Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: kaiutin parit rinnan tai sarjassa
1
Kamart
29.11.2014 14:21:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikenamps on kytkentä missä kaksi kautin paria voidaan kytkeä sarjaan tai rinnan kytkimellä impedanssin muuttumatta (kaikkien kaiuttimien ollessa samaa impedanssisia on kokonais impedanssi sama).
 
Miten tuo sarjassa tai rinnan kytketyt kuuluu soundissa?
 
http://aikenamps.com/index.php/wiri … allel-or-parallel-series-connection
 
ReBeat
29.11.2014 17:04:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=1267065
 
mattim
29.11.2014 18:52:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eduskunta hyväksyi sekä rinnan että sarjakytkennät eilen tasavertaisina. Testaamaan vaan iloisesti ;-)
 
.
mopar
29.11.2014 19:52:29 (muokattu 29.11.2014 19:53:01)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Eduskunta hyväksyi sekä rinnan että sarjakytkennät eilen tasavertaisina. Testaamaan vaan iloisesti ;-)
 
Enpä taida uskaltaa. Turvaudun vanhoihin kaappeihin.....ja tuota....
 
Mandarax
29.11.2014 20:43:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nyt kun on ohmiasiantuntijaa linjoilla niin kysytääs tälläinen kaappikyssäri:
 
Mulla on nuppina Englin Invader ja se on nyt ollut tuossa 8 ohmin 4x12 -kaapissa aikansa kiinni, nyt olisi kaveriksi tuonne treenikselle ylimääräinen 2x12 4 ohmin kaappi tarjolla ja sen ajattelin tuohon samoille tulille asennella jotta saisi myös toiseen suuntaan hiukka helpommin soiton kuulumaan.
 
No meinasin sitten vain yksinkertaisesti jättää tuon 8 ohmin 4x12 -kaapin siihen entiselle (liitäntä)paikalleen ja lisätä 4 ohmin jakkiin tuon pienemmän mutta äkkiseltään kun selailin nupin manuaalia niin ei ehkä sitten kuitenkaan toimi ihan noin yksinkertaisesti... Manuska kertoo esimerkkiliitäntänä (hieman eri ohmeilla kylläkin) tälläistä:
 
Cabinet options
............
An 8-ohm cabinet connected to one of the 4-ohm jacks in combination
with a 16-ohm cabinet connected to one of the 8-ohm jacks
Summary: 8 Z + 16 Z -> connected to 4-ohm + 8-ohm output.

 
Eli tuolleen maalaisjärjellä ajateltuna (kun noista ohmeista ja sähköistä en mitään tajua) manuaalin logiikalla puolitetaankin nuo ohmiluvut...
 
Tämä minun selostus on varmaan aika kryptinen joten laitetaan vielä tiivistettynä kuvan kanssa:
 
Nupissa takana lähdöt: 1x4/2x8ohm ja 1x8/2x16ohm ja 16ohm
 
Kaapit: 4x12" 8ohm ja 2x12" 4ohm
 
Ja kuva selvennykseksi: https://dl.dropboxusercontent.com/u … 5235875/KITARAKAMAT/ENGL_kaapit.jpg
 
Saako nämä kaapit tuohon yhdisteltyä suoraan kiinni modailematta kaappien sarja/rinnan -kytkentöjä?
 
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
JaaGeRMaisTeR
29.11.2014 21:09:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mandarax: No nyt kun on ohmiasiantuntijaa linjoilla niin kysytääs tälläinen kaappikyssäri:
 
Mulla on nuppina Englin Invader ja se on nyt ollut tuossa 8 ohmin 4x12 -kaapissa aikansa kiinni, nyt olisi kaveriksi tuonne treenikselle ylimääräinen 2x12 4 ohmin kaappi tarjolla ja sen ajattelin tuohon samoille tulille asennella jotta saisi myös toiseen suuntaan hiukka helpommin soiton kuulumaan.
 
No meinasin sitten vain yksinkertaisesti jättää tuon 8 ohmin 4x12 -kaapin siihen entiselle (liitäntä)paikalleen ja lisätä 4 ohmin jakkiin tuon pienemmän mutta äkkiseltään kun selailin nupin manuaalia niin ei ehkä sitten kuitenkaan toimi ihan noin yksinkertaisesti... Manuska kertoo esimerkkiliitäntänä (hieman eri ohmeilla kylläkin) tälläistä:
 

 
Eli tuolleen maalaisjärjellä ajateltuna (kun noista ohmeista ja sähköistä en mitään tajua) manuaalin logiikalla puolitetaankin nuo ohmiluvut...
 
Tämä minun selostus on varmaan aika kryptinen joten laitetaan vielä tiivistettynä kuvan kanssa:
 
Nupissa takana lähdöt: 1x4/2x8ohm ja 1x8/2x16ohm ja 16ohm
 
Kaapit: 4x12" 8ohm ja 2x12" 4ohm
 
Ja kuva selvennykseksi: https://dl.dropboxusercontent.com/u … 5235875/KITARAKAMAT/ENGL_kaapit.jpg
 
Saako nämä kaapit tuohon yhdisteltyä suoraan kiinni modailematta kaappien sarja/rinnan -kytkentöjä?

 
Älä laita.. Poltat pian nupin.
 
Mandarax
29.11.2014 22:54:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaaGeRMaisTeR: Älä laita.. Poltat pian nupin.
 
Nuppi ei pala, hihat ehkä... ;)
 
Mutta ei kuitenkaan vastaus tuohon kysymykseen... Tuossa 2x12" kaapissa on nyt kaksi 8 ohmin elementtiä kytketty rinnan, jos sen vaihtaa sarjaan kytketyksi niin siitähän tulisi sitten 16 ohmin kaappi, kyssärinä siis voiko tuon nykyisen yhdistelmän yhdistää jotenkin oikein näillä nupin liitännöillä vai onko ainoa vaihtoehto modata kaappi (2x12) jolloin lopputulos on tuo Englin manuaalin mukainen:
 
An 8-ohm cabinet connected to one of the 4-ohm jacks in combination
with a 16-ohm cabinet connected to one of the 8-ohm jacks
Summary: 8 Z + 16 Z -> connected to 4-ohm + 8-ohm output.
 
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
ReBeat
29.11.2014 23:09:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mandarax: voiko tuon nykyisen yhdistelmän yhdistää jotenkin
 
Nykyisenlaisena sitä ei voi yhdistää. Jos modaat siitä 2x12" kaapista sarjaankytketyn eli 16 ohmisen niin sitten molemmat kaapit voi yhdistää. Tossa manuaalin tekstissä tosiaan ainakin luvataan niin.
 
Mandarax
29.11.2014 23:17:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: Nykyisenlaisena sitä ei voi yhdistää. Jos modaat siitä 2x12" kaapista sarjaankytketyn eli 16 ohmisen niin sitten molemmat kaapit voi yhdistää. Tossa manuaalin tekstissä tosiaan ainakin luvataan niin.
 
Ouraidi, kiitokset! Kolvi käteen siis....
 
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
Kamart
29.11.2014 23:29:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mandarax: Nuppi ei pala, hihat ehkä... ;)
 
Mutta ei kuitenkaan vastaus tuohon kysymykseen... Tuossa 2x12" kaapissa on nyt kaksi 8 ohmin elementtiä kytketty rinnan, jos sen vaihtaa sarjaan kytketyksi niin siitähän tulisi sitten 16 ohmin kaappi, kyssärinä siis voiko tuon nykyisen yhdistelmän yhdistää jotenkin oikein näillä nupin liitännöillä vai onko ainoa vaihtoehto modata kaappi (2x12) jolloin lopputulos on tuo Englin manuaalin mukainen:

 
Kyllä minäkin tuon alla olevan manuaalista löytyvän ymmärtäisin että toimii kun muutat sen 2x12 kaiuttimet sarjaa eli siitä tulee 16 ohminen ja liität sen vahvistimen 8-ohmin liittimeen ja 4x12 8-ohminen kaappi vahvistimen 4-ohmin liittimeen.
 
Impedanssissa ei saa mennä alle vahvisimen minimi impedanssin, yli meneminen ei riko vain teho tippuu.
 
6. An 8-ohm cabinet connected to one of the 4-ohm jacks in combination
with a 16-ohm cabinet connected to one of the 8-ohm jacks
Summary: 8Z+16Z-> connected to 4-ohm + 8-ohm output
 
hillbill
29.12.2014 16:42:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
Laitanpa tähän ku oon pohtinut vähän saman tyyppistä juttua. Mulla on 4x12 16ohm kaappi ja sille olin aatellu tekasta kaveriksi 2x12 16 ohm kaapin. Nämä molemmat sitten kytkettäs vahvistimen 8ohm ulostuloon. 4x12 kaapissa on siis ulostulo jolla sais linkittää toisen samanlaisen kaapin jolloin yhteis impedanssi ois tämän 8ohm. Tuon 2x12 kaapin olin ajatellu tehdä niin että kytken kaksi 8ohm kaiutinta sarjaan eli kaapin impedanssi ois 16ohm. Näin äkkiä ajateltuna tonhan pitäs "mennä täydestä"
 
Tuossa vaan on kaksi asiaa mikä mua mietityttää
1. 4x12 kaapin tehonkesto on 300w ja 2x12 tulis olemaan 120w. Onko mitään väliä vaikka watti teho heittää kaappien välillä yli puolella? Vahvistimen teho pysyy kuitenki 100 watin paikkeilla.
 
2. 4x12 kaapissa on 16ohm parallel(rinnan) jack toista kaappia varten. Onko sillä väliä vaikka 2x12 kaapin kaiuttimet on sarjaan kytketty? Kaapin impedanssi kuitenki siis 16ohm
 
Aluksi aattelin että eihän tää oo muutako kytkee, mutta sitte rupesin miettiin nuita kahta juttua ja nyt on aivot solmussa :)
 
ReBeat
29.12.2014 18:14:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hillbill: 1. 4x12 kaapin tehonkesto on 300w ja 2x12 tulis olemaan 120w. Onko mitään väliä vaikka watti teho heittää kaappien välillä yli puolella?
 
Ei. Niihin 16 ohm kokonaisuuksiin menee saman verran tehoa. Molemmassa kaapissa on riittävästi tehonkestoa. Elementtien herkkyys voi vaikuttaa miten lujaa ne kaapit soi (toisiinsa verrattuna).
 
2. 4x12 kaapissa on 16ohm parallel(rinnan) jack toista kaappia varten. Onko sillä väliä vaikka 2x12 kaapin kaiuttimet on sarjaan kytketty? Kaapin impedanssi kuitenki siis 16ohm
 
Ei.
 
JaaGeRMaisTeR
29.12.2014 18:14:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hillbill: Moro!
Laitanpa tähän ku oon pohtinut vähän saman tyyppistä juttua. Mulla on 4x12 16ohm kaappi ja sille olin aatellu tekasta kaveriksi 2x12 16 ohm kaapin. Nämä molemmat sitten kytkettäs vahvistimen 8ohm ulostuloon. 4x12 kaapissa on siis ulostulo jolla sais linkittää toisen samanlaisen kaapin jolloin yhteis impedanssi ois tämän 8ohm. Tuon 2x12 kaapin olin ajatellu tehdä niin että kytken kaksi 8ohm kaiutinta sarjaan eli kaapin impedanssi ois 16ohm. Näin äkkiä ajateltuna tonhan pitäs "mennä täydestä"
 
Tuossa vaan on kaksi asiaa mikä mua mietityttää
1. 4x12 kaapin tehonkesto on 300w ja 2x12 tulis olemaan 120w. Onko mitään väliä vaikka watti teho heittää kaappien välillä yli puolella? Vahvistimen teho pysyy kuitenki 100 watin paikkeilla.
 
2. 4x12 kaapissa on 16ohm parallel(rinnan) jack toista kaappia varten. Onko sillä väliä vaikka 2x12 kaapin kaiuttimet on sarjaan kytketty? Kaapin impedanssi kuitenki siis 16ohm
 
Aluksi aattelin että eihän tää oo muutako kytkee, mutta sitte rupesin miettiin nuita kahta juttua ja nyt on aivot solmussa :)

 
1. Tehonkesto on 2x heikompi eli 240W
 
2. Ei väliä, koska ovat kaksi erillistä 16ohm kaappia ja nämä kytketään rinnan.
 
Laulava Kylätohtori
29.12.2014 18:21:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: Elementtien herkkyys voi vaikuttaa miten lujaa ne kaapit soi (toisiinsa verrattuna).
 
Tähän kannattaa oikeasti kiinnittää huomiota. Jos esim. 4x12" kaapissa on 103 dB elementtejä ja 2x12" 96 dB, niin 4x12" kaappi jyrää 2x12" kaapin melko lailla...
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
hillbill
29.12.2014 18:45:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista! Näillä pääsee maaliin! Joo saa nähä miten läjä toimii käytännössä. Aattelin kuitenki testatailla :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «