Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran kaulaprofiilin ja speksien pohdintaa nakkisormelle
1 2 3
rajamd
05.12.2014 11:48:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaan tästä löytyy jotain jauhantaa, mutta enpä vaan osaa haulla löytää.
 
Mulla on sukuuni tulleet kädet, eli verrattain pienet ja lyhyet sormet. Nyt olis hillitön halu löytää sähkökitara, jolla olis mukava ja helppo soittaa vaikka onkin tällaiset prinssinakit sormien tilalla.
 
Varmaan sais olla 41 mm satula ainakin, mutta minkälainen kaulan profiili muuten? Jotain modauksia? Joku mainitsi joskus, että jos otelauden ylä- ja alareunaa viistäis loivemmaksi, niin sormet yltäis helpommin kielten kimppuun? Jotenkin mulla on myös sellainen fiilis, että kaula ei kuitenkaan saisi olla liian ohut, koska sitten väsyy käsi aika nopsaan kun joutuu puristaa liikaa. Olisko joku perus C-kaula joku millä lähtis liikkeelle? Millään näitä kaikkia variaatioita ei pääse kokeilemaankaan, ajattelin että jos hommais esim. Warmothin kaulan ja viimeistelis sen vielä jonkun soitinrakentajan kanssa omaan käteen sopivaksi.
 
Vinkkejä otetaan vastaan, etenkin jos joku tietty kitaramalli olis erittäin hyvä nakkisormille jo valmiiksi. Ensisijaisesti haen kitaraa, jossa on kiinteä talla/kielet rungon läpi, mutta kyllä Floikkaakin harkitaan tarpeen mukaan.
 
Tärkeintä on ettei tee elämässä lainkaan virheitä.
kekkuliheikki
05.12.2014 11:50:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kramer ProAxe.
 
Niita ei vaan loyda mistaan. :(
 
En allekirjoita.
azlag
05.12.2014 12:03:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rajamd: ...Mulla on sukuuni tulleet kädet, eli verrattain pienet ja lyhyet sormet. Nyt olis hillitön halu löytää sähkökitara, jolla olis mukava ja helppo soittaa vaikka onkin tällaiset prinssinakit sormien tilalla...
 
Samaa itsekin pohdin jokin aika takaperin, olisiko ketjun otsikkona ollut "Ohuet kaulaprofiilit" tai jotain vastaavaa. Tosin, harrastan seiskoja mutta periaate lienee sama. Ja omaan todella, todella lyhyet sormet.
 
Omaan käteen istuu Ibanez. Käsittääkseni Washburnilla on vielä ohuemmat kaulat. Washburneissa on myös se, että ainakin kuolaamissani malleissa kaula on soukempi satulan puolelta kaulaa. Kuitenkin, Ibanezeihin olen ihastunut ja niissä pysyn. Kunnes tulee lottovoitto ja pääsee ostamaan kaikki mielenkiintoisuudet. Deanilla ainakin Rusty Cooleyn signaturet ovat erittäin ohuita.
 
Muista en sitten tiedä kun mnetin käytäntöjen mukaisesti keskustelu karkasi jonnekin muualle :) Suosittelen kokeilemaan ainakin noita Ibanezeja. Washburneja ei taida kukaan tuodakaan Suomeen tällä hetkellä joten niiden kokeileminen voipi olla työn takana.
 
Osteri
05.12.2014 12:09:28 (muokattu 05.12.2014 12:15:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samalta pohjalta olen itsekin joutunut kitarat katselemaan, joten ehdotukset oman kokemuksen perusteella. Hinnastahan tuossa et mitään puhunut, mutta heitellään keskihintaista ehdotusta. Odotuksiasi vastaava kitara on esim. LTD H-1000. Erittäin hyvä soitettava alkujaan lähes tonnin kitara http://www.elderly.com/new_instruments/items/H1000-ASB.htm
Käytetyn hinta taitaa olla siellä jossain 500,- paikkeilla nykyään.
 
Washburn Idol-sarjan liimakaulaiset mallit ovat myös hyviä nakkisormille. Halvimmissa joutuu pikkaisen itse viimeistelemään ja mikkejä vaihtamaan, mutta kyllä niistä hyviä pelejä saa. Osa on sellaisia "pikkukätisen lespauleja".
 
Osta multa Carvin, sopii koko kaulalta sun sormille ja eipä se nyt haittaa vaikka talla ei täysin kiinteä olekaan, vai? :) ks. ilmoitus.
 
EDIT: azlag / joo, washburneilla ei taas vaihteeksi ole maahantuojaa kun Soitin Laine lopetti. Syy on siinä kun US Music Corporationin edellyttämät myyntimäärät eivät täyty Suomessa ja siksi edustus ei voi jatkua. Tätähän hyvän merkin kanssa on ollut jo viimeiset 20 vuotta ainakin. Washburneista tietävät vain ne, jotka ovat niillä soittaneet, muut ovat täysin markkinoinnin tiedon varassa ja kuten todettua, sehän on aina epäonnistunut Suomessa. Mulla on 5 Washburnia ja olen niihin tyytyväinen.
 
azlag
05.12.2014 12:24:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osteri: ...EDIT: azlag / joo, washburneilla ei taas vaihteeksi ole maahantuojaa kun Soitin Laine lopetti. Syy on siinä kun US Music Corporationin edellyttämät myyntimäärät eivät täyty Suomessa ja siksi edustus ei voi jatkua. Tätähän hyvän merkin kanssa on ollut jo viimeiset 20 vuotta ainakin. Washburneista tietävät vain ne, jotka ovat niillä soittaneet, muut ovat täysin markkinoinnin tiedon varassa ja kuten todettua, sehän on aina epäonnistunut Suomessa. Mulla on 5 Washburnia ja olen niihin tyytyväinen.
 
Siinä olisi jollekulle markkinarakoa taottavaksi. Olen elämässäni yhden Washburn:in nähnyt ja sillä soittanut. Kyseessä oli jokin vuosikymmeniä vanha LP-henkinen ratkaisu jonka kaveri oli ostanut tutulta muusikolta. Siinä oli muistaakseni hirveän paksu kaula, todellinen pesäpallomaila.
 
Varsinainen pointtini oli kuitenkin se, että ei ole Washburn:eja sitten sen koommin näkynyt :/ Vaan eiköhän siihen asiaan ole tulossa muutos näiden uusien parallaxe:jen ja solar-sarjalaisten ja whatnot kanssa. Ola Englund vienee lippua etunenässä. Uskoisin että kohta joka kolmas nouseva hevipetteri (olen hevipetteri mutta eiköhän se nousu ole jo myöhäistä) himoitsee kyseistä merkkiä. Eikä siinä mitään, ovathan ne nättejä ja vuosien perinteet takana. Yksikään toinen "isompi" pulju ei varmaan haluaisi tarjota noilla spekseillä tuon hintaluokan kitaroita. Jos olisi ylimääräistä rahaa, laittaisin heti brittilästä tilaukseen PXS297:n ( http://www.washburn.com/products/electric/PXS297FRB.html ). GAS!!!
 
Jucciz
05.12.2014 12:47:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toikin on muuten jännä juttu, että pienikätisyys tai lyhytsormisuus eivät välttämättä tarkoita, että passelein kitaran kaula on pieni ja siro. Omakohtaisesti voin sanoa, että mulla on keskimääräistä pienemmät kädet ja lyhyemmät sormet, mutta kapeat ja litteät kaulat eivät toimi yhtään. Paksu C, Gibsonin '59-kaula ja jopa Fender Nocasterin U tuntuvat paljon miellyttävämmiltä kuin edes "perus-C". Ja sitten taas joku 60's Slim taper on jo auttamattomasti liian ohut - Ibanezin viivottimista puhumattakaan.
 
Kannattaa todellakin käydä kokeilemassa useita eri mallisia kauloja ja tehdä päätös ihan sillä perusteella, mikä omaan käteen on paras.
 
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
rajamd
05.12.2014 12:51:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse kitaran spekseistä vielä sen verran, että ehdottomasti kuusikielinen ja hintaa mielellään joku 700 euroa, ehdoton kipuraja 1000 euroa.
 
Tärkeintä on ettei tee elämässä lainkaan virheitä.
azlag
05.12.2014 13:12:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Toikin on muuten jännä juttu, että pienikätisyys tai lyhytsormisuus eivät välttämättä tarkoita, että passelein kitaran kaula on pieni ja siro...
 
Naulan kantaan ja niinhän se menee. Periaatteessa, jos on soukka mutta paksu kaula niin eihän siinä taida olla sormilla yhtään sen enempää kurottelemista kuin mitä leveämmässä mutta ohuemmassakaan. Omaan soittotyyliin ehdottomasti sopii parhaiten mahdollisimman ohut ja "lattana" (suuri radius) kaula. Heti kunhan vähänkin alkaa tulemaan pyöreyttä lisää niin kyynärvarsi rupeaa oireilemaan. Enemmistön tapauksessa tämä taitaa kuitenkin mennä toisin päin? Onkohan aiheesta tehty koskaan minkäänlaista galluppia.
 
Osteri
05.12.2014 13:31:08 (muokattu 05.12.2014 13:32:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: pienikätisyys tai lyhytsormisuus eivät välttämättä tarkoita, että passelein kitaran kaula on pieni ja siro......Ja sitten taas joku 60's Slim taper on jo auttamattomasti liian ohut
 
Nämä on tosiaan niin käden tottumisen ja henkilökohtaisen tunteen asioita, jotka jokainen joutuu ihan itselleen selvittämään. Kokeilemalla just.
Jotenkin tässä vaiheessa jo keho vaan hylkii sellaisia mitkä ei heti tunnu käteen sopivalta, eli niinku menettää sen uudelleentottumisen mahdollisuuden kokonaan. Vanhaa koiraa ei enää opeteta kusemaan :) Mutta ei hätää. Pitää olla siihen tyytyväinen mitä on löytänyt ja näin onkin.
 
Noissa Gibson Slim Tapereissa siltikin on vieläkin liikaa millejä omalle kädelle. Taas tässäkin korvaajaksi on rakennettu eräs toinen WB-kitara, jossa luonnostaan on ohuempi kaula ja muuten spexit aika samanlaisia. Soundi on modausten jälkeen "tutun oloinen" ja tyylikkäästi soi, mutta mitäpä noita muuten vertailemaan. G on G ja muut on muita.
 
Jucciz
05.12.2014 13:39:14 (muokattu 05.12.2014 13:39:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osteri: Nämä on tosiaan niin käden tottumisen ja henkilökohtaisen tunteen asioita, jotka jokainen joutuu ihan itselleen selvittämään. Kokeilemalla just.
Jotenkin tässä vaiheessa jo keho vaan hylkii sellaisia mitkä ei heti tunnu käteen sopivalta, eli niinku menettää sen uudelleentottumisen mahdollisuuden kokonaan. Vanhaa koiraa ei enää opeteta kusemaan :) Mutta ei hätää. Pitää olla siihen tyytyväinen mitä on löytänyt ja näin onkin.
 
Noissa Gibson Slim Tapereissa siltikin on vieläkin liikaa millejä omalle kädelle. Taas tässäkin korvaajaksi on rakennettu eräs toinen WB-kitara, jossa luonnostaan on ohuempi kaula ja muuten spexit aika samanlaisia. Soundi on modausten jälkeen "tutun oloinen" ja tyylikkäästi soi, mutta mitäpä noita muuten vertailemaan. G on G ja muut on muita.

 
Heh. Näin ne tottumukset menee. Se LP Standardien paksumpi "50's Rounded"-kaulakin on mulle vähän nippa nappa. Sillä pystyy vetämään, mutta paksumpi ois kivempi. Mieluisimmat kaulaprofiilit Gibsoneissa ovat olleet '57 ja '59 Reissueissa: mukavan pyöreä, melko tuhti, mutta ei silti mikään pesäpallomailakaan.
 
Hyvä vaan, että vaihtoehtoja on paljon - luulisi suurimmalle osalle löytyvän passeli kaula.
 
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
rajamd
05.12.2014 13:51:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ainakin tällä hetkellä sellainen fiilis, että liian ohutkaan kaula ei sovi mulle. Käsi alkaa kramppaamaan herkästi, etenkin kun mulla on paha tapa puristaa kaulaa liian kovaa. Ja muutenkin käden asento on virheellinen, toisin kuin Jussi Pattitussilla. Mulla on siis se paha tapa, että kämmenen pohja on suurimman osan aikaa kaulassa kiinni ja peukalo seikkailee siinä alempaa E-kieltä säristelemässä.
 
Ikänsä kun on noin soittanut, niin tuntuu ettei sitä vain opi enää soittamaan "oikealla" tavalla. Plekukin tahtoo olla pinsettiasennossa :D
 
Tärkeintä on ettei tee elämässä lainkaan virheitä.
Laulava Kylätohtori
05.12.2014 14:16:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Toikin on muuten jännä juttu, että pienikätisyys tai lyhytsormisuus eivät välttämättä tarkoita, että passelein kitaran kaula on pieni ja siro. Omakohtaisesti voin sanoa, että mulla on keskimääräistä pienemmät kädet ja lyhyemmät sormet, mutta kapeat ja litteät kaulat eivät toimi yhtään. Paksu C, Gibsonin '59-kaula ja jopa Fender Nocasterin U tuntuvat paljon miellyttävämmiltä kuin edes "perus-C". Ja sitten taas joku 60's Slim taper on jo auttamattomasti liian ohut - Ibanezin viivottimista puhumattakaan.
 
Kannattaa todellakin käydä kokeilemassa useita eri mallisia kauloja ja tehdä päätös ihan sillä perusteella, mikä omaan käteen on paras.

 
Tätä meinasin itsekin sanoa, mutta Jucciz ehti ensin...
 
Eli täällä on usein ollut puhetta, että on pienet kädet ja sormet, mutta silti se suosikkiprofiili on tuhti. Ja taas toisinkin päin. Oma käsi on iso, samoin sormet pitkät, mutta silti suosikkini ei ole mallia pesäpallo vaan Fenderin '62 C-profiili (7,25" radius). Samoin Tokain Custom Telen vaahteraotelautainen kaula on todella hyvä (7,25"), vaikka vähän tuota Fenderiä tuhdimpi taitaa ollakin. Mutta tykkään myös tuosta lainassa olevan Gibson Les Paul Traditionalin (2009) kaulasta, vaikka se edellisiä paksumpi onkin. Ja uusimman AVRI '56 kohtalaisen paksu soft v-profiili on myös hyvä (7,25"). Eli ei se nyt niin tarkkaa ole, mutta pyöreä pitää olla, littanat on ehdoton nounou. Ibanezin Jemiä joskus kokeilin ja se kaula oli kaikin puolin aivan hirveä...
 
Myös soittotyyli vaikuttaa. Itse, kun soitan paljon peukalolla paksuimpia kieliä, niin vähän pienempi kaula ei ole siinä mielessä huono.
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Osteri
05.12.2014 14:17:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: LP Standardien paksumpi "50's Rounded"
 
Eikös tuo ole se sama mitä on SG faded mallissakin? Joo sehän oli aivan kammotus mun keholle ja oli pakko myydä pois :) Jossain kasarin Washburn A-10 ja myöhemmissä PRS SE malleissa taisi olla samaa kokoluokkaa ja eihän semmoisella soittamisesta tule mitään :)
 
- nakkisormet pysyköön lestissään -
 
Laulava Kylätohtori
05.12.2014 14:20:08 (muokattu 05.12.2014 14:20:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rajamd: Mulla on ainakin tällä hetkellä sellainen fiilis, että liian ohutkaan kaula ei sovi mulle. Käsi alkaa kramppaamaan herkästi, etenkin kun mulla on paha tapa puristaa kaulaa liian kovaa. Ja muutenkin käden asento on virheellinen, toisin kuin Jussi Pattitussilla. Mulla on siis se paha tapa, että kämmenen pohja on suurimman osan aikaa kaulassa kiinni ja peukalo seikkailee siinä alempaa E-kieltä säristelemässä.
 
Ikänsä kun on noin soittanut, niin tuntuu ettei sitä vain opi enää soittamaan "oikealla" tavalla. Plekukin tahtoo olla pinsettiasennossa :D

 
Kyllä tuo minusta on aivan oikea tapa, eikä missään nimessä väärä tapa, josta pitäisi oppia eroon. Tuolla tavalla saa soitettua juttuja, jotka eivät muuten onnistu. Itse soitan paljon juuri noin, eikä mitään ongelmia ole koskaan ollut. Kannattaa pitää tuo... :)
 
Ehkäpä sullekin sopii parhaiten pyöreät kaulat, kannattaa käydä kokeilemassa...
 
e. ja esim. sellainen rämpyttelijä kuin J. Hendrix käytti samaa tyyliä. Tuskin kukaa pystyy sanomaan, että soitti väärin tavalla, josta olisi pitänyt opetella pois... :)
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
azlag
05.12.2014 14:33:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Kyllä tuo minusta on aivan oikea tapa, eikä missään nimessä väärä tapa, josta pitäisi oppia eroon...
 
Ei kuitenkaan se ainoa oikea, eiksjeh ;) Tuolla soitto-otteella (miehisellä sellaisella) paksumpi, pyöreämpi kaula on varmasti ehdottoman hyvä. Itsellä se tahtoo mennä neitimäiseksi-Petruccimaiseksi-Abasimaiseksi hiplailuksi - peukalo keskellä kaulaa JA kämmentä - jolloin paksu kaula ja nakkisormet yhdessä ovat ihan puhtaasti fyysinen mahdottomuus. Mitä lattanampi, sen parempi. Ja mulla pätee muutenkin kaikkeen muuhun paitsi naisiin.
 
LaMotta
05.12.2014 19:23:52 (muokattu 05.12.2014 19:24:54)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu siitä, että onko 'ongelma' ulottuvuudessa ja / vai kielten jäykkyydessä.
 
Jälkimmäinen korjaantuu hiukan lyhyemmällä skaalalla.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Gabe
05.12.2014 19:40:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, ei ne omat mieltymykset selviä mitenkään muuten kuin ihan itse testaamalla. Mitään johtopäätöksiä omien kourien koosta ei kannata vedellä. Olen iso mies jolla on isot kädet ja ajattelin aikoinani että mitä isompi kaula sen parempi ja että otelauta saa olla aika lättänä ja nauhat paksut. No paksu kaula on hyvä vieläkin mutta mitään jäätävää pesismailaa en mielelläni ota, en kyllä mitään tikkuakaan. Otelauta on parempi mitä kaarevampi se on ja pienet vintagenauhat sopii parhaiten. :)
Krice
05.12.2014 19:52:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Jälkimmäinen korjaantuu hiukan lyhyemmällä skaalalla.
 
Joo, minusta kannattaa lähteä tutkimaan analyyttisesti, että mikä siinä soittamisessa tökkii jos ongelma on kaulassa. Lyhytsormisilla uskoisin, että suurin ongelma on mensuuri eli skaala, sointuotteiden vuoksi. Itselläni on myös lyhyet sormet (tosin kämmen on aika lapiomallinen), mutta silti tavallinen 25,5" mensuuri ja paksuhko 50's soft V tuntuu parhaimmalta, vaikka teoriassa lyhempi mensuuri olisi minulle sopivampi.
 
Humanoid
05.12.2014 20:17:09 (muokattu 05.12.2014 20:17:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä onkin muuten ihan mielenkiintoinen juttu. Itselläni on lyhyet tappisormet, joten soittaminen on mitä on. Mukavimmat kaulat ovatkin löytyneet tuolta paksummalta suunnalta. Esimerkiksi talossa pisimpään ollut kitara, LTD H-207, omaa varmaan paksuimman kaulan mitä seiskakielisessä on ollut, mutta silti se on paras mahdollinen.
 
Ehkä kannattaa rohkeasti vaan kokeilla erilaisia kaulaprofiileja ja tehdä päätös sen perusteella, eikä katsoa suoraan miten ohut kaula on kyseessä. Kämmenen muotokin kun tekee paljon, sormien pituudesta puhumattakaan.
 
Edit: Ja juu. Skaala ei nakkisormilla kannata mennä yli 25,5:n tuuman.
 
LaMotta
05.12.2014 20:17:19 (muokattu 05.12.2014 20:28:32)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Pienet vintagenauhat sopii parhaiten. :)
 
On nämä ihmejuttuja. En itse pysty soittamaan lainkaan vintagenauhoilla, koska tuntuu siltä, että soittamiseen tarvitsee tolkuttomasti käyttää voimaa. Sormenpäät narskuu otelautaa vasten eikä meinaa saada kieltä painettua kunnolla kiinni nauhaan.
 
Miellyttävin soittotuntuma itselle on matalahko ja leveähkö nauha. Lyhyet on nakit ja pieni koura minullakin. Kaulan paksuus ei kuitenkaan ole se kriittisin asia edellyttäen, ettei se edusta kumpaakaan ääripäätä. Optimoitu kielten korkeus on kaiken a ja o.
 
Mut nää jutut on vähän niinku persereiät. Kullakin omanlaisensa.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «