mukaan sitä alaeetä pitäisi päinvastoin laskea vähän alemmas, niin soundi kirkastuu ja tumppuus vähenee. Sitten mulla on sellainenkin havainto, että liian lähellä kieltä oleva yksikelainen saattaa vetää intonaation väärin. Mulla joskus aikanaan ameriikan stankussa oli semmoinen pulma että alaeen säätövara ei meinannut riittää intonaation kohdilleen saattamiseen, niin muistaakseni vaihdoin ohuemman eekielen ja laskin mikit vinoon niin että alapää oli alempana, niin rupesi toimimana paremmin ja soundi kirkastui. En tiijä, voihan se olla että se on vain kognitiivista dissonanssia:-) eli kun heiluttelee kaikkia vipuja riittävästi niin se alkaa toimia ja sitten luulee, että se oli justiinsa se viimeinen vipu kun ratkaisi asian:-).
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
askomiko
06.12.2014 17:12:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotenkin kaukana näyttää tosiaan kieli olevan kaulan reunasta. Mikkejäkin saa tosiaan myös täsmällisemmillä mitoituksilla, vaikka Kinman ja www.rautiaguitars.net
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
73nd3r
06.12.2014 20:15:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyrkkisäännön mukaan (oisko ollut Fruduan sivuilla) yläE olis parempi olla kohdallaan kuin alaEn jos ei osu napa kielelle, eli toi olis ihan hyvä noinkin.
Mulla lipsuu yläE joissain kitaroissa otelaudan reunalle, alaE ei ikinä, joten ite voisin vähän säätää kaulaa.
En usko että vaikuttaa soundiin.
 
Mikkikorkeuksia kannattaa kokeilla - minusta tuo näyttäis olevan aika alhaalla varsinkin passokielipuolella, mutta jokaisellahan on näissä omat hunajapaikat.
 
Krice
06.12.2014 20:59:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sekin kannattaa ottaa huomioon, että tiirailee kitaraa oikeasti kulmasta. Pienikin muutos siitä mistä suunnasta katsoo (tai kuvaa) muuttaa kielten asentoa suhteessa mikkeihin. Mittaamalla molemmista suunnista saa varmaan jopa tarkemman käsityksen asiasta.
 
tuquoque
06.12.2014 21:56:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tykkään pitää mikit melkein pleksitasossa, että saa tehot pieniksi, eli more vintage. Mutta ongelmaksi jää tuo ala-E. Talla- ja keskimikillä ei niin vaivaa, mutta kaulamikillä E jää voimattomaksi. Jos taas nostaa ylemmäs, G onkin jo kiinni kielissä, kun polet on näissä staggered. Joku flat pole -mikki ehkä auttaisi?
 
m.
73nd3r
07.12.2014 11:49:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuquoque: Tykkään pitää mikit melkein pleksitasossa, että saa tehot pieniksi, eli more vintage. Mutta ongelmaksi jää tuo ala-E. Talla- ja keskimikillä ei niin vaivaa, mutta kaulamikillä E jää voimattomaksi. Jos taas nostaa ylemmäs, G onkin jo kiinni kielissä, kun polet on näissä staggered. Joku flat pole -mikki ehkä auttaisi?
 
Tuosta kuvasta ei pysty arvioimaan miten tallapalojen kaari/otelaudan radius suhtautuu toisiinsa, mutta ootko kokeillut ottaa D/G-kieliä *ihan pikkusen* ylemmäs?
CS-Fat-50s mikeille tehtaan ohjekorkeus kai osuu "vintage" mikkien kategoriaan, eli 2,4mm alaE ja 2mm yläE, niistä on aina hyvä aloittaa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «