Aihe: Kitaran kaulaprofiilin ja speksien pohdintaa nakkisormelle
1 2 3
rajamd
05.12.2014 21:42:47 (muokattu 05.12.2014 21:48:51)
Kielten jäykkyys ja tarvittava voima etenkin barre-otteissa on suurin ongelma. Sitten kun kielet on riittävän löysät että jaksaa soittaa normaalisti, niin ne on jo niin löysällä että särisee ja mennään jossain mörkövireen puolella. Toinen ongelma on ulottuvuus e ja a kielille, etenkin e kielelle. Ei aina, mutta tietyissä tilanteissa. Kaikki mun kitarat on olleet 43 mm satulalla.

Edit: Miehiä kun ollaan niin aletaas mittailemaan. Mun etusormi on pari milliä yli 7 cm "pitkä" etu- ja keskisormen välistä mitattuna. Siitä saa vähän perspektiiviä asiaan.
Tärkeintä on ettei tee elämässä lainkaan virheitä.
Krice
05.12.2014 23:45:39

rajamd: Edit: Miehiä kun ollaan niin aletaas mittailemaan. Mun etusormi on pari milliä yli 7 cm "pitkä" etu- ja keskisormen välistä mitattuna. Siitä saa vähän perspektiiviä asiaan.

Minulla on myös 7cm. Seiskakerho!
Kellarikitaristi
06.12.2014 00:17:12
Mulla on hiukan saman oloinen nakkisormisuus ja meikäläiselle sanotiin että osta sormea pidempi silde ja soita sill, tahi osta basso, siihen ei kuulemma tarvitse kuin etusormen niin kylä lähtee. Että semmosia neuvoja mulle noin 25 vuotta sitten tarjoiltiin!
Kanssa ihmisten korvien kiusaaminen on sitte mukavaa puuhaa.
B-tone-flat
06.12.2014 00:23:36
Sormien pituus ei ole niinkään merkittävä asia kun käden leveys. Jos kädellä on leveyttä niin no problem. Maailmasta löytyy monia 120-150kg painoisia äijiä melkoisilla nakkisormilla varustettuna mutta ovat silti aika kepittäjiä. Se siitä sormien pituuden merkityksestä.

Itsekin olen mielestäni melko lyhytsorminen ja olen ikäni taistellut erilaisten kaulojen kanssa. Lopulta löysin ratkaisun: stratoissa 7.25" radius ja 6105 nauhat. Sama radius vintagenauhoilla ei toimi. Pienestä kiinni. Lespauleissa kauhistelin aikani '59 kaulojen kanssa muuta oikea soittoasento ja paksuhkot nauhat niin Homma toimii.
Marshall Amps have a Black Tone and thundering sound of a good ol' Alabama Train.
antnis
06.12.2014 00:23:46
Jucciz: Toikin on muuten jännä juttu, että pienikätisyys tai lyhytsormisuus eivät välttämättä tarkoita, että passelein kitaran kaula on pieni ja siro. Omakohtaisesti voin sanoa, että mulla on keskimääräistä pienemmät kädet ja lyhyemmät sormet, mutta kapeat ja litteät kaulat eivät toimi yhtään. Paksu C, Gibsonin '59-kaula ja jopa Fender Nocasterin U tuntuvat paljon miellyttävämmiltä kuin edes "perus-C". Ja sitten taas joku 60's Slim taper on jo auttamattomasti liian ohut - Ibanezin viivottimista puhumattakaan.

Kannattaa todellakin käydä kokeilemassa useita eri mallisia kauloja ja tehdä päätös ihan sillä perusteella, mikä omaan käteen on paras.

Jaa on vai? Just kattelin sitä sun marsutremolopätkääs ja aattelin että onpa isot kädet ja pitkät sormet.
barclay
06.12.2014 00:27:32

Mulla myös 7 senttinen (etusormi), mutta myöskin kiero. Barree -sointujen soiminen puhtaasti (esim F-molli) on aina ollut sähkiksissä onkelma. G-kieli tuntuu aina olevan sormen nivelen kohdalla eikä soi kunnolla. Epiphonen Strato-jäljitelmästä siirtyminen Les Paul 100:n kautta nykyiseen LP Standard Prohon on vähentänyt tätä huomattavasti. Kapeampi kaula ja eri profiili.

Pikkurilliin haluaisin myös lisää pituutta. N. 5 senttinen ja ohut kuin tikku. Ylettyvyys on huono ja voimaa ei ole.
Kostiainen. Karumpi saundi, parempi mieli http://www.mikseri.net/kostiainenproj
antnis
06.12.2014 00:29:12
B-tone-flat: Sormien pituus ei ole niinkään merkittävä asia kun käden leveys. Jos kädellä on leveyttä niin no problem. Maailmasta löytyy monia 120-150kg painoisia äijiä melkoisilla nakkisormilla varustettuna mutta ovat silti aika kepittäjiä. Se siitä sormien pituuden merkityksestä.

Itsekin olen mielestäni melko lyhytsorminen ja olen ikäni taistellut erilaisten kaulojen kanssa. Lopulta löysin ratkaisun: stratoissa 7.25" radius ja 6105 nauhat. Sama radius vintagenauhoilla ei toimi. Pienestä kiinni. Lespauleissa kauhistelin aikani '59 kaulojen kanssa muuta oikea soittoasento ja paksuhkot nauhat niin Homma toimii.

Joo tuossa olet oikeassa, että käden leveys on tärkeä. Etenkin Fenderin mensuurilla. Lisäksi auttaa, jos sormet ovat ensimmäiseen niveleen asti suht tasapituiset, niin on helpompi integroida pikkusormi ja nimetön toisiinsa, kun ei tarvitse koukistella nimetöntä niin paljoa. Tämä ainakin minulla aiheuttaa paljon jännitystä kämmenselkään.
Gabe
06.12.2014 00:32:36
LaMotta: On nämä ihmejuttuja. En itse pysty soittamaan lainkaan vintagenauhoilla, koska tuntuu siltä, että soittamiseen tarvitsee tolkuttomasti käyttää voimaa. Sormenpäät narskuu otelautaa vasten eikä meinaa saada kieltä painettua kunnolla kiinni nauhaan.

Mut nää jutut on vähän niinku persereiät. Kullakin omanlaisensa.

Älä muuta sano. :D Aina kun saa käteen 7,25` radiuksen ja vintage nauhat on hyvä olla. Muillakin pystyy tietty soittamaan mutta jostain syystä tuo yhdistelmä on vaivattomin.
Jucciz
06.12.2014 02:55:19
Pojat vertailee ulokkeidensa pituuksia. Nyt on kova meininki.
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
rajamd
06.12.2014 08:50:26
Ainahan pojat on pituuksia mittaillu :-D

Pitääpä lähteä joululomalla oikein kiertämään useampi liike läpi ja kokeilla kaikkia mahdollisia kauloja. Jospa se mullekin sopiva sieltä sitten vihdoin löytyis, kun tietää edes vähän mistä lähteä liikkeelle.
Laulava Kylätohtori
06.12.2014 09:15:25
rajamd: Edit: Miehiä kun ollaan niin aletaas mittailemaan. Mun etusormi on pari milliä yli 7 cm "pitkä" etu- ja keskisormen välistä mitattuna. Siitä saa vähän perspektiiviä asiaan.

Aamukahvipöydässä ei ole mittaa, että saisi mitattua, mutta mutuna väittäisin, ettei yli 7 cm mikään lyhyt tuppusormi ole? Ei se pituus, vaan paksuus ja miten sitä käyttää...

Gabe: Älä muuta sano. :D Aina kun saa käteen 7,25` radiuksen ja vintage nauhat on hyvä olla. Muillakin pystyy tietty soittamaan mutta jostain syystä tuo yhdistelmä on vaivattomin.

Näin. Hassua, miten kaikissa omissa kitaroissa näyttää olevan 7,25" + vintagenauhat. Paitsi tuossa jossain kohtaa torille menevässä japanian Fenkussa, missä on about 9,5" ja vintage nauhat...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
klobasa
06.12.2014 14:39:08
Vaikka mulla on naisellisen pienet kädet olen aina tykännyt jytkyistä kaulaprofiileista. Kaikki muuttui kun keksin vihdoin puolivahingossa kiinnittää huomion yläsatulan leveyteen. Huomasin viime talvena ettei se Fenderin 42 mm yläsatulan leveys välttämättä olekaan ainoa oikea vaihtoehto.

Sähkisten kanssa foorumeilla ei juuri koskaan törmää pariin asiaan mistä akustisten tiimoilta keskustellaan kokoajan: yläsatulan ja kielivälin leveys (tallassa ja yläsatulan päässä). Akustisten parissa noista puhutaan ehkä enemmän kuin kaulojen profiileista. Itse soitan nyt akustisilla joissa on 47mm leveä yläsatula ja soitto kulkee paremmin kuin koskaan. Kun kaulan leveys on sopiva en juurikaan enää kiinnitä huomiota kaulan profiiliin. Paljon ohuemmatkin kaulat kelpaavat aivan hyvin. En olis ikinä uskonut tätä jos en olisi itse kokeillut...

Harmi vaan, että sähkökitaroiden maailmassa ei taida olla olemassa ainuttakaan kitaraa joissa olis samoja speksejä: esim. 46-47mm yläsatula ja tallassa n. 57mm kieliväli.
balanced1
06.12.2014 15:31:12
rajamd: Itse kitaran spekseistä vielä sen verran, että ehdottomasti kuusikielinen ja hintaa mielellään joku 700 euroa, ehdoton kipuraja 1000 euroa.

Osta minulta Brian Moore Custon C90, siinä on mukavan pyöreä kaulaprofiili, mutta ärsyttävän ohut :/
rajamd
06.12.2014 16:40:07
balanced1: Osta minulta Brian Moore Custon C90, siinä on mukavan pyöreä kaulaprofiili, mutta ärsyttävän ohut :/
Kiitos, mutta ei kiitos.
Laulava Kylätohtori
06.12.2014 16:43:43
Sarko: Siirryin just 7,25" + vintagenauhoista Gibsonin 12" + medium jumboihin. Kyllä mä tykkään näistä Gibsonin spekseistä enemmän, helpompi ja nopeempi soittaa + toimii hyvin 50's Roundback-profiilin kanssa.

Joillekin tuo 7,25" ja varsinkin vintagenauhoilla on kauhistus, ettei voi lainkaan soittaa. Minusta taas tuolla Fenderin 7,25" + vintagenauhoilla on helpoin soittaa ja toimii omassa jutussa parhaiten. Makuasioitahan nämä.

Ei sillä, kyllä tuo Gibsonin kaulakin on mukava. Mikä kaulaprofiili mahtaa olla 2009 Traditionalissa? Ei se ainakaan miltään tikulta vaikuta...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Sarko
06.12.2014 16:48:58
Laulava Kylätohtori: Joillekin tuo 7,25" ja varsinkin vintagenauhoilla on kauhistus, ettei voi lainkaan soittaa. Minusta taas tuolla Fenderin 7,25" + vintagenauhoilla on helpoin soittaa ja toimii omassa jutussa parhaiten. Makuasioitahan nämä.

Ei sillä, kyllä tuo Gibsonin kaulakin on mukava. Mikä kaulaprofiili mahtaa olla 2009 Traditionalissa? Ei se ainakaan miltään tikulta vaikuta...

Gibsonin sivujen mukaan: "rounded 50s D profile". Oletan että kyseessä on toi 50's roundback.

Voin kyllä hyvinkin soittaa vintage-nauhoilla ja radiuksella, mutta huomattavasti helpompaa on soittaminen pikkasen modernimmalla kattauksella. Bendit irtoaa helpommin ja yleisesti soitto tuntuu irtoavan notkeammin. Tottumiskysymyksiä nämä.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
luppa
06.12.2014 17:44:25
klobasa: Huomasin viime talvena ettei se Fenderin 42 mm yläsatulan leveys välttämättä olekaan ainoa oikea vaihtoehto.

Sähkisten kanssa foorumeilla ei juuri koskaan törmää pariin asiaan mistä akustisten tiimoilta keskustellaan kokoajan: yläsatulan ja kielivälin leveys (tallassa ja yläsatulan päässä).

Harmi vaan, että sähkökitaroiden maailmassa ei taida olla olemassa ainuttakaan kitaraa joissa olis samoja speksejä: esim. 46-47mm yläsatula ja tallassa n. 57mm kieliväli.

Itse pohdin samaa, ja näitten kaikentietävien :) nettifoorumien kauhisteluista huolimatta askartelin kitaran, jossa on 47mm satulanleveys. Valmistelin kitaran siihen asti valmiiksi että soittamaan pystyi, mutta mitään viimeistelyä ei oltu vielä tehty, joten hioin ja hinkkasin kaulaa sopivanpaksuiseksi ja muotoiseksi samalla kun sitä pystyi soittamalla testaamaan. Se jäi sitten myös ilmeisen paksuksi, profiilista en osaa sanoa.

Soittaminen on melkoinen helpotus 42mm satulan jälkeen. En tiedä mikä tässä on se haukuttu huono puoli. Barret menee ja painan (ja demppaan) monesti peukalolla E:tä. Pistäisin kapeat satulat tilupetterien piikkiin, mutta monesti näkee jonkun 41mm, tai jopa alle, olevan satulan vintage-nimityksellä.

Moni valmistaja myy kauloja jollain wide-nimityksellä - niissä ei mielestäni ole mitään "wideä". Joskus ero "standard"-kaulaan on joku puoli milliä. Rakennuspuuhien aikaan koitin etsiä netistä leveäkaulaisia, eipä löytynyt, ei taida löytyä nykyäänkään?
klobasa
06.12.2014 17:57:57 (muokattu 06.12.2014 17:58:50)
luppa: Moni valmistaja myy kauloja jollain wide-nimityksellä - niissä ei mielestäni ole mitään "wideä". Joskus ero "standard"-kaulaan on joku puoli milliä. Rakennuspuuhien aikaan koitin etsiä netistä leveäkaulaisia, eipä löytynyt, ei taida löytyä nykyäänkään?

Jep, eikös esim. PRS "wide" kaulat ole silti alle 43 mm. Noissa ei ole kyllä "wideä" yhtään. Teräskielisissä akustisissa tuo 43 mm on se kapein versio josta kuulee usein sanottavan, että ahdasta on...ja onhan se.

Warmoth ja kumppanit tekee kyllä leveitäkin kauloja, mutta valmiita kitaroita ei taida olla mitään varteenotettavia malleja.
mpekkanen
06.12.2014 22:38:41
Kitaran kaulan leveys, radius ja paksuus ovat myös erilaisia käteen riippuen kitarasta. Siis samanlaisella kaulalla oleva firebird ja strato ovat täysin erilaisia niin istualtaan kuin hihnankin kanssa. Eivätkä mallit loppu ihan näihinkään kahteen esimerkkiin.

Itselläkään ei ole mitenkään tajuttoman isot kädet, mutta ei minusta erilaiset kitarat/kaulat ole mikään ongelma. Kyllä niitä on niin valtavasti erilaisia, että ihme on jos ei kaikesta tarjottavasta löydä mieleistään. Musaakin voi soitella niin monenlaista, ettei tässäkään ehkä ole vain ja ainoastaan sitä yhtä oikeata ratkaisua. Mikäli soittaa monenlaista musiikkia.

Minusta on vain hyvä, että on monenlaisia kauloja koska soittotapojakin on monenlaisia.
Yksi ainoa juttu pienisormisena hieman haittaa on slide-putket. Itsellä on ohut pikkurilli, jossa tykkään pitää putkea ja monesti kaupasta löytyvät putket ovat todella suurikokoisia.
Nykyään olen löytänyt kyllä sopivat putket soittooni, mutta tässä voisi valikoima hieman parantua.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)