Aihe: 70-luvun vahvistin ja etuaste. | |
---|
|
Heps.. Tällasta lähdin tietämättömänä tiedustelemaan, kun halajaisin kytkeä vahvistimeni (Peavey musician series 400) suoraan etuasteeseen (Steinberg UR22). Vahvistimen teho on lienee 700 wattia ja siinä on vain kaksi ulostuloa, molemmat kaiuttimille (210 wattia 2 ohmia). Tarkoitukseni olisi lähinnä kokeilla minkälaista saundia tuosta vehkeestä näin kotioloissa saisin irti. Kaapin mikitys, joka lienee se yleinen (ja suositeltu) tapa, ei tule kysymykseen. Koska edes siedettävän äänivallin aikaansaamiseksi joutuisin luukuttamaan naapurieni sietokyvyn äärirajoilla.. Äänenvaiennintakaan en ajatellut hankkia, turkasen tyyritä kun ovat (eikä niidenkään avulla voi soittaa öisin :D). Kyselenkin siis, että onkos jollain tällaisesta operaatiosta kokemuksia taikka noin yleistä tietoutta äänitystekniikasta? Miten sen voisi käytännössä toteutaa laitteita hajottamatta? Onnistuisiko se suoraan vai onnistuisiko se esimerkiksi DI-boksin avulla? Kiitos jo etukäteen! -T- |
|
Helpointa voisi olla kokeilla booster outputia tavallisella monoplugi-plugipiuhalla. Sillai varovasti:) Kitaraako meinasit soittaa tuon läpi? Jos taas haluaa käyttää kaiutinliitäntöjä, niin kannattaa hommata sellainen di-boxi väliin, joka kykenee vaimentamaan kaiutintasoista signaalia. Kaikki purkit eivät siihen kykene. Istu ja pala! |
|
Tarkoittanet booster outputilla tuollaista xlr -liitäntää jossa lukee "booster amplifier"? Kitaraa ajattelin nauhoitella.. DI-boksit siis ilmeisesti kykenevät vaientamaan kaiutin signaalin? Pitäisikö olla aktiivinen vai passiivinen Di-boksi? Vai onko sillä yleensäkään merkitystä? |
|
ääretön.: DI-boksit siis ilmeisesti kykenevät vaientamaan kaiutin signaalin? Pitäisikö olla aktiivinen vai passiivinen Di-boksi? Vai onko sillä yleensäkään merkitystä? Eivät pysty. ÄLÄ testaa! Jos haluat (tai ei ole preampoutputtia) ottaa signaalin ulos kaiutinlähdöstä, tulee vahvarin teho ajaa keinokuormaan. Joissain keinokuormissa on sitten tämä DI-out. Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt. |
|
oksatboys: Eivät pysty. ÄLÄ testaa! Jos haluat (tai ei ole preampoutputtia) ottaa signaalin ulos kaiutinlähdöstä, tulee vahvarin teho ajaa keinokuormaan. Joissain keinokuormissa on sitten tämä DI-out. Onhan noita DI-lootia, joista pystyy ajamaan kaiutinsignaalia läpi ja linjatasoista tulee ulos balansoidusta lähdöstä. Siinä sit vaan tarvii olla kuorma ton perässä, eli kaiutin tai keinokuorma. Ei tosin oikein ratkaise mölyongelmaa, jos käyttää kaiutinta. |
|
Antti1: Onhan noita DI-lootia, joista pystyy ajamaan kaiutinsignaalia läpi ja linjatasoista tulee ulos balansoidusta lähdöstä. Siinä sit vaan tarvii olla kuorma ton perässä, eli kaiutin tai keinokuorma. Ei tosin oikein ratkaise mölyongelmaa, jos käyttää kaiutinta. Mites, jos kaiuttimesta repisi ne pahvikartiot irti ja hautaisi sen takapihalle, niin ei varmaan tulisi paljoa mökää, mutta toimisiko edelleen kuormana? onko kukaan kokeillut? tuli vaan mieleen, että eikös Weber mass keinokuorman ytimenä ole juurikin rampautettu kaiutinelementti? En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja |
|
Antti1: Onhan noita DI-lootia, joista pystyy ajamaan kaiutinsignaalia läpi ja linjatasoista tulee ulos balansoidusta lähdöstä. Siinä sit vaan tarvii olla kuorma ton perässä, eli kaiutin tai keinokuorma. Ei tosin oikein ratkaise mölyongelmaa, jos käyttää kaiutinta. Joo on näitä ja niitä yleensä sellaisina mainostetaankin, mutta jos ketjun aloittajalla ei ole ihan hallussa nää hommat niin mitä tahansa boksia ei kantsi vahvarin perään tökätä. Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt. |
|
Juu.. Ketjun aloittajalla (eli allekirjoittaneella) ei ole ihan hallussa nää hommat. Ei siis lain. Oon ihan amatööri näissä jutuissa. Joten mitä yksinkertaisempi ratkaisu löytyy niin sitä parempi! Sen verran mulla on kuitenkin älliä, etten rupea ihan mitä tahansa virityksiä kokeilemaan, vaan haluan olla aika varma sen homman toimivuudesta kun sitten lähden toteuttamaan tunteen palojani. Mitään muita paloja en kämppääni kaipaa.. :D Kaiuttimien maahanhautaaminen ei onnistu, asun kerrostalossa ja kattokerroksessa.. |
|
anapena: Helpointa voisi olla kokeilla booster outputia tavallisella monoplugi-plugipiuhalla. Sillai varovasti:) Kitaraako meinasit soittaa tuon läpi? Jos taas haluaa käyttää kaiutinliitäntöjä, niin kannattaa hommata sellainen di-boxi väliin, joka kykenee vaimentamaan kaiutintasoista signaalia. Kaikki purkit eivät siihen kykene. Jotain tällaistako tarkoitit?? http://www.thomann.de/fi/behringer_gi100_ultra-g.htm |
ReBeat 28.11.2014 15:54:56 (muokattu 28.11.2014 16:03:39) | |
|
Edullisemman pään ratkaisu vois olla joku Behringer Ultra DI-boksi. Sellainen jossa lukee jotain "3,000 Watts". Niissä ei ole itsessään kaiutinkuormaa, mutta tehovastuksista vois askarrella äänetöntä kuormaa. Esim. Uraltonelta muutama sopivan ohminen sarjaan rinnan... että saa nippuun suurinpiirtein sen vahvistimen pyytämän ohmisuuden. http://www.uraltone.com/catalogsearch/result/?q=tehovastus Esim. tuollaisia 4kpl rinnan ja kaappipiuhaan kiinni: http://www.uraltone.com/tehovastus-8-2-ohm-50w.html Behringeriltä boksi. Jos haluaa jonkinlaista kitarakaappisimulaatiota mukaan: http://www.thomann.de/fi/behringer_gi100_ultra-g.htm Ilman simulaatiota: http://www.thomann.de/fi/behringer_di100_ultra_di.htm Ja kun ulostulo on XLR:nä niin tarvit vielä mahdollisesti plugiadapterin jos se interface ei ota vastaan XLR:ää. edit: Tai pyydä jotakuta kokoamaan tollanen: http://www.uraltone.com/uraltone-line-out-box-rakennussarja.html |
|
ReBeat: Edullisemman pään ratkaisu vois olla joku Behringer Ultra DI-boksi. Sellainen jossa lukee jotain "3,000 Watts". Niissä ei ole itsessään kaiutinkuormaa, mutta tehovastuksista vois askarrella äänetöntä kuormaa. Esim. Uraltonelta muutama sopivan ohminen sarjaan rinnan... että saa nippuun suurinpiirtein sen vahvistimen pyytämän ohmisuuden. http://www.uraltone.com/catalogsearch/result/?q=tehovastus Esim. tuollaisia 4kpl rinnan ja kaappipiuhaan kiinni: http://www.uraltone.com/tehovastus-8-2-ohm-50w.html Behringeriltä boksi. Jos haluaa jonkinlaista kitarakaappisimulaatiota mukaan: http://www.thomann.de/fi/behringer_gi100_ultra-g.htm Ilman simulaatiota: http://www.thomann.de/fi/behringer_di100_ultra_di.htm Ja kun ulostulo on XLR:nä niin tarvit vielä mahdollisesti plugiadapterin jos se interface ei ota vastaan XLR:ää. edit: Tai pyydä jotakuta kokoamaan tollanen: http://www.uraltone.com/uraltone-line-out-box-rakennussarja.html Nuppi on siis transistorivehje.. Kuulemma aivan ensimmäisiä sellaisia. http://www.el-amin97.com/siteimages/peavey%20musician%20400.jpg En tosin tiedä, että onko sillä sinällään merkitystä..? Ja etuaste on tällainen: https://www.steinberg.net/en/produc … terfaces/ur_serie/modelle/ur22.html Siitä nuo XLR -liitimet löytyy.. Ohjekirjanen kertoo mic inputin impedanssiksi 4 k ja linen vastaava 20 k. Tosin itsehän en noiden sähköjuttujen päälle ymmärrä tuon taivaallista, joten en osaa arvioida että kuinkahan paljon liian vähän tai liikaa tuossa on. A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason. Few can achieve greatness -and none in art- if they are not dominated by illusion. |
|
Kun kerran trankkupeli, niin reilulla vaimennuksella 20dB tai enemmän varustettu DI perään ja rokki soimaan. Soundi on mitä on. |
-Q- 28.11.2014 18:19:11 | |
|
Mulla kyllä tulee ekana mieleen kysymys että miten nämä kaksi asiaa liittyy toisiinsa? Siis halu äänittää soittoa ja kokeilla millaista ääntä Peaveysta saa aikaan ilman että siitä kuuluu ääntä? Kun kuitenkaan se millään mainituin tavoin tuotettu linjasignaali siitä styrkkarista ulos ei kuulosta samalta kuin se kaiuttimesta tuleva. Jos haluaa äänittää soittoansa niin jätä styrkkari kaappiin ja kytke soitin siihen interfacen Line IN/ Hi-Z sisäänmenoon, soundit simulaattorista. Jos haluaa kokeilla minkälaista ääntä Peaveysta saa ulos niin mene johonkin jossa siitä voi ottaa ääntä ulos. Mitä en tajunnut? |
|
-Q-: Mulla kyllä tulee ekana Itseasiassa erittäin hyvin kyseenalaistettu. se kaiuttimesta tuleva. Tossa on myös ääretön suo tavallaan. Toi Peavey on pelkkä nuppi niin kaiutinelementti/mikkiyhdistelmä-päänvaiva olis loputon. Yks vaihtoehto on ottaa perus steriili linjasoundi noiden boksien kautta ja jos haluaa kitarakaappimaisuutta ja tietokoneesta löytyy hiukan tehoa, niin ilmaisia kaappimallinnuksia on hyvin tarjolla. Niillä pystyy tarvittaessa ummehduttamaan soundia, jos toi laitos antaa kovin kirskahtelevaa tirinää ulos. Taitaa olla pelkkää puhdasta soundia tarjolla tossa nupissa. Siinä se kirkkauden aitous ei puske välttämättä niin karskisti silmille kuin särössä, joten sävynsäätimien kanssa voi pärjätä ilman mitäänkin. Jos haluaa äänittää soittoansa niin jätä styrkkari kaappiin ja kytke soitin siihen interfacen Line IN/ Hi-Z sisäänmenoon, soundit simulaattorista. Toisaalta tossa Peaveyssä näytti olevan jotain efektiä (ainakin reverbiä). Jos haluaa nimenomaan ton vehkeen omaa reverb-sävyä kuunnella... niin sitä ainakin sais tuosta :) Vanhan laitteen ollessa kyseessä, epäilen kylläkin että saa myös enemmän kohinaa/brummia kuin sais pelkästä interfacesta. |
ääretön. 28.11.2014 19:10:45 (muokattu 28.11.2014 20:04:42) | |
|
-Q-: Mulla kyllä tulee ekana mieleen kysymys että miten nämä kaksi asiaa liittyy toisiinsa? Siis halu äänittää soittoa ja kokeilla millaista ääntä Peaveysta saa aikaan ilman että siitä kuuluu ääntä? Kun kuitenkaan se millään mainituin tavoin tuotettu linjasignaali siitä styrkkarista ulos ei kuulosta samalta kuin se kaiuttimesta tuleva. En tietenkään aio soittaa sillä ilman ääntä.. Vaan tuossa etuasteessa on headphones -liitäntä, jota peaveyssä ei ole. Siten voin myös nauhoittaa soittoani konelle ja kuunnella mitkä jutut toimivat minkäkin kanssa. Jos haluaa äänittää soittoansa niin jätä styrkkari kaappiin ja kytke soitin siihen interfacen Line IN/ Hi-Z sisäänmenoon, soundit simulaattorista. Simulaattorit on hanurista (eikä tosta nupista taida löytyä mallinnusta). Jos on suinkaan mahdollista tuottaa saundi oikeilla peleillä, niin niillä tehdään. Jos haluaa kokeilla minkälaista ääntä Peaveysta saa ulos niin mene johonkin jossa siitä voi ottaa ääntä ulos. Reeniksellä sen saundi ei ole likimainkaan sitä, mitä se sitten joskus levyllä tulee olemaan. Jos sitä siis aion käyttää.. Mitä en tajunnut? Tajusit kyllä, muttet ajatellut loppuun asti. Oma kysymykseni oli sinällään aika simppeli: Voiko vanhan, jokseenkin tehokkaan, nupin kytkeä suoraan kaappien ulostulosta tietokoneen etuasteeseen. Vai tarvitseeko moinen operaatio jotain rautaa väliin? Onko se edes mahdollista ilman että hajoitan laitteeni. Peaveyssä on oma reverb (jousi sellainen), myös fuzz, blend ja distortion löytyy. Itsehän ajattelin käytellä bossin fuzz -pedaalia, mutta onhan nuokin kokeiltava (tosin ainakaan reeniksellä ne eivät olleet kovin kummoisia). A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason. Few can achieve greatness -and none in art- if they are not dominated by illusion. |
|
ääretön.: Tarkoittanet booster outputilla tuollaista xlr -liitäntää jossa lukee "booster amplifier"? Kitaraa ajattelin nauhoitella.. DI-boksit siis ilmeisesti kykenevät vaientamaan kaiutin signaalin? Pitäisikö olla aktiivinen vai passiivinen Di-boksi? Vai onko sillä yleensäkään merkitystä? Manuaalia kun netistä katselen, booster amplifier-liitäntä on ihan tavallinen plugiliitäntä. Onkohan joku jälkeeenpäin vaihtanut siihen xlr-liittimen? Tuleehan se ääni siitäkin ulos. Kyseisen liitännän yläpuolella on jalkakytkimelle 3-piikkinen din-liitin. Tuossa manuaali: http://assets.peavey.com/literature/manuals/musician.pdf Juurikin nuo Behringerin aktiiviset Ultra DIt näyttäisivät olevan sellaisia, punaisessa näkyy olevan se kaiutinsimulaatiokin:) Steinbergissä saattaa olla inputit sillai, että xlr-liittimellä tuodaan mikrofonitasoinen heikompi signaali, ja plugiliittimellä vahvempi linjatasoinen. Eli jos xlr-liitintä käyttäessä signaalia ei saada vaimennettua tarpeeksi, pitää käyttää plugiliitintä, ja toisin päin. Tästä en ole varma Steinbergin kohdalla, sen manuaalia en sentään jaksa tonkia. Peavey antaa sellaista välimallin linjatasoista siitä boosterista. Täytyy vielä lopuksi myöntää, että mulle ei ole tullut mieleenkään hyödyntää Peaveyn tapaista nuppia tällä tavalla. Mutta ei se välttämättä väärin ole. Kerro toki kokemukset savun hälvettyä;) Istu ja pala! |
|
anapena: Manuaalia kun netistä katselen, booster amplifier-liitäntä on ihan tavallinen plugiliitäntä. Onkohan joku jälkeeenpäin vaihtanut siihen xlr-liittimen? Tuleehan se ääni siitäkin ulos. Kyseisen liitännän yläpuolella on jalkakytkimelle 3-piikkinen din-liitin. Tuossa manuaali: http://assets.peavey.com/literature/manuals/musician.pdf Juu omat silmät harittivat. :D Tuossa peaveyssä tosiaan tuo booster amplifier -liitin on tavallinen plugiliitäntä. Ja xlr -liitäntä tosiaan on jalkapedaalille! Sitä mulla ei tosin valitettavasti ole.. Juurikin nuo Behringerin aktiiviset Ultra DIt näyttäisivät olevan sellaisia, punaisessa näkyy olevan se kaiutinsimulaatiokin:) Sellainen siis hankintaan! :) Steinbergissä saattaa olla inputit sillai, että xlr-liittimellä tuodaan mikrofonitasoinen heikompi signaali, ja plugiliittimellä vahvempi linjatasoinen. Eli jos xlr-liitintä käyttäessä signaalia ei saada vaimennettua tarpeeksi, pitää käyttää plugiliitintä, ja toisin päin. Tästä en ole varma Steinbergin kohdalla, sen manuaalia en sentään jaksa tonkia. Steinbergin liitännät tosiaan ovat niin. Siinä on sekä xlr- että normaali bligiliitäntä. Ja takapanelista löytyy vielä midiliitännät. Ainakin ohjekirjan mukaan xlr-liitäntien impedanssi on 4 k ja plugiliitännän on 20 k, 2-kanavaan on viellä erillinen HI-Z kytkin, jolla saadaan siihen liitäntään 1 M impedenassi. Tätä kautta tulee manualin mukaan käyttä sellaista piuhaa joka on "unbalanced". Peavey antaa sellaista välimallin linjatasoista siitä boosterista. Mulle ei vielä toi ilmaus välimallin linjataso sano yhtään mitään. :D Mutta ilmeisesti se olisi siis melko turvallista kytkeä siitä tuollaisen kaiutinsimulaatiolla varustetun DI-boksi kautta normaalilla blugipiuhalla etuasteeseen?? Täytyy vielä lopuksi myöntää, että mulle ei ole tullut mieleenkään hyödyntää Peaveyn tapaista nuppia tällä tavalla. Mutta ei se välttämättä väärin ole. Kerro toki kokemukset savun hälvettyä;) Juu kerron toki! :D Ja kiitos paljon.. Tästä on ollut todella paljon apua! :) A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason. Few can achieve greatness -and none in art- if they are not dominated by illusion. |
|
ääretön.: Sellainen siis hankintaan! :) Mulla lojuu ylimääräisenä tommonen punainen ultra DI sillä kaappimallinnoksella. Voin myydä sen 20€:lla. Live long and Prosper |
|
ääretön.: Mulle ei vielä toi ilmaus välimallin linjataso sano yhtään mitään. :D Mutta ilmeisesti se olisi siis melko turvallista kytkeä siitä tuollaisen kaiutinsimulaatiolla varustetun DI-boksi kautta normaalilla blugipiuhalla etuasteeseen?? No mun mielestä sen voi siitä boosterista kytkeä plugilla suoraan Steinbergiin ilman DIpurnuja. Toki se purnu voi jotain kivaa tehdä äänelle siinä matkalla. Välttämättömyys se on käytettäessä niitä kaiutinliitäntöjä. Ja ne toiset hemmot puhui lisäksi siitä keinokuormasta, siitä en osaa mutuilla mitään. Istu ja pala! |
|
Ite puhuin keinokuormasta alitajuisesti "varmuuden vuoksi" tuntumalla, kun oman tietoni mukaan on olemassa trankkuvehkeitäkin jotka ei tykkää siitä että kaiutinta ei ole kiinni (esim. Lee Jacksonin trankkupääte). En tiiä millainen toi isotehoinen vanha Peavey on, mutta tuollaiset on jotenkin pelottavia laitoksia ja miellän että jos on mahdollisuus selvitä tarvikekustannuksissa halvalla niin varmuuden vuoksi virittelisin tuollaisen nupin peräänkin jotain kuormaa :D Voi olla turhaakin. Joskus trankkulaitteiden valmistajat on manuaaleissa suorastaan kieltäneet keinokuormaan kytkemisen, mutta en keksi sille muuta syytä kuin sen että ei haluta että trankkuja turhanpäiten pusketaan isolla teholla, kun ei siitä soundillisesti ole mitään hyötyä niiden kanssa. Tai jotain vääristymää siinäkin varmaan tapahtuu ja soundi ns. muuttuu isolla teholla, mutta kuitenkin ne varmaan lähtökohtaisesti pyrkii pitämään soundin vakiona tehosta riippumatta. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|