Aihe: Livepuolen Kysymys --> Vastaus -ketju.
1 2 3 4 57 8 9 10 1117 18 19 20 21
miffe
02.08.2014 15:57:26
zak69: Avaatko vähän tätä :)

Pieni jatkuva pohjakuorma pitää tasaa aggrekaatin näkemää kuormaa piikkien ollessa suhteessa pienempi kokonaistehontarpeesta.

Aggrekaatti, kun ei voi syöttää enempää kuin sähköä käytetään, joten sen pitää seurata kuorman vaatimaa tehoa.
entinen turkulainen
tomava
10.08.2014 14:34:46

Terve!

Ollessani täysi nyyppä lähestyn viisaampiani. Pitäisi kytkeä tämmönen nelikanavainen pääte QD4960 parallel asetuksiin, mutta...

Jäin itse ihmettelemään, että jos kanavat 1 ja 2 toimivat erillisinä monovahvistimina niin miksi sisään tuleva signaali kytketään kanaviin 1 ja 3. Olen varmaan vaan niin tyhymä, mutta en ymmärrä tätä :)

Manuaalissa lukee seuraavaa:

PARALLEL MODE
In this mode, channels 1 and 2 operate as two separate mono amplifiers. In this mode the minimum speaker impedance is 4. (Note that in this mode the volume controls for channels 3 and 4 operate identically to the volume controls for channels 1 and 2.)
* CAUTION: The parallel mode is the same connections with stereo mode, but you must set the switch to parallel mode and apply input to CH1 & CH3.

Kiitos!
miffe
11.08.2014 01:50:25
tomava: Terve!

Ollessani täysi nyyppä lähestyn viisaampiani. Pitäisi kytkeä tämmönen nelikanavainen pääte QD4960 parallel asetuksiin, mutta...

Jäin itse ihmettelemään, että jos kanavat 1 ja 2 toimivat erillisinä monovahvistimina niin miksi sisään tuleva signaali kytketään kanaviin 1 ja 3. Olen varmaan vaan niin tyhymä, mutta en ymmärrä tätä :)

Parallel-kytkin sius vain jakaa liittimiin 1 ja 3 tulevan signaalin kanaviin 2 ja 4.
entinen turkulainen
Jii-Gee
22.08.2014 10:02:31

Olisko live-sepillä mtn näkemystä stereopari + videokamera -dilemmaan ??

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=12101325#p12101325
Aazi
24.08.2014 14:42:58 (muokattu 24.08.2014 14:49:57)
Jii-Gee: Olisko live-sepillä mtn näkemystä stereopari + videokamera -dilemmaan ??

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=12101325#p12101325

Kaikilla lienee omat näkemyksensä, mutta itsellä pelkästään kameran L/R inputtiin vedettäessä on useimmiten mennyt toiseen kanavaan monosumma mikseriltä, ja toiseen kameran omalla (tai kameraan liitetyllä ulkoisella mikillä) ambienssi.

Mitä tuohon ulkoiseen stereopariin tulee, se onkin käsitelty jo tuossa toisessa ketjussa
sammakko54
19.09.2014 16:55:04 (muokattu 19.09.2014 17:43:32)
Miltä näyttää freelancer-äänimiehen CV? Tässä kun CV:tä päivittelen, niin on vaikeuksia muotoilla lukuystävällistä pakettia. Ei mahdu mitenkään joka keikka paperiin, eikä tietenkään tarvikkaan, mutta jotenkin pitäisi näkyä monipuolisesti että missä kaikkialla on tullut oltua. Linkatkaahan omianne niin samalla mainostatte itseänne! Mielellään ne joilla on muutamia vuosia kokemusta alalta.
Hippien kaveri.
stnprkl
19.09.2014 22:59:16 (muokattu 19.09.2014 23:01:58)
sammakko54: Miltä näyttää freelancer-äänimiehen CV? Tässä kun CV:tä päivittelen, niin on vaikeuksia muotoilla lukuystävällistä pakettia. Ei mahdu mitenkään joka keikka paperiin, eikä tietenkään tarvikkaan, mutta jotenkin pitäisi näkyä monipuolisesti että missä kaikkialla on tullut oltua. Linkatkaahan omianne niin samalla mainostatte itseänne! Mielellään ne joilla on muutamia vuosia kokemusta alalta.

Joo ei sinne kannata joka keikkaa merkata. Mut pitkäkestoiset pestit on hyvä merkat esmes tähän tyyliin

Matti Nykänen - MON 1735-present
Janina Frostell - FOH 2016-2022
Preidentinlinna VHS-vastaava 1917-1988

Jne jne. Ja sit tietty ne osa-alueet, missä tietää olevansa vahvoilla oli se sit digi tai analogi ja varsinkin digipuolella valmistaja kannattaa mainita sit onks kokemusta systeemisepän duunistaan, jos on ni millä merkillä on vahvin osaaminen jne jne. Ja sit langatonosaaminen, mahdolliset kiertuemanageri, stagemanageri, productionmanageri taustat jne..

Nii joo ja koulutausta ehdottomasti jos siis on jotain ihan alan paperia tullu hankittua.

Niin ja sit mahdolliset suosittelijat, niiden referenssit (mitä ne on tehny) ja yhteystiedot.
Viltsu audiokantaja
Sami_T
20.09.2014 16:36:06 (muokattu 20.09.2014 16:47:53)

Em. lisäksi:
- sujuuko lontoo
- ajokorttiasiat
- onko muusikkotaustaa
- mitkä on tekniset valmiudet ottaa uusia vehkeitä haltuun
- IT- ja lähiverkko-osaaminen
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
Jii-Gee
08.10.2014 11:32:29

Onko äänisepät jo päässy ( joutunu.. ) tutustumaan tähän pikkusettiin ?

Kokemuksia / mutuja / naapurin äijän kaverin sukulaisen kertomaa jne.. ??

http://www.finnaudio.fi/v3/cat/product_details.php?p=3385

UUTUUS!

LD Systems DAVE G3 Series - Compact 18" active PA System
70s Rokkenroll.. !! VIDEO
sammakko54
18.10.2014 02:09:46
Kysytäänpäs taas: löytyykö jostain muilta foorumeilta tai facebookin syövereistä äänialan keskustelua suomeksi? Facebookista löytyy kitaristeille loistava Soitinten kuningas-ryhmä missä Suomen huiput ja aloittelijat sulassa sovussa keskustelevat keskenään (tai lähinnä kovat kaverit keskustelevat keskenään ja harrastelijat oppii ja kuulee asioita siinä sivussa, eli win-win tilanne). Löytyykö meille roudareille jotain tällaista? Loistava roudareille töitä-ryhmä on jo facebookissa, mutta olisiko sitä keskustelua vielä jossain lisää kuin täällä muusikoiden netissä? Toki parhaita ulkomaan foorumeitakin saa linkata. Kiitos!
Hippien kaveri.
Suisiideri
19.10.2014 22:51:55
sammakko54: Kysytäänpäs taas: löytyykö jostain muilta foorumeilta tai facebookin syövereistä äänialan keskustelua suomeksi?

Ei kukaan kerkeä jauhaan netissä kun pitää tehä keikkaa..
miffe
21.10.2014 11:37:48
sammakko54: Toki parhaita ulkomaan foorumeitakin saa linkata. Kiitos!

valo: lightnetwork.com
ääni: prosoundweb.com

Siinäpä ne tärkeimmät.
entinen turkulainen
miffe
21.10.2014 11:39:01 (muokattu 21.10.2014 11:39:50)
Suisiideri: Ei kukaan kerkeä jauhaan netissä kun pitää tehä keikkaa..

...tai käydä sulattamassa subbarien liimauksia.

PS. Sait plussan, Jsubeista
entinen turkulainen
Suisiideri
24.11.2014 18:09:29
miffe: ...tai käydä sulattamassa subbarien liimauksia.

PS. Sait plussan, Jsubeista

Meni vähän aikaa ennenkä huomasin kirjotuksen ja vielä kauemmin että ymmärsin asiayhteyden!
mutkis
27.11.2014 16:00:24
Terve!

Tuli mieleen tällainen asia että miksaakohan kukaan rock/ heavy bändiä livenä ilman kompressoria laulussa ja/tai rummuissa? Oli sellainen yksityistilaisuus ja siinä seurailin soundcheckiä ja totesin ettei ollut signaalitiessä yhtään kompuraa. Jotenkin tuntuu että kompura olis jeesannut esim. Laulujen "alle" jäämiseen. Amatöörejä siis olemme selkeästikin mutta saisiko valaistusta kompuran yleisyydestä/pakollisuudesta jos aikoo saada järkevää soundia.

T: Mika
-
Einherjar
27.11.2014 20:51:32
mutkis: ...Tuli mieleen tällainen asia että miksaakohan kukaan rock/ heavy bändiä livenä ilman kompressoria laulussa ja/tai rummuissa?...

Tämä on ihan hirveästi bändistä kiinni. Toiset muusikot/laulajat tuottavat sellaista soundia ja dynamiikkaa, ettei yksinkertaisesti ole tarvetta kompuroida. Toisille taasen pitää olla erikoisvirityksiä (esim. Tarja Turunen ja laulun monialuekompurointi Nightwish-aikoina).
Itse kun teen digipulpetille pohjia, niin laittelen yleensä sinne bd-sn-bass-voc -osastolle oletusarvoisesti kompurat päälle, mutta nostan tresholdit ylös tappiinsa. Sitten tarvittaessa voi laskeskella niitä alemmaksi haukkaamaan, mikäli tuntuu ylipäänsä tarvetta olevan. Samaa olen myös toteuttanut analogileluilla, mikäli bändi ei ole ollut tuttu.
Harvemmin esim. basari jää kompuroimatta, mikäli vire/mikki/kalvot -akseli on vaan järkevässä kuosissa. Snare saattaa ennemminkin tarvia, mikäli joutuu kaivelemaan ghost-iskuja tai dynamiikka tuntuu heittelevän liikaa. Lauluissakin saattaa riittää ihan kevyt tasoittelu ja loput faderilla.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Sami_T
28.11.2014 03:34:10 (muokattu 28.11.2014 03:45:24)

mutkis: Jotenkin tuntuu että kompura olis jeesannut esim. Laulujen "alle" jäämiseen

Tohon asiaan kompura ei auta kuin korkeintaan välillisesti.

Luultavasti kyseessä oli yksi tai useampi seuraavista asioista:
- mikseriä operoivan hanun mielestä balanssi oli tollasenaan hyvä
- laulusoundi oli syystä tai toisesta sellanen että se ei erotu
- laulajasta ei lähde tarpeeksi mekkalaa tai se huutaa mikkiin puolen metrin päästä
- PA:sta loppu höökä kesken

Kompuralla supistetaan dynamiikkaa tai muokataan soundia tai sekä että. Se että tarvitaanko niitä ja mihin niitä pistetään on aina tapauskohtaista. Perusajatuksena sanoisin että jos soittajien/laulajien dynamiikka on kunnossa niin täysin käyttökelpoista (siis ei parasta mutta täysin käyttökelpoista) soundia saa aikaiseksi ilman yhtäkään kompuraa.
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
NeliX4
28.11.2014 14:36:33
Kertokaa X32 omistajat, olenko ihan ulalla vai mistä on kyse.

Jos leikkaan lauluista yli 10k taajuudet pois, niin konsontit menee mutaisiksi. Muissa miksereissä mitä aiemmin oon käyttänyt, alkavat vasta tuolta 8k alaspäin ottamaan kiinni vokaaleihin. Mikkinä mulla useimmiten Senkun 935.

Muutenkin tuntuu, että aika kovalla kädellä saa väännellä niitä käyriä siihen ikkunaan, ennen kuin kultakimpaleet löytyy sieltä makkipakin seasta.
Rouda-setä
28.11.2014 16:12:36 (muokattu 28.11.2014 16:21:51)
NeliX4: Kertokaa X32 omistajat, olenko ihan ulalla vai mistä on kyse.

Jos leikkaan lauluista yli 10k taajuudet pois, niin konsontit menee mutaisiksi. Muissa miksereissä mitä aiemmin oon käyttänyt, alkavat vasta tuolta 8k alaspäin ottamaan kiinni vokaaleihin. Mikkinä mulla useimmiten Senkun 935.

Muutenkin tuntuu, että aika kovalla kädellä saa väännellä niitä käyriä siihen ikkunaan, ennen kuin kultakimpaleet löytyy sieltä makkipakin seasta.

Kumpi EQ-tyyppi sulla on käytössä? VEQ vai PEQ?
Ihan uteliaisuuttani, miks ne yli 10k pitää leikata pois?

Edit: Eikun nyt mä heräsin. Sorry. Sä käytät tietysti ihan sitä hicut-filsua, eiks je? Olisko kyseessä erilainen suodinjyrkkyys mihin olet tottunut. Mihin muihin tiskeihin muuten vertaat? Niissä parametrisissä olen huomannut, että se VEQ tuntuu mun korvaan tutummalta työkalulta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)