Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sopivat PA-laitteet nuorisotilaan?
1
Bilejärjestäjä
11.11.2014 15:13:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olemme hankkimassa PA-laitteita nuorisotilaan jossa säännöllisin välein järjestetään bileita lapsille, nuorille ja aikuisille. Olemme tähän asti aina vuokranneet niitä eri paikoista, tai sitten varaamamme bändi on tuonut mukanansa omat kamat. Haluaisimme nyt hankkia omat kamat. Tila on vanha nuorisoseurantalo jossa "juhlasali" joka on noin 15 m x 7 m ja aika korkea tila myöskin.
 
Useimmiten bileet käsittää jonkun esiintyjän tai 2-4 henkilön bändin joka esiintyy parisen tuntia, sen jälkeen bileet jatkuu esiladatun iPadin kera, joka tulisi olla kytkettävissä PA-laitteisiin.
 
Laitteet asuisivat juhlasalin näyttämöllä, joten koko ei sinänsä ole se suurin este, välillä joudutaan siirtää sivuun, mutta ei muuten liikuttaa paikasta toiseen. Mikrofoneja kuulema hyvä jos pystyisi kytkemään 2-4 kpl.
 
Käytettynä tai uutena - mutta mitkä asiat tärkeitä ottaa huomioon?? Emme näissä laiteasioissa kovinkaan hyviä osaajia, joten kaikki neuvot otetaan mielellään vastaan. Jos tiedätte sopivan setin ostettavaksi - sekin on ihan mieluinen tieto!
 
oksatboys
11.11.2014 15:28:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paljonko on rahaa?
Millaisia settejä tilassa on ennen käytetty? Mitkä niistä on toimineet ja riittäneet tilaan ja mitä taas ei?
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
Jaava
11.11.2014 15:34:01 (muokattu 11.11.2014 15:34:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensinnäkin paljonko rahaa te meinaatte tähän laittaa? Toiseksi, onko tarkoitus hankkia ainoastaan äänentoisto, vai myös kaikki esiintyjien tarvittavat mikrofonit yms.? Vähän vaikea antaa neuvoja noin epämääräisillä ohjeilla.
 
2x rcf 705 subbari
4x rcf 310a yläpää (2 pa:ta varten ja 2 monitoreiksi)
joku mikseri, jonka koko riippuu ihan siitä, mitä haluatte tehdä
2x di-boxi
2x sm58 mikrofoni
läjä piuhaa ja muutama mikkiständi.
 
yhteishinta jotain luokkaa 5000€ riippuen hankittavasta mikseristä.
 
"Katastrofien ei pitäisi kestää näin kauan, haluan aamiaista!"
Eccentr1c
11.11.2014 15:39:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Budjetti?
Minkälaista musaa? Poppia, rokkia...
Paljonko mökää on tarkoitus tuottaa?
Mitä on tarkoitus mikittää? Basaria, laulua, kuoroa..
Tarvitaanko esiintyjille monitorointia? Vaikuttaa mikserin valintaan ja kaiuttimien määrään.
Tarvitaanko DI-bokseja koskettimille yms.?
 
Tuossa vähän tylsä listaus näin alkuun asioista, joihin tarvittaisiin vastaus, ennen kuin voi alkaa suositella mitään tiettyä.
 
Jos sovitaan.
Rallattelija
11.11.2014 18:07:17 (muokattu 12.11.2014 01:52:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja toi subbari juttu ei nyt ole ihan noin yksinkertainen että bassokitara ja bassorumpu kuuluu subbasesta. Aika onneton soundi jos pelkillä subeilla meinaa ajaa kumpaa tahansa. Toki osaltaan pitää paikkansa mutta molemmissa soittimissa suuri osa toistettavasta materiaalista kuuluupi yläpäistä vaikkakin silloinkaan ei olla lähelläkään optimaalia tilannetta soundin kannalta. Tarve riippuu niin monista asioista kuten jotain vanhusten humppaa soittaa helposti parilla yläpäällä kun tarttee saada kuulumaan laulut, stagepiano ja akkari. Loput luomuna.
 
Ilta tanssit taas yölinnun tahtiin vaatii jo mun mielestä subin. Yksi ok komero pitäs riittää mainiosti. Hilebile meininkiin jo sitten hiukka isompi setti.
 
Mikserissä vois olla niitä kanavia enemmänkin kuin neljä jos on muutakin kuin trubaduuria. Jos mikitetään kolmelaulua, basari, syna ja akustinen kitara niin neljä kanavaa ei oikein riitä. Itse lähtisin liikkeelle jostain 16ch lankusta jossa on efekti valmiina. Liialla ollaan aina pärjätty mutta jos kanavat ei riitä niin ne ei sitten riitä.
 
Myös toivottu äänen voimakkuus sanelee jonkin verran kuinka paljon tarttee rompetta.
 
-My opinion can be change but not that fact I'm right-
Jaava
11.11.2014 20:39:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä luulen, että suunnilleen kaikki esiintyjät toimisi hyvin ilman subbareita. Enemmänkin siltä ipadilta tuleva materiaali tarvitsee subbaria. Ei ole ihan harvinaista rikkoa yläpäitä, kun yritetään tehdä saada diskoon jumputusta ilman subbareita.
 
"Katastrofien ei pitäisi kestää näin kauan, haluan aamiaista!"
miffe
11.11.2014 20:51:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaava: Mä luulen, että suunnilleen kaikki esiintyjät toimisi hyvin ilman subbareita.
 
Niin no, noniin...
 
Ihan hyvältähän sekin keikka tavallaan kuulosti. Tarkoitan siis sitä, kun subbarien elämä katosi savuna ilmaan Kajaanissa noin kuukausi sitten.
 
Näyttäisi tekniikan toimittanut oppilaitos mainostavan tälläkin sivustolla.
 
entinen turkulainen
Rallattelija
11.11.2014 22:11:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaava: Mä luulen, että suunnilleen kaikki esiintyjät toimisi hyvin ilman subbareita. Enemmänkin siltä ipadilta tuleva materiaali tarvitsee subbaria. Ei ole ihan harvinaista rikkoa yläpäitä, kun yritetään tehdä saada diskoon jumputusta ilman subbareita.
 
Totuuden siemen tuossakin mutta.. Niin no.. Jos haluaa basarin ryömivän selkäpiihin niin ilman subia se on siin on jonkin verran tekemistä.
 
Toisaalta mikä mä oon sanomaan mistään mitään..
 
-My opinion can be change but not that fact I'm right-
Jaava
12.11.2014 01:42:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rallattelija: Totuuden siemen tuossakin mutta.. Niin no.. Jos haluaa basarin ryömivän selkäpiihin niin ilman subia se on siin on jonkin verran tekemistä.
 
Toisaalta mikä mä oon sanomaan mistään mitään..

 
No siis tässä tapauksessa aloittajan kuvauksesta päätellen esiintyjät on tyyliin piano ja laulaja ja rummut akustisesti jos semmoisia on. En siis tarkoittanut, että mikä tahansa bändi toimisi missä tahansa ilman subbaria.
 
"Katastrofien ei pitäisi kestää näin kauan, haluan aamiaista!"
rintapek
15.11.2014 06:24:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaava: No siis tässä tapauksessa aloittajan kuvauksesta päätellen esiintyjät on tyyliin piano ja laulaja ja rummut akustisesti jos semmoisia on. En siis tarkoittanut, että mikä tahansa bändi toimisi missä tahansa ilman subbaria.
 
Mä olen sitä mielipuolta, et ensin ne laulukamat asialliseen kuntoon ja sit vaik myöhemmin budjetin salliessa miettii subeja.
 
Mikseriksi semmoinen jolla pärjää, rännejä ei ole liikaa. Jos se on AH mixwizard ala tonni tai käytettynä viissataa, niin siin ei voi mennä kauheesti pieleen. Jos budjettia ei ole, niin Jammulta löytyy 166 tai 206 ja se on jotenkin jännä juttu, et noi jammut on layoutiltaan hirveen helpommin lähestyttäviä, syystä jota en ymmärrä. Saundiltaan toi mixwizardi kyl pyyhkii sekä perseen, että lattian.
 
Jos ämyreiksi ottaa noi jo mainitut ärceeäffän kolmekympit tai nykyisin hintansa puolesta seiskakympit, niin pahemminkin voisi mennä metsään.
 
Mikeiksi ainakin jokunen viiskasi. Makuasiat on makuasioita, mutta tota ei ihminen saa rikki edes yrittämällä. Kestää ongelmitta pudotuksen ständistä kaakeliin.
 
Jos noi kamat jonkun bändin saundin pilaa, niin sit voivat tuoda omansa.
 
Juhani_t
30.11.2014 21:30:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloittaja ei ole tainnut ensimmäistä viestiä enempää tällä foorumilla? Hukkaan on menneet hyvät neuvot?
 
"Mikä midi? Levysoitinliitinhän tämä on."
basisti1971
03.12.2014 10:49:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Juhani_t: Aloittaja ei ole tainnut ensimmäistä viestiä enempää tällä foorumilla? Hukkaan on menneet hyvät neuvot?
 
Ei neuvot koskaan hukkaan mene, hyvät tai huonot, tokkopa tähän viestiketjuun osallistuneet ovat ne ainoat tämän löytäneet ja/tai lukeneet.
 
Eiköhän tässäkin ole päässyt käymään niin että ollan otettu lakki kiltisti kouraan ja kalkkikseksi leimautumisen uhalla kysytty niiltä toukilta, jotta mikä olis hyvä milläkin budjetilla.
Edellyttäen toki että ketjun aloittaja on siltä kahvalliselta puolelta nuorisotoimintaa ;).
 
5K€ kamojen ehdottelu ennen budjetin tietoon saattamista saattaa myös tuntua amatööristä helposti elitismiltä, vaikkei se ammattilaisen vinkkelistä sitä lähimainkaan olisi.
Saati sitten että olisi ollut tarkoituksellista.
Em. summalla kun ei oikein taida mitään oikeasti kustannustehokasta ainakaan uutena sada.
 

 
Rivien välistä olin lukevinani että roudattavuus olisi lähinnä miinusta (=kynnys "lainaamiseen" vähenisi ;)), joten itse lähtisin etsimään paria Kolen yläpäätä ja yhtä alapäätä, vanhaa analogitiskiä, paria passiivista monitoria mallia painava ja kivi-reki PA päätettä niille.
Tonnista luulisi vielä jäävän vähän mikkeihinkin ja varmasti mökää riittää.
Kun palat ovat sen painoisia ettei nykyteinit edes paritellen niitä kanna, ei ne reissussa pahemmin rähjäänykään.
 
Ja kuten aiemmin jo todettiin: "Jos ei jollekulle kelpaa, tuokoot omansa"
 
T:Samuli
 
basisti1971
03.12.2014 11:03:20 (muokattu 03.12.2014 11:04:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
rintapek: Makuasiat on makuasioita, mutta tota ei ihminen saa rikki edes yrittämällä. Kestää ongelmitta pudotuksen ständistä kaakeliin.
 
Vaan kun matkaa on hieman enemmän ja Temmillä palkitsematta jäänyt rokkari yleisön passiivisuuteen kettuuntuneena paiskaa kapulan stagelta (tyhjälle) tanssilattialle, poikki menee.
 
Siihen kun sitten kysymään: "MIKS **TUSSA NOIN TEIT, 10 VETOA JÄLJELLÄ JA MIKIT KORTILLA" vastaukseksi tulee: "EKSÄ **TUN ***IPÄÄ TIEDÄ KUKA MÄ OON"
 
En tienny...
 
Toi kyllä kaksi todella elämää nähnyttä viiskasia "tilalle", toinen piiloon teipatulla TSH tekstillä.. :).
 
Varmaan eri jannu, mutta voisin melkein vannoa että näin kyseisen "staran" taannoin "kehumassa" Voice Of Finlandin housebandia.
 
T:Samuli
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «