Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 5340 341 342 343 344421 422 423 424 425
Kefiiri
04.12.2014 11:33:04 (muokattu 04.12.2014 11:33:20)
Twinkle: Mie olen taas kiintolenkkejä käyttänyt eniten, ei ole kerta eikä kaksi kun vahvarin potikan muttereita on kiertänyt kiinni ja jakoavain on livennyt tehden mieltäylentävät naarmut.

Siksi pitääkin olla nimenomaan _Bahcon_ jakoavain.
En ole musiikin asiantuntija.
Sax-pappa
04.12.2014 12:12:37
Kefiiri: Siksi pitääkin olla nimenomaan _Bahcon_ jakoavain.

Joskus nuoruudessani olin saksalaisen asentajan johdolla mm. 4MW generaattoria huoltamassa. Jakoavaimen käyttö oli ehdottomasti kielletty mihinkään tarkoitukseen.
Kefiiri
04.12.2014 13:16:20 (muokattu 04.12.2014 13:16:40)
Sax-pappa: Joskus nuoruudessani olin saksalaisen asentajan johdolla mm. 4MW generaattoria huoltamassa. Jakoavaimen käyttö oli ehdottomasti kielletty mihinkään tarkoitukseen.

No onhan se niin, että hyväkin jakoavain helposti lipsahtaa potikan (tai jakin) mutteria kiristäessä, jos kiristys tehdään ylhäältä päin avaimen "kärjellä"...

En minäkään suosittele jakoavainta megawattiluokan asennuksiin.
En ole musiikin asiantuntija.
fox
04.12.2014 21:17:43

Sax-pappa: Joskus nuoruudessani olin saksalaisen asentajan johdolla mm. 4MW generaattoria huoltamassa. Jakoavaimen käyttö oli ehdottomasti kielletty mihinkään tarkoitukseen.

Meikäläisen opiskeluaikoina oli asia myös tasan samoin, jakoavaimen suhteen. Mieluummin asiallinen kiintolenkki kuin jakoavain (eli maatilakorjaamon mutterisorvi..)
Työkaluissa kannattaa myös muistaa vanha viisaus, että jos haluaa halvan ja hyvän, pitää ostaa sitten molemmat. Mutta yllättävän paljon saa noihin pistettyä euroja kyllä, toisaalta taas, kuten Twinkle totesi, niistä jää kyllä sitten vielä niille torakoillekin iloa, kun tekevät siellä pommikuopassa pienempiä asennustöitä.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Tympee Huttunen
04.12.2014 21:38:09
Samsungin 40" lcd telkkuun tullut vähän raitaa ja "haamukuvaa". Mikähän lie rikki? Kerran vaihdoin jo virtalähteen konkat.
rosberg
13.12.2014 12:28:38
Minkälainen kytkin ja kytkentä sopisi projektiin, kun ajatus olisi rakentaa treble boosteri malliin tämä: http://www.vintageguitar.com/wp-content/uploads/01-RANGEMASTER.jpg
Eli ei lattialle tuleva, kytkimellä on-off päälle laitettava malli kun normaalistihan se olisi jalkakytkimellä.
http://cheepthrillguitar.blogspot.fi/
rrroope
13.12.2014 17:00:29
rosberg: Minkälainen kytkin ja kytkentä sopisi projektiin, kun ajatus olisi rakentaa treble boosteri malliin tämä: http://www.vintageguitar.com/wp-content/uploads/01-RANGEMASTER.jpg
Eli ei lattialle tuleva, kytkimellä on-off päälle laitettava malli kun normaalistihan se olisi jalkakytkimellä.

varmaan joku 2pdt vipukytkin. vipukytkin siksi, että pyöreä reikä on helpompi porata koteloon kuin tuollainen. niitä kyllä löytyy mistä vaan.
NitroJeesus
14.12.2014 19:20:15
rosberg: Minkälainen kytkin ja kytkentä sopisi projektiin, kun ajatus olisi rakentaa treble boosteri malliin tämä: http://www.vintageguitar.com/wp-content/uploads/01-RANGEMASTER.jpg

Kuten edellä todettiin, DPDT riittää, jos ei ledille ole tarvetta. Mikäli haluat ledinkin, niin 3DPT.
esyk
16.12.2014 14:38:01

Oppilaitoksen SERistä tuli aikoinaan haalittua uudempien juotosasemien tieltä poistettuja Wellereitä, WTCP-50- ja WTCP-S-malleja. Päällisin puolin tavara on amisnäköistä eli muovikoteloinnin pinnasta löytyy naarmua ja pientä vekkiä, mutta vempeleet toimivat edelleen moitteetta. Millä foorumilla näitä kannattaisi myydä, että tavarasta saisi jotakuinkin käypäisen päivän hinnan? Sijainti on keskinen Itä-Suomi. Huuto.nettiin ja hintavaraus googlen perusteella pikkaisen alakanttiin?
Edouard Sykkeenmaa
Sykettä elämään!
Iä! Iä! Long live Qlzqqlzuup!
http://www.lionezzsoftware.com
-HP-
21.12.2014 12:19:14
esyk: Oppilaitoksen SERistä tuli aikoinaan haalittua uudempien juotosasemien tieltä poistettuja Wellereitä, WTCP-50- ja WTCP-S-malleja. Päällisin puolin tavara on amisnäköistä eli muovikoteloinnin pinnasta löytyy naarmua ja pientä vekkiä, mutta vempeleet toimivat edelleen moitteetta. Millä foorumilla näitä kannattaisi myydä, että tavarasta saisi jotakuinkin käypäisen päivän hinnan? Sijainti on keskinen Itä-Suomi. Huuto.nettiin ja hintavaraus googlen perusteella pikkaisen alakanttiin?

Huuto.netin ohi tuntuu ajaneen Tori.fi, ite ainakin haen kaiken ei-musakaman tuolta kun saa monesti suoraan puhelinnumeron ja karttaosoitteen joissa tuote sijaitsee. (Jos siis myyjä haluaa ne ilmoittaa.)

Myös tämänkin sivuston Torilla saattaa olla efektinäpertelijöiden keskuudessa kysyntää Wellereille, käytetty ei ole täällä kirosana.
Kuka väittää ettei kitara muka ole lyömäsoitin?
fox
21.12.2014 16:10:49

-HP-:
Myös tämänkin sivuston Torilla saattaa olla efektinäpertelijöiden keskuudessa kysyntää Wellereille, käytetty ei ole täällä kirosana.

Näin itsekin luulen - voipa olla vaikka itelläkin tarvetta tuolla studiolla, ettei tarvitsis verstaalta roudata asemaa sinne "tarpeen tullen". ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
elon arska
29.12.2014 15:14:23
Kaivelinpa vanhan kesken jääneen GGG:n phaserin (P45) laatikon pohjalta. Alunperin tuo jäi puolitiehen, koska se ei toiminut kertalaakista. Ledi kyllä syttyi ja signaali kulki läpi, mutta itse efekti ei pelannut. Meni hermot ja kötöstys lensi seinään kuin väärät karkit. Tästä on varmaan pari-kolme vuotta ainakin aikaa. Nyt sitten aloitin homman alusta; tyhjensin piirilevyn, irroitin johdot, oikeastaan kaikki juotoskohdat auki, kotelossa jakit ja kytkimet kiinni.

Asensin piirilevylle kaikki komponentit ohjeiden mukaan. Double check. Jes.

Johdotin kaikki piuhat kiinni ohjeiden mukaan. Double check. Triple check. Jes.

Eikä toimi. Ledi syttyy, signaali kulkee läpi päälle kytkettynä, mutta efekti ei kuulu. Saatana, jälleen kerran.

Sitten havahduin: näin netin syövereistä kuvia kyseisestä kloonista muiden rakentamana ja huomasin erona omaan (ohjeen mukaan kasatussa) sellaisen seikan, että 3PDT kytkimen keskimmäisestä nastasta lähtee vain yksi piuha, kun omastani lähtee kaksi. En kuitenkaan kuvista saa selvitettyä, mihin tämä yksi ainoa piuha sitten menee. Tässä layout:

http://www.generalguitargadgets.com/pdf/ggg_p45_lo.pdf

Kuten näette, kytkimen keskimmäisen nastan toinen piuha menee piirilevyn G-pisteeseen (nanniii-i!) ja toinen inputin tippiin. Luulen, että jotenkin noihin kahteen piuhaan efektin ohittuminen liittyy. Kysymys kuuluukin, että mikä tuossa kuvassa on pielessä? Olen siis tehnyt täsmälleen, tuhanteen kertaan tarkistettuna, juuri tuon kuvan mukaisesti oman kloonini.

Apuja? Ite joudun nyt lähtemään pään tyhjennyslenkille, tai muuten joutuu klooni taas muutamaksi vuodeksi laatikon pohjalle.
Haista jätkä vittu ja mee veivaa Volgaas.
Swan
29.12.2014 15:28:58
elon arska: Kuten näette, kytkimen keskimmäisen nastan toinen piuha menee piirilevyn G-pisteeseen (nanniii-i!) ja toinen inputin tippiin. Luulen, että jotenkin noihin kahteen piuhaan efektin ohittuminen liittyy. Kysymys kuuluukin, että mikä tuossa kuvassa on pielessä? Olen siis tehnyt täsmälleen, tuhanteen kertaan tarkistettuna, juuri tuon kuvan mukaisesti oman kloonini.

Se on maapiuha, jonka pitäisi siis mennä inputin sleeveen eli plugin vaippaan osuvaan osaan. Jos se on kytketty tippiin, ei mikään ihme, jos ei toimi, tosin silloin spedun pitäisi kaiken järjen mukaan mykistyä kokonaan.

Tarkista uusiksi vielä, mihin se tarkalleen menee. Kannattaa vielä kokeilla ilman virtaa, pääseekö signaali silloinkin läpi. Jos ilman virtaa signaali pääsee läpi _vain_ kytkimen toisessa asennossa sekä virrat päällä molemmissa, ainakin bypass-kytkentä on silloin oikein. Jos efekti ei siltikään kuulu kunnolla, kokeile säätää tuota piirilevyn trimmeriä.
"His sources include singing nomads, pirates, prisoners of war and a surprisingly knowledgeable merchant of cabbage."
elon arska
29.12.2014 16:07:08
Swan: Se on maapiuha, jonka pitäisi siis mennä inputin sleeveen eli plugin vaippaan osuvaan osaan. Jos se on kytketty tippiin, ei mikään ihme, jos ei toimi, tosin silloin spedun pitäisi kaiken järjen mukaan mykistyä kokonaan.

Tarkista uusiksi vielä, mihin se tarkalleen menee.

Juu, toinen kytkimestä lähtevä piuha menee kuvan mukaisesti meikäläisen kloonissa inputin sleeveen.

Kannattaa vielä kokeilla ilman virtaa, pääseekö signaali silloinkin läpi. Jos ilman virtaa signaali pääsee läpi _vain_ kytkimen toisessa asennossa sekä virrat päällä molemmissa, ainakin bypass-kytkentä on silloin oikein.

Check, toimii kuten pitääkin.

Jos efekti ei siltikään kuulu kunnolla, kokeile säätää tuota piirilevyn trimmeriä.

Testasin tuotakin, ei auta.
Swan
29.12.2014 16:21:53
elon arska: Juu, toinen kytkimestä lähtevä piuha menee kuvan mukaisesti meikäläisen kloonissa inputin sleeveen.

Check, toimii kuten pitääkin.

Testasin tuotakin, ei auta.

Ongelma on näillä tiedoilla piirilevyn puolella, mutta siihen mun tietämys ja mielikuvitus tyssääkin.
"His sources include singing nomads, pirates, prisoners of war and a surprisingly knowledgeable merchant of cabbage."
elon arska
29.12.2014 16:33:11
Swan: Ongelma on näillä tiedoilla piirilevyn puolella, mutta siihen mun tietämys ja mielikuvitus tyssääkin.

Jep, tätä olen itsekin pähkinyt. Tekisi mieli kävellä järveen :D
Twinkle
29.12.2014 16:41:03
elon arska:

Sitten havahduin: näin netin syövereistä kuvia kyseisestä kloonista muiden rakentamana ja huomasin erona omaan (ohjeen mukaan kasatussa) sellaisen seikan, että 3PDT kytkimen keskimmäisestä nastasta lähtee vain yksi piuha, kun omastani lähtee kaksi. En kuitenkaan kuvista saa selvitettyä, mihin tämä yksi ainoa piuha sitten menee. Tässä layout:

http://www.generalguitargadgets.com/pdf/ggg_p45_lo.pdf

Kuten näette, kytkimen keskimmäisen nastan toinen piuha menee piirilevyn G-pisteeseen (nanniii-i!) ja toinen inputin tippiin. Luulen, että jotenkin noihin kahteen piuhaan efektin ohittuminen liittyy. Kysymys kuuluukin, että mikä tuossa kuvassa on pielessä? Olen siis tehnyt täsmälleen, tuhanteen kertaan tarkistettuna, juuri tuon kuvan mukaisesti oman kloonini.

Ei siinä mitään pielessä ole, sen voi tehdä kahdella piuhalla tai sitten yhdellä piuhalla, oleellista on se että boardin maapiuha on yhteydessä maihin. Sen voi vetää vaikka tuohon jakin hihaan ja se täyttää siellä tarkoituksensa.

Sillä kun ledi syttyy, niin tuossa ei voi olla sekään klassinen moka että kytkin on juotettu 90 astetta pieleen. Kannattaa toki tarkistaa sekin, että on varmasti oikein päin.

Tosiaan vika lienee jossakin boardilla päin, sarjan valmistaja ei kuitenkaan anna mittään referenssejä siitä että missä päin pitäis pörrätä mimmoiset voltit niin kyvyt neuvoa näin etänä kyllä käy vähiin.
Tympee Huttunen
29.12.2014 18:27:50
Mites mun mielen syövereistä tulee mieleen, että jossain oli jotenkin perspektiiviongelma ja jotkut komponentit oli väärinpäin. Tarkasta noiden transistorien kytkentä, onko ne oikein päin.
tommiot
29.12.2014 18:34:29
Lastinen: Mites mun mielen syövereistä tulee mieleen, että jossain oli jotenkin perspektiiviongelma ja jotkut komponentit oli väärinpäin. Tarkasta noiden transistorien kytkentä, onko ne oikein päin.

Hyvä huomio, näyttäis olevan just väärinpäin noi JFETit tossa layoutissa...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)